Vítr z hor |
|
(7.11.2011 19:36:59) Neučím na flétnu, netýká se to mých dětí.
Byla jsem opakovaně svědkem toho, jak probíhá jeden konkrétní kurz pro několik nejmenších dětí (4 roky) a jsem dost na rozpacích. Tyhle děti již přes měsíc jen nacvičují správné dýchání (učitel je profesionál – hráč na různé dechové nástroje). Jsou už dost otrávené.
Jak jsou učeny vaše děti, ať na soukromých kurzech nebo ve školce? Za jak dlouho byly schopny zahrát aspoň jednu písničku? Jakou formou probíhá výuka správného dýchání a jak učitel seznamuje děti s notami? Používá nějaké noty, pracovní listy a podobně?
Otázka pro flétnisty: Je dýchání opravdu tak zásadní? Co se stane, když budou takhle malé děti hrát jen tak pro radost a vynechají předlouhý nácvik dýchání?
Díky.
|
Irča +3 |
|
(7.11.2011 19:59:01) Veveru - no to je těžké .... těžko soudit "učitele", když jej člověk nezná. Dýchání je velmi důležité a také prospěšné pro děti, vždyť je to vpodstatě základ, to je stejné, jako kdyby se člověk ptal, jestli je nutné při hraní na klavíru používat všechny prsty, jestli by nestačily třeba jen dva - ale třeba učitel nebere tolik ohled na "zábavu" dětí- toť otázka jiná. Naše šestiletá dcera chodí na flétnu od 3 let - "soukromě" - k jedné známé. Teď začala chodit do lidušky - no jsem z toho na rozpacích. Teorie velmi dobrá, úžasná příprava, pořád u té "soukromé učitelky" malovali, vše formou hry. Jen bohužel dcera se musí přeučovat držení flétny, dýchání a položení na rty - takže "skoro veškeré základy". Bohužel už to má tak navyklé, že to jde dost ztuha. Ale dýchání jsme už zvládli ( než-li pochopila, co se po ní najednou chce za změny, už jsme mysleli, že to vzdáme) a světe div se, najednou to vše zní úplně jinak, dcera vystačí s dechem, kde už jindy nemohla. Dokonce znám dvoje školky, kde se děti učí písničky bez not, jen tak zpaměti, kterou "dirku ucpat" co se mi zdá úplně na nic.
Takže za mě, pokud hrát na takovýto hudební nástroj, tak s pořádnými návyky.
|
Vítr z hor |
|
(7.11.2011 20:14:11) Myslim, ze jsi narazila na jadro pudla. Bud ucitel umi ucit male deti nebo umi ucit hru na fletnu. Ale oboji zaroven dokaze malokdo.
Onomu uciteli jsem dnes vrazila prirucku. Hrozne se divil, ze ctyrlete deti nebavi rikat musinci "jednocarkovane ce", a ze si samy nepamatuji domaci ukoly. Jo a takhle male deti uci uz asi 5 let.
|
MM, 2 kluci |
|
(8.11.2011 10:40:07) To by mě asi napadlo jako první... Prostě projevit zájem, zeptat se na výuku, na metodu kterou používá, proč to dělá právě takhle, výjádřit případně i obavy, zda to děti neodrazuje... atd. Vždyť je to normální, že se rodič zajímá o aktivity svého dítěte a pokrok v nich. Učitel by Ti k tomu měl něco říct, vysvětlit, pokud tu metodu dělá vědomě tak, jak ji dělá. My tady to asi nevyřešíme...
To dýchání důležité je, to dávám panu učiteli za pravdu - ale dá se to dělat hravě a takovým způsobbem, aby děti zažily už i na začátku výuky nějaký ten úspěch...
Nás mladší (5 let) začal chodit na kurz flétny ve školce asi před měsícem, dýchání tam cvičí taky, ale učili se hned i první tón, teď už druhý, třetí... Foukat v rytmu, mít správný "nátisk" (jakoby říkat při začátku tónu "dý, dý"...) atd. Pak už jednoduché písničky... Ta učebnice se jmenuje něco jako "Hrátky s flétnou", teď nevím přesně - taky mají noty jména, tak tu někdo píše...
Starší se podle ní učil tehdy taky, teď s flétnou pokračuje v hudební škole (koná se to ve škole/družině) a hraje už mnohem těžší věci, z jiné učebnice. Sama hraju také na flétnu (i na jiné nástroje) a myslím že je nejlepší hrát i doma, zkoušet nové písničky, třeba později i dvojhlasně a tak (např. na Vánoce) , mělo by to děti bavit, vždyť o tom ta muzika je - společný hezký zážitek!
|
|
|
|
KoproFka |
|
(7.11.2011 19:59:08) Synek chodí ve školce už třetím rokem. Na můj vkus jedou docela rychle, ale já jsem nemuzikant a dítko to zas až tak nebaví, takže bych klíďo víc procvičovala,je to jen jednou týdně a aby se chytal, je třeba občas to doma vytáhnout, a to se mu moc nechce. Ideální bylo, když jsem ho přiměla každý den 10 min. Ale jo, stíhá, pro snaživé holčičky je tempo v pohodě.
Co si pamatuju, tak dýchání se učili chvilku - první hodinu + si vysvětlovali notovou osnovu, typy not atd, učili se foukat do flétny (to si průběžně opakují celé 3 roky, jak se správně fouká) a myslím, že určo dali hned první hotu - h(Honzíka) a první písničku - Honzík jede na koze. První rok - od října do května, se naučili 5 not (na jednu ruku) a hrát spoustu písniček, naučí se dlouhé a krátké noty. Ono je Druhý rok - ve stejném období další 3 noty (už na 2 ruce) Třetí rok - tedy letošní, pokračují v hraní na 2 ruce - v sešitku mají další 3 noty k naučení a nějaké houpačky (to netuším, co je)
|
KoproFka |
|
(8.11.2011 11:27:54) je tedy fakt, že do toho irčo fouká blbě, páč mu to divně píská - možná si tu flétnu (v pořadí už druhou) zase přefoukl
Já v něj ale nevkládám nějaké muzikantské ambice, na tenhle kroužek jsem ho dala proto, že je ve školce tak jako tak poslední a kroužek mu to alespoň vyplní + může dělat něco "navíc". A taky proto že mi přišlo, že bude pro něj dobré, když se naučí chvíli dávat pozor (je to půlhoďka), soustředit se na něco neobvyklého a tím zvládnout něco navíc...
MMCh do téhle školky (a i na flétnu) chodil i jeho bratranec, ten už je teď tedy velký, ale tam si přičuchl k muzice, od 10-ti let sám komponuje, koncertuje- hraje na klavír ... ale myslím, že by hrál i tak, bez té flétny
|
|
|
zerat |
|
(7.11.2011 20:50:36) Moje starší dcera chodila do kurzu vrámci mateřské školy a jeli teda taky závratnou rychlostí. Od 1. třídy chodí do LŠU na individuální výuku na zobcovou flétnu a zpočátku byla dost nešťastná a otrávená. Přišla tam namistrovaná, kolik toho už umí a v důsledku zjistila, že neumí vůbec nic. Jak už zaznělo u někoho jiného - správě držet, správně přidělat rty, správně nasadit tón, správně dorážet jazykem, umět počítat doby... já na flétnu nehraju, tak nevím, co všechno musí, ale zkrátka holka zjistila, že neumí fakt nic. Teď už hraje 2. rokem a je samozřejmě už "za vodou" a víc a víc si to, že začíná umět užívá, ale ty začátky nic moc. Druhou dcerku do kurzu v mateřské škole nedám, když už tak raději do přípravky v LŠU
|
Irča +3 |
|
(7.11.2011 22:08:23) Zerat, tak to jsme s dcerou na tom byly naprosto stejně...
|
|
|
ivaxx |
|
(7.11.2011 20:51:50) Profesionál nejsem, ale mám dvě děti a obě hrají na flétnu v ZUŠ. Kluk začal "pískat" ve 4 letech v DDM. Neměli žádná dechová cvičení, pískali písničky. Když jsme po 2 letech přišli do ZUŠ, paní učitelka se zhrozila a zakázala mu přes prázdniny pískat vůbec, aby zapomněl na všechny zlozvyky, které se stihl naučit. Výsledek - plně se je neodnaučil nikdy. Děti, které začaly od nuly až v 6 letech v ZUŠ pod vedením profesionála (a s dechovými cvičeními), hrály lépe než on.
Dcerku jsem po těchto zkušenostech do DDM ani nedala a zkoušela ji opatrně učit doma podle toho, co se učil kluk v ZUŠ. V 5 jsme ji poslali rovnou do ZUŠ. Nyní je jí 6 a "nepíská", ale hraje. Vydrží s dechem, nasazuje čistě tóny.
Takže, rozhodně bych brala raději toho profesionála a dechová cvičení. Holt budou umět děti za rok o pár notiček méně, ale zato budou fakt hrát a když budou chtít pokračovat budou mít na čem stavět.
|
|
MM, 2 kluci |
|
(8.11.2011 10:44:04) ... doporučují flétničku od cca. 5 let, v podstatě až předškolákům, co jsou tam poslední rok. Mladší to prý většinou ještě nevládají (i když můžou být výjimky, jasně). Přístup je ale i tak hravý, zábavný noty/učebnice uzpůsobena dětem, přijde mi to OK.
|
|
|