Mr. Miçkey |
|
(22.3.2018 1:05:58) Aha, takze podle tvy logiky se deti muzou ve skole ucit, ze Karel IV. byl mongolsky jednooky stripter, prosluly povstanim proti duhovym jednorozcum behem valky Severu proti Jihu, hlavne ze to podniti jejich zajem o dejiny...?
|
Pam-pela |
|
(22.3.2018 1:09:25) Děláš zajímavý závěry...ale asi můj příspěvek podnítil tvou fantazii určitým směrem... , no vida.
|
Mr. Miçkey |
|
(22.3.2018 1:18:52) Reaguju na tvoje inovativni sdeleni, ze jedno, jestli se uci picoviny, hlavne ze se podniti jejich zajem. Ne, jedno to neni
|
Pam-pela |
|
(22.3.2018 1:24:42) Miky, ona je píčovina a píčovina...něco je teorie, která není ověřená, prostě určitá domněnka, která se i časem vyvíjí...a něco je fakt například historicky doložitelný, který se prostě a jednoduše stal... Pyramidy jsou silně neprozkoumané, nebo - spíš jsou prozkoumané z technického hlediska dnešní doby, ale ony opravdu původně sloužily k jiným věcem, když se budeš zajímat, můžeš si to najít...anebo nemusíš. Ale kdy kdo v nějaké nám blízké době žil, oženil se, jaké bitvy vyhrál, co napsal a kdy zemřel, to máme většinou nějakou zdokumentováno, to je prostě fakt...může nás to zajímat, můžem se z toho i poučit...ale co dál s tím...je to reálný fakt...
I když na druhý straně - bylo by zajímavý zadat dětem takový téma...Karel IV. byl jednooký pastevec a nějak to téma uchopit...historicky, kriticky, jako fantazii, jako mluvnický text...atd...rozhodně by i tohle podnítilo zájem víc, než nějaké suché memorování
|
Mr. Miçkey |
|
(22.3.2018 1:32:46) Jasne... jenze podle nekterych jedincu je nepodlozeny i fakt, ze je zeme kulata, ze Takhle muzes pochybovat i o existenci gravitace, a vratit vedu na uroven 14. stoleti. Vsak dukaz neni dukaz, a sice by to tak mohlo byt, ale nemusi, ne?
|
Pam-pela |
|
(22.3.2018 1:37:32) Miky, nevím...přece jen už jsme na Zemi koukali z vesmíru (byť zprostředkovaně)...ale jo, klidně mohou existovat pochybovači, že Země není kulatá a že gravitace neexistuje, proč ne, když je to baví a berou to jako pro ně smysluplné.
Je pravda, že za určitých podmínek se dá zpochybnit všechno...kdo ví, co je realita a co iluze . Jestli se ty věci dějí reálně, nebo jen v naší mysli...je fakt, že jsem nad tím přemýšlela už jako malá holka. Existuje svět, když vypneme svoje vědomí? Dějou se ty věci, i když je nepozorujeme, nebo se dějou pro nás a v nás? Ale to už je filozofie, ne?
|
|
Pam-pela |
|
(22.3.2018 1:45:37) A máš důkaz Darwinovy evoluční teorie - že je to prostý fakt tak, jak byl Darwinem popsán? Existuje i teorie, že sám Darwin před smrtí pochyboval a už ji nevnímal tak striktně.
Máš historický důkaz o tom, jak se stavěly pyramidy...a nač sloužily? Myslím, že tak úplně ne...protože to ani nebylo pro všechny běžné lidi tehdejší doby, nebylo to obecně známý, bylo to tajemství...náleželo to jen kněžím... Takže tam by prostor k úvahám určitě byl...nejen jako pyramida na broušení žiletek . S pyramidami v přesném poměru stran a v menším rozměru se experimentuje i teď, vlastně ani nevím, s jakým výsledkem, protože mě to zas až tak nezajímá...ale kdyby zajímalo, lze o tom leccos najít. O Karlovi IV lze určitě taky leccos najít, ale asi to bude stát na přesně historickém základě včetně letopočtů, různých záznamů, atd...a historicky je to vlastně pár let zpět - takže to například mě tak úplně nepodnítí, i když to byla velmi zajímavá a kontroverzní osobnost.
|
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(22.3.2018 8:54:16) Buchli, věřím, že jsi to pochopila tak...ale co já s tím? Nevím, jak bych učila dnes, naštěstí nad tím nemusím ani přemýšlet, do jaké míry bych se odvážila vést svěřené děti tímto směrem, na druhou stranu jsem byla ráda (hlavně teda moje děti), když učitel našich dětí přesáhnul nějaký rozměr toho tradičního. Z těch hodin si nejvíc pamatují, na ty hodiny chodily rády, diskutovali jsme o tom doma atp... je to tak prostě můj názor, se kterým se nemusí druzí ztotožnit.
Pro tebe jsou možná konkrétně ty pyramidy jen hrobky, pro tvoje žáky to tak být nemusí...ale to nezjistíš, pokud takové téma ani nenadhodíš, nepřipustíš. Ale ty jsi myslím celkově hodně přesvědčená o své pravdě a o pravdě většiny, prostě Pravda píše, že je to pravda, a tak to musí být pravda...stejně tak jako tobě se nelíbí můj možná způsob výuky, mně by se zas nelíbil ten tvůj. To ale neznamená, že ten můj, nebo tvůj je lepší. Asi jak pro koho.
|
Pam-pela |
|
(22.3.2018 9:20:51) produkt poctivé práce, to určitě jo...akorát sem tam se najde něco (nějaký fakt), co zcela neodpovídá obecně dané teorii, tak se to prostě vypustí, najednou jde logika a fakta stranou. Naštěstí každý můžeme myslet po svém, ty i učíš tak, jak myslíš, já bych to měla trochu jinak...a myslím, že obojí je dobře.
Nevím ale zas na druhou stranu, proč za některými reakcemi většiny je ten výsměch...a ta jistota a nadřazenost, že tak, jak to vnímám dotyčný, je to správně. Ani ta historie a nutné posuny a vyvracení různých "faktů" v čase nás nepoučilo...
|
Pam-pela |
|
(22.3.2018 9:33:21) Buchli, já si právě nemyslím, že by se mělo ve škole pracovat POUZE s ověřenými fakty...protože to je pak jen memorování a kde je pokrok, kde samostatné myšlení. Jde o to, že naše společnost tak, jak je, zřejmě nepotřebuje samostatně myslící a "svobodné" tvory...mohou být nebezpeční třeba stejně tak, jako mohli být takovíto lidi pro církevní dogmata...tam je to taky dobře vidět, jenže tam jsme už trochu dál a můžeme se na církev podívat kriticky a s odstupem.
Jenže jak pozoruju (některé) současné děti, mnohé se zamýšlejí, hledají, myslí samostatně, jsou tak nějak "z duše moudré" tam uvnitř...ty se stejně úplně chytit nedají...a jsem fakt přesvědčená, že během několik let bude leccos jinak, až třeba tyhle děti převezmou vládu. Bych řekla, že se toho dožijem
|
|
|
Alena |
|
(22.3.2018 9:42:53) " že by se mělo ve škole pracovat POUZE s ověřenými fakty...protože to je pak jen memorování a kde je pokrok, kde samostatné myšlení." prace s fakty je memorovani? uf, Pampelo ty jsi opravdu nekdy ucila?
|
|
Kudla2 |
|
(23.3.2018 7:54:55) Pam-pelo,
ale samostatně myslící tvory v rámci nějakejch ověřenejch znalostí.
Můžu samostatně myslet v limitech toho, že VÍM, že funguje nějaká fyzikální síla (a pak třeba vymyslet nějakej stroj, kterej ji používá), ale pokud nebudu k tomu mít ty ověřený znalosti, tak se třeba pokusím vymyslet perpetuum mobile, a bude to sice helzá ukázka mý kreativity, ale kdybych měla ty základní znalosti, tak bych prostě věděla, že to nejde.
Napadá mě strýc František ze Saturnina: "neříkejte mi nic, co dělali jiní. Nechci vědět nic o tom, co vymysleli Thales, Archimédés, nebo Pythagoras. Dejte mi pravítko, tužku a kružítko, já si na to přijdu sám! "
Myslím, že strýc František byl sice z hlediska přemýšlení a kreativity obdivuhodný, přesto bych měla určité výhrady, kdyby se tímto stylem učily mé děti třeba ve fyzice.
|
Žžena |
|
(23.3.2018 9:05:55) kruci, ale tou metodou "přijď si na to sám" se učí jednoduché počty, ne evoluční teorie. Tam je trochu rozdíl.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(23.3.2018 9:19:38) Kruci,
já nevím, jak funguje Hejného metoda, ale tohle snad lze jen v případě, že existuje nějaký exaktní řešení (třeba u matiky), navíc si neumím představit, že by takto děti počítaly, aniž by jim třeba učitel prozradil, co je to trojčlenka.
U různých teorií si to neumím představit.
Ale možná s tou žiletkou a pyramidou by to nebyl špatnej pokus - zadat jim to jako úkol a pak to nějak exaktně překontrolovat, jestli je opravdu nabroušená.
|
Žžena |
|
(23.3.2018 9:24:25) Bez trojčlenky se taky obejdeš, ale když ji znáš, je to rychlej způsob k mechanickýmu spočítání a neztrácíš čas vymejšlením kola.
|
Kudla2 |
|
(23.3.2018 9:41:41) Žženo,
přesně.
Nevím, jestli by třeba nebylo na zapamatování dobrý napřed to JEDNOU zkusit bez znalosti trojčlenky jen "selským rozumem" a pak s trojčlenkou, aby člověk názorně viděl, kolik mu to ušetří práce (teď jsme s dítětem počítali nějaký ovce a nikdo jsme neznal ten správnej vzoreček, a ani nevím, jestli existuje, tak jsem to vzala "selským rozumem" a vyšlo to, ale až po dlouhým přemejšlení, a kdyby mi TEĎ někdo prozradil ten vzoreček, tak už bych si ho zaručeně pamatovala.
Ale v těch 12 letech bych ten selskej rozum nejspíš neměla.
|
Monty |
|
(23.3.2018 9:48:56) Kudlo, "ty ovce", který se mají správně počítat kvadratickou rovnicí?
|
Kudla2 |
|
(23.3.2018 9:56:56) Monty,
to já právě nevim.
Ale zadala jsem to jako samostatný téma, tak snad mi to někdo osvětlí tam.
|
|
|
|
Žžena |
|
(23.3.2018 11:00:56) Kruci, ale když se dostaneš k vyšší matematice, tak selské odvozování zdržuje a vzorce na to základní umožní zaměřit úvahy na to složitější.
|
|
|
|
Žžena |
|
(23.3.2018 10:59:00) Kudli, hele u sebe to vím zcela jasně: pamatuju si líp naučené než pochopené. Pochopené vymejšlím pokaždé od začátku. A to zbytečně trvá. Jasně, že je chápání toho, jak se k tomu fošlo, důležitý. Ale když chceš jít dál, musíš udělat z jednodušších operací rutinní a to jde líp se vzorcem.
|
|
|
|