Bouřka |
|
(7.10.2016 9:36:58) Dala jsem to do předškoláků, i když synovi je teprve 4,5. Dotaz asi na ty, co pracují s malýma dětma. Včera si chtěl hrát na učení, tak jsem mu dávala různé úkoly, hlavně na barvy a počítání. Počítat jakžtakž umí do 5. Jeden z úkolů bylo počítání čárek na tabuli. Nejdřív jsem já udělala pár čárek, a chtěla po něm, aby spočítal, kolik jich je. Pak jsem mu říkala počet, a on měl kreslit čárky. Řekla jsem jedna, udělal jednu čárku, pak jsem řekla čtyři, a on k ní automaticky bez počítání domaloval tři další. Docela mě to překvapilo, když má počítat prsty na ruce, tak mu to úplně plynule nejde. Je to běžné řešení v tomhle věku? Neřeším nic, jen mě to zaujalo, nečekala jsem, že sis tím poradí takhle.
|
Lída+2 |
|
(7.10.2016 9:39:57) Tak nevím....starší to uměl taky(přišlo mi to zcela normální, neměla jsem srovnání), na prstech nikdy nepočítal....do první třídy odcházel násobící.....,ale nechtěl si hrát na školu....tak jsem to zjistila až v první třídě, že je nějaký napřed.
|
|
Alena |
|
(7.10.2016 9:45:32) tak v hejneho matice prave takto zacinaji - kolik predmetu, tolik carek.JE ot dost nazorne, carka na papire bud je nebo neni (kdyzto prst se snadno pusti, resis u toho jeste motoriku - treba samotny malicek se udrzuje ohnutej dost blbe)
|
|
Epepe |
|
(7.10.2016 9:48:27) Mně zrovna toto přijde normální, protože nemusí jít o počítání, nýbrž pouze grafické zobrazení. Asi tak jako když děti naučíš tečky na kostce, tam je taky nepočítají, spojí si symbol s číslem.
Pokud ale umí ve čtyřech sčítat a odčítat do deseti, tak to klobouk dolů, řekla bych, že bude rozhodně patřit k chytřejší části lidstva.
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 9:58:33) Do desíti ne, to ani nevyjmenuje, jen do pěti. Ale vizuelně ty početní operace asi opravdu udělá, my ho nic takovýho neučili. Když o tom tak uvažuju, když mu ukážu nějaký počet věcí, tak mi bez počítání správně řekne, kolik jich je. Ale když má vyjmenovat číselnou řadu, tak to už drhne, jedna až tři už dá bez problému, ale čtyři pět se často zasekne.
|
Epepe |
|
(7.10.2016 10:12:35) No, nemusí to být zrovna početní operace, co mu jdou, ale třeba perfektní prostorová orientace, zraková analýza a syntéza nebo výborná paměť ... Každopádně se mu to může hodit.
A ještě něco - často mám dojem, že maminky závodí, kolik dítě napočítá. Ale ona to bývá jen taková básnička. Jako u dcery - ta má staršího sourozence a proto "počítá" do dvaceti, ale kdybych se jí zeptala, kolik je 15+2, tak nebude mít nejspíš ani šajna. Takže umět opravdu operovat s čísly do pěti vypoví víc, než básbička 1-100. Ta je opravdu jen o té paměti.
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(7.10.2016 10:13:24) Umami, přesně
|
|
TaJ |
|
(7.10.2016 10:21:00) Umami, přesně, to jsou právě dvě rozdílné věci....syn taky než šel do školy uměl vyjmenovat řadu do 100, správně přečíst dokázal i trojmístná čísla (u autobusů), prostě si to pamatoval, ale sčítat a odčítat dokázal jen do 5....
|
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 10:23:10) Tak paměť má spíš mizernou, naučit ho kolo kolo mlýnský byl neskutečný výkon. Ale od té doby se dost zlepšil, má rád říkadla, při stálém častém opakovaní už je docela dává, ale než se naučí odříkat něco nového, tak to je na dlouho.
|
TaJ |
|
(7.10.2016 10:35:42) Bouřko, tak možná má spíš lepší zrakovou paměť, než sluchovou....syn si taky daleko líp pamatuje věci, které někde vidí...a fakt mu stačí něco jen zahlédnout a už si to pamatuje....zatímco když se podle sluchu učil básničku, tak mu to trvalo daleko déle...
|
TaJ |
|
(7.10.2016 10:37:20) Což by asi vysvětlovalo i to, že číselnou řadu si moc nepamatuje, zato když ten počet přímo vidí, tak s tím problém nemá....
|
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 10:38:37) Je to možný, já mám taky zrakovou paměť. No to abych ho naučila číst nebo se v první třídě z těch básniček zcvoknem
|
TaJ |
|
(7.10.2016 10:41:09) U nás se v první básničky ještě neučili, ale potom jsem mu je vždycky psala velkými tiskacími písmeny - pastelkami na papír A4 a měl ho přicvaknutý magnetkem na futra v obýváku, kudy x krát denně chodí
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 10:45:40) Asi budeme muset taky něco vymýšlet. Básničky ještě dobrý, toho alespoň baví, ale od toho roku učení se kolo kolo...mám panickou hrůzu z vyjmenovaných slov
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(7.10.2016 10:26:15) No vzdyt recitovani cisel do dvaceti neni pocitani, je to proste jen vyjmenovani ciselne rady.Stejne tak pojmenovani pismen neni cteni.
|
TaJ |
|
(7.10.2016 10:39:43) Aleno, přesně, syn než šel do školy, tak uměl poznat i napsat všechna velká tiskací písmena...prostě si to pamatoval, jak je viděl někde napsaná a ptal se, co to je....ale přitom slova z nich byl schopný složit až během podzimu v první třídě....
|
|
Epepe |
|
(7.10.2016 12:07:27) A nenapsala jsem to?
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(7.10.2016 12:33:59) Muj petilety vnuk umel pocitat procenta v necelych 5 letech. Jeho starsi sestra je ve 4. tr. jeste neprobirala. Jak na to sam prisel rodice nevedi. Nasobilku se taky naucil sam.
Ke mne prijel, mrknul na teplomer: Babi, venku je 5 stupnu. Tady v chodbe mas 16. V kuchyni se postavil u lednice: V lednici mas 6 C. A tady je 90 stupnu. Po chvili nam doslo, ze chape rozdil mezi stupni teploty a uhly. V lete umel pocitat rovnice s x a y. Rodice sice oba inzenyri ho nijak v matematice nepodporuji, jen obe deti zasobuji pocitaci a mobily, on si najde ruzne matematicke hry a postupy na Internetu sam.
|
Girili |
|
(7.10.2016 23:01:03) Rovnice s x a y? A to by me zajimalo?
|
|
|
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(7.10.2016 10:09:52) Já myslím, že je to celkem normální přístup, prostě jednu čárku tam už měl, tak udělal druhou, třetí a čtvrtou Školkové děti jsou fantastické, pokud je něco baví a zajímá, jsou schopné neskutečných výkonů Naši kluci v tomhle věku taky měli parádní matematické uvažování, vím třeba že starší chápal princip násobilky ještě před nástupem do školy, mladší (5,5) mi teď z hlavy počítal 9+3=12. Nejhorší šok mi ale připravil asi 2 měsíce před 5. narozeninama. Byla u nás kamarádka a on si tiše něco maloval bokem. pak to donesl a byly tam dvě řady čísel pod sebou: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 6 - 7 - 8 - 9 -10-11-12-13-14 ptala jsem se, co to je, a on odvětil, že v kolika letech se chodí do jaké třídy. Do první v šesti letech, do druhé v sedmi, do šesté v jedenácti...
|
Epepe |
|
(7.10.2016 10:14:42) Proč nejhorší? Vždyť je to radost. Já mám děti takové pomalejší v myšlení, nikdy mě nepřekvapí ničím, co by uměli "napřed". Tak si toho važ!
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(7.10.2016 10:24:32) No, Umami, já si toho vážím, jsem ráda že je šikovnej, ale trochu mě to děsí staršího mám AS, který nám desátým rokem dělá ze života kůlničku na dříví i přes svou velmi vysokou inteligenci, takže jsem byla taková ukolébaná "normálností" mladšího. Jenže on začíná vykazovat hromadu rysů nadaného dítěte a to prostě pořád v tomhle státě není jednoduché. Blíží se nám zápis do ZŠ a já řeším, jak se k tomu postavit, kam to prtě směřovat nebo jestli to neřešit a nechat ho semlít normální základkou. Takže šok to byl tehdy hlavně proto, že jsem si uvědomila, že budu muset řešit další nestandardní kousek
|
Alena |
|
(7.10.2016 10:30:14) Tak ho vem do PPP, kde opravdu umeji poznat nadani, kde se nadanymi detmi zabyvaji (coz kazda PPP neumi, jak jsem se presvedcila), at ti reknou jak na tom je. A podle toho bych se rozhodovala, ale do "normalni" skoly bych dala dite jen, kdyz bych si byla jista opravdu dobrou ucitelkou, ktera s nim bude umet pracovat.
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(7.10.2016 11:23:16) Aleno, já mám s PPP dost mizerné zkušenosti, se starším (AS) vůbec nepomohli, ani nenasměrovali a to mělo jít o specializovanou psycholožku. Místo toho mi tvrdili, že je to povaha a ať se připravíme, že to bude masakr. Přitom zkušená učitelka v první třídě ho odhadla během 2 měsíců a nasměrovala nás k řešení Jak poznám PPP, která opravdu rozezná, zda se jedná o nadání? Mám pocit, že pro spoustu pedagogů je nadané dítě synonymem pro rychlé a soustředěné dítě, což teda imho fakt běžně neplatí
|
Drop |
|
(7.10.2016 11:59:04) to je prima, do poradny ho neber, tak ti stejně nic neřeknou spíš něco skeptického, užívej si nadaného dítěte, můžeš ho dát do školy o rok dřív
|
|
Alena |
|
(7.10.2016 12:05:40) Tak vzhledem k tematu vedle bych se na poradnu vykaslala. Myslela jsem to v pripade, ze mas kolem sebe skolni uhor a chtela bys nekam dojizdet ci poradit zda ma na to preskocit rocnik ci doporucit kam . Ale mas pravdu, ze rada PPP s mimoradnym nadanim nevi rady, ale treba v Praze maji kamaradky i velmi dobre zkusenosti.
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 10:17:43) Májo, šikula
|
|
|
Slonisko |
|
(7.10.2016 10:44:45) Je to je hezký. Mně dost bavilo když byli kluci malí pozorovat, jak co řešej.
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 10:49:10) Jo mě to taky baví, malé děti jsou v tomhle úžasný. Syn je koumák hlavně na technický věci, tam nám občas přímo padá čelist.
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(7.10.2016 11:57:39) mrňavka (taky skoro 4.5) takhle "počítá" taky... vlastně by se dalo říct, že umí i dělit - kupř. hromádku bonbónů do deseti kusů dokáže rozdělit na 2 až 5 kousků (případně se zbytkem), bez toho, že by dělila po jednom na hromádky, prostě se podívá na množství a oddělí jeden podíl (ale to je prostě trénink dělení mezi rodinou, podle toho kolik nás je doma)... nijak ji v tom nepodporuju, ani nezrazuju, beru to jako její hru... nejstarší dcera chápala násobení, dělení a dokonce mocniny než šla do školy (mocniny do toho zavedl ze zvědavosti strýc, když zjistil, že víceméně je schopná násobit do 100, bez znalosti násobilky), syn vlastně násobil do 100 také před školou... matematiku mají prostě nějak přirozeně v sobě...
|
|
Dari79 |
|
(7.10.2016 12:10:36) No, rozhodně to je zcela normální.
Můj syn ve stejném věku počítal do 100 i víc, prostě té logice rozuměl.
Sčítal i odčítal do 10tky bez problémů - bavili jsme se tím, že jsme jezdili v autě, já řídím, dávám mu příklady, on je počítá, nebo naopak, já schválně dělám chyby, on to opravuje.
Jeho kamarádka, co má teď 4 a tři čtvrtě počítá na této úrovni taky zcela normálně, umí ty číslice už i napsat, a to dost pěkně (můj syn je na psaní totálně levý, číst už umí, ale nenapíše ani svoje jméno čitelně). Synovec ve stejném věku umí sčítat i odčítat i do záporných čísel, protože hrají hodně společenské hry na body, kam se chodí i do mínusu, takže si umí spočítat např., že když měl 2 body a v dalším kole o tři přišel, že má teď mínus jeden.
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 12:25:54) Já se s tím právě moc nesetkala, rozhodně ne u sebe, já byla spíš ten typ, co vyjmenuje řadu, ale tím to končí. Počítat jsem se naučila fakt až ve škole, ale zase mi šlo snadno. Akorát s aplikací to bylo horší. Jak zoufalé bylo třeba naučit počítat mě peníze si vybavuju ještě dnes. Princip haléřů a korun mi prostě nešel na rozum. Podobně hodiny. A časem zlomky a potažmo noty, to bylo taky něco.
|
|
|
Senedra |
|
(7.10.2016 13:50:20) Bouřko, navíc děti v tomhle věku i věci chápou hodně skokově a nepropojeně - takže třeba bude malovat čárky, ale nepůjde mu něco jiného. Nebo ho začne zajímat něco jiného a přestane počítat. Neříkám ani že je nadaný, ani že není, prostě říkám - počkejte a uvidíte. Naše mladší je přesně ten případ, co bude několik týdnů sedět na příklady a počítat, protože jí to zrovna baví, během pár dnů vstřebá učivo půl ročníku na ZŠ, pak jí to nějak přestane bavit a bude si další měsíc jen číst v encyklopedií a pak bude měsíc tahat panenky a hrát si s nimi.
|
Bouřka |
|
(7.10.2016 14:18:50) Já si nemyslím, že je nějak extra matematicky nadaný. Pokud má vůbec nějaké mimořádné nadání, tak technického charakteru. Ale kdyby se ukázalo, že má přirozené matematické myšlení, tak by mě to trochu uklidnilo, protože k tomu technickému nadání se to dost hodí, pro jeho případné rozvíjení. Přičemž je ovšem syn ten typ, že co ho nezajímá, to absolutně ignoruje a odmítá se učit. A neděláme si moc iluze, že se to věkem zlepší, tohle už se v rodině vyskytuje. Takže pokud mu to bude přirozeně matematicky myslet, tak to bude úleva, protože kdyby na tom byl jak já, tak mu to do tý hlavy asi nikdo pořádně nenacpe.
|
|
|
Girili |
|
(7.10.2016 22:57:07) Muj podobne stary syn (4 a 3/4) scita a odcita asi do deseti, ani nemusi na prstech, pokud pricita treba jen dvojku, uz vysledek strili hned bez premysleni. Nijak zvlast jsem ho to neucila, krom toho, ze jsem mu vysvetlila, co znamena plus a minus. Nepovazuji ho za nijak vyjimecne nadaneho.
|
|
|