Lída+2 |
|
(26.3.2018 8:22:40) Buchli, oni ty z Prahy jsou jaksi mimo realitu....mají tam 8G několik, většinou po pár ulicích..... tady se podá přihláška a je tu jedno...žádné jiné....takže těm dětem je šumák, že může být vyplněno víc škol, není jakou tam napsat.....napíšou jednu a tím končí.
a berou každého třetího....navíc tu o 8G není takový zájem, kvůli dojíždění....
Se 4letýma je to maličko jinak.
|
Alena |
|
(26.3.2018 8:25:18) "a berou každého třetího....navíc tu o 8G není takový zájem, kvůli dojíždění...." tak je to lehci se na venkove dostat na 8g nebo tezsi?
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 8:31:02) Aleno, záleží, co bereme jako "venkov". Moje zkušenost je taková, že dostat se na gymnázium v malém městečku je snadné. Mají co dělat, aby naplnili stav. Většina zájemců chce na gymnázia ve velkých městech a tam je myslím situace podobná jako v Praze, podle reputace školy (a podle početnosti populačních ročníků) buď větší nebo menší nával.
|
|
Lída+2 |
|
(26.3.2018 8:43:34) Alena, pokud to není Kepler a podobné, kde se jich hlásí 500-600na 30-60lidí....
...tak ten zbytek bude asi dost podobné.....co tu tak pár let čtu po těch přijímačkách.....
Navíc gympl náš pořádá přípravu od října, každý týden a je zdarma....ač Monty tu ráno psala, že to stojí tisíce....takže toto to taky ulehčuje....jen si rodiče musí najít čas, vyzvednout dítě na Zš a dovést ho na odpolední přípravu...tam počkat....naštěstí škola má na chodbě gauče a křesílka, židle......
No všude je něco...
...a rozhodně si nemyslím, že u nás ve vidlákově jsou horší studenti o tolik jak se tu píše.....jak to, že naše škola má potom tolik vítězů celostátních různých soutěží, nebo aspoň krajských.....když podle zdejších uživatelek z Prahy, by měli sotva prolézt gymplem.....
A když se nyní napsal letos Klokan.....tak pár lidí od syna mělo 85 bodů, dost kolem 65....120 nikdo....chyběla jim kalkulačka, stěžovali si všichni, tak jsem je politovala se smíchem a čekala horší výsledky.....takže když jsem otevřela sborník, tak to je krásný výsledek.....loni byl průměr asi 49bodů. No a když to tu čtu, neměli by to vůbec napsat....
|
Alena |
|
(26.3.2018 8:50:58) "pokud to není Kepler a podobné, kde se jich hlásí 500-600na 30-60lidí....
...tak ten zbytek bude asi dost podobné.....co tu tak pár let čtu po těch přijímačkách....." omlouvam se, moc nechapu co tim chces sdelit? Ani s tim klokanem? Otazka prece nestoji, jestli jsou nekde deti "hloupejsi"? jak se to meri? ani obecne pocet prihlasenych na pocet mist nerika nic o narocnosti skoly ...
|
Lída+2 |
|
(26.3.2018 8:52:54) Alena, několikrát ročně i v této diskuzi je na začátku napsáno, že z těch menších měst by se nikdo v Praze na gympl nedostal.....nevím z čeho to usuzujou.
Roky tu čtu: blbečci z vidlákova.....
Jdu dělat něco rozumnějšího, než se pitvat v blbostech....
|
Alena |
|
(26.3.2018 9:01:53) hra "blbecci z vidlakova" (obdoba "blbecku na zakladkach") je vazne divna, proc to pises? Pripadas mi urazena a nechapu proc. Nejsem si vedoma, ze bych napsala neco pejorativniho o venkovskych skolach, jen jsem opravdu nepochopila gro predchoziho sdeleni a ten Klokan me zmatl. Ad "několikrát ročně i v této diskuzi je na začátku napsáno, že z těch menších měst by se nikdo v Praze na gympl nedostal.....nevím z čeho to usuzujou." Tak mozna to je jen prosta statistika vysledku statnich prijimacich zkousek? Je fakt, ze tady na gymplu v okoli mel ve dvou tridach posledni prijaty 85 bodu. A je pravda, ze v mnoha jinych gymnaziich by byl s timhle vysledkem mezi prvnimi. Ale samozrejme ma na to do urcite miry vliv priprava, neda se to nejak odfiltrovat a posuzovat detskou "chytrost" (obzvlast ve chvili, kdy cast otazek tvori takove perly jako jsou druhy zajmen)
|
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 9:09:54) Lído, roky tu čteš "blbečci z Vidlákova"?
Tak to čteš asi nějakou jinou Rodinu, připadá mi to zrovna takovej justament jako "blbečci na základkách"
|
|
|
|
|
Alena |
|
(26.3.2018 9:11:17) " Ale hlásí se tam opravdu jen 1-2 nejlepší ze třídy. " tady ale hodne zalezi na motivacnich faktorech. Hlasi se jeden dva ze tridy, protoze vedi, ze je tam opravdu narocna konkurence a nema to cenu zkouset, anebo je gympl stale neco nepraktickeho a dojizdeni je slozite?
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 9:14:19) To je fakt, pokud je někde gympl "na každým rohu", tak je asi jednodušší rozhodnout se "pro", než když je to nějak složitý s dopravou.
|
|
Alena |
|
(26.3.2018 9:39:34) "Na 8G jsou fakt ti nejchytřejší" s tim nesouhlasim. Na 8g nejsou ti nejchytrejsi ani v Praze, ani na venkove.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 9:43:05) Aleno,
no tak ale zase v zájmu objektivity bych byla na takovýhle výroky opatrná.
Jistě že ne všichni nejchytřejší půjdou šmahem na gympl, ale zase to, jak to podáváš, tak to zní, že tam vesměs jde nějaká "druhá inteligenční sorta", a to taky není tak úplně pravda.
|
Alena |
|
(26.3.2018 9:49:35) Ja ale nesoutezim o to, jestli je lepsi praha nebo venkov. To, ze na 8g nejdou apriori ti nejchytreji neni me tvrzeni, ale jsou na to studie (treba tady https://zpravy.aktualne.cz/domaci/mene-nez-polovina-gymnazistu-ma-lepsi-vysledky-nez-deti-ze-z/r~665a338c054211e6a5f4002590604f2e/?redirected=1522050387 ). Pokud bys v pate tride chtela odhalit a dostat na 8g vsechny " nejchytrejsi" musela bys zajistit vybornou a srovnatelnou vyuku na prvnich stupnich a podporu tohoto systemu na vsech zakladnich skolach. A to se rozhodne nedeje. Coz neznamena, ze se tam chytre deti nedostanou, ale dostanou se tam jen ty s domaci podporou.
|
Monty |
|
(26.3.2018 9:56:10) Aleno, tím jsme v podstatě znova u té nešťastné PZ kombinaci matika a čeština. V páté třídě obzvlášť, protože tam ještě není učivo příliš těžké a na jedničky ho zvládne více dětí než pak třeba v devítce.
|
Alena |
|
(26.3.2018 10:00:22) tak samozrejme, ze OSP by udelali svou praci. Ale v prijimackach je i porozumeni textu, logicke uvazovani v matice je zastoupeno dost, nadrilovat to fakt moc nejde, ale seznameni se s ulohami je velka vyhoda.
|
Monty |
|
(26.3.2018 10:05:37) Aleno, tak pořád je to normální učivo ze ZŠ. Jistě, dítě se čtyřkami a pětkami odshora až dolů to nenadriluje, ale skupina těch, co na to s přípravou budou mít je pořád vyšší než počet těch, co se nakonec dostanou. A pokud se shodneme na tom, že má nějaký smysl matematika, tak čeština s otázkami na vedlejší věty a větné členy je těžce mimo. Matematika je provázaná s logikou, potřebuješ ji ve fyzice, v chemii... přívlastek neshodný nepotřebuješ nikde kromě hodin českého jazyka na střední škole a možná bohemisté na vysoké. Ale kolik je v populaci budoucích bohemistů, že.
|
Alena |
|
(26.3.2018 10:09:22) Ale prece v ramci cestiny muzes mit take veci podstatne a logicke, jako je zminovane porozumeni textu, dulezity je jazykovy projev (sloh), slovni zasoba... i z matiky bys mohla dat sloupecky na nasobilku a byla by ot pitomost.
|
Monty |
|
(26.3.2018 10:12:56) Aleno, to může být klidně v testu OSP a blbostem z větného rozboru se lze zcela vyhnout. Jo, naučí se to i opice. Ale je to k ničemu. Jak jsem včera psala o tom Rakousko - Uhersku. V době, kdy jakákoli informace vyjede na jedno kliknutí na internetu musí vzdělání vypadat úplně jinak než tak, že se budou děti biflovat tuny nepotřebných věcí, z nichž 99 % zapomenou, pokud se nebudou profesně věnovat oboru, ve kterém je to potřeba.
|
Alena |
|
(26.3.2018 10:17:31) Ale o tom zadna. Mne pripada silena vubec varianta statni zkousky (jedina jeji vyhoda jsou ty dva pokusy), navic pro 8g je to ultranesmysl. Vede to akorat k nesmyslnemu diktovani skolni cinnosti (misto zajimavych veci procvicujeme druhy cislovek), sabotovani zajimavych alternativnich skol a stejne neni stanovena nejaka nepodkrocitelna hranice, je to smesne a stoji to nesmyslne penize..
|
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 10:18:26) "v době, kdy jakákoli informace vyjede na jedno kliknutí na internetu "
monty, ale tohle je dost legrační přístup.
Musíš totiž vědět, KAM máš kliknout, a o tom je to vzdělání. Na internetu si vyklikneš datum nebo násobek, ale souvislosti si na něm nevyklikneš, a bez těch souvislostí vůbec nebudeš vědět, co hledáš.
|
Monty |
|
(26.3.2018 10:21:20) Kudlo, o tom ale píšu v části "vzdělání by mělo vypadat jinak".
|
|
|
Sam01 |
|
(26.3.2018 10:27:01) Monty, To je hezka myslenka naucit deti vyhledavat a zpracovavat informace oproti biflovani blbost. Problem je v tom, ze spousta skol nema vybaveni nebo je v prisernem stavu. A ne vsechny deti maji vlastni pc a tablety. Skola deti to vybaveni ma. Deti muzou mit i vlastni tablety, ale stejne bifluji. To bys musela predelat osnovy a zajistit skolam vybaveni. Potazmo treba tablety detem na praci domu.
|
Monty |
|
(26.3.2018 10:39:19) Sam, osnovy nejsou, je RVP. Školy mají mnohem více volnosti v tom jak co učit než dřív. Mají větší výběr učebnic, za nás byly jednotné. Že nemají na něco peníze je věc druhá, ale to je opět otázka nějaké smysluplné školské reformy. Vzdělávání formou biflování je zkrátka 19. století a maximálně "cvičí mozek", ovšem nic moc v něm nezanechá. Jo, všichni chceme to nejlepší vzdělání pro své děti, ale když nemáme na soukromé učitele, tak je k tomu biflování odsuzujeme. Za mě je to špatně.
|
Sam01 |
|
(26.3.2018 10:44:11) Monty, Treba u moji dcery na ZS si kazda ucitelka objednavala ucebnice podle sebe. Dcera mela ucebnice od Frause. Vedlejsi trida mela snad neco jako Nova skola. Kazda trida si jela pidle sveho a pak delali co ctvrt roku nejake srovnavaci testy. Budeme- li se pohybovat v realite neni proste v soucasne dobe mozne zajistit vsem skolam dobre vybaveni. Ani doma ho ty deti nemaji stejne.
|
|
. . |
|
(26.3.2018 10:52:26) Monty, zas bych to neviděla tak černě. Všude se nebifluje, dají se najít základky (již desítky let, aspoň v Praze), kde je přístup smysluplnější. I bez soukromého učitele se dá dítě neodsoudit (tedy ne vš všech lokalitách, samozřejmě). Na PZ je třeba se pak třeba něco doučit, ale zas nejsou to z kvalitní alternativy taková kvanta, aby to motivované dítě nezvládlo (z páté tříd na 8lg nadané dítě, z devítky většina dětí kromě těch nejméně studijních).
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 11:01:49) Já mám zase trošku pocit, že Monty pod "biflování" zahrnuje jak opravdu to zbytečný "učení nazpaměť", tak věci, který jsou sice "nazpaměť", ale jsou užitečný, a pokud je "nazpaměť" neumíš, tak tím "hledáním na internetu" strávíš neúměrně moc času (namátkou třeba malou násobilku).
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:03:45) Kudlo, to nevím, kde ten pocit bereš, bifluje se především v humanitních předmětech, protože tam není obvykle potřeba něčemu rozumět, stačí se to prostě naučit. Oproti (např.) zeměpisu se třeba chemie bifluje docela blbě.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 11:04:49) Monty,
jak to, že v humanitních předmětech není potřeba něčemu rozumět?
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:06:46) Kudlo, píšu "obvykle". A na mnoha školách, možná většině, se předměty typu zeměpis, dějepis, literatura atd. biflují běžně, čemu chceš rozumět na hlavních městech států nebo letopočtech historických událostí?
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:09:19) Monty, a jakou část zeměpisu tvoří hlavní města? V zeměpise na pochopení závisí mraky věcí. Naopak i v chemii máš mraky biflování, všechno neodvodíš z periodické soustavy. A ty letopočty... no to je kolorit diskusí. V reálu se neučej jen ry čísla, ale i souvislosti.
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:11:10) "V reálu se neučej jen ty čísla, ale i souvislosti."
Žženo, v reálu se ale na spoustě škol píšou písemky a zkouší se "z letopočtů", nikoli souvislostí. A učí se to fakt na každé škole jinak, není žádný jednotný formát výuky.
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:12:12) Monty, když není jednotný formát výuky, tak nezobecňuj biflování
|
|
Alena |
|
(26.3.2018 11:12:36) "A učí se to fakt na každé škole jinak, není žádný jednotný formát výuky. " no prave, zalezi na systemu vyuky. Takze moznost biflovani dava ucitel nikoli predmet.
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:17:05) Ale já nechci vést spor o tom, jestli se bifluje všude a v čem. Podstata mého sdělení byla v tom, že biflovat se cokoli pokládám za zbytečnost.
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:18:17) Monry, takže VEŠKERÁ faktografie je zbytečná? Nahradí google?
|
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:18:18) Monry, takže VEŠKERÁ faktografie je zbytečná? Nahradí google?
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:19:47) Žženo, a on tu někdo mluvil o VEŠKERÉ faktografii? Kromě tebe?
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:20:46) Monty, a ona je faktografie, která se nebifluje? Sama se v hlavě zjeví?
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:27:56) Žženo, ona je to věc podání, víš. Ta faktografie se buď dá učit v nějakém kontextu nebo budeš bazírovat čistě na datech a názvech. Mně někdy přijde, že tady všichni chodili do nějakých mimořádně osvícených škol a děti mají rovněž v takových školách, ale já si třeba na výuku dějepisu (a ostatně i zeměpisu) na své ZŠ pamatuju a to bylo jenom o biflování. Dost se divím, že mi to celý dějepis neznechutilo, jak tu často čtu. A opravdu si nemyslím, že by se to mávnutím kouzelného proutku změnilo a všichni dějepisáři/zeměpisáři prošli sebereflexí a začali učit JINAK.
|
Alena |
|
(26.3.2018 11:31:09) "A opravdu si nemyslím, že by se to mávnutím kouzelného proutku změnilo a všichni dějepisáři/zeměpisáři prošli sebereflexí a začali učit JINAK. " a chemikari ano? :)
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:33:21) Aleno, to je ale jedno, jaký si tam dosadíš předmět. Předpokládám, že každý vychází z vlastní zkušenosti nebo zkušenosti svých dětí, nikdo neznáme výuku na všech školách a všechny učitele. Že se někde bifluje spíš chemie než dějepis je jistě možné, ale proč se tu dohadovat o margináliích, když jde o podstatu?
Mmch., u chemie bude jistě hrát svou roli omezení možnosti konání chemických pokusů ve školách, když už o té chemii mluvíme.
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:35:46) Monty, no hlavní potíž je asi v tom, že se neshodnem v tom, zda biflování je reálným rozsahem marginálie nebo podstata.
|
|
|
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:32:43) Monty, já jsem asi byla ve škole osvícené, měla jsem tu o tom nedávno téma, kde jsem se na biflování ptala, a lidé, co zažily praktiky co popisuješ, byli v menšině.
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(26.3.2018 11:20:42) Ja to chapu, ze nechces vest spor o takove kraviny. Tak holt nepis nesmyslne vyroky " bifluje se především v humanitních předmětech, protože tam není obvykle potřeba něčemu rozumět, stačí se to prostě naučit. " a nebude to nikoho zarazet :).
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:23:02) Aleno, fajn, budu psát na noťasu a ne na mobilu, kde musím zkracovat, protože se mi od určité délky textu ztrácí tlačítko "Přidat".
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 11:54:32) Monty,
když mně přijde, že Ty "biflováním" nazýváš obecně JAKÉKOLI nalití určitých znalostí do hlavy a že se proti tomu vymezuješ.
Já si myslím, že je rozdíl, jestli se člověk něco učí nazpaměť a bez porozumění (to bych taky nazvala "biflováním" a nevidím to jako nijak efektivní), nebo když se to učí s vědomím souvislostí, ale podstatný je, že tu informaci v hlavě prostě mít musí, že se bez ní neobejde. Dejme tomu Pythagorovu větu se můžeš navrčet nazpaměť, aniž bys ji chápala (a pak budeš mít potíže s tím aplikovat to v praxi, protože se Ti to nepropojí), nebo si ji můžeš dostat do hlavy na základě nějakejch logickejch souvislostí tak, že ji opravdu pochopíš, ale základ je, že JI BUDEŠ V TÝ HLAVĚ MÍT.
A u Tebe mi někdy přijde, že pod to biflování zahrnuješ jak to první (což já taky), tak ale i to druhý, a že v podstatě tvrdíš, že je zbytečný "Pythagorovu větu" (dosaď jakýkoli tvrdý faktum, třeba slovíčka) nosit v hlavě, když ji přece můžeš najít na internetu.
A tomu já teda neříkám "vzdělanej člověk", když pro každou jednotlivost musí běžet na internet a z hlavy by se bez toho neobešel. Kdyby tohle musel někdo dělat třeba s angličtinou, tak bys o něm asi neřekla, že "umí anglicky", ne?
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:58:05) Kudlo, ale to je čistě tvůj pocit, já to biflování nijak nespecifikovala - kromě hlavních měst a letopočtů. Pythagorovu větu a slovíčka mi podsouváš ty.
|
Žžena |
|
(26.3.2018 12:03:48) Áha. Biflování není nijak specifikováno, tj. je to argument, kterej můžeš vytáhnout úplně kdykoli, jak se zrovna šikne
|
Monty |
|
(26.3.2018 12:08:12) Žženo, je specifikováno tím, že jde o učení nazpaměť bez nutnosti jakkoli chápat to, co se bifluješ. Napsala jsem to tuším hned v prvním příspěvku. To nestačí? Nebo máš pocit, že ke správné odpovědi na otázku "kdy se odehrála bitva na Bílé Hoře" potřebuješ něčemu rozumět?
|
Monty |
|
(26.3.2018 20:21:26) A k tomu biflování jsem našla zajímavý článek, odkaz níže.
Vzdělávání patří k čelným položkám zdejších politických slibů a státních priorit. Zároveň bychom však těžko hledali jinou důležitou oblast, kde český stát reaguje na potřeby moderní doby tak opožděně. Každý, kdo někdy v životě usedl aspoň na deset minut k internetu, by měl pochopit, že biflovat se encyklopedické znalosti je ztrátou času. Notabene v době, kdy lze nosit přístup k internetu neustále v kapse. Přesto encyklopedické biflování v českých školách podle kritiků převládá. Každý také ví, jak užitečné je umět anglicky, přesto školy nemají peníze na učitele z řad rodilých mluvčích. Nebo v obecné rovině: neexistuje důležitější profese, která by našim dětem víc zasahovala do jejich rozvoje, než je učitel, přesto učitele platíme způsobem, jako by na nich skoro nezáleželo.
Stejné je to se zmíněnými známkami: nikdo je vlastně nepotřebuje, přesto se známkuje. Ani sami středoškoláci nepotřebují dobré známky. Potřebují se umět orientovat v životě, umět jazyky, stále důležitější finanční gramotnost, rozumět všudypřítomným médiím, orientovat se v textech nebo dokázat nějaký čtivě napsat, řešit nástrahy moderního světa, zvládat najít si a zanalyzovat informace, oddělit podstatné od nepodstatného…
Čeští středoškoláci si však dál zvykají, že důležité a zajímavé věci vstřebávají mimo školní výuku, zatímco do školy si chodí pro známky. Neboli pro formální, nikdy ne ale objektivní potvrzení toho, že jsou pro studium způsobilí. Past této praxe ukazuje řada studií popularizovaných i v Česku. Z nich vyplývá, že snaha dostat dobrou známku a něco se naučit nejdou ruku v ruce jedním směrem. Někdy se dokonce vylučují.
http://www.eduin.cz/clanky/respekt-snaha-o-jednicky-brani-detem-v-uceni/
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 21:44:06) no, Monty, problém je spíš v tom, že BIFLOVAT se rozsáhlé znalosti sice opravdu nepomůže, ale smyslem vzdělání je takových znalostí DOSÁHNOUT.
Jinou cestou než biflováním (logickýma souvislostma apod.), ale prostě to musí bejt v hlavě, a ne na internetu (tam se daj dohledat třeba detaily, ale kdo nemá v hlavě podstatný části toho celku, tak se vzdělancem nemůže nazývat ani náhodou).
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:02:04) Kudlo, vůbec nevím, na co reaguješ a proč. Pokud ty pokládáš biflování za užitečnou věc, vymlouvat ti to nebudu ("každému jeho Poděbrady"). Jen mám zjevně jiný názor.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 22:20:55) Monty,
vzhledem k tomu, že jsem přímo v příspěvku, na kterej reaguješ, doslovně napsala, že "BIFLOVAT se rozsáhlé znalosti sice opravdu nepomůže, ale smyslem vzdělání je takových znalostí DOSÁHNOUT. Jinou cestou než biflováním (logickýma souvislostma apod.)..." tak pokud na to reaguješ
"Pokud ty pokládáš biflování za užitečnou věc, vymlouvat ti to nebudu ("každému jeho Poděbrady"). Jen mám zjevně jiný názor.", tak to ve mně vzbuzuje dost zásadní pochybnosti o tvý funkční gramotnosti.
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:27:47) Kudlo, já jsem s dovolením četla to, cos psala dopoledne, moje reakce je souhrn na to, co tu už na toto téma zaznělo. Protože - jak je tvým zvykem - jsi z toho, co jsem napsala já opět volně asociovala, takže z "hlavních měst a letopočtů" najednou byla "násobilka a Pythagorova věta". A mě už debata vedená tímto stylem moc nebaví.
Kdyby někoho zajímalo, co myslím tím "biflováním" a proč ho nepokládám za žádoucí, může si přečíst např. https://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-ondrejem-hausenblasem-dlz-/domaci.aspx?c=A120420_144906_domaci_zep
https://www.lidovky.cz/cestina-se-ma-ucit-jinak-bez-biflovani-deti-musi-pochopit-proc-se-uci-1gd-/zpravy-domov.aspx?c=A161214_221003_ln_domov_ele
Tohle je vyloženě dojemné: https://www.novinky.cz/domaci/6720-biflovani-uz-nema-byt-na-skolach-tim-hlavnim.html
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 22:31:04) Monty,
když u tebe je těžký odpíchnout se od něčeho, co řekneš, protože to metamorfuje podle toho, jak se Ti to zrovna hodí.
A mimochodem, ohledně tý násobilky, neříkala jsi něco o hledání násobků na internetu, když jsme se bavili o těch ovcích (ale možná jsi tím myslela až VELKOU násobilku)?
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:35:41) Kudlo, psala jsem o hledání násobků menších než 500, tuším. Protože je to snazší, než si je vypisovat z hlavy. Ovládám i velkou násobilku, ale nevím, proč něco dělat složitě, když to jde jednoduše.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 22:48:43) Šuplíku,
tak já se přiznám, že jsem si násobky na netu hledala (respektive jsem použila kalkulačku, ale kdyby tam byly vypsaný násobky sedmi nad 70, tak bych to použila), a byla to součást správnýho postupu.
A ano, bez mučení se přiznám, že je to proto, že opravdu jsem to líná mechanicky počítat a v hlavě to nemám (ale zamyslet se nad tím příkladem jako celkem jsem líná nebyla).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 22:03:50) Monty, ono to "biflování" je taková tradiční mantra. Ale já si nemyslím, že škola by měla děti učit (zjednodušeně řečeno) pouze jak klikat na internetu - to jednak umějí a jednak tam těžko najdou ucelené hlubší informace. Netvrdím, že na českém školství není co vylepšovat, ale když porovnám např. výuku na českém gymnáziu a na německém gymnáziu, nejsou to propastné rozdíly. Studenti prostě musí vstřebat značné množství informací ze všech oborů.
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:06:19) Ropucho, zajímavé. Napsala jsem "letopočty a hlavní města" a najednou jsou z toho "ucelené hlubší informace". Že je - např. - hlavní město Peru Lima je nějaká "ucelená hlubší informace"?
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 22:13:34) Monty, já nečtu, co jsi napsala někdy dříve, mám tedy možná mezeru, ale pokud jde o hlavní města nebo letopočty, pochybuji, že na tom stojí celá výuka předmětu, to jsou přece jen střípky ze všeho, co se učí. Chápu, že někomu to utkví v paměti, je to takové jednoduché a přehledné, ale podle mě je to spíš selektivní paměť, zapamatovat si ze všech hodin jen toto. Čímž netvrdím, že nejsou nekvalitní učitelé, určitě někde jsou, ale nemám žádný důvod si myslet, že by se dneska ve školách plošně jen biflovaly izolované encyklopedické údaje.
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:17:04) Ropucho, což nic nemění na faktu, že z těch střípků se velmi často zkouší a podle toho se pak žák hodnotí. Mmch., pro jistotu dodávám, že mě osobně to vůbec nijak nepálí, jako žák jsem neměla problém si ty "hlavní města a letopočty" zapamatovat, ani moje dítě s tím nemá problém. Nelíbí se mi to jako obecný jev ve školství.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 22:28:33) ano, samozřejmě je k ničemu nutit lidi biflovat se nazpaměť, že hlavním městem Francie je Paříž, bez dalších souvislostí.
Ale každej aspoň trochu vzdělanej dospělej člověk VÍ, že Paříž je hlavní město Francie, ale ne na základě toho, že by se to bifloval nazpaměť, ale kvůli spoustě jinejch souvislostí - občas o tom čte v novinách, někdo tam někdy i jede, čte knížky...
Kdyby si tu informaci, jak se jmenuje hlavní město Francie, musel googlit, tak by to bylo k smíchu a stěží by ho někdo považoval za vzdělanýho.
A když to nebude vědět ve škole, tak dostane zaslouženě kouli, protože neznalost tohohle "střípku" ukazuje na mnohem hlubší neznalost toho celku, kterej je žádoucí, aby znal.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 22:51:10) Monty, a je to obecný jev? Hodnotí se žáci většinově pouze podle toho, zda si zapamatují tento druh informací? Jestli to není spíš takové klišé, které se papouškuje stále dokola, aniž bychom měli přehled o realitě. Uznávám, že za našich školních let se vyučovalo hodně encyklopedicky a kolikrát mi chyběly souvislosti, ale netroufala bych si tvrdit, že je to dneska obecný jev.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 22:54:48) Ropucho,
já se pamatuji, že po nás ve škole v některých předmětech to učení hlavních měst apod., chtěli, a že to bylo naprosto k ničemu a navíc to vůbec nelezlo do hlavy.
Takže biflování rozhodně NE, ale neznalost hlavních měst mi už párkrát chyběla.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:03:42) Kudlo, mně už kolikrát chyběly i jiné znalosti. Je sice hezké, že si všechno mohu najít, ale je to trošku otravné, pořád něco hledat a dovzdělávat se proto, že jsem ve škole byla líná Ony ty souvislosti člověku kolikrát docvaknou později, ledacos se mu spojí a dotvoří si celkový obrázek, ale když nemá v hlavě základní stavební kameny, nemá vůbec co spojovat a na čem stavět. Uznávám samozřejmě, že je poutavější a snadnější na zapamatování učit se rovnou v souvislostech. Ale vždycky to potřebuje nějaký základ, asi jako v chemii se člověk musí napřed "našprtat" soustavu prvků nebo v medicíně anatomii a pak teprve přijde to zajímavé, co dává smysl a baví.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:09:50) Ropucho,
já s Tebou souhlasím v tom, že musíš mít ty základní kameny (a tady se asi neshodnem s Monty, protože mám pocit - Monty, oprav mě, jestli se pletu - že ona je pro to, aby se i ty základní kameny "hledaly na internetu").
Ale na rozdíl od Tebe si myslím, že učit se dá aspoň zčásti rovnou v těch souvislostech, i ty poučky asi lezou do hlavy líp, když se to neučíš nazpaměť, ale s nějakým porozuměním už od počátku.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:14:58) Kudlo, určitě, však to sama píši, že rovnou v souvislostech je to lepší. Ale pokud vím, ono se to tak alespoň z části učí, pokud jde třeba konkrétně o ten zeměpis, zadávají se referáty, pouští se filmy, dneska je tolik možností ... Jedno z mých dětí má třeba na zeměpis zcestovalého cizince, který opravdu má co předat o světě, nemají žádnou učebnici, jen materiály od učitele, musí to být velmi zajímavé.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:01:21) Ropucho, já nejsem školní inspektor, abych řekla, do jaké míry je to OBECNÝ jev. Rozhodně si ale myslím, že to není jev zcela vymizelý, který se už ve školách prakticky nevyskytuje.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:05:29) Monty, no psala jsi, že je obecný.
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:07:07) Ropucho, myslím si to. Dokázat to ovšem nemůžu. V alternativách to samozřejmě obecný jev nebude. Stačí takhle?
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 22:29:06) ŠUplíku, prací prášky
|
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:32:55) Šuplíku, zjevně ani ty nechápeš, co se snažím říct. Nejde o to, aby ve škole dětem učitel zamlčel, že hlavním městem Peru je Lima, ale o to, aby tyto marginálie, které lze v případě potřeby najít "na jedno kliknutí" NEBYLY PŘEDMĚTEM HODNOCENÍ žáka. Stejně tak jako výčet letopočtů. A ty otázky v testech tak často vypadají. Upálení Mistra Jana Husa, poprava 27 českých pánů, bitva na Bílé Hoře... uveď DATUM. Jenže DATUM není důležitý, důležitá je ta událost v nějakém kontextu, proč k ní došlo, co jí předcházelo, co následovalo. Mám dokonce pocit, že tu psala Janina o tom, že takhle vypadaly i nějaké přijímačky na VYSOKOU ŠKOLU. Jako fakt má někdo pocit, že tohle je důležitý výstup ve vzdělání?
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:39:51) Šuplíku, a k čemu to tedy slouží? Žák se to naučí na písemku/zkoušení a okamžitě poté to zapomene. Smysl mi uniká. Jasně, ono je úsměvný uvést příklad "hlavní město Francie je Paříž". Jenže ono na světě existuje přes 200 států a mezi "Francií" a - dejme tomu - Vanuatu vidím přece jen jistej rozdíl.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 22:45:36) Monty,
ale přece pokud se to naučíš v souvislostech, tak budeš VĚDĚT, že hlavní město Francie je Paříž (a mnohem víc).
Jako, je špatný chtít po Tobě, aby ses to dověděla tak, že se to nabifluješ, v tom se shodnem, ale když se to naučíš v souvislostech, tak přece nebude možný, abys to nevěděla. Takže i když se Tě na to zkoušející zeptá, tak není šance, že bys to nevěděla.
Já mám pocit (možná mylnej), že tu obhajuješ právo žáka na to nevědět, jak se jmenuje hlavní město Francie, protože si to přece může kdykoli vygůglit, a přece to nebude biflovat.
Já tvrdím, že by se to neměl naučit biflováním, ale že by to měl vědět.
|
Monty |
|
(26.3.2018 22:59:34) Kudlo, tak znova. A nebudeme s dovolením používat hlavní město Francie, to je profláklé prakticky v každém sociokulturním prostředí, protože pravidelně dostáváš impulsy, které tuto informaci v mozku zafixují. Zkusíme to třeba s hlavním městem Portugalska. O Portugalsku se nikde moc nemluví, v médiích se zpráv z Portugalska objevuje pomálu a je tudíž velmi snadné tuto informaci zapomenout. Žák se naučí na písemku/zkoušení, jaké je hlavní město Portugalska, dostane jedničku... a za měsíc už to neví. Jakou cenu má ta jednička, co sis tím jako učitel ověřila? Jen to, že je žák schopný tuto informaci krátkodobě udržet v paměti. A má tohle opravdu být předmětem známkování? Z jakého důvodu? Takže ano, přijde mi naprosto lhostejné, pokud někdo neví "z hlavy" hlavní města zemí jako je Portugalsko. Není to důkaz ani jeho vzdělanosti, ani nevzdělanosti. Svědčí to pouze o tom, že mu z nějakého důvodu nestálo za to udržet v hlavě informaci o hlavním městě Portugalska. Pokud ví, že Portugalsko je stát a ne ovocný koláč, tak si jeho hlavní město v případě potřeby najde na internetu.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:06:36) Monty,
tak samozřejmě je rozdíl mezi Paříží a Wanuatu (jinými slovy jsou bližší a vzdálenější skutečnosti a člověk si nemůže zapamatovat všecko ), ale třeba to Portugalsko je v Evropě a myslím si, že člověk, kterej se dopracuje aspoň maturity, by se po Evropě měl aspoň základně orientovat.
Já si myslím, že pokud je na tom tak, že se hlavní město Portugalska musí nabiflovat a za měsíc ho zapomene, tak to znamená, že o tom Portugalsku neví vůbec nic. A - a teď prosím o zvýšenou pozornost - to opravdu NEZNAMENÁ, že bych tvrdila, že by se to měl nabiflovat, ALE že by se o tom Portugalsku měl dovědět takový souvislosti, že by mu to hlavní město samo vyskočilo nejen při zkoušení, ale i o ten měsíc, rok, pět, deset let pozdějc.
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:13:51) "A - a teď prosím o zvýšenou pozornost - to opravdu NEZNAMENÁ, že bych tvrdila, že by se to měl nabiflovat, ALE že by se o tom Portugalsku měl dovědět takový souvislosti, že by mu to hlavní město samo vyskočilo nejen při zkoušení, ale i o ten měsíc, rok, pět, deset let pozdějc."
Kudlo, njn, ale PROČ? Protože je to podle tebe součást nějakého všeobecného přehledu? Nebo podle "společenské normy"? Pokud ten žák bude v dospělosti hodně cestovat po Evropě, bude obchodovat s Portugalskem nebo se živit jako kartograf nebo ministr zahraničí, tak to bude vědět celý život. Když bude jaderný fyzik, tak mě nijak nepřekvapí, když si po informaci "letíte na konferenci do Lisabonu" najde na netu, kde ten Lisabon vlastně je (a nepřekvapí mě ani to, když si to nebude muset hledat), protože jaderný fyzik prostě nosí v hlavě spíš jiný věci než nějaká hlavní města.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(26.3.2018 23:17:52) Kolik znáš jadernejch fyziků ? Já pár jo a žádnej si nemusí hledat evropská hlavní města na internetu.
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:19:36) Inko, OMG, to byl jen příklad povolání, který k výkonu své profese nepotřebuje znát hlavní města.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:23:07) Já myslím, že fachidiotství není zrovna ideál, kterýho bychom chtěli dosáhnout.
Jistě že si NEmusí člověk pamatovat všechno a není to ani v jeho silách, je klidně možný, že Karel si bude pamatovat tu páku, ale ne Lisabon, a Anička to bude mít naopak, ale pokud nebude považovat za nutný si pamatovat ani páku, ani Lisabon, ani vlastně nic jinýho kromě svýho oboru, že si to když tak vždycky vygůglí, tak co jinýho z něho bude?
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:28:44) Kudlo, přesně, fachidiotství mi také nepřipadá jako ideál. Je sice hezké, že někdo rozumí jaderné fyzice (třeba) a umí si jadernou fyzikou dobře vydělat, ale mně osobně by přišlo poněkud trudné, kdyby se vedle jaderné fyziky projevoval jako omezenec nedisponující základním přehledem na úrovni ZŠ. A to píši jako zoufale nedovzdělaný člověk, kterému mnoho ze základního vzdělání setsakra chybí. Možná právě proto to tak vidím.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:30:37) "Je sice hezké, že někdo rozumí jaderné fyzice (třeba) a umí si jadernou fyzikou dobře vydělat, ale mně osobně by přišlo poněkud trudné, kdyby se vedle jaderné fyziky projevoval jako omezenec nedisponující základním přehledem na úrovni ZŠ. A to píši jako zoufale nedovzdělaný člověk, kterému mnoho ze základního vzdělání setsakra chybí. Možná právě proto to tak vidím."
Ropucho, vidím to úplně stejně (včetně mé vlastní nedovzdělanosti), také si leccos musím vygůglit, ale hrdá na to rozhodně nejsem, kdybych to měla v hlavě, bylo by to mnohem příjemnější.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:34:52) Kudlo, ono navíc nejde jen o to, jak člověk funguje v běžném životě, jestli si někde fundovaně poklábosí či nikoliv, ale i o to, že čím menší informovanost, tím snadnější manipulovatelnost, jak známo. Nelze spoléhat na to, že člověk vždycky pozná okamžik, kdy má konkrétní informaci hledat a že ji má vůbec hledat.
|
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:36:47) No, a teď tu už chybí jen Sedmikráska, aby napsala, že by nikdy nemohla žít s chlapem, který neví, jaký je hlavní město Portugalska.
(Promiň, Sedmi.)
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(26.3.2018 23:38:21) Zkusím se toho svýho zeptat.
|
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(26.3.2018 23:28:46) To ke svý práci nepotřebuje většina lidí, přesto to vědí. To je jako kdybys rekla, že když není doktor nepotřebuje vedet, kde je mozek a kde žaludek.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:30:50) Inko
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:19:33) Monty,
ano, protože to podle mě je součást všeobecného přehledu, a protože je otravný a zdlouhavý muset gůglit každej prd.
A protože čím víc toho má člověk v hlavě propojenýho těma souvislostma, tím větší prostor a možnosti mu to dává v životě.
Člověk přilepenej neustále k internetu, aby si gůglil něco, co jsou pro ty ostatní základní znalosti, by musel bejt docela chudák.
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:22:18) Kudlo, proč neustále? Tyhle věci jsou v životě naprosto okrajové, kdy ses s někým naposled bavila o Portugalsku? Před dnešní diskuzí?
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:25:48) "Naprosto okrajové" - to si nemyslím, a podporování nevzdělanosti ve mně také žádný obdiv nevzbuzuje.
Jaké to asi bude, když ten člověk bude třeba špičkovej odborník na šestou nohu od mravence nebo na bliznu nějaký rostliny, ale krom toho nebude možný s ním promluvit o ničem jiným, aniž by potřeboval strejdu Gůgla jako externí paměŤ?
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:33:12) "Jaké to asi bude, když ten člověk bude třeba špičkovej odborník na šestou nohu od mravence nebo na bliznu nějaký rostliny, ale krom toho nebude možný s ním promluvit o ničem jiným..."
Kudlo, ale to je opět jen tvoje extrémistická dedukce. Ten odborník na bliznu nějaký rostliny může mít (a obvykle má) v hlavě celou řadu jiných věcí, jen tam zrovna nebude mít hlavní město Portugalska, protože je to pro něj informace o ničem. Nestála mu za zapamatování. Ale zas tam bude mít něco ze "všeobecného vzdělání", co tam nemáš ty. Bavit se s lidmi, co ví to samé, co víš ty, je pro mě osobně dost nuda. A ještě jsem nepoznala člověka, co by tam měl jen bliznu nějaký rostliny a nic jinýho, i když je samozřejmě možné, že takový člověk někde existuje.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:38:16) Monty, no a když tedy každý udrží jiné informace a jiné vypustí, jak poznáme, které se mají ve škole učit? Pro jistotu žádné a necháme na každém, ať si průběžně googlí podle svého aktuálního hnutí mysli?
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(26.3.2018 23:40:51) Ono to biflování je určeno hlavně k procvičování mozku, ne proto aby si všichni všechno zapamatovali navždy.
|
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:41:14) Ropucho, ehm, ale já nikde nepsala, že se nemají UČIT. Psala jsem, že se nemá vyžadovat jejich biflování - tzn. nemá na tom být postavené zkoušení/písemný test.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:43:50) a jak poznáš, jestli je zkoušení/test postavený na "biflování"? Z pouhýho dotazu na nějakou skutečnost asi těžko.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:45:11) Monty, a proč by na tom nemohl být postavený test? Samozřejmě jsou různé cesty, jak otestovat, jestli si žák zapamatoval hlavní město nebo jakýkoliv jiný údaj, od rozsáhlého projektu přes různé interaktivní opičárny až po úplně jednoduchý test á la telefonní seznam. Nevěřím, že se na všech školách většinově vyučuje pouze tak, že se biflují pojmy a následně testují á la telefonní seznam. Ale je to jedna z metod a není na ní nic zavrženíhodného.
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:50:23) "Nevěřím, že se na všech školách většinově vyučuje pouze tak, že se biflují pojmy a následně testují á la telefonní seznam. Ale je to jedna z metod a není na ní nic zavrženíhodného."
Ropucho, no a já si myslím, že je to ta nejhorší možná metoda a ve 21. století ji pokládám za přežitek z dob Rakousko - Uherska. Co člověk, to názor.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:55:24) Monty, klidně to může být nejhorší metoda, ale studenti jistě přežijí, když se na ně občas použije
Já si ostatně myslím, že memorování má v procesu učení své místo, rozvíjí mozek a dokonce jsem někde četla, že zvyšuje inteligenci, učenci ve starověku prý byli inteligentnější než dnešní lidé, protože se učili dlouhým textům zpaměti Zdroj tedy nemám, mně takhle uvíznou různé kusé informace, mám málo trénovaný mozek
|
Monty |
|
(27.3.2018 0:03:29) Ropucho, učenci ve starověku měli k dispozici daleko menší penzum informací, než jaké je k mání dnes. Šíře tzv. všeobecného přehledu je závislá na množství vstupních dat, které se samozřejmě stále navyšuje, ale "kapacita mozku" průměrného jedince je víceméně konstantní. Když zůstaneme jen u hlavních měst, tak od dob starověku se zásadně změnila mapa světa, takže bys pro "ucelený přehled" musela nosit v hlavě jak chronologii vývoje všech státních útvarů, tak i názvy všech hlavních měst ve všech obdobích. Lidé to běžně v hlavách nenosí, ale pokud máš nějaké povědomí o zeměpisu a dějepisu, celkem snadno si to v případě potřeby vygooglíš.
|
Kudla2 |
|
(27.3.2018 0:25:41) a kde je hranice toho povědomí a toho googlení?
jestliže nemáš povědomí ani o tom, že Lisabon je evropský město, tak to asi budeš muset googlit trochu víc. Nebo teda jestli máš nějaký povědomí o zeměpisu, tak zase nebude tolik pravděpodobný, že bys nikdy o Lisabonu neslyšela (tj. že si ho možná nevybavíš na první dobrou, ale když už ho někdo zmíní, tak budeš aspoň přibližně vědět, která bije).
|
|
Ropucha + 2 |
|
(27.3.2018 8:49:37) Monty, o množství dat v tomto kontextu nejde. Jde o to, jak funguje mozek a jestli mu škodí nebo prospívá trénink v podobě memorování. Jsou teorie, že to svůj smysl má.
|
Kudla2 |
|
(27.3.2018 8:59:42) Ropucho,
já myslím, že mozek má obrovskou kapacitu a občasnej trénink mu neuškodí.
Kdyby Monty myslela memorování, biflování apod. věcí, kterejm člověk NEROZUMÍ, tak bych s ní i souhlasila, protože to vzápětí zapomene a nemá na co by to "pověsil", ale já mám takovej pocit, že se vymezuje prostě proti udržení tý informace v paměti, protože to "není důležitý".
A já si myslím, že pokud někdo ví milion věcí a souvislostí, ale zrovna si nedokáže vzpomenout na Lisabon, tak to není žádný neštěstí, ale pokud si musí gůglit nejen Lisabon, ale každou druhou věc, se kterou se setká, protože se spolehne na to, že vygůglit se dá všecko, tak už to docela průšvih je.
|
Monty |
|
(27.3.2018 11:11:27) Kudlo, ty máš pořád nějaké pocity, ale dost často vůbec neodpovídají tomu, co dotyčný opravdu napsal. Pokud jde o to, co píšu já, tak prakticky nikdy.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(27.3.2018 12:48:37) Kudlo, tak já chápu tažení za změnu vzdělávání oproti dobám, kdy děti musely zpaměti memorovat celé knihy v jazycích, jimž nerozuměly. Ale tomu jsme se myslím vzdálili již dostatečně a nepovažuji za ideál dojít k druhému extrému, kdy jakýoliv pamětný dril vypustíme.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:42:03) Tak extrémistická dedukce... proč?
Jak jsi správně podotkla, tak proč by mělo být neznat hlavní město Portugalska horší než neznat páku, a X jinejch věcí?
A jistě každej nezná všecko, takže může nastat situace, že si sice nebude pamatovat ten Lisabon (i když i tak si umím představit, že si na něj nevzpomene při otázce, jaký je hlavní město Portugalska, ale už si neumím představit, že o něm nikdy v životě neslyšel a bude muset gůgli,t jestli je to v Evropě) ale bude si pamatovat páku a spoustu jinejch věcí mimo svůj obor - to se asi může stát i vzdělancovi.
Ale tys říkala něco ve smyslu, že "jaderný fyzik přeci nosí v hlavě něco jinýho než hlavní města", a to mi tak trochu evokuje přístup "proč bych se měl zatěžovat věcma, který nejsou z mýho oboru" a to, že se nebude zajímat nejen o Lisabon, ale ani o páku a ty další věci, protože prostě to pro něj bude "okrajový" a neví, proč by se tím měl zatěžovat - a je tu fachidiot jako vyšitej.
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:47:06) Kudlo, že se nebude zajímat o žádný jiný věci jsem nepsala. Jen to, že u něj automaticky nepředpokládám znalost hlavních měst, zatímco u ministra zahraničních věcí ano.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:54:00) a proč znalost hlavních měst ne a ostatní věci jo?
jak mám poznat, jestli jde o celkovej přístup k "neužitečnejm" informacím, nebo jen o to, že nenosí v hlavě úplně všecko?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:10:48) Monty, to je nesmysl. Jestli je žák ignorant a neudrží informaci, tak to je jeho problém a těžko s tím vzdělávací systém může něco dělat. Cílem bylo předat nějaký základní přehled, aby se žák při slově Lisabon okamžitě orientoval, o čem je řeč. Není jiné cesty, jak si ověřit, že žák informaci přijal, než ho otestovat. Za další udržení informace už těžko může být zodpovědná škola.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 23:14:17) Ropucho,
tak ale zas na druhou stranu je fakt, že se asi shodnem na tom, že není ostuda neznat VŠECKA hlavní města VŠECH států světa, ale už se asi neshodnem na tom, jak moc má bejt velkej okruh těch, který bychom jako vzdělanci znát měli.
|
|
Monty |
|
(26.3.2018 23:16:54) "Jestli je žák ignorant a neudrží informaci..."
Ropucho, všichni jsme do jisté míry ignoranti, protože si nepamatujeme "všechno", co jsme uměli na jakémkoli typu školy. V reálu toho vždy víš nejvíc v rámci oboru, kterým se živíš nebo který máš jako koníček. Ostatní informace průběžně ztrácíš. Různou rychlostí, ale ztrácíš. Proč by mělo být více zavrženíhodné zapomenout hlavní město Portugalska než - např. - výpočet rovnováhy na páce mi není tak docela jasné.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(26.3.2018 23:14:16) Tak Portugalsko jeste za základní vzdělání považuju. Představ si tu ostudu, ze někdo vypráví, ze byl na prodlouženém víkendu v Lisabonu, a ty nevíš jestli byl u more nebo v horách, v pralesa nebo po památkách. A budeš si to hledat v mobilu.
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 23:21:33) Já také považuji znalost alespoň evropských hlavních měst za základní vzdělání a mně osobně by překáželo, kdybych je neznala, čistě pro běžné fungování a orientaci v běžných informacích kolem mě. Akceptuji, že někdo to může vidět jinak, to je takový americký přístup, mít znalosti jen o tom, co mě aktuálně zajímá nebo co aktuálně potřebuji. Ale při vší úctě, nepůsobí to na mě nijak přitažlivě, když člověku klesá čelist nad banálními fakty o světě.
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(26.3.2018 22:36:50) Monty, mne naopak prijde, ze Suplik de facto hovori o tom samem.... Mozna to blbe chapu. Jinak souhlasim s tebou, ze se neuci dobove souvislosti. Casove zarazeni je taky dulezity, ale mel by to byt jen ramec veci.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(26.3.2018 11:06:48) "Oproti (např.) zeměpisu se třeba chemie bifluje docela blbě. " je to pleveleni, glosovat takovou podruznou poznamku, ale tohle me pobavilo. Vzdycky me chemie prisla snadneji biflovatelna nez zemepis. Pokud mas zemepis zarazen jen pod pojmy na mape tak mozna.
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:08:28) Aleno, vy jste v chemii nepočítali? Mně zas přijde úsměvný tvrdit, že se chemie bifluje líp. To tak možná tabulka prvků.
|
Alena |
|
(26.3.2018 11:09:44) Myslis rovnice? to asi jo, ale dalo se to zautomatizovat.
|
|
Žžena |
|
(26.3.2018 11:11:07) Jojo, v chemii jsme počítali. A taky se biflovali vzorečky minerálů, aminokyselin, mraků sloučenin, co nevymyslíš.
|
|
|
. . |
|
(26.3.2018 12:02:41) ""Oproti (např.) zeměpisu se třeba chemie bifluje docela blbě. " je to pleveleni, glosovat takovou podruznou poznamku, ale tohle me pobavilo. Vzdycky me chemie prisla snadneji biflovatelna nez zemepis. "
Aleno, naprostý souhlas.
V chemii se sice trochu (celkem jednoduše) počítá, ale jinak je celá defacto pamětní záležitost, naštěstí tedy s vnitřní logikou, takže je dost "pomůcek" pro paměť. Zeměpis má těch "pomůcek" taky dost. Ono taky záleží na pojetí zeměpisáře, co považuje za podstatné, jak to učí a jak zkouší. Ale to je u všeho
|
|
|
Alena |
|
(26.3.2018 11:08:20) a zemepis neni humanitni predmet.
|
Monty |
|
(26.3.2018 11:09:05) Aleno, ne, není to humanitní předmět, je to příklad předmětu, kde se bifluje.
|
Alena |
|
(26.3.2018 11:10:42) "je to příklad předmětu, kde se bifluje." ne, je to priklad predmetu, ktery ti pripada lepsi k biflovani.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(26.3.2018 16:28:00) Sam, materiálně perfektně vybavené bývají soukromé školy a nemyslím si, že by to bylo přímo úměrné jejich kvalitě. Já bych asi ani nechtěla, aby se mé děti učily s tablety. To mají doma a ve volném čase, zírají do obrazovek více než zdrávo.
|
Sam01 |
|
(26.3.2018 18:41:36) Ropu ho, Myslela jsem, ze deti mohou pracovat na svem tabletu nebo laptopu. Je jednodussi si materialy stahnout nebo robnou ofotit. Pokud zvladaji mit v materialech poradek, tak nemuseji mit sesit. Ne vsichni pisou rychle a citelne, tak mi to pripada prakticke.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(26.3.2018 10:20:10) "To je reakce na nějaký předchozí příspěvek, že se to nadrti nedá. Da" ja zadne "prumerne" dite, co zvladlo prijimacky pouhym nadrcenim proste neznam.
|
Sam01 |
|
(26.3.2018 10:32:43) Kruci,
Naprosto souhlasim. Kazdy se snazi najit pro svoje dite tu nejlepsi moznost.
|
|
|
|
|
|
|
sovice |
|
(26.3.2018 10:16:29) Musím se zastat neshodného přívlastku. Porozumění logice jazyka, primárně vlastního jazyka, je pro mnoho lidí slušnou pomocí při učení se jazyku cizímu. Zároveň to není tak složitá myšlenka, že by ji chytrý páťák nevstřebal. Nemluvím o jevech jako přístavky a tak; podmět, přísudek, předmět, přívlastek a nějaké jejich základní typy, a třeba taky druhy číslovek a zájmen považuju za věci hodně o logice, byť je to čeština, ne matika.
|
Monty |
|
(26.3.2018 10:20:24) Sovice, psala jsem to tu mockrát. 99 % textů, které mi projdou rukama, obsahuje hrubé chyby. A nepíšou je absolventi SOU. Nevím, jestli všichni ti lidé zvládnou spočítat trojčlenku, mají většinou humanitní vzdělání, ale ten výstup je prostě hrozný. Přijímačkami museli projít všichni.
|
|
sovice |
|
(26.3.2018 10:26:59) Monty,
taky občas dělám hrubky. Napíšu tolik textu, že není divu; nejsem robot. Občas se dokonce i přepočítám (loni jsem připravovala rozpočet a nezvládla jsem jednu položku vynásobit dvanácti - výsledek byl dostatečně blízko, takže jsem si toho nevšimla, ale bylo to špatně).
A spousta spousta hrubek je například u shody přísudku s podmětem, tam musíš vědět, co máš k čemu vázat. A u shodných přívlastků se taky najdou chyby typu malý kluci)... Tak myslím, že je naopak velmi dobré ten shodný přívlastek poznat a není od věci to po dětech, hlásících se na 8g, chtít. Že se časem na pravopis vykašlou? No, někteří asi jo.
|
Kudla2 |
|
(26.3.2018 10:59:53) sovice,
zrovna u těch shodnejch přívlastků to je přece jen POMUCKA, tj. když to "nevidíš", tak si to musíš nějak zdůvodnit, ale když to "vidíš", tak píšeš správně a rozbor nepotřebuješ.
Stejně tak nechápu třeba určování slovních druhů u různých těch "doplňků" a tak, co nešlo logicky odvodit, to mi přišlo vždycky jako úplně k ničemu.
|
|
|
|
|