Re: Nadané dítě a 1. trida - kdo řešil?
Jutto, to je úplné nepochopení vzdělávání. Tady přece vůbec nejde o to, jestli je dítě geniální. Důležité je, aby mělo možnost ve věku, kdy mu to jde úplně samo, postupovat podle svých schopností dopředu a nejít zpátky, jak se to často v prvních třídách děje.
Když dítě, které má vyvinuté logické myšlení a počítá na určité úrovni, musí půl roku vybarvovat berušky 3+2 a další půlrok do dvaceti, když musí slabikovat s ostatními, když plynule čte s porozumněním, je to pro to dítě frustrující a špatné ze všech stran.
V některých školách se děti musí úplně přizpůsobit nastavenému tempu. V jiných je třeba na čtení nechají číst si něco jiného, ale v matice už nerozvíjí dál logiku, nikdo se jim nemá čas věnovat. Nemluvě o dalších předmětech, vnímavější děti se chtějí věnovat i jiným věcem, než učení čtení, počítání a psaní, na to v prvních třídách není téměř žádný prostor.
Takové dítě pak přestane mít přirozený zájem o nové informace a nové znalosti, je nucené dělat to co musí, ne to, na co má schopnosti a už vůbec ne to, co ho zajímá. A jestli někoho napadá, že tohle přece může dělat po škole, tak to je taky omyl. Dítě je často tak unavené a vyčerpané z toho, jak se musí přizpůsobovat a stagnovat, že už ani nemá sílu něco navíc tvořit, až ztratí motivaci úplně.
Proto mluvit o tom, že se to časem srovná, je úplně mimo. Proč by se to mělo srovnávat? A nemluvím o tom, násilím dítě posouvat dopředu. Jen mu dát prostor, aby mohlo.
Je to stejné, jako když tě napadá software pro řízení firmy a někdo tě dokola nutí opisovat texty ve Wordu.
Je to stejné, jako když chceš vědět, co je za planetou Země a někdo ti říká, tady je tvoje město a víc tě pro tuhle chvíli zajímat nesmí.
Akorát jako dospělý člověk daleko víc můžeš ovlivnit to, co chceš. Děti cíleně učíme poslouchat, takže nakonec poslechnou.
S tímhle myšlením a školským systémem se jako společnost dál nikdy neposuneme.
Odpovědět