Babsi+2 |
|
(9.3.2017 13:35:04) Myslím, že dnes by rodiče nezkousli to náboženství-písně, texty, stvoření světa. Pamatuju si, jak jsem "suplovala Bibli" a hned jsem byla za fanatičku. Ale ono to opravdu do osnov patří a děti ty příběhy hltaly s radostí.
|
Binturongg |
|
(9.3.2017 14:49:11) Babsi - znalost Bible, resp. biblických příběhů, patří k základnímu vzdělání a nejde o žádné vymývání mozků.
Díky předsudkům, že výuka biblistiky blbne lidi, vymývá mozky a dělá z lidí idioty, vedou k tomu, že nejenom upadá povědomí o historii, architektuře, kultuře apod., ale ještě se židokřesťanskými základy a křesťanstvím ohánějí magoři, kteří ani netuší, jestli KAin zabil Ábela, Ábel Kaina, kdo to byl, a proč nezabili někoho jiného Poznat Adama a Evu se ještě mnohým daří, ale co tam dělá ten had, ví už málokdo
|
Eudo |
|
(9.3.2017 14:57:30) Binturong, silny nesouhlas.
Prebytky tech stoleti, kdy nabozko bylo nejdulezitejsi casti vyucovani - nauc se poslouchat tak, jak nejakym bohem rozhodnuto, bez premysleni o tom, jestli je to spravedlive nebo k cemu dobre. Jine knizky nebyly dostupne a jine znalosti vyzadovany dle toho, k cemu jsi byla "spolecnosti" potrebna. Potrebujem nadeniky, naco by meli znat neco jineho, nez bez premysleni delat to, z ceho my sotatni mame vyhody, na rozdil od nich. Jak zacnou premejslet, smula.
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 15:22:59) Eudo,
ale tady nejde o to tlouct ti do hlavy to náboženství, ale když pochopíš, jak ti lidi pod jeho vlivem uvažovali, tak pochopíš i leccos z dějin a tak.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 15:51:58) "tady nejde o to tlouct ti do hlavy to náboženství, ale když pochopíš, jak ti lidi pod jeho vlivem uvažovali, tak pochopíš i leccos z dějin a tak."
No prave, Kudlo, a tady prave velice silne pochybuju, ze ti lide meli nejakou moznost vubec uvazovat, protoze nemeli zadnou moznost s necim porovnat - a prikladu k tomu mame v historii celkem taky dost. To uz o tu hlavu i prisli. Proste to byla stavajici politika, ktera spolecnost formovala ku svym potrebam, bez ohledu na potreby tech vrstev nejnizsich. Ti nic chapat nemuseli, jen slepe poslouchat a ridit se prikazy. Nakolik vubec neco z bible chapali je velice diskutabilni.
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 16:15:34) Eudo,
Ty mluvíš, jako by v těch "dobách temna" lidi vůbec nepřemýšleli a nevznikla spousta chytrých věcí. To přece není pravda. Uvažovali jinak než my a měli své limity, ale nemůžeš říct, že by neuvažovali vůbec. Ostatně i my máme své limity (i když jiné), a třeba Ty vystupuješ v určitých oblastech velmi dogmaticky a nepřipouštíš jiný názor.
Ostatně vezmi si třeba ten spor ohledně Norska - tam nadáváš přesně na to, co tady chválíš - ti lidi tam uvažujou nějakým způsobem, kterej nám přijde divnej a nebezpečnej (podobně jako Ty mluvíš o náboženství), ale pokud chceme pochopit, PROČ tak uvažujou, tak bychom museli znát něco o jejich historii a vývoji jejich myšlení. Ty nám vyčítáš, že o tom nic nevíme a přesto soudíme, ale ohledně našich předků postupuješ sama přesně takto.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:29:00) "Ty mluvíš, jako by v těch "dobách temna" lidi vůbec nepřemýšleli a nevznikla spousta chytrých věcí."
No, Kudlo, ale kdyz se zamyslis - to premysleni a vznik veci neni diky krestanstvi, ale vetsinou proto, ze ti lide meli odvahu se nabozenstvi nejakym zpusobem postavit. A hlavne - KOLIK lidi tu moznost melo?
"vystupuješ v určitých oblastech velmi dogmaticky a nepřipouštíš jiný názor" - coz muzes ty a dalsi mit dojem. V diskuzi se predklada nazor a oponuje se nazorum jinym. Z toho muze vyplynout, ze kdyz jsem schopna si svuj nazor ubranit, nekdo to povazuje za dogma, protoze neni schopen prijmout, ze prave na ten jiny nazor a jeho obranu cekam a rada se necham poucit.
Ostatně vezmi si třeba ten spor ohledně Norska - tam nadáváš přesně na to, co tady chválíš - ti lidi tam uvažujou nějakým způsobem, kterej nám přijde divnej a nebezpečnej"
Ted nevim, co mas na mysli - obvykle nenadavam na nic, jelikoz se snazim porovnat/poukazat na druhou stranu pohledu.
"Pokud chceme pochopit, PROČ tak uvažujou, tak bychom museli znát něco o jejich historii a vývoji jejich myšlení. Ty nám vyčítáš, že o tom nic nevíme a přesto soudíme, ale ohledně našich předků postupuješ sama přesně takto"
No, jednak aby clovek mohl pochopit, jak co kde funguje, MUSI o tom aspon neco vedet. Jinak nechapu, co mas na mysli - ze jako nevim nic o nasich predcich? Muzu te ujistit, ze jsi na velkem omylu, ale to nemuzes vedet, a z meho textu by s trochou ochoty bylo mozne vyvodit, ze predci neexistovali jen toho jednoho "oficielniho" druhu, ale i kvanta dalsich, kteri na tom prakticky byli jinak.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 16:36:03) Nejvíce času a prostoru ke studiu, vzdělávání a vymýšlení měli lidé v klášterech.
|
|
Binturongg |
|
(9.3.2017 16:55:54) Eduo - nemluvila jsem o "pravěku", ale o současnosti. Ale to, o čem píšeš - vymývání mozků odmalička, aby se lidi báli pekla a dělali, co se jim řekne, to plošně existovalo fakt už před staletími. Co umí lidi číst a psát - tedy alespoň většina, a co se nepekelí celý život na 5km čtverečních, by museli být fakt podprůměrně inteligentní, aby se nechali vymýt a navíc by musel být někdo, kdo by to prováděl.
Jak už tu bylo řečeno - záleží na výchově v rodině i na pedagogovi, který dítě s biblistikou seznamuje. I dnes najdeš vymývače mozků, a to ve všech oblastech - mně by například potěšilo, kdyby se dítě ve škole dozvědělo, kudy trajdal Mojžíš se svým lidem, co říká Desatero, z něhož vycházíme všichni, kde se vzaly základy křesťanské etiky, na rozdíl od toho, kdyby ho učila pančitelka, která dětem vnucuje, že za komančů bylo fajn a lépe, nebo že nás pan Babiš všechny spasí
U Bible záleží na tom, v čích rukou se ocitne, a jak ji vykládá, ale pokud jsi ateista, neznamená to, že nebudeš znát základy třeba řeckých bájí, stejně jako základy judaismu a křesťanství, stejně tak je dobré něco vědět i o dalších náboženstvích a kulturách.
Vzdělání a vědění o historii, do níž nejen Abrahámova náboženství (judaismus, křesťanství, islám) patří, je jediným receptem proti xenofobii a extrémismu a jediným receptem, jak naučit lidi spolu vycházet, respektovat se, tolerovat se. Najdeš tam historii, zeměpis, literaturu, filosofii, politologii, sociologii, právo...
Bez základů pradávných náboženství, státních zřízení ("již staří Římané..."), bez základů filosofií a etiky, nemůžeš nikoho učit toleranci a právu každého člověka na svobodu, protože nemáš z čeho vycházet.
Kecy o tom, že je Starý zákon krvák (podstatně krvavější než třeba Korán, mimochodem ) a DOSLOVNÉ výklady Bible, jsou přesně to, co lidi od tohoto vzdělávání odrazuje.
Proto by tu měli být dostatečně fundovaní pedagogové, kteří před podobnou četbou vysvětlí žákům/studentům, že jakákoli svatá kniha hovoří v doporučeních, podobenstvích a je mnoho možných výkladů, přičemž veškeré možné zlo, které je tam zmíněno, nepáchají ani bohové, ani čerti, ale jen a jen lidé sami...
Pokud ovšem budou mít děti ve vsi náboženství se starým komunistou, který se z vedoucího kádrového pracovníka po r. 89 dopracoval až do kazatelny, je to bohužel něco úplně jiného (taky to tu během jednoho pololetí zrušili, protože děti přestaly na náboženství docházet prakticky okamžitě )
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:04:25) Binturong, v podstate s tebou souhlasim ve vetsine toho, cos napsala. Co se mne tyce - historie je zajimava a dulezita. Kazdy to tak videt nemusi.
Ale uz vubec s tebou nesouhlasim v tom, ze se ve skole ma vyucovat textu Bible. To at si zaridi rodice tech, kdo o to maji zajem. A to at to vyucuje kdokoli.
Historii RUZNYCH nabozenstvi a jejich vlivu na svetove dejiny namisto vyuce textu z bible - to je to, co dava zaklady tolerance. Ne texty z bible s nadechem, ze k tomu ale musi byt i ta vira v toho boha, ktery se vyznava na tomhle uzemi. Protoze napr.dneska je daleko dulezitejsi znat svetove dejiny a jaky vliv to ci ono melo na vyvoj tu i tam. Cim vic se o to zajimam, tim vic vidim, jak co je prekrouceno a podano - a to treba i nase vlastni dejiny ve vztahu k dejinam okoli -ono zalezi na tom, odkud ty informace jdou. Ale to je na hodne dlouhou diskuzi.
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 17:09:26) "Ne texty z bible s nadechem, ze k tomu ale musi byt i ta vira v toho boha, ktery se vyznava na tomhle uzemi"
NO ale o tomhle tady nikdo nemluvil.
Stejně, pokud nejsi křesťan/muslim/Žid, tak v těch knihách nepůjdeš úplně do hloubky, ale o to ani tak nejde.
Třeba ta Bible se dá číst i bez jakékoli víry prostě jako dokument (a na neznalosti Jidáše a jeho 30 stříbrných vyhučel celej jeden ročník maturantů, osobně si myslím, že některý věci prostě patří ke všeobecnýmu vzdělání, aniž bys k tomu musela v cokoli věřit.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:13:26) "Třeba ta Bible se dá číst i bez jakékoli víry prostě jako dokument (a na neznalosti Jidáše a jeho 30 stříbrných vyhučel celej jeden ročník maturantů, osobně si myslím, že některý věci prostě patří ke všeobecnýmu vzdělání, aniž bys k tomu musela v cokoli věřit."
No, krestanstvi je ovsem spojeno s virou v nejakeho toho boha, kdyz uz tu bibli mas za ukol studovat.
Co se tyce maturantu a podobne, ke vseobecnemu vzdelani DNESKA patri kvanta i dalsich veci, ktere treba dalsi generace neznaji (a tim padem povazuji za zbytecne, ze). 30 stribrnych by mi hlavu nijak nedelalo.
Ono existuje plno dalsich veci, napr.ruzna prislovi, ktera se jeste porad pouzivaji v normalni konverzaci generace vyucujicich, ale ne mladeze, a ktere rada lidi davno nezna. To zas snizovalo prumery v ruznych statnich textech u nas.
|
aky |
|
(9.3.2017 17:19:15) ... 30 stribrnych by mi hlavu nijak nedelalo. A to je rozdiel medzi nami. Ja by som sa hanbila, keby som to nevedela. Ale pokojne vystavuj svoju hlupu nadutost dalej na obdiv a ohanaj sa akademikmi.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:21:33) No tak to mame ruzne vychozi body. Kdyz ti staci k zivotu znalost 30 stribrnych, co nadelam. Ja k tomu potrebuju o neco vic. Jeste stesti, ze vim, jak a kde si ty znalosti ziskat. Tak do te operace, aky, at tady predvedes nejakou tu vyssi uroven.
|
aky |
|
(9.3.2017 17:44:07) ...Jeste stesti, ze vim, jak a kde si ty znalosti ziskat. Tak uz zostava ziskanemu iba spravne porozumiet a bude to dokonale. Potom mozno pochopis aj rozdiel medzi - Hanbila by som sa, keby som nevedela o existencii Judasa Iskariotskeho a tridsiatich striebornych. a Okrem vedomosti o Judasovi Iskariotskom a tridsiatich striebornych nepotrebujem uz vediet vobec nic dalsie. Sice v to neverim, ale ked najdes rozdiel vo vyzname tych dvoch viet, tak mi ho napis a budeme pokracovat v diskusii. Ratam tak o rok. Zatial sa maj.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:04:07) Ach jo, aky: Uz nepotrebujes nic dodavat, nasledujici zcela postacuje:
"Hanbila by som sa, keby som nevedela o existencii Judasa Iskariotskeho a tridsiatich striebornych. a Okrem vedomosti o Judasovi Iskariotskom a tridsiatich striebornych
nepotrebujem uz vediet vobec nic dalsie."
Tak jo. Na rozdil od tebe ja se rada dozvid daleko vic novych veci. S lidmi na nejake urovni je i rada podiskutuju.
Tak ahoj za rok. Snad neco pochytis.
|
aky |
|
(9.3.2017 18:17:02) ... Na rozdil od tebe ja se rada dozvid daleko vic novych veci. Ty mi tu nemas vypisovat, co by si Ty, Ty mi mas napisat vyznamovy rozdiel medzi tymito dvoma vetami. Ty vobec nerozumies pisanemu textu? Tak uz sa nedivim ani ze neznasas Bibliu ( ta je narocna na porozumenie a vyznamy) a ze nevidis rozdiel medzi Bibliou a Bleskom.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:18:53) Ach jo, aky, jen opakuju: Uz nepotrebujes nic dodavat, nasledujici zcela postacuje:
"Hanbila by som sa, keby som nevedela o existencii Judasa Iskariotskeho a tridsiatich striebornych. a Okrem vedomosti o Judasovi Iskariotskom a tridsiatich striebornych
nepotrebujem uz vediet vobec nic dalsie."
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:21:18) No a dalsi tebou vymyslene nesmysly nemam zapotrebi nejak komentovat. Vyzniva z toho velka snaha (no, aspon to) mne ujistit, ze jsem napsala neco, co jsem nikde nenapsala, a tva domnenka, ze jestlize to budes dostatecne opakovat, no, aspon treba presvedcis sama sebe.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:36:04) "To bude nejaky podobny postup ako ten Tvoj vyskum moralky"
Ano? A kde je nejaky muj "vyskum moralky", ze jsem tak smela?
Stokrat opakovana lez je porad jen lez, aky - neni to taky z tvy bible? Nebo tam jsi jeste nedospela?
|
aky |
|
(9.3.2017 18:49:53) ...Ano? A kde je nejaky muj "vyskum moralky", ze jsem tak smela? Ty dokazes pochopit iba jednu vetu z textu? Ziskavam pocit, ze diskusia s mojou chladnickou je ovela zaujimavejsia a prinosnejsia ako s Tebou ( a to aj napriek tomu, ze moja chladnicka sa nepohybuje medzi akademikmi). Idem to vyskusat. Pekny vecer.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:54:14) Ne, aky. Jen ocekavam odpoved na "Ano? A kde je nejaky muj "vyskum moralky", ze jsem tak smela?"
Hodilas to sem ty, tak sem s tim - kde jsem o "vyskumu moralky" psala.
Ovsem pokud jsi zvykla diskutovat pouze se svou lednickou, tak uz zadnou uroven ocekavat ani nelze. Takze drzim palce, abys se z toho intelektualniho naporu do zitrka nejal zmatorila.
|
aky |
|
(9.3.2017 19:04:06) ...Jen ocekavam odpoved na Dockas sa, ked sa ja dockam odpovede na moje. Rataj ale s tym, ze to asi nebude nikdy, lebo Ty nerozumies pisanemu textu a dnes si sa u mna definitivne uspesne kvalifikovala na jedneho z najhlupejsich uzivatelov tohto serveru. Takze sa rozlucime a nabuduce si daj pozor, co tu pises ( tuna totiz nediskutuju akademici ale proletariat, ktory Tvoje nicnehovoriace dristy prekukne).
|
Eudo |
|
(9.3.2017 19:12:09)
"Dockas sa, ked sa ja dockam odpovede na moje. Rataj ale s tym, ze to asi nebude nikdy, lebo Ty nerozumies pisanemu textu a dnes si sa u mna definitivne uspesne kvalifikovala na jedneho z najhlupejsich uzivatelov tohto serveru. Takze sa rozlucime a nabuduce si daj pozor, co tu pises "
Ale bozicku, aky, snad mne tady nenechas na holickach? Vidim, ze to TVE vseobecne vzdelani jaksi ma velke mezery, no, co nadelam. Okecavani, vyhruzky a nadavky jaksi k vseobecnemu vzdelani nepocitam. A opetovane lzi, precetla sis?, porad pravdu nedelaji.
A vlastne - kolikrat uz ses se mnou rozloucila? No, nevadi. Jsi opet vitana s dalsim "entelegentnim" nazorem.
|
|
Eudo |
|
(9.3.2017 19:14:56) " tuna totiz nediskutuju akademici ale proletariat, ktory Tvoje nicnehovoriace dristy prekukne"
A ke kterym se radis ty, ze to "neprekuknes"? Ti to neda, vid?
|
|
|
|
|
|
|
aky |
|
(9.3.2017 18:25:11) napsala neco, co jsem nikde nenapsala, Ale napisala: Aky Re: Co se učilo ve škole v roce 1899? (9.3.2017 17:19:15) ... 30 stribrnych by mi hlavu nijak nedelalo. A to je rozdiel medzi nami. Ja by som sa hanbila, keby som to nevedela. Ale pokojne vystavuj svoju hlupu nadutost dalej na obdiv a ohanaj sa akademikmi. Eudo Re: Co se učilo ve škole v roce 1899? (9.3.2017 17:21:33) No tak to mame ruzne vychozi body. Kdyz ti staci k zivotu znalost 30 stribrnych, co nadelam. Ja k tomu potrebuju o neco vic.
Mozem vediet, akym akademickym pochodom vo svojej hlave si vydedukovala, ze mi k zivotu staci znalost 30 striebornych? To bude nejaky podobny postup ako ten Tvoj vyskum moralky.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:34:19) Ach jo, aky, jen opakuju: Uz nepotrebujes nic dodavat, nasledujici zcela postacuje:
"Hanbila by som sa, keby som nevedela o existencii Judasa Iskariotskeho a tridsiatich striebornych. a Okrem vedomosti o Judasovi Iskariotskom a tridsiatich striebornych
nepotrebujem uz vediet vobec nic dalsie."
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:22:48) A uz nam tu rozjizdi diskuze na urovni.
Kde chybi argumenty, vytahneme slovnik pejorativnich vyrazu.
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 17:25:34) Eudo,
Aky je zbytečně útočná, ale Ty taky nediskutuješ na úrovni.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:35:23) "Aky je zbytečně útočná, ale Ty taky nediskutuješ na úrovni. "
(na urovni aky bohuzel)
To vis, nekdy se clovek necha stahnout i proti sve vuli.
|
Binturongg |
|
(9.3.2017 17:41:58) Eduo - Tys to nečetla celé, viď? Co asi píšu? Vzdělání v oblasti VŠECH nebo spíše mnohých náboženství, je důležitá. Ale u Tebe to vypadá, že VŠE jen ne Bible - což je v centru Evropy poněkud divné´
A nečetla jsi ani to, že hodně záleží na tom, kdo o ní vypráví, a jakým způsobem.
Bible se probírá i v literatuře, je to v osnovách Za celou mou "kariéru" se mi nestalo, že by na mě vletěl rodič, že jsem si dovolila vyprávět o Adamovi a Eve nebo p Potopě světa. Dokonce jsem dětem vykládala, že Ježíš je reálná, historicky doložená postava. Také jsem probírala, proč se slaví vánoce a velikonoce. Z čeho vycházejí lidové obyčeje... Prostě samé takové tmářské blbosti
|
Binturongg |
|
(9.3.2017 17:50:11) Eduo - a čistě mezi námi - bez znalosti Bible nemůžeš pochopit ani ocenit celou řadu filmů, textů písní, básní, divadelních her, humoru atd. atd.
I moji sedmáci věděli, proč Koller zpívá "Za třicet stříbrných z medvídka padá sníh..."
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 17:57:55) Binturong, ha ha, já jsem sice chápala třicet stříbrných, ale ten sníh v méďovi mi smysl nedával Mně to tehdy musel někdo vysvětlit, já jsem byla taková naivní a neznalá
|
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:00:24) " čistě mezi námi - bez znalosti Bible nemůžeš pochopit ani ocenit celou řadu filmů, textů písní, básní, divadelních her, humoru atd. atd."
Ovsem totez muzes rict o cemkoli. Nekdy to dokonce ma i svoje kouzlo - ze si to "prijimac" vysvetluje jinak.
Napr - nekdy staci, abys nejakou knizku cetla po urcite dobe/s novymi zkusenostmi, abys jaksi cetla neco uplne noveho.
Nebo kdyz te nic moc nezajima dejepis, nejsi schopna si dat do kupy stejne obdobi v ruznych zemich a jaky vliv to melo na druhe zeme - coz je taky "vseobecna znalost". Nebo nemas znalosti o WW II, nepochopis ruzne konsekvence pro tu ci onu zemi a vykladas je posleze i svym zakum pouze podle ucebnice dejepisu (ackoli posleze zjisti, ze neco bylo uplne jinak - obzvlast, kdyz treba nakouknou do ucebnic jine zeme o teze udalosti, a tak podobne). Jak receno, nijak jednoducha diskuze.
|
|
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:54:38) Ale u Tebe to vypadá, že VŠE jen ne Bible - což je v centru Evropy poněkud divné"
Podstatne slovo v textu je VYPADA.
puvodni reakce byla na tvuj text:
"znalost Bible, resp. biblických příběhů, patří k základnímu vzdělání a nejde o žádné vymývání mozků.
Díky předsudkům, že výuka biblistiky blbne lidi, vymývá mozky a dělá z lidí idioty, vedou k tomu, že nejenom upadá povědomí o historii, architektuře, kultuře apod., ale ještě se židokřesťanskými základy a křesťanstvím ohánějí magoři, kteří ani netuší, jestli KAin zabil Ábela, Ábel Kaina, kdo to byl, a proč nezabili někoho jiného Poznat Adama a Evu se ještě mnohým daří, ale co tam dělá ten had, ví už málokdo"
Reagovala jsem krome jineho na "znalost Bible, resp. biblických příběhů, patří k základnímu vzdělání". Znalost bible predpokladam ne z druhe ruky (od ucitele ap), ale cist ji osobne. Protoze pokud ti predklada vybrane pasaze nekdo jiny, neni to znalost bible, ale "obliben" - urcene nekym - pasaze predavane dle chapani nekoho jineho. A to nepovazuju za znalost bible. Rozvinula jsem to posleze poukazovanim na jazyk, kterym je bible psana (=schopnost porozumet, co je vlastne psano/mineno). Na jazyk teologu (ne pedagogu, kteri maji za ukol to ci ono) v kostele ap.
Tohle (ackoli jsem to nijak nepsala detailne) na zaklade diskuze bible ve skupine, ktere se ucastnim. Jak ani pastor, zadny hlupak, ktery diskuzi vede, vsechny texty nechape a ruzne "okecava". Jak ruzna slova se v novem prekladu vymenuji (=tim padem text dostane ponekud jiny vyznam, a kolikrat behem desitek let se bible prekladala atd atd atd, diskutovat se mi to nechce. Chodim tam, protoze mne prave zajima ten JAZYK, ne krestanstvi jako takove, aby to zas nekdo nerozvadel)
Bible je obsahla, nejake vybrane biblicke pribehy jsou porad jen vybrane pribehy, vseobecne vzdelani?
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 18:02:21) "vseobecne vzdelani?"
Ano, všeobecné vzdělání, protože ty příběhy poslední dva tisíce let reflektuje veškeré umění, které nás obklopuje, a kdo nezná ty příběhy, jejich původ a kontext, nemůže chápat architekturu, výtvarné umění, literaturu, lidovou slovesnost, běžné svátky, rituály, nic. Někdo to možná chápat nechce, ale to už je jeho osobní ignorantství, jako když někdo jiný třeba nechce chápat pravopis, násobilku nebo archimedův zákon.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:06:58) "Ano, všeobecné vzdělání, protože ty příběhy poslední dva tisíce let reflektuje veškeré umění, které nás obklopuje, a kdo nezná ty příběhy, jejich původ a kontext, nemůže chápat architekturu, výtvarné umění, literaturu, lidovou slovesnost, běžné svátky, rituály, nic."
Anette, O umeni, architekture atd atd jsem uz psala, na nekolika mistech.
Co se tyce beznych svatku a mnoha ritualu - temer veskere svatky prevzalo krestanstvi s donucenim z pohanskych svatku, protoze nebylo schopne je vymytit. Opet na dlouhou dalsi diskuzi.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 18:14:35) Eudo, jejda, ale to já přeci vím, o mísení pohanských a křesťanských (a židovských a antických a dalších) tradic ... O to ale vůbec nejde, ta křesťansko - židovská tradice tu prostě je, před tím neutečeš (a nevím proč by se tomu vlastně člověk bránit měl), patří to jednou do historie a i když je ti křesťanství protivné, jeho význam nemůžeš popřít.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 18:17:42) "a i když je ti křesťanství protivné,"
Mne je spis protivne vyjadrovani mych nazoru jinymi slovy, ktera jsem nepouzila.
Napsat o negativnim vlivu (ruzne urovne)krestanstvi na plno veci versus ze MNE je krestanstvi protivne je hodne velky rozdil.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 20:43:04) No ale ani negativní vliv křesťanství v dějinách nemění nic na jeho významu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
white |
|
(9.3.2017 17:28:27) Argumenty nechybí, ale narážejí na zeď nabubřelé tuposti a primitivismu.
"Když někdo umře, tak mu nevadí že je mrtvej, páč o tom neví. Těžký je to hlavně pro jeho okolí.Stejný je to, když je někdo blbej, třeba jako vy." Nevíte někdo, odkud tohle je?
|
Binturongg |
|
(9.3.2017 17:35:25) White - Druhá polovina zní. Totéž to je, když jsi debil Víc nic.
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 17:12:22) Eudo, mám děti na katolické škole a ani tam kdo nechce, vůbec nemusí docházet na předmět náboženství. Může docházet pouze na hodiny etiky. Náboženství se tedy vyučuje pouze pro zájemce a vyučuje se o všech světových náboženstvích. Jak jsem psala, v Čechách panuje v tomto směru velká opatrnost.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:15:35) S cimz souhlasim. U nas nesmeji ani ruzne nabozenske skoly ovlivnovat ucebni osnovy a napr. z nich vynechat to ci ono, co je statem urceno behem skolni dochazky projit (treba v ruznych nabozenskych skolach by radi ovlivnili vyuku biologie - pasaze o Darwinovi nebo o sexu, coz je povinne).
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 17:28:13) Ano a proto si myslím, že je dneska úplně zbytečné odmítat výuku o Bibli v kulturním kontextu a mít strach z nějakého nežádoucího ovlivňování.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 16:13:45) Eudo, vidím, že máš k náboženství silnou averzi, ale obávám se, že o něm máš poněkud zkreslenou představu. Tvé popisy zní jako z komunistické příručky.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:19:00) Anette, bez obav.
K nabozenstvi mam silnou averzi, a to k jakemukoli. Zadne komunisticke prirucky k tomu nemam zapotrebi. Ono skutecne staci sledovat svetovou situaci nejaky ten patek, poohlednout se kolem, poslechnout si tu toho, tu onoho, k tomu si to s necim historicky porovnat.
A hlavne videt, jaci ti "krestansky" historicky ovlivnovani lide ve skutecnosti jsou ve srovnani s muslimy a jinym nabozenstvim.
Zajimave by bylo se poohlednout, jak Islam ovlivnil dejiny, Kolik toho vlastne o historii vubec vime. Nebo... vem si jakekoli nabozenstvi. Kolik o nich vime z jineho pohledu, nez z toho oficielniho krestanskeho?
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 16:26:55) Takže protože se Ti to nelíbí, tak před tím zavíráš oči, i když to stovky let zásadně utvářelo evropské dějiny?
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:32:12) Boze, Kudlo, jak jsi prisla na to, ze pred necim zavitam oci?
Naopak - otviram je dokoran, abych videla, a usi rovnez, abych slysela a nespokojila se jenom s jednim "oficielnim" vseobecne prijatym vykladem.
Vsimla sis toho vyrazu POROVNAVAT? Pouzivam ho dost casto.
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 16:35:03) Jak mám vědět, cos porovnávala, když píšeš, že Bibli nepotřebuješ znát?
(Když napíšeš toto, tak spíš budu předpokládat, že ji neznáš, než že ji znáš).
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:46:08) Jenze, Kudlo, ja jsem nenapsala, ze JA ji nepotrebuju znat (a ani, ze ji neznam....).
|
|
|
Monty |
|
(9.3.2017 16:38:48) Eudo, chceš-li něco s něčím POROVNÁVAT, musíš to nejdřív ZNÁT.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:45:14) Souhlas, Monty.
Proto by lidi meli mit snahu se neco dozvedet, nejen prejimat oficielni nazory generaci po generaci.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 16:48:25) Ano. Neučit děti o Bibli a o náboženství s tím, že je to zavrženíhodná metla lidstva, je úplně stejná manipulace, z jaké se obviňuje náboženství. Děti mají poznat co nejvíce, získat co nejvíce co nejrůznějších informací, aby si mohly samy srovnat v hlavě, kde vidí svou pravdu.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:52:17) Anette, ucit deti Bibli, a ucit deti O VSECH nabozenstvich vcetne ze neni nutne nejake vyznavat, jsou ruzne veci.
Ucit deti TOLERANCI - ze kazdy nemusi vyznavat totez, a ucit je porovnavat, ze "tvuj" nazor neni horsi nez "muj, at vyznavam cokoli nebo nic. Takovemu tomu souziti.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 17:03:28) Eudo, nevím, jak jinde, ale u nás se učí náboženství velmi komplexně. Učit pouze o křesťanství, natož nějak dogmaticky, to by si asi nikdo ani nedovolil, ani katolické školy. Panuje v tomto směru naopak velká zdrženlivost.
|
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 17:04:23) Eudo,
a on snad někdo říkal, že by učil JEN Bibli? Jak víš, že to není TAKY Bibli (plus ještě ty další možnosti)?
Navíc pokud jsou všechny názory stejně hodnotné, tak i ten křesťanův je přece stejně hodnotný jako Tvůj.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:06:22) Reagovala jsem na puvodni text a na ruzne texty, smerovane ke mne. Taky tu i sem pisu o vyuce VSECH nabozenstvi a historie, coz je ale nutne si procist a dat si dohromady. K tomu jsem napsala, ze neni nutne tu bibli znat. Jak si to kdo vysvetluje uz nemuzu nijak ovlivnit.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 16:34:10) "jaci ti "krestansky" historicky ovlivnovani lide ve skutecnosti jsou ve srovnani s muslimy a jinym nabozenstvim."
Řekla bych, že dost dobře. Ale jestli to někdo vidí jinak, je to jeho věc. Vnímám samozřejmě rozdíl mezi křesťanskou vírou a morálkou a jejich zneužíváním k mocenským cílům, ale to není věc náboženství jako takového, to je věc lidí a jejich nekřesťanského jednání ;-)
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:50:06) "Vnímám samozřejmě rozdíl mezi křesťanskou vírou a morálkou a jejich zneužíváním k mocenským cílům, ale to není věc náboženství jako takového, to je věc lidí a jejich nekřesťanského jednání "
O tom se ale da, Anette, pochybovat.
Prave to nabozenstvi dava urcitemu druhu lidi moznost ho zneuzivat k mocenskym cilum. Tak nejak to "nekrestanske jednani" (a i jine ruznych politickych druhu) je tou moci vyvolavano na povrch.
Porovnavam moralku lidi, kteri se k nicemu nehlasi, a lidi, kteri se nejakym tim nabozenstvim, at uz krestanskym nebo jinym, a tak nejak vice mene vseobecne to vyjde v neprospech te "krestanske (a jinonabozenske)" moralky.
|
Kudla2 |
|
(9.3.2017 16:52:46) "Porovnavam moralku lidi, kteri se k nicemu nehlasi, a lidi, kteri se nejakym tim nabozenstvim, at uz krestanskym nebo jinym"
vážně? a kolik zla napáchal třeba "vědecký ateismus"?
|
|
aky |
|
(9.3.2017 16:54:21) ... tak nejak vice mene vseobecne to vyjde v neprospech te "krestanske (a jinonabozenske)" moralky. To som rada, ze Tvoj nezaujaty vedecky vyskum dopadol podla Tvojhich ocakavani a zelania.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:56:51) "To som rada, ze Tvoj nezaujaty vedecky vyskum dopadol podla Tvojhich ocakavani a zelania"
skutecne mne potesilo, ze te to zaujalo.
Ted jen nevim, odkud jsi cerpala svuj nazor o nejakych mych vyzkumech a ocekavani. Bylo by dobre ho podlozit.
|
aky |
|
(9.3.2017 17:07:26) ... odkud jsi cerpala svuj nazor o nejakych mych vyzkumech a ocekavani. Bylo by dobre ho podlozit. Robila som si z Teba srandu, slovo vyskum bol sarkazmus ( vzhladom k Tvojim prispevkom k teme predpokladam pozorovanie tak maximalne susedov a hladanie chyb na veriacich).
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:09:32) Nee, fakt? A ja se tu svijim obdivem nad urovni diskuze...
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 16:58:47) Eudo, jestli jsi v životě potkala více morálně silných lidí mezi nevěřícími, než mezi věřícími, je to tvá osobní zkušenost a těžko ti ji mohu vyvracet. Já osobně bych si netroufla nějak paušálně porovnávat, kdo jsou "lepší lidé", takové soudy mi nepřísluší a ani nevím, podle čeho bych soudila. Se svým svědomím se každý musí vyrovnat sám.
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(9.3.2017 15:03:43) "Poznat Adama a Evu se ještě mnohým daří, ale co tam dělá ten had, ví už málokdo"
No a vsichni prezijou, ze jo.
Muzeme to prirovnat k tomu, jestli si nekdo pamatuje pohadky bratri Grimmu.
|
Monty |
|
(9.3.2017 15:08:24) Eudo, až na to, že Bible formovala lidstvo a jeho myšlení (z pohledu Evropana) víc jak tisíc let. Chápu, že to někomu může přijít v roce 2017 zbytečný, ale z mého pohledu neznat Bibli znamená přijít o možnost pochopení mnoha dějinných událostí, souvislostí, přirovnání... ztíží chápání dobové literatury i umění... já to u svého dítěte pokládám za důležitou součást základního vzdělání. Ale je mi jasný, že to každý bude mít jinak.
|
. . |
|
(9.3.2017 15:11:55) Monty, opravdu to má každý jinak, protože "neznat Bibli znamená přijít o možnost pochopení mnoha dějinných událostí, souvislostí, přirovnání... ztíží chápání dobové literatury i umění..." jistě platí, ale popravdě nepotřebuje každý (možná ani většina) chápat (všechny) dějinné události, souvislosti, přirovnání, dobovou literaturu i umění - fakt se bez toho dá velmi kvalitně, bohatě, smysluplně žít
|
Monty |
|
(9.3.2017 15:14:20) Slupko, to nijak nerozporuju, jsme lidé různí a máme různé (nejen) hodnotové žebříčky.
|
. . |
|
(9.3.2017 19:15:13) Monty ano. Hodnotové žebříčky. Pro někoho je důležitější to, co žije - přátelství, pomoc kamarádům - víc než znalost dějinných souvislostí a bible. Zajímá ho současná i klasická literatura, hudba, tanec, divadlo... - ač třeba něco si vyloží jinak, než se znalostí odkazovaného biblického příběhu. Ty sama psáváš, že si stejně dobře pokecáš s topičem jako filozofem (ne, že by to dříve nebýval běžně táž osoba...), ať mají vzdělání jakékoli. A o tom to je.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 19:19:30) Presne tak, Slupko.
|
|
Monty |
|
(9.3.2017 19:19:40) Slupko, njn, jenže u jiných lidí je mi šumafuk, jak to mají s Biblí. Nebudu je nijak lustrovat ani dávat vědomostní testy předtím, než si s nimi "pokecám". U svého dítěte chci, aby ji znalo, protože mi přijde přirozený, že se rodič snaží své "hodnoty" předávat dětem.
|
. . |
|
(9.3.2017 19:26:32) Monty, jasně, pokud je pro tebe znalost Bible hodnotou sama o sobě a chceš ji předat dítěti, ok. Ale těžko očekávat, že je to obecně rozšířené vnímání a znalost Bible tedy patří do (základů?!?) všeobecného vzdělání.
|
Monty |
|
(9.3.2017 19:29:54) Slupko, tak já si ale fakt myslím, že základní znalost Bible do všeobecnýho vzdělání patří. To ale neznamená, že ten, kdo ji nemá je automaticky hloupý a nevzdělaný. Má třeba jiný priority, jiný zájmy, koníčky, i ten "hodnotový žebříček", věřím, že mu to nemusí nikdy v životě chybět... to jsou dvě na sobě navzájem nezávislé věci.
|
. . |
|
(9.3.2017 19:37:30) Monty, teď ti nerozumím. Pokud dle tebe
znalost Bible patří do všeobecného vzdělání,
jak potom ten, co Bibli nezná, může nebýt nevzdělaný?
Přeci podle tebe člověk bez (základní? co to je?) znalosti Bible není všeobecně vzdělaný.
(hloupost a nevzdělanost samozřejmě nesouvisí vůbec)
|
|
|
. . |
|
(9.3.2017 19:43:32) Šuplíku, znalost (pár notoricky známých) biblických příběhů samozřejmě do všeobecného vzdělání patří, ale nepředpokládám, že by ty příběhy děti měly (a mohly, ty dnešní) poznávat přímo z Bible, tedy nějak (základně - tomu nerozumím) znát Bibli. Skutečnost, že znám význam spojení "třicet stříbrných" a dalších iks obecně známých věcí neberu jako znalost Bible.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(9.3.2017 15:20:15) Anp Slupko, a jeste navic - "ztíží chápání dobové literatury i umění" - nakolik ta bible a jeji interpreti znemoznili vyvoj literatury a umeni. Psat cokoli jineho, tvorit cokoli jineho nez podlezeneho nabozenstvi bylo behem "vlady krestansti" komukoli uplne znemozneno. Jak obsahove, tak vubec nejak prezit bez ruznych mecenasu - kostely a hrani pani a tak.
|
Monty |
|
(9.3.2017 15:22:55) "Psat cokoli jineho, tvorit cokoli jineho nez podlezeneho nabozenstvi bylo behem "vlady krestansti" komukoli uplne znemozneno."
Eudo, o jaké době teď mluvíš? "Vláda křesťanství" - můžeš to nějak definovat roky, od - do? Jinak by to byla blbost, promiň.
|
Monty |
|
(9.3.2017 15:35:42) On totiž sekularismus není žádný výmysl 21. století, tendence oddělovat stát a náboženství existují už od počátku novověku, a srovnávat třeba 13. století s 19. je úplně mimo. Navíc, pokud by to bylo tak strašně špatně, musíš tím pádem škrtnout veškerou historii až do osvícenství, a co pak z toho budeš mít, když nebudeš znát souvislosti? Řekneme dětem ve škole - co bylo do roku (např.) 1650, tím se nebudeme vůbec zabývat, protože lidi tehdy byli příliš ovlivnění náboženstvím?
|
|
Eudo |
|
(9.3.2017 15:47:40) Monty - od doby, kdy se zacalo krestanstvi sirit, a jeste dodnes.
Ucit se dejiny, ovlivnene krestantvim, je neco jineho (a nutneho, protoze to je historie, zrovna tak jako historie pred a v jinych castech sveta, ktera ovlivnovana krestanstvim zas tolik nebo vubec nebyla), nez nutnost znalosti bible. Krestanstvi ovlivnovalo dejiny hlavne tim, jak ktery potentat co propagoval a cim se "krestansky" ohanel a ktere valky a atd atd a podobne ve jmenu krestanstvi zacinal.
Vsimni si, ze jsem taky psala, nakolik obycejny lid (teda vcetne ruznych vyssich trid, ktere celkem nebyly nijak moc vzdelane behem dlouhych staleti) vubec tu bibli cetlo/chapalo JAZYK nebo text, a vubec chapalo, co a jak se cim ktery teolog ohanel. Nakolik bylo mozne odmitnout se podridit s ohledem na ruzne tresty behem dlouhych staleti. Nakolik bylo mozne se uplatnit jako umelec, a to jak ekonomicky, tak vubec byt kreatiovni JINAK, nez co je povoleno a kdo to povoluje - to je presne stejne jako kterakoli jina politika. Proste podridit se dobe a vladnouci vrstve, ktera rozhoduje, jak kdy myslet a co vytvaret.
Cili, skutecne, krestanstvi historii ovlivnilo. Obzvlast NEGATIVNE. A je mozna si polozit otazku, jak a co by historii ovlivnilo namisto krestanstvi, kdyby nebylo hlavne sireno ohnem a mecem, ze jo. A to nejen v Evrope.
|
|
|
|
aky |
|
(9.3.2017 15:56:52) ... nepotřebuje každý (možná ani většina) chápat (všechny) dějinné události, souvislosti, přirovnání, dobovou literaturu i umění - fakt se bez toho dá velmi kvalitně, bohatě, smysluplně žít Samozrejme, hrozi maximalne, ze ked sa v spolocnosti spomenie ""třicet stříbrných"", tak budedotycny nechapavo pozerat a z topanok od Armaniho mu tak trochu bude trcat slama. Plus, samozrejme, nepochopi, co nasledovalo, co s cim v historii suvisi, ale pri platbe kreditnou kartou a tankovani benzinu ho z toho nikto skusat nebude, to je fakt.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 16:12:57) Aky, a prave - lidi zrejme tveho druhu nepochopi, ze nekdo muze mit znalosti, a prave na zaklade tech znalosti si vybuduje nazor.
(Pro vysvetleni - lidi, jejichz znalosti koluji kolem vykladu bible, obvykle nepochopi, ze k pochopeni cehokoli je nutne mit moznost POROVNAVAT, a to nejen s jednom jinym pohledem, ale mnoha ruznymi.
Takze, kdyz mluvime o slame z topanku a buranstvi....Burani obvykle maji jen jeden a nezvratny pohled a nazor, ze, aky.
|
aky |
|
(9.3.2017 16:59:49) ....Burani obvykle maji jen jeden a nezvratny pohled a nazor, ze, aky. Nie. Mat jeden nazor a byt buran, su dve rozne a nesuvisiace veci. Dokedy tu chces predvadzat svoju neznalost a mysliet si, ze je obdivuhodna?
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:08:57) Aky pokud mne obdivujes, co nadelam.
No a s temi burany a slamou v topancich jsi otevrela diskuzi ty. Kam se radis, co ty znas a co tobe co se tyce znalosti chybi nemuzu nijak ovlivnit, a hlavu mi to nedela.
Snad to nejak dohonis, abys diskuzi zvladala.
|
aky |
|
(9.3.2017 17:14:48) ...Snad to nejak dohonis, abys diskuzi zvladala. Tak byt na takej urovni, aby som rovnocenne diskutovala s Tebou, fakt netuzim. Ked po tom budem tuzit, dam si vyoperovat jednu hemisferu a ozvem sa. Zatial sa maj.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 17:16:38) Gratuluji, Tak az budes odoperovana, ozvi se, at se neco priucis. Zatim ti jdou perfektne smajlici.
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(9.3.2017 19:02:52) Aky, třicet stříbrných a řadu jiných odkazů člověk pobere i bez znalosti bible jako takové, no a nebo nepobere, a co? Bude snad ten neznalý ale poctivý horší než ten, co se nechá korumpovat bez ohledu na to, že biblický příběh zná?
|
Monty |
|
(9.3.2017 19:04:50) Slupko, o morálku ani lidské kvality tu ale vůbec nejde. Spor je - aspoň jak to vnímám já - o tom, jestli základní znalost Bible patří ke všeobecnému vzdělání nebo ne.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 19:26:27) Monty, "všeobecné vzdělání" je rovnez pojem, jehoz napln se casem meni. Nekdy dost rychle. A hodne casto si starsi generace urci, co do toho vseobecneho vzdelani dle ni patri. Byva to tim, ze "co bylo" povazujeme za daleko lepsi, nez do "dnesni".
Neni jednoduche se orientovat v tom, jak rychle se to meni posledni dobou, a co je vlastne vhodne znat a bez ceho se clovek obejde. Je to totez, jak kdyz "my" povazujeme za nepotrebne ovladat ruzne funkce na pocitaci a chytrem telefonu, zatim co dnesni deti se s tim rodi v ruksaku. Diskutuji o novych vecech, o kterych "my" nemame zdani, zrovna jako "my" jsme diskutovali neco, co nasi rodice povazovali za zbytecne. Takze naco jim vycitat, ze nemaji ty "vseobecne znalosti"? Oni se stejne pohybuji v prostredi, ve kterem znaji to, co potrebujou znat (a co "nam" se zda zbytecne/nedostacujici/ a pod.)
|
|
|
aky |
|
(9.3.2017 19:12:14) ... no a nebo nepobere, a co? A nic. Napisala som iba, aky dopad moze mat nedostatok vseobecneho vzdelania a prehladu.
|
Eudo |
|
(9.3.2017 19:13:53) "Napisala som iba, aky dopad moze mat nedostatok vseobecneho vzdelania a prehladu"
Tva vlastni hluboka zkusenost, ze?
|
|
. . |
|
(9.3.2017 19:21:39) Aky, za prvé: třicet stříbrných lze znát i bez bible, stejně jako dalších iks "zlidovělých" přiběhů, metafor...
za druhé: jestli tím "dopadem" je to, že někdo nerozumí o čem je řeč, tak to může nastat v mnoha různorodých oblastech, zdaleka nejde jen o biblické příběhy, ale třeba cimrmanovské hry, hlášky z velmi současných filmů, atd... a jistě to vše nepatří k základnímu vzdělání.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 20:53:36) "že někdo nerozumí o čem je řeč, tak to může nastat v mnoha různorodých oblastech, zdaleka nejde jen o biblické příběhy, ale třeba cimrmanovské hry, hlášky z velmi současných filmů"
No... cimrmanovských hlášek si velice cením a mám je ráda, nicméně přiznejme si, že (zatím ) nejsou spojovány se vznikem světa a jeho stvořitelem a dva tisíce let nehýbou dějinami
|
. . |
|
(9.3.2017 21:06:01) Anett, no právě. Aky ovšem uváděla jako důsledek neznalosti, že v dané společnosti člověk nerozumí nějaké hlášce.
Nezávisle na tom: o hodnověrnosti biblického popisu vzniku světa a existenci stvořitele lze úspěšně polemizovat, i o tom hýbání.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 21:32:07) Slupko, samozřejmě, že lze polemizovat, a považuji to dokonce za žádoucí a prospěšné. Ale pořád vidím z hlediska celosvětového významu mírný rozdíl mezi touto polemikou a polemikou nad detaily z života Járy Cimrmana
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 22:00:54) Šuplíku, jasně, já myslím, že jsme se pochopily co do vážnosti i nevážnosti Cimrman je v maturitních tématech rozhodně právem. Pořád je populární, to mi dělá radost, že inteligentní kultivovaný humor funguje po generace, je to takové nadějné
|
|
|
|
|
. . |
|
(9.3.2017 21:08:04)
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2017 21:34:24) Šuplíku, potenciál tam je Hlavně, aby se pak naši prapotomci nehádali, zda patří k všeobecnému přehledu
|
|
|
|
|
|
|
|