8.2.2020 17:19:29 Delete
Re: Učit budou moci každý s VŠ - novela zákona o pedagogický pracovnících
Yuki,
asi nečteš vše, co píšu, jinak bys nemohla napsat:
"bráníš se pořád z mýho podhledu vlastně proti tomu, že by bylo potřeba udělat změny v systému, ve výuce budoucích pedagogů a v pomocí těm stávajícím"
Píšu pořád dokola o tom, že špatně je to, jak se učí na fakultách i proč, a že zásadní je pomoc těm začínajícím, ovšem když jim pomáhají ti, co se to učili od stejných lidí stejně a 30 let to stejně dělají, tak se prostě nic nezmění, a naopak, mladý buď sklouzne do stejného marastu, nebo uteče....
To, proti čemu se osobně bráním, jsou řeči o neschopnosti těch, co nemají vystudováno, vůbec to zkusit. Šlo to tak desítky let a dopadlo to přesně tak, jak to dopadlo...ti, co je to chytlo, začali studovat pedagogiku, protože sami cítili, že to k té práci potřebují....ostatní odešli, protože jim to studium za to nestálo....
Teď je to 6 let jinak a už se mluví o tom, jak se degraduje to studium, které je v současnosti právě pro to, po čem se volá, dost k ničemu.
Nejde o mě, jde op to, aby lidi jako já vůbec dostali šanci. Ono je to totiž mimo jiné i o tom, co se tu už řadu let píše. Pokud je člověk schopnější, tak prostě na peďák nepůjde, protože má řadu jiných a lepších možností. Když ale po letech zjistí, že prostě učit chce, tak už má jedinou možnost....investovat hodně peněz a času, aby si vůbec mohl vyzkoušet, že ta jeho představa o učení vůbec neodpovídá tomu, co chce dělat. Do takového rizika ti prostě nikdo rozumný nepůjde. Proto považuju za důležitou tu možnost nakouknout do profese ještě dřív, než začneš studovat.
Bavíme se o lidech, kteří už alespoň jednu VŠ mají, mají jinou práci, rodinu a každé další vzdělávání je o penězích, které se dají použít i jinde. Takový člověk už musí mít v ruce víc, než jen sen o tom, že chce učit, aby ty peníze byl ochotný zaplatit.
Jo, až se změní ty fakulty a jít na peďák nebude známkou toho, že na nic jiného nemáš, pak se můžeme bavit i o tom, že nejdřív vzdělání.
Vem si sebe. Taky nemáš peďák. Ale máš školu, která umožňuje učitelský obor. I kdybys nešla učit, máš pořád hodnotné vzdělání. Já jsem psala, že mě fyzika nikdy do té doby, než jsem si vyzkoušela ji učit, nebavila, takže jít studovat učitelský obor na matfyz mě ani nenapadlo.
Pak má učitelské obory ještě filda, ale jinak končíš. Takže když nejsi vyhraněná některým z těchto směrů, což já nejsem, tak máš volbu jen mezi učitelstvím na PedF a školou bez učitelství. A protože mají PeF takovou pověst, jakou mají, volba je dost jednoznačná. A pak je to už holt jen o tom, nakolik se ti vyplatí ta další investice. A ona se nevyplatí, protože jak píšeš, lidí jako já není moc, takže jen málokdo z těch původně neučitelů ve školství zůstane.
Takže znovu, vadí mi, že se bojuje proti něčemu, co tu fungovalo desítky let, teď to tu je 6 let jinak, v důsledku čehož, spolu se špatně provedenou inkluzí, došlo k odchodu mnoha kvalitních učitelů, takže stejně učí kdekdo a dokonce bez VŠ vzdělání, případně bakaláři vychovatelství a někdy ani to ne, učí opravdu staří důchodci (u nás téměř osmdesátiletá paní), ale řeší se jen to, že inženýři bez ped. minima degradují pedagogické vzdělání a nemají ve školách co dělat. Tak, jak je to vedené od správně vystudovaných pedagogů, to beru jako dehonestaci inženýrského vzdělání. Jako kdyby pedagogům úplně unikala skutečnost, že zkusit učit půjde z inženýrů jen ten, kdo chce, protože jinak se uživí lépe a za více peněz. A když se náhodou ukáže, že mu to nejde, tak prostě vezme zpátečku a půjde zase dělat, co umí lépe. Pokud by to měla být zašívárna pro ty neschopné z inženýrů, co se jinde neuživí, pak je ale třeba připustit, že školství je skutečně takové, jaké ho mnozí popisují a za jaké ho považují. Protože si jinak nedokážu představit, že by neschopný inženýr byl ochotný podstupovat to, co podle mě skutečně výuka obnáší.
A poslední, u tebe jsem ještě navíc reagovala na tu poznámku o inženýrech s ped. minimem, o kterých jsi prohlásila, že nemají na ZŠ co dělat. Protože to už nebylo o pedagogickém vzdělání obecně, ale o tom, že ani ped. minimum není dostačující, abys na té ZŠ mohla učit. A to se mě osobně týká velmi a bohužel se s tím nesetkávám až tak málo, abych se nezačala bát, že se objeví tlaky se takových na ZŠ zbavit. Pro mě by to byl konec a proto je to pro mě tak strašně osobní.
Mimochodem, další paradox. Skoro 10 let učím na ZŠ fyziku, zatímco odborné předměty jsem 20 let neviděla a nikdy je nepoužila. Přesto by nikdo neřekl ani popel, kdybych je učila na středních průmyslových školách, odkud jsou lidé většinou přímo do praxe a podle zákona mám i po 20 letech nepoužívání své odbornosti dokonalou kvalifikaci pro tuto výuku. Zatímco na základce i přes ped. minimum a praxi musím pořád svou kvalifikaci obhajovat a je vlastně jen na řediteli školy, jestli mě jako kvalifikovanou uzná, protože fyziku jako takovou vystudovanou nemám. A to, co vystudované mám, na ZŠ nesmím dělat, protože na koordinátora EVVO prostě musíš mít další specializační vzdělání, i když z toho oboru máš státnice (a stejně je na tom vystudovaný ajťák, když chce dělat koordinátora IT).
Pořád mi není jasné, proč třeba 10 let praxe nemůže to ped. minimum nahradit. Nebo proč speciální pedagožka, která 30 let učí na prvním stupni, musela absolvovat dalších 5 let studia učitelství, aby mohla dál na tom prvním stupni učit, jen proto, že před 30 lety nezvolila tu jednu konkrétní specializaci. Proč dějepisář může kvalifikovaně učit fyziku, i když ji naposledy potkal na gymnáziu, v tom lepším případě, kdy šel z gymnázia a ne z jiné SŠ, zatímco stavební inženýr, který ji dnes a denně používá, se ani nesmí pokusit ji učit.
Tohle jsou ty věci, proti kterým bojuju. A jo, svou osobu používám jako argument velmi často, protože ne každý je sice tak všestranný a ne každého se tak tyhle kvalifikační potíže týkají z tolika směrů, ale mnoho lidí, kterých se týká alespoň něco z toho, co mám já.
Odpovědět