Vroni |
|
(29.12.2012 21:17:57) po několika letech tápání a pochybování o vlastním úsudku (kdy vás okolí obviňuje z přehánění, nezdravého pitvání chování dítěte a podobně) nám byla potvrzena diagnoza asperger. Jelikož jsem trávila ty léta hledáním na netu, co by mohlo synovi být, měla jsem už před samotnou diagnozou dost jasno, i tady na diskuzích jsem četla přípěvky, které byly přesnou kopií situací u nás doma. Dobře ... školka i já vím, že je asperger, ale jak na něj. Snažím se dopředu upozorňovat na změnu programu, je mu 6 let, teoreticky by měl rozumové argumenty pochopit, že venku prší a je 18 stupňů, a proto na koupaliště prostě nemůžeme. Ale bohužel to naprosto nezvládá nebo to nezvládám já. Hysterické výjevy, pláč, mlácení sebou o zem ... kdekoliv ... pokud se musí změnit plán. Negace jakéhokoliv jiného plánu. Odmítá uvažovat o jiné alternativě, ani nabídka, ať vymysí něco, co by chtěl dělat, nefunguje.Prosím, nemáte někdo radu (která je nejspíš nad zlato), fígl jak na něj ... a ještě co dělat, aby chvíli mlčel .... dokáže hodiny nahlas rozebírat šachové partie
|
Mardolinka |
|
(29.12.2012 21:25:58) já to mám doma jako přes kopírák co píšeš ty..a jak na něj? nevím...nastudováno mám neuvěřitelně mnoho knih, jsem speciální pedagog, psala jsem i dipl.práci na toto téma,znám sposty odborníků, kapacit....a radu? nevím prisatě jak na něj. jestě jsem na to za celých pět let nepřišla PŘEJI HODNĚ SÍLY
|
Vroni |
|
(29.12.2012 21:31:44) Děkuji, je to povzbudivé , alespoň že je nás víc, občas se mnou cloumají emoce... neschopná matka .... studovala jsem také pedagogickou školu, matka učitelka a já nejsem schopná vychovat dítě.
|
Mardolinka |
|
(29.12.2012 21:46:10) No mně ještě nikdo žádnou povzbudivou radu nedal, ani pedagog, ani lékař prostě nikdo. ....jo možná lidi na ulici typu..jsi neschopná matka,dítě je rozmazlený spratek co potřebuje na zadek...vše je vina rodičů. cizí děti zvládám ve škole s přehledem, své bohužel nezvládám... ale že je nás víc,to mě též potěší ...
|
|
Mardolinka |
|
(29.12.2012 21:49:26) ještě se musím smát jak píšeš...jen aby chvíli mlčel....přesně to si přeju celých pět let aby chvíli mlčel aby byl chvíli klid a aby tolik nezuřil...u nás se zase diskutuje celé dny o letadlech a leteckých nehodách a všichni se na ně musíme dívat...pokud to tak není, nechtěj vidět doma to točo...
|
|
|
Pawlla |
|
(30.12.2012 8:41:30) Mardolinko,protože na to nic není,to je můj názor.Můžou se naučit nereagovat na to agresí,ale vadit jim to bude pořád.
|
|
kordulka04 | •
|
(21.1.2013 16:04:00) AHoj já mám doma tedy skoro 4 letého aspergra, a ze své prozatimní zkušenosti mohu jen říci, že nám nezabírá pomalu nic, příprava, rozmluva, odvrácení od záchvatu atd. jediné na co jsem přišla je to, že když už dojde ke kolizi a následně k záchvatu tak ho mlčky přitisknu k sobě, ale s citem, ne jak radí nejmenovaná doktorka a houpu ho na klíně a třeba mu zpívám, ale jsou mu čtyři, nevím co bude dál. Když si postaví hlavu, tak téměř stopro následuje záchvat vzteku ten pak řeším takhle.
|
Renca a 2 |
|
(21.1.2013 18:47:28) Ahoj všem chci se zeptat na jednu věc a to chování dětí s autismem po Asper. syndrom... Dcera má vývojovou dysfázii s těžší formou SPU na řečovém podkladě. Již delší dobu se mne a ostatním např. psycholožce s PPP nezamlouvá její chování a podezření na toto padlo... Zajímalo by mne jak se vaše děti chovají v cca 6 3/4 v případě... změna programu- náhlá, při cestování chození- jdou nebo je rozptýlí i hezké bahno atd , když neni pojejich dostávají záchvat vzteku i třeba že někdo něco řekne co se jim nelíbí? Nepochopí co jim říkáte..Je jim jedno okolí co si myslí, jelikož oni to tak chtějí? Nepomáhá pevný styk- obětí kdy se vzpírají??
Tak nějak děkuji za reakce...
|
olgaadam |
|
(21.1.2013 20:05:37) Asi tak nějak
|
|
|
olgaadam |
|
(21.1.2013 20:08:18) Musíš ho k tomu postupně dovést. Trpělivost!!! Ve 4 letech zkouší i zdravé děti AS 100x tolik. Nesmíš to vzdávat i když ti připadá, že to nikam nevede, třeba za půl roku uvidíš pokrok, tak to u AS je
|
|
|
|
arsiela, |
|
(29.12.2012 23:06:15) Vroni a kdybys mu dopředu neslíbila - koupalko,výlet,tak to ustojí?že prostě bude překvápko? On je každej aspík jinej.U mě jeden je jak píšeš,i kdybych byla na smrt nemocná nepochopí,že prostě nemůžu dodržet slib.Teda jasně že teď už to překousne,ale vnitřně to nevezme.Takže tam neslibuju,neplánuju. Druhej je zas opak,nesnese překvápko,musí mít svůj režim a rituály,takže vejlet plánujem dopředu,ale rovnou k tomu dávám podmínky.Když bude pěkně tak...Když bude pršet tak... prostě eventualitu,že nepojedem,rovnou zařazuju do plánu.I rovnou do obrázků,ale ty je asi používat nemusíš ne.
|
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 8:12:41) náš aspík 8,5letý taky někdy takhle reaguje, záleží jak moc se těší...taky ztropí divadlo, třeba den předem říkáme že půjdeme do aquaparku a druhý den leje nebo se ochladí a nejde se..tak taky brečí a nadává že jsme zlí rodiče, nemá nás rád, uteče na Slovensko..atd atd..myslím že v tu chvíli nemá cenu do něj mluvit protože on stejně neposlouchá ale mele si svoje tak vetšinou počkám až se uklidní a pak o tom mluvíme, většinou to pobere a domluvíme se na jiném programu který má rád..ted třeba venku svítí sluníčko ale je tam kolem -3stupnů a došel že chce jít na skate..on vidí že svítí sluníčko a tím pádem je jako teplo.. Ve škole afekty řeší tak že syn odchází do sborovny(malá soukromá logo škola, sborovna je vedle třídy) tam si lehne a ponadává si, přijde do třídy až se uklidní a omluví se že se naštval..(tohle se dlouho s paní učitelkou učil)..taky se učitelka snaží afektům předcházet, ona už pozná kdy to dojde, zná ty situace, ale ne vždy to jde..není ve třídě sám. O problému taky nemluví hned jak je v afektu ale rozebírají ho až se uklidní tak aby vše slyšel a nemlel si jen svoje..Takhle poslouchá a pochopí proč k situaci došlo..má to tak i v IVP.
|
|
Pawlla |
|
(30.12.2012 8:39:11) Tak nastavit mu už ten program tak,aby tam byla i ta případná změna.Např.odpoledne půjdeme na koupaliště nebo do kina.Aby s tím počítal od začátku.Jinak se moc dělat nedá,oni změny plánu asi nikdy nebudou snášet úplně dobře.
|
LenkaMad |
|
(30.12.2012 18:21:46) Pawlo, u nás možnost "to nebo to" nepřichází v úvahu. Musí být řečeno natvrdo, co bude. Žádné výběry z více možností, jinak se dostane do úzkosti a následuje výbuch :-(.
|
Pawlla |
|
(30.12.2012 18:51:49) Leni,tak potom už fakt nevím.Syn si naštěstí lecos vysvětlit dá,ale musí tam být fakt dostatek času,aby si na to zvyknul,takže on mi příjme informaci "půjdeme na koupaliště jenom pokud bude pěkně,když ne půjdeme do kina" a příjme ji daleko lépe než kdyby si byl jistý,že půjde na koupaliště a já ho pak postavila před hotovou věc.Jenže každý je jiný,i když se stejnou diagnozou a co platí na jednoho nemusí platit na druhého.
|
|
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(30.12.2012 9:07:35) vroni, mám skorošestiletou - ADHD a čerstvě diagnostikovaný AS, přesně jak ty... i vzhledem k tomu, že mám staršího "bezoproblémového" syna, jsem věděla hned od začátku že něco není OK.. taky načteno.. na AS jsem měla jen podezření..
ale jak pak jsem to četla.. vidím rysy AS i ve starším synovi - dcerka totiž nemá přímo nějaké vyhraněné zájmy... jak tu píšeš o těch šachovýách partií a zavření pusy.. to je přesně starší.. nejen šachy, ale dějiny a čeští panovníci, když hraje nějakou hru, tak dokáže hodiny mluvit i o tom.. i přes veškeré upozorňování posluchasče, že ho to nezajímá dál a dál pokračuje..
malá je hodně emotivní... změna ji taky vykolejí, onehdá ji vykolejila i přesto, že jsem ji den předem na to připravila, prostě to bylo jinak než je zvyklá a ona byla tak v afektu, že si prokousla ret do krve... jak na ni nevím, někdy se zadaří někdy ne.. nám doma pomáhá poslat ji do pokojíčku se vyzuřit, vynadávat.. a až se uklidní tak přijde probereme to, občas chodí i sama.. občas musím zvýšit hlas, třeba když je tu návštěva, aby vůbec odešla - a začít počítat do tří, pak by měla dostat na prdel, k tomu ale nikdy nedošlo, začít počítat stačí pusu taky nezavře, pořád mi něco vysvětluje, nebo ječí.. že ji nikdo nemá rád, že si jí nevšímáme, že si s ní nehrajeme... atd...
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 13:01:17) Beruško, mě se taky syn nezdál ale říkala jsem si že přeci jen každé dítě není stejné, ten největší rozdíl vidím ted zpětně díky nejmladšího.. Nejstarší mi taky někdy příjde jako aspík protože rád encyklopedie atd, ale zase nesplnuje celou triádu..nemá problém se vztahy atd..akorát je prostě moc chytrý..ale to jsou kluci všichni tři
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(30.12.2012 14:21:24) no právě můj kromě té vysoké inteligence, je naprosto nepraktický, vztahy zvládá riovněž špatně i ataky od spolužáků - jak slovní, dost se podcenuje, špatně se vciťuje, touží po společnosti, ale pak si s ní neumí hrát.. atd.. atd.. atd...
on teda nemá ADHD, ale občas doma mě přijde, že problém s pozorností má.. ale spíš se jedná o "selektivní hluchotu".
Encyklopedie miluje... :D ale ve škole má samé jedničky, je v páté třídě, chce dělat přijímačky na gymnázium tak neřeším, spíš jen podporuju a usměrňuju
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 15:46:00) náš nejstarší měl podle PPP když jsme tam byli ve druhé třídě lehké add, ted jsme byli na posouzení pro druhý stupen je v šesté třídě a o add už psycholožka vůbec nemluvila, takže mu cns dozrálo, je sice pomalejší ale jinak se soustředí ok..na gympl chce jít taky ale základku chce dochodit, nevím proč, jemu ta škola celkem nic nedává na druhou stranu mu klidně dopřeju pár let klidu, třeba se do té doby názor na sš změní a bude chtít jít na nějakou průmyslovku..netlačím ho..narozdíl od kamarádky (její dcera chodí se synem do třídy)ta mi domlouvala at jde syn taky a že její dcera pak půjde taky na gympl..ale ona není studijní typ, ona se vše učí nazpamět a za půl roku nic neví, syn se neučí vůbec, má velmi dobrou pamět..a logicky uvažuje
|
|
|
|
|
Monty |
|
(30.12.2012 14:27:08) A co ho nechat být? Vůbec nejde o to, jestli je někdo AS nebo ne, prostě lidi (i děti) jsou NĚJACÍ a nevidím důvod, proč je měnit kvůli sobě. To, že mi něco na dítěti nevyhovuje je nepodstatný, důležitý je, aby bylo to dítě samo spokojený. Pokud není dítě blbé, tak pochopí - dřív nebo později - že pro věci existuje nějaký důvod, ale ani tak nezmění svý emocionální nastavení. Jak chceš někomu vysvětlit, že mu nemá něco vadit, když mu to reálně vadí?
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 15:55:45) Monty, nejde o vysvětlení aby mu to nevadilo ale o to aby pochopil proč k té situaci došlo
|
|
arsiela, |
|
(30.12.2012 18:54:12) Monty jenže aspík ti to nepochopí nikdy.
|
Monty |
|
(30.12.2012 18:57:21) arsielo, proč by nepochopil? On třeba nepochopí PROČ to tak máš, ale že to jak JE pochopí. Aspoň pokud soudím podle sebe a podle lidí s AS.
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 19:35:21) Monty, že to tak to také nepochopí ne? Ale naučí se to akceptovat, protože to tak je.
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 19:36:08) opr. že to tak je...
|
|
Monty |
|
(30.12.2012 19:38:13) Nepochopí důvod, pokud není pochopitelný podle "jejich" pragmatickýho uvažování, ale pochopí důsledek/následek.
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 20:31:53) Teď nechápu já.
|
Monty |
|
(30.12.2012 20:37:12) samolgo, tak to zkusím jinak, ale bez záruky, že to má obecnou platnost. Věci, které se dějí, musí mít SMYSL - smysl je buď to, že jsou nějak funkční nebo přináší potěšení. To je reálná důvod, který AS dokáže pochopit. To, co není funkční nebo nebaví je nepochopitelné, protože tam den důvod NEVIDÍ. Rovněž tak nechápe, proč lidé lžou nebo neplní sliby. Když slíbíš, že něco bude, AS nepochopí, že to není z toho a toho důvodu, pro něj je to LEŽ. Takže nesmíš slibovat tak, že něco URČITĚ bude, protože to je závazný. Je třeba to podmínit. "Když bude hezky, půjdeme na procházku." A pozor, pamatujou si to. Nevymluvíš se z toho.
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 20:59:50) Monty, ale ne každý autista nebo aspík to takhle má, někteří jsou formovatelní, jiní ne..někdo se to naučí jiný ne..jinak vím jak to myslíš, opravdu nepotřebují mít všichni vyloženě ve všem stejný neměnný řád
|
Monty |
|
(30.12.2012 21:11:41) lendul, neměnný řád ne, to ne - ale logika a pragmatický přístup je fakt častej. Já třeba neměnný řád vyloženě nesnáším, ale logiku a smysl musí mít všechno.
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 21:14:05) Taky si to tak myslím
|
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 21:32:43) Monty, jj logiku to mít musí...syn musí mít řád jak v čem, třeba v jídle, večeře musí být v šest a musí být stejná, když není to co rád tak je zle, nedělá kvůli tomu dusno ale ani se přesto lehce nepřenese..vždy cosi pronese..ale že by vyloženě třeba muselo mít vše řád nebo jako malý nesnesl když dělal někdo to co se nesmí to ne, to už neřeší, nemá tendence napomínat cizí lidi že se na červenou nechodí
|
|
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 21:13:29) lendi, spíš bych řekla, že někteří na ty situace lépe reagují a jiní hůř, ale vnímají to asi tak jak píše monty ne? No napsala to přesně na toho skřeta vedle.
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 21:37:41) tak když venku prší tak on MUSÍ mít deštník, nedej bože že začne pršet během cesty a on deštník nemá, nemá rád když na něj kape..na druhou stranu jak jsme už psala venku svítí sluníčko a to je pro něj signál že je teplo-tzn triko šortky a skejt..můžu vysvětlovat kolik chci že venku mrzne, pochopí až otevřu okno a dá ruku ven že teda jako fakt teplo není.
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 21:55:58) No tak tomu mýmu je to jedno někdy mi připadá, že ani nepozná, že je mokrej.Ven by šel v zimě v sandálech. Minulej týdem mi zase říká, proč mu nedám ty sandále, že se mu v nich chodí dobře, že mu nevadí, že je tam zima, že to vydrží.
|
|
|
|
Monty |
|
(30.12.2012 21:16:06) Ono taky hodně záleží na tom, jak moc je ty principy zajímají. Teď to napíšu hodně "ošklivě", ale myslím, že je to dost přesný - AS často zkoumá lidi a mechanismy vztahů mezi nima jako entomolog brouka. Zvenčí. On není uvnitř, protože to nedokáže a neumí se do toho "vcítit". Dovede pochopit, že to tak je a že to lidi dělaj, ale nepřijme jejich důvody PROČ to dělaj.
|
|
|
|
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 20:35:46) Já jsem myslela jako situace třeba: když syn nechápe, proč si má vzít deštník když prší, je mu to šumák, on ten deštník nepotřebuje. Ale tím, že ví, že má naučené, že se to tak dělá, tak si deštník teda vezme. Ale podle mě důsledek je to, že by byl mokrej, ale to mu je právě úplně ukradený.
Proto tedy nechápu.
|
Monty |
|
(30.12.2012 20:39:30) samolgo, jo, s tím deštěm ano, to je přesné. "Být mokrý" nebude důvod, pokud mu to nebude vadit samotnýmu. Stejně tak jako nefunguje "to se nedělá", protože to nedělá Pepíček nebo Karlíček. AS je jedno, co dělá Pepíček nebo Karlíček, jemu jde o podstatu té věci/aktivity a ne o to, jak ji vnímá nebo dělá někdo jinej. Já to myslela ve vztahu k těm slibům a dodatečnému vysvětlování důvodů, proč něco nešlo.
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 20:44:04) Ano takhle ano, já se lekla toho důsledku, následku. Jinak jsi to napsala přesně. Je to přesně to,co mám doma, co na mě teď hučí z pokojíčku.
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 21:05:16) u nás už nehučí, už asi spí
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 21:15:20) Tak si vem, že u nás teda nespí, to je vrchol, prostě prázdniny, jinej režim a z medvěda je sova, fakt mě trefí.
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 21:33:54) se dívám a mají zhasnuto..takže spí.. půjdu taky, bolí mě trochuv krku už víc jak týden jsem nechcípaná a pořád to cestuje, svina virozová..
|
olgaadam |
|
(30.12.2012 21:35:16) Taky něco preventivně vemu, jdu zítra do práce, tak snad na mě někdo něco neprskne.
|
..maya.. |
|
(30.12.2012 21:39:38) mi stačily ty nákupy, jak nechodím do avionu tak mě to jedno odpoledne položilo..bráchá angínu, mamka angínu, my jakousi velmi lehkou chřipajznu..ale zítra pokud bude slunko tak je vyvedu ven aby se prošli protože jsou jak peciválové..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|