Katka+VML |
|
(29.1.2013 12:18:48) Pěkný den, měla bych dotaz hlavně na doma učící maminky - šly byste do domácí školy i v případě, že byste předem věděly, že s největší pravděpodobností by se jednalo pouze o 1. ročník a do 2. ročníku by nastoupily děti už do běžné ZŠ? Jsem v situaci, kdy mám doma dva předškoláky (6letou dceru a 5letého syna, který by šel do školy zřejmě společně se sestrou), na domácí škole vidím spoustu pozitiv, ale zároveň si uvědomuju, že budu muset do práce zhruba se začátkem 2. ročníku dětí (končí mi rodičovská na nejmladší dítě a asi bychom nezvládali finančně). Zvažuju, jestli by pro děti bylo lepší, kdyby šly hned od 1. třídy do běžné ZŠ (aby potom, kdyby nastoupily až do 2., nebyly "v šoku" - přijdou totiž zřejmě mezi cizí děti, nechceme je dávat do spádové, která nemá zrovna nejlepší pověst a odkud děti hromadně odcházejí). Na druhou stranu jedním z argumentů PRO domškolu aspoň ten jeden rok je to, že oba dva už celkem slušně čtou, počítají tak na úrovni konce 1. třídy určitě, vlastně nám chybí jen psaní - tak aby se ve škole nenudily a neodradilo je to, i když takových dětí asi bude víc, no prostě nevím. Omlouvám se za dlouhý a poněkud zmatený dotaz a pokud má někdo zkušenost nebo názor, budu se těšit na odpovědi. Katka
|
Róza |
|
(29.1.2013 12:28:50) Já bych je dala do školy normálně protože: - učit se s dětmi a mít za zády ještě batole si neumím představit - že jsou teď napřed neznamená, že za rok napřed nebudou - stejně do školy nastoupí, tak proč to oddalovat. Už kvůli kolektivu, který bude ve druhé třídě již rozjetý
|
|
kreditka |
|
(29.1.2013 12:32:12) Dala bych je do školy neumím si představit učit děti zároveň u toho vařit a nahánět batole. Navíc lepší bude když spolužáky budou znát od první třídy budou znát tempo prvního ročníku a ve druhé třídě volně navážou na první třídu aniž by v něčem oproti ostatním zaostávaly
|
|
Venavella |
|
(29.1.2013 12:32:21) Já to tak udělala - byť ne úplně chtěně. A shodly jsme se s psycholožkou z PPP, že to byl dobrý a prospěšný krok. Učila jsem doma první třídu a do prosince 2. třídy, pak nastoupil do školy (nespádové). Jako veliký pozitivum vidím, že měl čas dozrát, sociálně se na to připravit, získal nějaké sebevědomí v učení, takže se může věnovat hlavně těm školním dovednostem... Ve škole je moc spokojenej a hodnotí to jako dobrý postup.
|
Katka+VML |
|
(29.1.2013 12:38:53) tak to je super, já právě mám strach z toho, že na sociální dozrání (což by hlavně syn potřeboval) je ten rok stejně málo a když půjdou mezi 25 cizích dětí, do sžitého kolektivu, tak je to rozhodí ještě víc, než kdyby šly hned v první třídě, no sama jsem zvědavá, jak to rozlouskneme - na druhou stranu škola, kam půjdou, by dětem jako domácím školákům umožnila účast s "jejich" třídou na exkurzích, výletech, atd.
|
|
|
Kamisi |
|
(29.1.2013 12:35:27) Po zkušenostech s prvním stupněm bych děti učila doma co to jde, obzvlášť pokud jsou bystré a už teď čtou a počítají, i kdyby to měla být jen první třída, když máš tu možnost. Zkušenost s dom.školou mám s jedním synem jen z páté třídy, kdy to bylo nouzové řešení a zpětně mě dost mrzí, že jsem je oba doma nenechala celý první stupeň.
Samozřejmě případná adaptace na školu v druhé třídě pro děti nebude snadná, to ale nebude ani v první třídě, k dobru jim zase ale bude, že budou o rok vyspělejší.
|
Anni&Annika |
|
(29.1.2013 12:42:57) no, ksysi jsem v nemecku ucila prvni tridu ceske skoly /jinak bezne chodila do nemecke/ a dalo to docela zabrat. Neumim si predstavit deti dve, domacnost a batole na krku. A taky...ono jeste pocitat nic neznamena. Vlastne ani cist a psat... kazda skola jede podle sveho a ja to vidim ted v te matematice. Nase mala umela pocitat, ale musela se naucit pocitat podle frause a to je zase uplne neco jineho. A bez te prvni tridy /pochopeni uciva/ by se mi pak spatne navazovalo na ucivo druhe tridy neb to cele navazuje na sebe. To same i psani...nekdo jede podle noveho, nekdo podle stareho..... takze leda zjistit kam dite das, zjistit si podle ceho jedou a na to v te prvni tride hned najet
|
Mr. Miçkey |
|
(29.1.2013 12:47:15) Jakej je rozdil mezi "pocitat" a "pocitat podle Frause", 5+5 je porad 10, ne? Bych rekla ze podstatny je, ze se dite nauci pocitat, jedno jakou metodou a podle ceho... co kdyby se prestehovali a meli na jine ZS jiny ucebnice?
|
Líza |
|
(29.1.2013 12:49:11) Mickey, rozdíl je v metodě učení.
|
Mr. Miçkey |
|
(29.1.2013 13:15:02) Ale jak to pak delaji deti co se prestehuji- taky navazi na jinou metodu, ne? Nicmene snad by nebyl problem ziskat ucebni plan te skoly, do ktere by pak nastoupili.
|
|
|
Anni&Annika |
|
(29.1.2013 13:51:37) rozdil je Mickey v metode...nase taky umela pocitat, ale tady se pocita jinak. Uci se to rekla bych logikou a ne 5+5 na prstech ci nazpamet...vsimla jsem si toho u dcery. Pocita spravne /umela to driv/, ale pri tehle metode k tomu dojdes napriklad krokovanim a pak navazujes na dalsi a dalsi....pyramida, autobus, had....ona sice mela vsechny priklady spravne, ale musis je i umet touhle metodou zduvodnit a tak se stalo, ze ac spravne, sipky napsala obracene neb to secetla zpameti a ten zbytek nepokladala za nutne ci ho uplne nepochopila...samozrejme ze ho ted chape a pracuje i v tomhle systemu. A co jsem slysela, navazuje na to i druha trida... takze kdyz dite prejde, je na tobe ho to vsechno doucit
|
|
|
|
|
Kaja222 |
|
(29.1.2013 12:36:55) je opravdu plno deti co jdou do skoly a umi cist a pocitat. V dom skole je toho naucis vic, ale mezi detma je to proste jine. Skola je pestrejsi, zvlast ted, kdy se hodne zmenilo a je to na prvnim stupni opravdu skola hrou a ne drceni uciva jak za nas.
dala bych do skoly a domluvila se s ucitelkou na ukolech navic. Ale myslim, ze to ucka nebude moc resit, pac kazdorocne ma deti co ctou i pocitaji i deti co neumi nic.
|
Ursus+3 |
|
(29.1.2013 13:24:25) jojo, mezi dětma je spousta šikany, posmívání a tak...
A pokud umí číst a počítat, tak se bude nudit - u syna bylo ve třídě 18 dětí, věkový rozptyl 6-8 let. tak 2/3 dětí uměly už číst a psát, většinou odkladové děti 7 let +. Ty tam pak hodně zlobily a pomalejší děti, co to neuměly, se s tím vezou stále... Synátor byl bystrý, tak se to brzo naučil a dohnal ty, co už to uměli před nástupem do školy a nudí se ve druhé třídě. I mě přijde, že se opravdu neučí prakticky nic...
Já bych hlasovala pro domškolu - to sociální a emoční dozrání dělá hrozně moc.
|
sarmi |
|
(29.1.2013 13:27:33) nas odkladovy syn sel v cerstvych 7letech, neumel cist, ani psat. pismena znal, to ano, ale to je prvni krok. ty dalsi jsme nechali na skole, prave z toho duvodu, ktery uvadis.
|
|
kreditka |
|
(29.1.2013 18:53:54) Ale to už je o škole u nás šlo naposledy do první třídy 16 prvňáků a jen jeden uměl číst
|
|
|
Helča + J+V+M |
|
(29.1.2013 21:05:47) Huhu - troufnu si oporovat - "učení hrou" , asi jak kde, jaká učitelka, ale i ta se může během roku změnit. Máme v okolí kamarády, mají děti v klasické ZŠ, učitelky dle jejich slov super, ale ---- stres, spousta úkolů, děti si nestíhají doma ani pořádně hrát, a jeden chlapec už začal i zvracet ze školy (ze dne na den se měl naučit poznávat 5číslic a počítat s nimi). Takže možná bych i jenom tu první třídu raději volila doma, zvlášť pokud by byla možnost se s dětmi účastnit jejich školních akcí. Myslím si, že v 1.-3.třídě pokládáš základy pro další učení, a doma můžeš jet tempem dětí, věnovat se jim, položit opravdu pevné základy (bez stresu, námahy) - a k batoleti, je to mazec mám roční horolezkyni, která mě 2xdenně zalehne (bez prsa nespí),ale stále pořád jedeme každý den něco nového, posunujeme se dopředu.
|
Lubar |
|
(29.1.2013 22:10:01) Já bych do toho asi taky šla, ale, pokud bych si byla jistá, že dítě má nastoupit do další třídy, tak bych ho registrovala do té školy, do které ho chci pak dát, nikoli do školy, která je k domácímu vzdělávání hodně vstřícná. Už jen proto, aby s dítětem na příští školní rok počítali, abych pak skutečně neskončila ve spádové škole jen proto, že jinak to nejde. Škola hrou - asi to někde funguje, ale moje zkušenost je, že čím větší škola, tím horší to s tou školou hrou je... U nás to byl jeden z velkých důvodů, proč jsme nakonec do domácí školy šli. A s batoletem mám zkušenost - nejmladšímu jsou necelé dva roky, je to torpédo, ale pomaličku vidím, že se to začíná lepší. Učíme se od března loňského roku a ty začátky byly velmi krušné, ale teď už si to pomalu sedá a zdá se, že už brzy u batolátka zazní "cvak" a stane se z něj spolupracující tvoreček... minulý týden objevil krásu kreslení a kreslí pořád a všude. To jsem ještě nezažila - leží mi na zemi uprostřed kuchyně a soustředěně pokreslí tři A3 z obou stran kroužky :)) Asi je to boží kompenzace za toho nejstaršího, kvůli kterému jsme do té domškoly šli. A prostřední dneska manžela přesvědčil, že chce, aby ho učil číst (je mu čerstvých pět), takže se zdá, že tu máme našlápnuto k trvalejší domškole než jen kvůli jednomu nestandardnímu dítěti.
|
Lubar |
|
(29.1.2013 22:19:54) Dneska M. psal svou první "písemku" ... můj táta bydlí nedaleko od nás (bohužel na kole a autem to vyjde časově skoro nastejno) a v jejich vsi je moc sympatická malotřídka. Učí tam první a druhou, a třetí až pátou třídu... a tátova manželka tam dělá asistentku. Zvažovala jsem původně, že bych M. vozila tam, že bych přinejmenším neměla stres s vyzvedáváním na čas a že by mu to komorní prostředí vyhovovalo, ale začínají už v půl osmé, a to bychom s pětadvacetiminutovým dojezdem nedávali :( Nicméně je to pro mě škola, kterou mám "v hlavě" jako alternativu pro případ, že bychom ze dne na den museli domácí školu ukončit. A tak se snažím trochu koordinovat výstupy, jaké má M. s tím, co mají děti ve škole. No a dozvěděla jsem se, že v té škole děti i v první třídě píšou velkou pololetní písemku (váha se k ní přikládá jen v tom směru, aby rodiče měli zpětnou vazbu, co vše by děti měly zvládnout a jak to skutečně zvládají), tak jsem dneska matematiku cvičně dala M. zpracovat. A byla jsem potěšená tím, že většinu fakt zvládnul, ale o to ani tak nejde - věcně by zvládnul všechno, jen není zvyklej na to, že by měl pracovat nejen dobře, ale i svižně, ale že to zvládnul sám a dokázal se přitom řídit pokyny a zadáními, které normálně nepoužívá. A jeho to - kupodivu, velmi bavilo, zejména ten soupeř v podobě času byl asi dost dobrej :)) Ještě ho čeká čeština, to bude ještě zajímavější, protože se čtením občas válčíme velmi, tak jsem zvědavá, jak se s tím popasuje. P.S. žádné srovnání, jak dopadají ostatní děti nemáme, ale o to mi ani nešlo
|
Radou (06,09,14) |
|
(30.1.2013 9:52:16) Lubar,
v naší místní škole děcka píšou v první třídě písemky z AJ. A to třeba ještě neznají všechna písmena. Učitelka je fakt prdlá.
|
|
|
|
|
|
Katka +3 |
|
(29.1.2013 12:43:02) Já jsem oba syny učila doma první třídu a potom se postupně zapojovali do běžného vyučování. Řekla bych, že ta první třída byla nejdůležitější - nemuseli se otravovat nad čítankou a naopak jsme mohli věnovat dostatek času grafomotorice a nácviku psaní.
|
Katka +3 |
|
(29.1.2013 12:44:20) Taky jsem měla za zadkem mimino, posléze batole, a rozhodně bylo jednodušší sladit jeho potřeby s domácí školou než s běžnou docházkou.
|
Katka+VML |
|
(29.1.2013 12:51:01) tak jsem si změnila přezdívku, abychom se nepletly s tím slaďováním školní docházky mám úplně stejný názor, pravda je, že nemám zkušenost... ale stačí mi vidět kamarádky se staršími dětmi
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(29.1.2013 12:45:25) Ja bych to chapala v pripade, ze je decko na skolu intelektualne zrale, ale socialne ne (u toho 5tiletyho, napr, pokud vezmes v uvahu, ze vetsine prvnaku je dnes kolem 7mi let i vic). Ciste teoreticky, sama bych domaci skolu nedala, takze bych je radej poslala do skoly
|
|
Eržika. |
|
(29.1.2013 12:51:26) Otázka je, podle mě zásadní, jestli budeš muset s druhou třídou na plný úvazek do práce.
Pokud ano, dala bych je do školy, aby si zvykly, budeš si je brát domu po obědě, budou tam chvilku. Budou-li muset od druhé do družiny do 16,30h, bude to pro ně z domácí školy veliká změna pro tebe taky, taktéž pro školkáče.
O to víc bych věnovala pozornost výběru vhodné školy...
|
|
ALL |
|
(29.1.2013 13:03:50) A co takhle učit ten rok doma (každý rok dobrý, řekla bych a zároveň postupně zvykat na školu/třídu tak, že by po dohodě syn chodil na některý z předmětů nebo některý den do družiny? Myslím, že jsem se s takovým postupným zařazováním setkala v diskuzích někde tady na Rodině.
|
Katka +3 |
|
(29.1.2013 13:13:51) Možná u mě. Škola byla vstřícná, a tak první rok chodil starší syn jenom na tělocvik a potom si postupně přidával. Mladší zase začal matematikou a školními výlety.
|
Katka+VML |
|
(29.1.2013 13:15:14) Nám právě škola nabízí možnost výletů nebo exkurzí, v tom vidím taky velké PLUS.
|
Katka +3 |
|
(29.1.2013 13:32:07) To je velké plus, protože se tak děti nenásilně seznámí s učitelkami i se spolužáky a navíc na zajímavých akcích.
|
|
|
|
|
Evís+3 ks |
|
(29.1.2013 13:09:34) Já bych řekla, že každý rok doma je dobrý. A ten první je zrovna nejdůležitější. Pokud děti čtou a jsou dopředu, určitě to bude přínos, protože né každá učitelka ve školce chce a může respektovat individuální potřeby dětí.
|
Evís+3 ks |
|
(29.1.2013 13:11:56) Jinak jestli jedno nebo dvě děti je jedno, obzvlášť pokud se budou učit stejné učivo. S batoletem se to zvládnout dá, nevidím problém.
|
sarmi |
|
(29.1.2013 13:24:32) zalezi na nature batolete, pokud je klidas a zabavi se samo, proc ne? nase nejmladsi je tajfun, s tou by to extra hladce a pohodove neslo.
|
Katka+VML |
|
(29.1.2013 13:43:18) no tak ten náš teda kliďas rozhodně není, ale tajfun asi taky ne Ale myslím, že jsou na sebe všichni zvyklí a ti starší schopni "pracovat" i v přítomnosti nejmladšího - do školky nechodí ani jeden - takže v tom až tak problém nevidím
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(29.1.2013 13:52:39) Pokud v tom neviedíš problém, tak jdi do toho! Co víc se mohou naučit děti v 1. třídě než je naučíš doma? Moc mě toho nenapadá.. Já jsem vyhrožovala dom. školou ve 4. třídě, kdy naše děti sloučili do 1 třídy, kde jich bylo 32, kázeň a morálka děs běs. Nakonec jsem se do toho nepustila, byla jsem doma s hyperaktivní dcerou a bála jsem se toho. Dnes toho lituji, mohlo nás to všechny obohatit o novou zkušenost..
|
|
Miadina |
|
(29.1.2013 14:08:11) myslím, že ta hrůza z batolete za zadkem a učení dvou dětí odráží jen postoj, případně zkušenost, těch, co to píší ... to si nejlépe rozhodneš sama. M?ám teď druháka a předškoláka co se učí (předškolák méně) a k nim čtyřleťáka, co nemusí, nicméně se učí taky, když to dva mladší chtějí ukončit, jdou, buď ven, nebo k sobě, mají ten čas rádi, protože bez nejstaršího si vyírají bez něj s čím si hrát, které DVD si pustit ...
Já bych ten rok doma uvítala, zvykat na změnu režimu od 2. třídy zařadítě jistě taky, nejsi nekompetentní odhadnout, co děti potřebují. nicméně doma můžete postupovat individuálně, to je myslím zásadní. Jediné, co já vidím jako riziko, je, že by šli oba společně, ale jen teoreticky, jde o to, aby mladší nebyl pořád "pozadu" a starší ohrožená v pozici nejstarší ... jak je to u vás víš ty.
|
|
|
|
|
|
Roya |
|
(29.1.2013 14:00:55) Ano, má to zásadní smysl. Jak píší další - každý rok dobrý.
|
Katka+VML |
|
(29.1.2013 18:27:37) díky všem, tohle jsem asi potřebovala slyšet/číst
|
|
|
Vanka |
|
(29.1.2013 14:01:41) Nevěř, že se děti budou nudit. všechny mé děti uměli číst i počítat a byly jsme za to rádi.
Mám pocit, že to ve školách strašně ženou. syn chodí do první a teď byl pár týdnů nemocen, tak jsme se učili doma. byla jsme přesvědčena, že to učitelka přehnala a dala nám učiva víc, že to prostě nemůžou ve škole stihnout. My se učily dopoledne, po obědě a ještě jednou před večeří. dodělávali jsme i o víkendech a světe div se, ještě jsme pak doháněli matiku. nechápu jak to učitelka s dětma zvládá.
výhoda byla, že syn se vše naučil skutenčně poctivě, hlavně v psaní se doma zlepšil. nevýhoda, chyběli mu děti.
|
|
sally |
|
(29.1.2013 16:21:34) Já mám dotaz z jiného soudku - pochopila jsem to správně, že chceš aby děti nastoupily najednou do stejné třídy i když je mezi nimi rok rozdíl? Proč?
|
Tragika |
|
(29.1.2013 17:40:34) Kdybych začala dítě učit doma a chtěla následně přestup na ZŠ, určitě bych sladila učebnice, ze kterých se bude, na škole kde je zapsán, učit dál.
Já třeba učím písmo CS a určitě bych jej učit nemohla, kdybych syna chtěla dát za rok na základku. Podobně je tomu i s matematikou.
Mé dosavadní postřehy z první třídy domácí školy: Učíme se 4 dny v týdnu 2 hodiny ( 2x60 minut). Pátý den má syn, hudebku a hru na hudební nástroj ( soukromí učitelé). Ve stejný den má anglické dopoledne a 1x v týdnu ještě 2 hodiny angličtiny s rodilou mluvčí. V matematice probereme za jeden den to, co děti ve škole za týden. Po měsíci máme uděláno učivo, které na ZŠ děti probírají cca 3 měsíce. V písance držíme krok se školou, syn je levák a tak nám psaní nejde úplně hladce. Prvouku podle žádné knihy nebereme. Po důkladném prostudování x učebnic jsem zjistila, že by se syn akorát nudil. V tomto předmětu máme svůj vlastní učební plán. Výtvarku řešit nemusím. Syn maluje sám od sebe, každý týden kreslí obrázky do čtenářského deníku a 2x měsíčně chodí na výtvarné odpoledne, kde se učí různým technikám.
|
Tragika |
|
(29.1.2013 17:44:02) Nevím, na jakou školu chceš své děti zapsat. Kdyby můj syn nastoupil na kmenovou ZŠ, určitě by se první rok v matematice nudil. Po roce domácí školy by se ale v druhé třídě nudil ještě více.
|
|
|
Katka+VML |
|
(29.1.2013 18:09:22) Ano, pochopila jsi to správně. Dcera jsme do školy nedávali v těch necelých šesti letech, protože potřebovala ten rok kvůli logopedickému problému. Nakonec se nám to takhle jeví lepší, že by šli spolu, protože jsou na sebe od malička hodně navázaní, vyrůstali v podstatě jako dvojčata. To, že by se starší dcera cítila nějak ohrožená, si nemyslím a mladší syn by naopak asi dost těžce nesl, kdyby nešel zároveň se ségrou.
|
sally |
|
(29.1.2013 19:01:51) Díky za odpověď... mě to zajímalo, já mám děti rok a půl od sebe (takže ve školní docházce nehrozí, že by byli spolu), ale třeba školku jsem cíleně hledala takovou, kde mají oddělené děti podle věku, protože mi přišlo, že si potřebují od sebe oddechnout a dělat každý věci na své úrovni. Ale to je i povahama - jsou na sebe vázaní, vycházejí spolu výborně, ale syn je hodně technický a dcera je jasná "blondýna" naprosto ztracená v čase a prostoru s obrovskou fantazií...
|
|
|
|
DV |
|
(6.3.2013 12:59:33) Tady je odkaz na články o Domácím vzdělávání:
http://www.facebook.com/pages/Dom%C3%A1c%C3%AD-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD/144976052329872
Píšu jako maminka vzdělávající své děti doma.
|
|
karabuni |
|
(22.5.2013 9:49:03) mame doma hrozny problem, kluk chodi do predskolaku, ve skolce intelektualne tahne celou tridu i kdyz je z nich nejmladsi, bude mit az 26.10. 6 let. chceme ho dat do skoly predcasne,protoze by se tam uz nudil, hrozne ho uceni bavi,cte uz od 4 let,ted uz stejne rychle jako dospely, sam se naucil psaci pismo cist, v priprave na psani je prumerny predskolak, matematicky mu to teda pali...Sli jsme do poradny ppp,tam nam rekli ze je to na nas,ze mu potvrzeni daji na predcasny nastup do skoly. Ve skolce ale o tom nechcou ani slyset,jde o cirkevni skolku a skolu do hromady,jinam ho taky dat nechceme.pry je socialne zaostaly,ma pry na skolu casu dost,v oblikani je nejpomalejsi, nevydrzi u jedne prace45minut.Ja myslim ze to neni tak nejhorsi, ale starsi deti jsou rychlejsi a dele vydrzi to je fakt.Nevime co budeme delat,uz jsme doma uvazovali i o domaci skole, ale mame jeste doma 4 leteho syna a 1,5 syna. Mate nekdo podobne zkusenosti?
|
|
|