Oliverka |
|
(4.4.2013 0:41:53) Vcera jsem mela velkou diskuzi se svoji kamaradkou o integraci v ceskem skolstvi. Mela jsem dojem, ze integrace deti at uz s fyzickym ci psychickym handikapem je vice mene bezna vec. kamaradka tvrdi, ze to bezna vec neni a nestandardni deti proste konci ve zvlastni skole. Tak jak to teda je?
A taky by mne zajimalo jak je to v jinych vyspelych statech, treba UK, Nemecko, USA, Australie, severske zeme.
Uvitam i nejake odkazy na Internet, klidne i v anglictine.
A jeste posledni otazka: myslite, ze ma bezna populace o teto problematice dostatek informaci?
|
Krevetka |
|
(4.4.2013 1:43:12) Oliverko, kamarádka má dceru , která má zkříženou lateralitu, holka je v 9té a nikdy to nerespektovali. Hodně s tím obě bojovaly...Můj syn je v 5té třídě ZŠ na jiné škole a běžně u nich mají děti Dis a na třeba pětiminutovky mají 5 min navíc.A jak jsem se mladýho ptala, nikdo se jim nesměje. A spíš mi to přišlo, že to tak je a že to je normální, nikdo z dětí neměl problém, nebo ho neřekl, že někdo má víc času. Naše známá má syna, kterému je 19let, má celkové postižení těla i mozku, je krmen sondou, odsáván apod. ,moje dítě ho zná od narození, nikdo ho do toho nikdy netlačil, ale v 8mi letech ho krmil. My hodně víme, co znamená být na tom špatně, nebo i mít se špatně. Já se snažím podporovat i finančně. Nejde to po tisících, ale snažím se.
|
|
Vítr z hor |
|
(4.4.2013 7:00:57) Rekla bych, ze si vetsina lidi mysli, ze integrace u nas je v pohode, maximalne ze nektere konkretni skoly ci ucitelky jsou neschopne. Urcite mezi nimi neschopne jsou, ale hlavni problem je v tom, ze integrace zdarma u nas v podstate neexistuje. Nyni, kdyz jdou do skoly rocniky baby-boomu, bude jeste hur. Tedy: kdyz ma vesnicka ucitelka ve tride na vyjimku 12 deti, z toho 2 dys a 1 ADHD, vsechno jde 1 basen. Kdyz do tridy pribyde dite s kombinovanym postizenim a sklony k agresivite, ktere dostane asistenta pouze na 15 hodin tydne, je hur, ale da se. Kdyz se ale tataz velmi schopna ucitelka vrati do 1. tridy, dostane 30 deti, z toho 3 ADHD, nepocitane dys, jedno dite ze socialne slabe rodiny, ktere se 2x denne pokali, 1 agresora, ktery napada deti v intervalu 10 minut a 1 totalne vyrusujici nespolupracujici dite nevnimajici pokyny ucitelky, ktere dovedli rodice jednou k psychologovi a vratili se s papirem "nemozno vysetrit, dite nespolupracuje", cimz veskere vysetrovani konci (a tim neni ani narok na specku), tak se to ani nepodoba skole, natoz aby se dalo mluvit o integraci. Blbe je, ze tato situace nema reseni - na zadne z deti neni priplatek umoznujici prijeti asistenta pedagoga, mala skola na nej nevysetri. Zakonne ulevy ohledne poctu deti v tomto pripade taky nejsou. Do 30 zaku se tridy nedeli ani v 1 tride. Deti, ktere dostanou papir napr. z SPC s narokem na urcity pocet asistentohodin tydne, dostavaji nanejvys polovinu. Kdyz ma rodic penize, doplati asistenta. Kdo ne, ma smulu. Nedavno tu probehla diskuze, z niz vyplynulo, ze skolstvi zdarma pro nestandardni deti neexistuje...
|
..maya.. |
|
(4.4.2013 7:46:56) ale to je pravda protože nic není zadarmo..
|
|
|
Dani.K, K 05, P 09 |
|
(4.4.2013 8:08:43) Rozhodně to není běžná věc. Mám integrovaného staršího v běžné ZŠ, pro školu je to první integrovaný žák (je to velká sídlištní škola) a neoficiálně se ke mně dostalo, že kdyby ředitelka věděla, co to všechno obnáší, snažili by se mě přesvědčit, ať dám kluka jinam. A to šlo jen o papírování, vůbec netuším, jak to škola má s penězi na asistenta, koncem školního roku budu doufat, že od září mít asistentku zase bude...
|
|
..maya.. |
|
(4.4.2013 8:30:41) k poslední otázce, ne nemá dostatek informací ne protože by nebylo dostatek kurzů, přednášek atp ale protože sami nechtějí.
já jsem po předchozí zkušenosti s nejstarším synem kterému v druhé třídě běžné zš v ppp dg add a měl doporučení na které se někdy hledělo a někdy nee (ted v 6třídě už bez problému, dle ppp šlo spíš o nezralost cns protože add nikdo nepotvrdil, syn je jedničkář) jsem prostředního syna s autismem, adhd a vývojovou dysfázií raději přihlásila na soukromou logopedickou školu kde teda má hlavně logopedii zahrnutou ve výuce a tím pro mě odpadá chození na logopedii, umí tam pracovat s dětmi s autismem (integrují děti s normálním a vyšším intelektem, škola jede podle osnov pro běžné základní školy), je tam výborná komunikace ze strany školy, vše konzultují, při představě že by šel an základku kam chodí starší syn třeba s asistentem mě jímá hrůza co by vše musel vytrpět a jaké nervy by nás to stálo...ne, integrace tady v běžném školství nefunguje, jsou jistě vyjímky ale velmi malé...
|
Oliverka |
|
(4.4.2013 8:45:08) Dekuju za reakce. Takze jestli tomu rozumim dobre, nejake moznosti jsou, ale jsou financne narocne. Tedy pro deti z nizsi eko-socio vrstvy je stala k dispozici ta "zvlastni skola"? A info nebo zkusenosti ze zahranici? Co na to EU?
|
arsiela, |
|
(4.4.2013 9:56:21) Oliverko ad zahraničí je dost popsáno tady : http://www.rodina.cz/nazor16124759.htm zjiš´tovala sem si to kuli seminárce na psychologii.
|
|
..maya.. |
|
(4.4.2013 12:11:38) jj možnosti jsou, budto dáš dítě do normální zš, bude zvládat samo nebo případně s asistentem, pokud má normální nebo vyšší intelekt neměl by v tom být problém i když i tady můžeš být tlačena k tomu dát dítě do speciální školy nebo praktické...pak jsou děti s mentální retardací které většinou chodí do praktické školy protože v běžné škole je nechtějí, nemají prostor se jim individuálně věnovat, jde to i s asistentem ale znám velmi málo dětí s mr a asistentem v běžné zš, spíš jsou opravdu doporučeny do praktické a pak pro postižené dítka s těžkými vadami jsou speciální školy, hodně z nich je soukromé, jsou to školy oční, logopedické, pro děti s autismem a dál jsou budto vedeny jako specky které učí podle osnov pro běžné zš (tam může dítě ze speciální přejít bez problému na běžnou zš) a nebo pak speciálky které jedou podle osnov pro praktické školy..
na výběr je, nezaručuje to ale že i ve specce bude dítě spokojeno protože je to hlavně o lidech a tomu jak se dítěti chtějí a umí věnovat.
co se týče ciziny vím je zprostředkovaně o UK, tam je situace úplně jiná a podle toho co mi povídala švagrová-speciální pedagog který se věnuje dětem s autismem a věnovala se i v uk, ted učí v čr-o hodně lepší...
|
..maya.. |
|
(4.4.2013 12:13:03) ještě dodám že spousta speciálních škol je soukromých takže se tam platí školné...ale i na běžné škole se v dnešní době platí za učebnice, sešity atp..pokud mají rodiče asistenta může se stát že zbytek hodin které mu neproplatí škola budou muset platit ze svého..proto je dobré obejít co nejvíce škol a na vše se pořádně vyptat, hodně mají přehled i na spc a ppp.
|
|
|
Pawlla |
|
(5.4.2013 4:26:28) Oliverko,tak jednoduché to není,protože děti bez mentální retardace specka příjmout nesmí,ne že bychom byli tak uvědomělí nebo nám na dětech záleželo,ale už to začíná být krapet ostuda nejsme na světě sami.Takže náš systém se sám dostal do pasti,kdy podle svých zákonů určité dítě musí do normální zš,ale tam ho nechtějí a že se taky umí bránit všemi prostzředky a co teď.Kromě toho ohledně integrace existuje spousta mýtů,které jsou zdatně přiživovány,takže ještě před uskutečněním konkrétní integrace rodiče píšou petice,protože "chudák učitelka a chudák jejich děti".Pak je tu samozřejmě často zmiňovaná agresivita,což podle některých bývá u integrovaných dětí pravidlem(nesmysl).Tahle situace není dlouhodobě udržitelná,ale ta společnost je dneska taková,že jinak než befelem to nepůjde.Chápu co chce říct Sarmi,bylo by ideální první připravit půdu a všechno kolem,ale já jsem si dneska jistá,že to u nás takhle nepůjde.Není tady vůle a my jsme národ tvrdohlavců,tady pomůže jedině,když to vezmou do ruky schopní lidé a ten stát řekne "ano,tak to bude".Ne,jestli ředitel dovolí,jestli paní učitelka bude chtít,jestli rodiče posoudí,že postižené dítě je vhodné do třídy s jejich géniem,prostě bude to tak a nakonec to půjde,tak jako to jde jinde,nikde se kvůli tomu nezbořil svět.
|
|
|
Alena | •
|
(4.4.2013 14:01:43) Souhlasim s tim, ze verejnost je informovana spatne. Ovsem rozhodne nesouhlasim s tim, ze by to byla jeji vina ("nechce"). Je naivni se domnivat, ze v pripade, ze se me nejake tema primo nedotyka (nebo mam ten pocit, ze se nedotyka) se prihlasim na prednasku. Informace maji prijit za verejnosti, coz se v pripade, ze sam stat vlastne nevi co chce, obtizne provadi.
|
..maya.. |
|
(4.4.2013 14:17:24) ano ty zájem máš ale jsou lidi kterým je nabídnuto a nevyužijou to..
|
|
|
|
Eržika. |
|
(4.4.2013 8:53:56) Rozhodně to běžné není.
Pro rodiče, pedagogy, školu to představuje hromadu papírování navíc. Každý si to navíc představuje jinak.
Už jsem viděla integraci i tak - to co dítě nestihne ve škole, udělá si žák doma s rodiči, doprovázeno poznámkami typu - nechtěl pracovat (nižší ročníky ZŠ).
Nemluvě o sociálně slabších žácích, kde rodina pouze nezvládá podporu žáků, kterou vyžaduje škola.
|
|
Zazi (1+1+1) |
|
(4.4.2013 9:00:35) Integrace podle mých zkušeností někde je a někde není. Běžné školy v ní nejsou systémově podporovány, takže je to pak na osobním nasazení učitelů i vedení školy a obvykle i na nadstandardním přístupu rodiny. Učitele nikdo na fakultách neučil, jak pracovat s různorodou skupinou, ani jak dobře pracovat ve spolupráci s asistentem, takže ten kdo chce, absolvuje navíc kurzy a učí se za pochodu. Často na úkor něčeho - svého osobního volna, peněz atd. Peníze na asistenty bývají často pokráceny, takže je škola dostane na kratší úvazek, než by bylo potřeba. Pokud nejsou rodiče angažovaní a nenajdou si vstřícnou a ochotnou školu pracovat navíc, dítě spíš zamíří do praktické nebo speciální školy. Hodně uškodila dlouholetá zmatenost v komunikaci ze strany ministerstva. Školy nevidí jasnou koncepci, která by říkala: Bude to takhle, podpoříme to takhle, tohle změníme a tohle upravíme. A tak se vcelku logicky bojí nejistoty a těch scénářů, které tady někdo popisoval výše.
|
sarmi |
|
(4.4.2013 9:06:44) tohle muzu podepsat. jeden ze signalu z ministerstva posledních let byl - zrušíme prakticke skoly... a protože neudelalo pro realizaci a moznost fungovani absolutne nic (vyskoleni pedagogu, snizeni poctu zaku ve tride, vybaveni didakt.pomuckami, upravy trid), tak nyní uz méně hlasite oznamuje, ze je teda vlastne radeji nezrusi...
|
Zazi (1+1+1) |
|
(4.4.2013 9:13:37) Sarmi, to mě tak strašně štve. Rušení praktických škol považuju v principu za dobré a strašně důležité, ale je nutné tu podporu dobře přesunout na školy "běžné". Přesunout tam speciální pedagogy, vzdělat dobře učitele, finančně umožnit snížení počtů dětí ve skupině, atd. Ale když se to udělalo takhle, tak z toho jen pro mnohé vylezlo, že rušit praktické školy je špatně. Na roky zase zabetonováno :-(
|
sarmi |
|
(4.4.2013 9:23:48) ja jsem v prakticke skole ucila, jsem ted osmy rok na rodicaku, ale mam tam kolegyne, takze vim, jaka tam ted situace je. všichni jsou vystresli z toho, co bude. nikdo si nedovede představit, jak by většina zaku, kteří jsou zvykli na určitou pohodu, sve tempo, kamarady... zvladla uz jen ten nahly presun do uplne jiného prostředí, do kolektivu 30deti, které nezna, do prostor, které nezna, bez moznosti asistenta by byli ztraceni - a vime, jake martirium získat asistenta dnes je...deti je v praktických skolach cim dal méně, ti "hranicni", kteří napr, kvůli nefungujici rodine byli drive presunuti do zvlastni skoly uz na zakladky zpravidla chodi a prakticka se meni vicemene ve skolu, které se drive rikalo pomocna. to jsou deti s opravdu velkym mentalnim deficitem, často s kombinovanou tělesnou vadou, citlive na zmeny prostředí, tempa, kolektivu... fakt nevim. integrace, která prakticky uz funguje se tyka zejména deti s SPUCH a ADHD. obecne je ale zasadni deviza proskoleny pedagog a spoluprace rodiny. jinak jde veskera práce do kytek a je to k neprospechu všech, bohužel.
|
Zazi (1+1+1) |
|
(4.4.2013 9:30:45) Sarmi, protože jsem inkluzivně/integračně vnitřně naladěná, jsem pro zrušení praktických škol. S tím, že pro spoustu dětí by to byla veliká změna ale souhlasím. Pak by možná mělo smysl udělat i přechodovou variantu, dětem, co již v praktické škole jsou variantu přestupu do běžné školy navrhnout, ale nenařídit. Ale současně budoucí prvňáky již do nich neposílat a místo toho podporu a prostředky dát do těch běžných škol. Přechodná fáze, pokud by v ní někdo neměl utrpět, by ale byla dražší a náročná. Bohužel mám pocit, že se v současné době seshora spíš lepí průšvihy a díry, ale systémové změny se nepřipravují.
|
sarmi |
|
(4.4.2013 9:41:25) to prointegracni naladeni dovedu pochopit, ale hura akce bez pripravy a befelem, ty ne. snizenim poctu deti při integraci by se automaticky zvedl počet trid ve skole. nektere skoly uz další prostory nemaji. reditel by musel prijmout další kantory, na ty mit peníze. zajistit asistenta. je to desne nedomyslene, proto to ted nemůže fungovat. stejne tak si myslim, ze zarazeni do bezne zs by mělo vzejit ze vzajemne dohody mezi rodicem a učitelem na prakticke, který vi, jak si dite vede a odhadne, zda takove rosambo zvladne nebo mu uskodi. a pro rodice to bude taky narocne, uz tak toho mají nalozeno dost. všechno jde, ale je to hodne práce a musí chtit když ne všichni, tak alespoň většina.
|
..maya.. |
|
(4.4.2013 12:21:29) na to je třeba mít peníze a ty jak víme nejsou..
učitelky na to taky nejsou...
a odnesly by to zase jen děti
|
|
|
|
|
|
|
|
Lou+3 |
|
(4.4.2013 11:24:16) V USA jsme meli v kazde tride integrovane dite s asistentem. I dite zcela dusevne mimo, ale melo urcity poet hodin s normalnima detma. O dite se delily dve tridy a ostatni deti mu celkem pomahaly - ani vlastne nevim, jak to ucitelka dokazala. Ale vim ze to byl celkem standard. Jenze skoly tam obyvkle vypadaji tak, ze se na plochu fotbaloveho hriste nasazi drevene boudy s najezdem, kazda ma svuj vchod, neprezouva se tam a tak, zadna predsin. Jeste jsem tam mela dite v integrovane skolce, primarne proto, ze to platil stat v ramci programu rovnych sanci - tj. skolka byla narozdil od ostatnich zadarmo. Tam byl pocet postizenych, normalnich deti a dospelych 1:1:1 s tim, ze povinne dobrovone museli pomahat i rodice. A bylo to skvele a poucne.
V Australii, kde deti chodily do skoly minuly rok, jsme meli jedno postizene dite, nevim co mu bylo, ale byl tezce mimo, rekla bych skoro nebezpecny, ale asistent ho krotil a kdyz bylo nejhur, odvedl ho do specialni hraci ohrady. Tam jsem smysl integrace z jeho strany prilis nechapala... tedy mozna ano, protoze je asi dobre, aby deti i v veku vedely a dokazaly se vyrovnat s tim, ze je nekdo postizeny, i psychycky a naucily se s nim aspon trochu komunikovat.
Obecne se mi integrace libi a jsem pro ni, pokud je dobre zvladnuta z organizacniho hlediska a deti jsou vtazene do spoluprace a nauci se normalne vnimat postizene a komunikovat s nimi, vzajemne si pomahat. Tj. prinos je pro celou tridu, nikoliv jen postizeneho.
V Cechach se mi styska po kulturni rozmanitosti tridy ... libilo se mi, kdyz se spolecne s Cinany venoval den Cinskemu novemu roku, na Chanuku si povidali o judaismu, Indove slavili Divali. Dokonce jsme od skoly dostali kalendar narodnich svatku, jedly se jejich speciality, nekdo se oblik do kroje, bylo to proste fajn, hlavne u 5 a 6 letych prcku.
|
|
|