Silvie,
já to dělám tak, že zejména tam, kde se nedaří, dokola opakuju, aby se nebáli to zkoušet. A komentářem dávám najevo, že vnímám i sebemenší pokrok. Současně jim říkám, co přesně mají zkusit, aby to nebo ono bylo lepší...a že když to nepůjde tak, zkusíme to jinak...
Děti, kterým něco jde, podsouvám další a náročnější úkoly, občas i nad jejich síly, aby věděly, že mají kam jít....a při neúspěchu postupuju stejně, jako jsem psala výše...
Prostě pořád dávám najevo, že mě zajímá, co dělají, jak to dělají, a zároveň se v nich snažím vzbudit to těšení se z vlastních pokroků. Takže takové to "To je fajn, že se to konečně povedlo, že jo?"
No a když někomu něco nešlo proto, že třeba doma nečetl, tak jsem položila takovou tu otázku..."Tys doma asi moc nečetl/a, že?" A nic víc...Často dítě přidalo komentář, proč nečetlo...a vlastně to bylo jedno, odpověď byla podobná..."To se může stát, ale nesmí se to opakovat moc často. Každý trénink je znát..."
A jo, fungovalo to a funguje to pořád.
Nebo když u dítěte, které opravdu nerado píše, a samo si opíše z tabule vzkaz a ještě navíc psace, poznamenám, jak je super, že už si to může zapsat, tak máš vidět, jak mu to jde a jak rychle zapomene na to, že narado píše
.
Já nejsem takový ten živelný "zapalovač", co děti nadchne pro coliv a dokáže je k čemukoliv strhnout...to vím, že funguje, ale neumím to.
Ale snažím se udržet pocit bezpečí (nebát se zkoušet, i když se nedaří, nebát se neuspět), komunikaci, zájem o jejich činnost, sdílení, podporu zájmů, smysluplnosti...
A co teda netoleruju, je lajdáctví a flinkání. Lajdáctví se nevyplácí (většinou je potřeba práci opakovat, nic nám to nepřinese....to jim hlavně opakuju, občas i nechám okusit), flinkání je jen pro ty, co je to baví a zároveň mají splněno. Mám tam pár takových, pro které je vidina toho, že chvilku nemusí dělat nic, motor pro překonání určitých obtíží...tak to občas (ale ne vždy, když mají hotovo) využiju. A většinou mají na výběr, jestli chtějí dělat něco dalšího, nebo dočasně nedělat nic. Většina volí tu první možnost.