Zufi. |
|
(13.12.2020 14:08:37) Co říkáte na možné zvýšení o 9% ? Akorát, málo, moc? Blbé je,že v otázce odměn leckde záleží na oblíbenosti, nikoli na práci. MMCH mám kamarádku na škole, kde bývají odměny před Vánoci i 20 000, druhou , kde max 1000Kč. U nás je rozmezí 1500 až asi 5000, přesně to samozřejmě nevím, protože o penězích se přeci bavit nesmíme.
|
Delete |
|
(13.12.2020 14:34:17) - -,
"výsledky" nejsou měřitelné. Existují srovnávací testy pro matiku, češtinu a angličtinu, ostatní předměty nic. A ani tyhle testy neodhalí, jakoá je práce za dosaženými výsledky, měří jen stav, bez ohledu na výchozí a vnější podmínky.
To už mi přijde spravedlivější, i když zdaleka ne ideální, ta "oblíbenost". Akorát ne u šéfa, ale řekněme u dětí a rodičů. Tedy nakolik je učitel schopen naplňovat očekávání rodičů o tom, co a jak by měl ve svém předmětu dělat, a nakolik jsou s jeho snažením spokojeni ti, kteří jsou jeho prací přímo dotčeni.
|
Senedra |
|
(13.12.2020 14:38:54) Delete, promiň, ale teď jsem se rozesmála...
Učila jsem dva sourozence. Jeden - bystrý, inteligentní... Rodiče - dejte mu víc práce, fláká se... Druhý - s nějakými SPU, nízké sebevědomí.. Rodiče - chudáčku, škola tě stresuje, co to po tobě chtějí?
A to jsem k oběma přistupovala rozdílně, zadávám v hodinách i na doma úkoly různé náročnosti, toho staršího jsem se snažila zatáhnout do různých soutěží, u mladšího jsem se snažila trochu zvednout sebevědomí, naučit a procvičit hlavně základní učivo.
A stejně jsem se já ( a ani ostatní učitelé ze školy) nezavděčili.
Takže i ta "oblíbenost" u rodičů není samospasitelná.
A zažila jsem kolegy a kolegyně, kteří to vyloženě hráli na oblíbenost u rodičů a dětí. A o znalosti a dovednosti jim až tak úplně nešlo.
|
Delete |
|
(13.12.2020 15:04:21) Senedro,
no "spravedlnost" je právě v tom, že rodičům není tak snadné se zavděčit a hlavně se nikdy nezavděčíš všem. Navíc jsem proto psala o schopnosti vyhovět požadavkům rodičů....protože rodiče opravdu mohou chtít víc to, aby dítrě bylo v pohodě, bez ohledu na to, jestli umí nebo neumí aplikovat Pythagorovu větu.
Ještě jsem nezažila třídu, kde by všichni chtěli totéž a kolegyně vlezdoprdelky by utáhly na vařené nudli všechny. Zato vlezdoprdelky, které se dokážou patřičně a dokonce na úkor ostatních kolegů prezentovat u toho jediného, kdo teď o odměnách rozhoduje, jsem zažila víc než dost.
Celkem mi to může být buřt, jsem teď v tom "správném" táboře, odměny mám a podle občasných poznámek o milém překvapení nejsem sama. Jen mě prostě napadlo, že právě ta nesourodost požadavků a očekávání je jediné, co může jakž takž poměřit, jestli učitel pracuje "dobře" (a opět, vůbec neřeším, kolik toho naučí, ale jen to, jak podle příjemců naplňuje očekávání).
|
|
Monika |
|
(13.12.2020 16:22:51) Senedro a co je divného na tom, že rodiče by rádi, aby se nadané dítě nenudilo a žádají o "přidání práce" a naopak u dítěte s problémy zase o jiný přístup? Mně to přijde normální a dobrý učitel by měl umět s rodiči komunikovat a vysvětlit jim, co může nebo nemůže (a proč) pro jejich dítě udělat? Je zcela jasné, že asi nebude možné vyhovět všem rodičům a jejich přání, ale zrovna tohle, co píšeš, mi přijde jako přesně to, co by dobrý učitel měl brát jako přirozenou záležitost ...
|
Senedra |
|
(13.12.2020 17:35:43) Moniko, divného není nic na tom, že rodiče chtějí, aby se u nadaného dítěte přidalo a u dítěte s SPU se zaměřilo na základy. Problém byl v tom, že i když se tak u jejich dětí dělo, tak to "nebylo dobře". Když do školy chodilo to nadané, tak by se mělo přidat všem ve třídě, když chodilo to druhé ( je mezi nimi poměrně velký věkový rozdíl), tak požadavky byly plně jinde... A byli to jedni rodiče... Takže zavděčit se rodičům považuji za něco dost nesplnitelného. Bohužel, pořád dost podstatná část rodičů chce ty jedničky na vysvědčení a ne, aby děti něco znaly a naučily se myslet. Velmi si vážím těch, kterým jde o to, aby děti POCHOPILY a PŘEMÝŠLELY.
|
Monika |
|
(13.12.2020 17:57:01) Senedro, tak to já špatně pochopila s těmi "tvými" rodiči. To by mě nenapadlo, že chtěli "víc" nebo "míň" pro všechny (když to tak vyhovuje jejich bobánkovi) . U syna si podobně vybavuju "boje" na třídních schůzkách, mezi rodiči, kteří se dožadovali rychlejšího pokroku a vyšších nároků v Aj (když jsme škola s rozšířeným vyučováním jazyků, měly by děti umět už o hodně víc slovíček a náročnější gramatiku) a těmi, podle kterých by se "je výuka Aj moc náročná a stresující, jazyky by se měly učit hlavně tak, aby se to dětem líbilo a získali si k nim vztah, mělo by se třeba hodně zpívat ..." No, třídní učitelka je vždycky 10 minut nechala bojovat a potom jako vždy sdělila, že ona Aj neučí a že učitelé Aj zřejmě jedou podle ŠVP a bylo
|
Senedra |
|
(13.12.2020 18:02:40) Moniko, takže si dokážeš představit, jak se má učitel zavděčit rodičům...
Jak já občas říkám - jeden to chce červeně, druhý modře, třetí fialově se stříbrnými puntíky a čtvrtý vůbec...
|
|
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(13.12.2020 20:39:05) Delete, ne že by se to už víceméně nedělo, protože u vedení je obvykle oblíben a)ten, kdo vedení kvalitně donáší a podkuřuje, b)o trochu méně ten, kdo je oblíben u rodičů. Leckdy se ovšem obě kategorie překrývají. Až budou rodiče vyloženě hlasovat, který učitel dostane na vánoce bonus, PB nám pomoz. Učitelům měly být zvýšeny tarify, o třicet procent. Ředitelům o padesát, aby nepotřebovali lidi, kteří jim donášejí, a donašeči nepotřebovali donášet.
|
Delete |
|
(13.12.2020 21:21:39) Tante,
reagovala jsem především na to hodnocení podle výkonu. Ten podle mě není měřitelný.
Co se týče oblíbenosti u rodičů a u těch, kdo rozhodují o odměnách, tak tam mám jinou zkušenost, rozhodně ne překrývání, nebo alespoň ne většinové. U nás je to tak, že ty oblíbené kolegyně, řekněme právem rodiči i dětmi oblíbené, jsou ve škole kvůli té oblíbenosti trpěné, ale rozhodně ne podporované. A to ještě potřebují být šole a vedení nějak jinak užitečné, jen samotná spokojenost rodičů rozhodně nestačí. No a ty oblíbené vedením mají takovou podporu, že ani stížnosti, útěky na jiné školy, žádosti o přestupy do jiných tříd, velmi konkrétní maily, zprávy od psychologů atd. na postoji vedení nic nemění. Tyto kolegyně mají vše a odměny jsou to nejmenší.
O zvedání platu jako takového nemám potřebu diskutovat. Obecně to sice považuju za potřebné kvůli zlepšení stavu učitelstva, ale v této době mi to přijde kontraproduktivní bez ohledu na slibované číslo,
|
Tante Bante |
|
(13.12.2020 23:44:13) Delete, jo, máš pravdu. "Nekompetentní oblíbenkyně".. známe. Mají to za to, že donášejí. Kdyby školy neměly nekompetentní vedení, nebylo by třeba pro jejich fungování třeba donašečů. Skutečně dobrý učitel má vždycky oporu u rodičů, ale ne absolutní, podle mě má vždycky i opozici. Z podstaty věci. Ale znám dost pedagogických populistů, co vědí, jak být oblíbený. Oni obvykle i rodiče schopní rozeznat kvalitní výuku od nekvalitní se prostě spokojí s faktem, že je sranda a děti se baví. Zvlášť v dnešní době, kdy se zapomnělo, k čemu jsou znalosti. Podle mě ten začarovaný kruh vlády nekompetentnosti jde přetrhnout fakt jen rapidním zvýšením platů. U policie se to povedlo minimálně částečně. Pořád to není řádná sláva, ale vtipy o policajtech se už nepovídají.
|
Filip Tesař |
|
(14.12.2020 7:28:04) Tante, s policií máš částečně pravdu. Ale tam to byla kombinace více věcí. S platem máš pravdu. Vyžadování kvalifikace - ne formální, ale skutečný, naprostá většina policajtů píše všema deseti, nedatluje jako kdysi. Plus tam u toho bejvá: když o tebe máme zájem a něco ti schází, zaškolíme. Při přijímání dělaj psychologický testy. Učí se komunikace. Policajti uměj mluvit do telefonu, uměj mluvit v závislosti na určitý situaci. Docela často se taky dělaj výjezdový stáže, hlavně do Německa, leckdo tam byl aspoň jednou v životě, i dopravák, pochůzkář. A kdo nebyl, slyšel leccos od těch, co byli. Konečně velkej posun byl za ministra Kubiceho, kterej policajty vyhodil z kanclů do ulic (tehdy se začala ve velkým hlídat třeba přednost chodců na přechodech atd.) - to byl pokyn shora, se kterým šlo dolů "nějak si to zařiďte, aby to šlo, tohle je základní požadavek." A vida, šlo to. Ukázalo se, že dost kancelářský práce se dá zkrátit nebo bez náhrady vynechat.
Tohle všechno by určitě prospělo i školství
|
Tante Bante |
|
(14.12.2020 11:16:08) Filipe, ano, prospělo. Ale stojí a padá to s kompetencí vedení. Když tenhle úkol dáš současným ředitelům, dočkáš se jen další velmi drahé zpackanosti, která se prodraží. Je tragédie, že dneska učitel nemá výcvik v komunikaci, nemá průpravu v digitáních technologiích (nemá, kdo to umí, naučil se to sám), MNOHO jich neumí ani jeden cizí jazyk. Jenže to fakt není jejich vina. Je to vina systému, který preferuje levnou nekvalitní práci a ještě ji lakuje. Sám vidíš, že i ty máš přístup "přidal bych jim, když se zlepší". Jenže tohle není jak udělat, už dlouho tenhle proces "zlepšování" sleduji, nevede nikam. Je to proto, že drtivá většina vedení škol nechápe, v čem by to zlepšení mělo tkvít a i kdyby to pochopili, nemají jak to udělat, nemají třeba jak přejít na skutečné školní hodnocení, nemají jak držet ve škole základní kázeň, prostě jsou na tom blbě. Samozřejmě by pomohlo, pokud by veřejnost (rodiče) jasně deklarovala, co od školy chce. Jenže to by bylo potřeba udělat upřímně a s vědomím toho, CO chci a CO jsem za to ochotný dát. To si také nemyslím, že je možné.
|
Filip Tesař |
|
(14.12.2020 12:10:45) Nene Tante, netvrdím: "přidal bych jim, když se zlepší." Jestli to tak pro tebe vyplynulo, je to jen moje blbá formulace. Myslel jsem to tak, že jen samotný platy nic nezaručej, i když určitě zvýšej zájem a tudíž přitáhnou i kvalitnější lidi. Ale i učitel s kvalitníma předpokladama potřebuje ledacos dalšího. A ano, naprosto souhlasím, musí to jít odshora, mám za to - oprav mě? - že dobrý učitelé se vypracovali sami a často navzdory, ne díky systému.
|
Tante Bante |
|
(14.12.2020 12:43:16) Filipe, myslím, že dobří učitelé, kteří nepochybně pořád jsou, opravdu pracují hodně "navzdory systému". Obvykle, jak jak psala Delete, si vedení jejich práce v nejlepším případě neváží, obvykle to jsou lidi, kteří se nejsou schopni prosadit a obhájit svoji práci, jsou tak vyladění, žijí pro svoji práci mezi dětmi, těžko se to popisuje, jsou to prostě zvláštní nátury. Rodiče je obvykle mají rádi, i když ne všichni, často i poděkují, pošlou čokoládu, ale fakt nikdy, co si pamatuji, nenapsali řediteli do školy: "Chválíme práci učitele XY, doufáme, že bude oceněna." Jak se stát dobrým učitelem, jak říkáš, musíš se vypracovat sám. Potřebuješ hlavně vzory a náslech. Obojí je mnohem hůře dostupné, než by si člověk myslel. Systém přípravy by šlo změnit. Měl by se změnit, je nutné ho změnit. Ale není k tomu vůle. Podle mě česká společnost silné, vzdělané, autonomní a kompetentní učitele nechce. Přinejmenším by to byl strašný nezvyk. Dneska didakticky dobří učitelé už učí skoro tajmo. Musí učení minimálně "obalit do aktivit". Nikdo nechápe, že učení samo o sobě může být dobré a zajímavé, i když namáhavé.. všichni uvažují duálně mezi sto let přežitou pruskou buzerační školou a animační anarchií. Trochu přeháním, ale ne tolik, kolik to vypadá.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|