Perdito, moc pěkně jsi to napsala.
Já mám taky chytré dítě a v současné době zvažuji, zda se rozhodnout pro naši spádovou ZŠ, ktrou máme 4 min od domu a třídu pro nadané děti, kam je potřeba dojíždět. A je to vskutku sofiina volba, musím říct.
Nebudu zbytečně vypisovat pro a proti, to není smysl téhle diskuse.
Jen musím potvrdit, že je velký rozdíl v ukládání infomrací mez průměrným dítětem a chytrým, nebo chceš-li nadaným.
Kupříkladu můj synek se uměl velkou abecedu + čísla 0-9 v 18měs.- naučil se to z pěnové dětské "puzzlové" podložky - tak dlouho se vztekal, když jsem mu opakovala číslo číslo, písmeno písmeno, až jsem vyměkla a začala mu říkalt K, M, B atd.
Stačilo mu to říct párkrát - on sám CHTĚL, abych mu to řekla a také si to byl schopen pamatoval. Stejně tak ostatní věci jako barvy, značky aut, dopravní značky, počítání přes 100 - to vše uměl, než šel ve 3 letech do školky - nikdo ho to cíleně neučil - on se zeptal, bylo mu odpovězeno (s těmi čísly kupř. to bylo tak, že objevil kalendář - naučil se čísla do 31, pak objevil krejčovský úhloměr - čísla do 75, pak krejčovský metr - čísla do 150) a on to uložil a pořád si to sám opakoval. Ve 3,5 letech dostal knihu dinosaurů a během pár dní se naučil všech 60 latinských názvů nazpaměť - chěl abych mu je přečítala a opět - NIKDO HO NENUTIL.
To samé bylo loni, kdy se dostal ke kurzívě - prostě si sedl, vyndal si papír a podle knížky s abecedou si 2 hodiny psal na každý řádek všechna písmena kurzívou.
A když pak poslouchám ty řeči, že je to tím, že ho to učím, akorát mě to naštve.
Ne, já ho nic neučím, já mu pouze odpovídám na dotazy, event. mu zpřístupňuji informace, o kterých mám dojem, že by ho mohly zajímat. To, že si to pamatuje, to jde už mimo mě.
Už skoro rok píše tiskace, velkými písmeny, ještě o něco dříve byl schopen číst - opět - nikdo ho to neučil - nikdo s ním každý den, jako je to ve škole, neměl čtení...
Tyhle děti prostě rychle ukládají informace a zvládají je aplikovat a využívat, mají výbornou paměť. Oni nepotřebují opakování a procvičování v takové míře, jako normální děti a o to jde.
Podle mne je naopak třeba je ve zbývajícím čase zaujmout a zajistit jim přísun dalších informací do hloubky - protože nemají problém to pochopit, naopak - baví je to a mají na to kapacitu. Můžou tedy postupovat rychlejším tempem.
Velice rozšířená chyba je: ty jsi chytrý, tak nespočítáš 1 sloupeček čísel, ale 2
Proč? vždyť je přece jasné, že to umí... To by otrávilo každého, kdyby měl dělat víc stejné práce, než ostatní.
Chjo...
V poslední době mi přijde, že je to vše spíš o diskriminaci těchhle dětí. Místo, aby se využil jejich potenciál.