Tino,
dítě, které snídá mezi sedmou a půl osmou (někdy dokonce až těsně před osmou ve škole), tak pokud má oběd v půl dvanácté, tak si vystačí i s malou svačinou, kterou sní o malé přestávce.
Dítě, které snídá dřív, protože dojíždí, tak se radši nají v devět, než v deset.
To, že děti chodí na svačinu do jídelny, rozhodně není běžná praxe.
Nezapomeň, že ty máš zkušenost se zcela neběžnou třídou, ve které mohou mít děti dostatek pohybu i během výuky, takže ta potřeba "vyběhat se" není tak výrazná. Ale ve třídě s 30 dětmi narvané lavicemi ode zdi ke zdi, kde se dítě během těch čtyř hodin zvedne z lavice maximálně aby došlo 1x za hodinu k tabuli (a to ještě když má štěstí a dojde na něj řada), tak 15 minut lítání venku fakt stojí za to, a žádná svačina nemá takovou důležitost.
Třeba u mě ve třídě by za možnost chodit o velké přestávce hlasovali všichni, vlastně po tom od loňska všichni "brečíme", ale je nám to málo platné. A vidím to na těch dětech...přijdou ráno do třídy, sednou a jedí. První přestávku zas, druhou opět, třetí znovu...nosí si čím dál větší svačiny, chodí si nakupovat do obchůdku, protože vlastně nic jiného o přestávce dělat nemůžou. Jedí čistě z nudy, protože když jdeme někam na dvě hodiny i více, tak jim jídlo vůbec nechybí, často ani pití a wc.
Jinak v případě, že si na wc nestihnou dojít o přestávce, třeba právě kvůli nějakému přesunu, tak jdou prostě o hodině. Někdy je pouštím, i když o té přestávce byli...(někdy ne, protože jde o únik od úkolu, do kterého se jim nechce, nebývá problém to rozlišit...a dokonce někdy je pustím, i když vím, že jde o únik, protože to v tu chvíli to dítě prostě potřebuje).
Pít také mohou kdykoliv.
Takže jde fakt jen o tu svačinku. Hlady za 4 hodiny výuky nikdo neumře. A takovou ztrátou energie, aby nemohlo fungovat, trpí tak jedno dítě z 30, možná i méně. Mám takovou holčičku ve třídě a když vidím, že přestává fungovat, dostane povel najíst se klidně uprostřed hodiny.
Bohužel nařídit ostatním, aby se šli vylítat, když to potřebují, nemůžu
.