Dolores Nowaco |
|
(21.9.2022 11:31:55) Ze skupiny Klub tvůrců nového paradigmatu, k nasdílení i zde
"Klub přátel ZŠ (bývá známý také jako SRPŠ) je spolek často působící při škole. Obvykle přispívá například na učební pomůcky, odměny, vstupné do divadla nebo na dopravu do školy v přírodě. A to je právě ten “chyták” - často si totiž jako rodiče můžeme myslet, že když je spolek takto propojený se školou, členství v něm je povinné a my musíme platit členské příspěvky. Není tomu tak! Nikdo není povinen být členem takovéhoto spolku a ani mu neplyne povinnost hradit tomuto spolku příspěvek. Je to čistě dobrovolné.
Pročtěte si stanovy spolku působícího při vaší škole, ve kterých zjistíte za jakých podmínek se stáváte členem. Některé školy pro vstup do spolku vyžadují podepsanou přihlášku, kdežto na jiných školách se můžete stát členem celkem nepozorovaně (např. po zaplacení prvního členského příspěvku - zajímavou otázkou pak je, kdo se ve skutečnosti stává členem spolku, pokud peníze přinese do školy dítě). Ze spolku můžete vystoupit kdykoliv, o způsobu se opět dočtete ve stanovách.
Je v tom ještě jeden háček - pokud jste členem spolku, členské příspěvky si nemůžete odečíst od základu daně. Pokud se ovšem rozhodnete nebýt členem, ale i přesto darujete spolku nějaký obnos peněz, máte právo vyžádat si potvrzení o daru a částku si odečíst ze svých daní. Jedinou nevýhodou “nečlenství” je, že nemůžete prostřednictvím zástupce ve třídě vašeho dítěte rozhodovat, co se bude s vybranými penězi od rodičů dít. Nicméně to, že nejste členem spolku, nesmí být na újmu vám ani vašemu dítěti. Takže pokud v rámci vzdělávání něco dostávají děti rodičů, kteří jsou členy spolku, musí to dostávat i vaše dítě, protože škola musí poskytovat vzdělávání každému dítěti bez rozdílu a nesmí nikoho diskriminovat. Ověřujte, zajímejte se a nenechte s sebou manipulovat."
|
Termix |
|
(21.9.2022 11:54:38) Ale kdyby se akce, které se ze srpš hradí, odepřely dětem, jejichž rodiče nepřispívají, to bude ok?
|
K_at |
|
(21.9.2022 13:10:25) Termixi to je otázka, kterou jsem tu nedávno řešila.... Myslím, že to je o nějaké únosné míře a konkrétní situaci. Ale aby polovina školy a obětavých rodičů dotovalo polovinu jiných žáků, jejichž rodiče z principu nechtějí přispívat.... To mi přijde fakt nefér. Napadlo by to třeba tebe, nebo mě?
|
*Kate* |
|
(21.9.2022 13:19:44) Ve mně to stejně vždycky vzbudí zvědavost- je Dolores obětí školní šikany a takto si to kompenzuje? Nebo je součástí nějaké facebookové skupiny, kde se fakt určitě typy lidí navzájem takto organizují k tažení proti systému/škole? Zvolila si nick Nowaco podle těch mražených ryb? Samé otázky.
|
sylvaina |
|
(21.9.2022 13:31:04) Jo, přesně nad tímhle taky přemítám. Docela mě napadají i jiné možnosti. Je Dolores anarchistka/komunistka bojující proti každému systému? Je vůbec človek- je to nějaká organizace? Je to divně vedený sociologický průzkum? Jinak SRPŠ zaplatím bez váhání, u nás vyúčtování zveřejňují každý rok a nemám pochyb, že jde o dobře utracené peníze.
|
|
Žžena |
|
(21.9.2022 13:35:02) Kate, no hlavně jak jsem pochopila z minulých témat, co založila, děti nemá a neplánuje, tak nerozumím tomu napínání úsilí tímto směrem.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(21.9.2022 14:07:44) Myslím, že je to nějakej cvok.
|
|
|
Pawlla |
|
(21.9.2022 18:03:49) Kat, ale tak to prostě opravdu je a já se divím, že to zase řešíš. Prostě kolik se vybere peněz, tolik se za akci utratí. Jak Tě může vůbec napadnout vyčleňovat děti, u kterých to rodiče nezaplatili? Pokud je něco dobrovolné, není možné dávat sankce za nesplnění. A to nemluvím vůbec o tom, že dítě to placení neovlivní a právě ono by bylo bito.
|
K_at |
|
(21.9.2022 18:59:48) Milá Pawllo, řeším hypotetickou situaci. Protože 99% rodičů do fondu přispěje. Jak by potom řešili platící rodiče to, když by třeba 1/3 a více dětí prostě dotovalo, to netuším. Myslím si,že být solidární, pokud mi to má životní situace umožňuje, je normální a není na tom nic sprostého. Zvláště když jde právě i o moje dítě. Ale klidně si kopni. V pohodě.
|
Delete |
|
(21.9.2022 19:29:00) K_at,
"být solidární, pokud mi to má životní situace umožňuje, je normální"
Ale nelze to vynucovat. A nelze to zaměňovat s členskými příspěvky do nějakého spolku (což SRPDŠ je).
Když rodičům předložíš seznam toho, co se plánuje a co se tedy bude z peněz hradit, a nebudeš to prezentovat jako příspěvek do SRPDŠ, pak se k tomu mohou postavit jinak. Mohou zaplatit konkrétní částku, ze které se pak čerpá, nebo se mohou rozhodnout platit jednotlivosti, až když nastanou, což právě třeba nízkopříjmovým rodinám vyhovuje víc. No a v roce povinného předškolního vzdělávání by pak neměli hradit nic, tedy ani pomůcky, ani akce, co jsou uvedené v ŠVP, na to by měly jít peníze, které školka dostává od státu.
A není problém i v rámci takového fondu vyzvat k dobrovolným příspěvkům navíc, nebo upozornit na možnost účelového sponzorského daru. Pak je solidární opravdu jen ten, kdo chce, a nikdo se nemusí cítit ožebračován těmi, co nezaplatili.
|
Vážný2 |
|
(22.9.2022 16:14:32) Delete tohle je omyl.
Ústavní soud už někdy v devadesátkách vyložil bezplatné vzdělávání jako to, že to znamená pouze, že rodič nemusí platit školné.
Ale neznamená to, že nemá povinnost platit pomůcky, učebnice, sešity, ... To je jeho rodičovská povinnost vzhledem k povinné docházce, nebo vzhledem k právu dítěte na vzdělání.
|
Delete |
|
(22.9.2022 18:51:28) Vážný,
ale já nepíšu o sešitech, že je nikdo nemá platit. Ty se prostě hradí, ale ne jako členský příspěvek do SRPDŠ. Buď je zaplatíš přímo, nebo prostřednictvím nějakého fondu, ze kterého se čerpá. A pomůcky jsou dvojího druhu. Jsou nezbytné k naplňování školního vzdělávacího programu pro každého osobně (pravítko, kružítko, tužka, pero...), a pak sdílené, patřící škole. Ty tě opět nikdo nemůže nutit platit, a ani tě nutit se na jejich pořízení podílet. A nemůže být tedy ani vynucováno sdílení nějaké zásoby čtvrtek formou, že zaplatíš určitou částku, škola za to zakoupí čtvrtky a nikdo neřeší, kdo jich kolik odebere.
Můžou si to tak rodiče nastavit mezi sebou, škola může dělat i toho prostředníka v nákupu a výdeji, ale nutit do tohoto systému prostě nikoho nesmíš. Takže buď se zapojí, nebo si řeší po vlastní ose.
Učebnice se v rámci základního vzdělávání rozhodně neplatí, a to ani na víceletých gymnáziích, stejně tak pracovní sešity. Leda s výhradním souhlasem zákonných zástupců (a opět u každého jednotlivě, nelze to podřídit rozhodnutí většiny) a jen jako doplněk k učebním materiálům, které škola poskytuje zdarma.
|
Vážný2 |
|
(23.9.2022 4:08:21) Tak pracovní sešity se skoro všude platí, protože bez nich toho žák moc neudělá a nebo mají několik kusů stokrát vygumovaných ... A platili jsme je i my už před cca 10 lety.
|
Delete |
|
(23.9.2022 10:03:53) Ano, platí, ale se souhlasem zákonných zástupců, škola to nemůže nařídit. Takže sem tam se najde někdo, kdo to zkusí s tím zapůjčeným školou přes folii.
Ale taky díky tomu třeba u nás došlo k výrazné redukci PS na 2. stupni, mají jen ma M, ČJ a AJ, dřív to bylo do každého předmětu a málokdy se to řádně využívalo. Ony jsou leckdy hezké, ty pracovní sešity, ale pokud chce člověk dělat i něco jiného, než vyplňovat pracák, tak je zbytečné je mít.
|
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(21.9.2022 19:44:49) Kat,
" Jak by potom řešili platící rodiče to, když by třeba 1/3 a více dětí prostě dotovalo, to netuším."
Za celou dobu školní docházky svých dětí jsem nikdy nevěděla, kdo z rodičů SRPŠ platí a kdo ne, dokonce mě to ani nezajímalo. Řešit to nemůžou nijak, protože je to DOBROVOLNÉ, jak už se Ti snažím vysvětlit delší dobu.
"Myslím si, že být solidární, pokud mi to má životní situace umožňuje, je normální a není na tom nic sprostého."
Nikdy jsem nenapsala, že je to nenormální nebo sprosté. Nechápu kde jsi to vzala?
" Ale klidně si kopni. V pohodě." To mi napíše vždy, když Ti napíšu nějakou krtiku a Ty už nemáš argumenty, ale virtuální kopnutí vypadá jinak.
|
|
|
|
|
magrata1 |
|
(21.9.2022 16:34:20) Jestli se nemýlím, musí dostat všechno stejně. Takže my, blbé ovce, dotujeme ty pokrokové a osvícené
|
K_at |
|
(21.9.2022 16:43:26) Magrato, asi tak.
|
|
|
daba+holčička |
|
(21.9.2022 21:17:53) Tak my třeba jen platili abychom se pak dozvěděli, že se za to koupily čtvrtky (to na ně škola fakt nemá?) projektor do nějaké třídy (nápodobně) a přispělo se na výlet jiné třídě (vždy jsme měli učitele, který nikam jezdit nechtěl) a nakonec byli rok doma v covidu. Tak jsem platit přestala. Moje dítě nemělo z lenosti školy ani rádoby povinné plavání.
|
Delete |
|
(21.9.2022 21:34:38) "Tak my třeba jen platili abychom se pak dozvěděli, že se za to koupily čtvrtky (to na ně škola fakt nemá?)"
Škola na čtvrtky nemusí mít, protože ze stejného balíku jako pomůcky se platí náhrady v době nemoci a karantény a dorovnávají se platy nepedagogických pracovníků, jejichž tabulkové platy jsou jaksi nižší, než zaručená mzda. A loni se k tomu přidalo ještě financování pracovníků souvisejících s uprchlíky z Ukrajiny.
Takže příspěvek ze SRPDŠ zrovna na čtvrtky mi nepřijde tak špatný, je to podobné jako příspěvek na vybavení kuchyňky nebo tělocvičny a může to být i podobná částka.
"projektor do nějaké třídy (nápodobně)"
Podobně jako čtvrtky, kuchyňka...
"Moje dítě nemělo z lenosti školy ani rádoby povinné plavání."
Z lenosti školy? Co se stalo? Plavání povinné prostě je, dokonce se má nahrazovat i to, o které děti přišly právě v době covidu. Jediný problém může být s kapacitou bazénů, ale to není chyba školy.
|
daba+holčička |
|
(21.9.2022 21:37:32) No, že by museli někam jezdit, moc by zameškali... plavání nebylo, prý se to může. Zacvakala jsem plaveckou školu, stála 10x více než SRPŠ ;)
Vlastně mě škola dluží peníze od státu za 40 hodin plavání...
|
Delete |
|
(21.9.2022 21:53:08) No je možné, že jo.
Protože jestli se to nemuselo, tak max. 1 rok, ale ve smyslu, že když to mají v ŠVP ve 3. třídě a nevyšlo to, tak se to posune do vyššího ročníku.
U nás byla snaha nahradit, dokonce byl domluvený termín, ale pak jsem se dozvěděla, že se nakonec jezdit nebude a pojedou jen do toho Srní, ale bylo to po projednání a odsouhlasení rodiči (a bez mého vědomí, protože já bych v tom určitě šťourala ).
|
|
|
Monika |
|
(21.9.2022 21:45:07) Delete, ve věci čtvrtek přišla dcera s tím, že prý bude škola (nikoliv "SRPS") chtít příspěvek na "čtvrtky" ve výši 100,- Kč na dítě, ale že až později. Děti samy obratem spočítaly, že škola na ty čtvrtky vybere 90.000,- Kč, mě by to snad ani nenapadlo násobit Tak jsem teda zvědavá ...
|
magrata1 |
|
(21.9.2022 22:48:51) "na čtvrtky" je myšleno na výtvarné potřeby. A je to celkem prd na 1 dítě 100 Kč. Je to tak málo, že ve výsledku to fakt je v podstatě jen na ty čtvrtky. Byly jste v poslední době ve výtvarných potřebách? Nebo aspoň v papíráku? Já mám rozpočet 100 Kč od školy a fakt to není žádná hitparáda. Doufám, že mi škola povolí prodej výrobků na školních akcích, abych si ten rozpočet navýšila.
|
Monika |
|
(21.9.2022 22:58:52) Magrato,já tu stovku klidně pošlu a řešit to nebudu.Ale na druhou stranu výtvarné potřeby jinak mají děti z domova,kromě fakt těch čtvrtek nemám pocit,že by jim škola něco dala.U syna na 8G se platí víc,ale nemusíme koupit ani štětec, vše je k dispozici v ucebne VV - za mě ideální řešení...
|
Termix |
|
(21.9.2022 23:20:51) Moniko, přesně tak to je i na dcery 8G.
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(22.9.2022 7:37:00) 100kč na čtvrtky??? jedna stojí 2Kč opravdu ti neseplo, že dítě za rok nespotřebuje 50 čtvrtek? to bych u radši pořídila obal na jeho vlastní
|
jak |
|
(22.9.2022 7:49:03) No k těm čtvrtka, každý začátek školního roku jich mají děti, každé dítě, přinést 50. Použije tak 10. Pořád nechápu, kde jsou ty ostatní. Teda chápu.. u těch, co neprinesou nic.
|
daba+holčička |
|
(22.9.2022 7:55:00) Tak školní rok má 10 měsíců, takže cca 40 týdnů, výtvarka 1x týdně = 40 čtvrtek + něco na zkažení, to odpovídá. Nechápu, jak jich může tvoje dítě spotřebovat jen 10.
|
jak |
|
(22.9.2022 8:39:38) No úplně běžně jen 10. Bavíme se o tom doma.vzdy to okomentuje že zase čtvrtky, které už ani neuvidí...
|
Delete |
|
(22.9.2022 9:28:15) Lípnu to sem, i kdzž je můj komentář k více příspěvkům.
Těch školních týdnů a tedy hodin jednohodinového předmětu je za rok tak 30. Prázdniny, akce...
100 Kč na "čtvrtky" může znamenat něco jako u nás, čtvrtky, barevné papíry, náčrtníky, prostě nejen 50 čtvrtek A4 na osobu a rok.
Přinést na začátku 50 čtvrtek a použít 10 je nehezký poměr, bohužel může být reálný. U jednohodinové výtvarky se málokdy pracuje každou hodinu na novém výkresu, takže spotřeba bývá menší.
Na druhou stranu čtvrtky se dají používat i v jiných předmětech než je výtvarná výchova. Já si nechávám kupovat čtvrtky i na fyziku, abych mohla dělat lapbooky (tyhle čtvrtky děti neplatí).
Ale přesně tyto dohady, kam se ty čtvrtky (sešity, papíry do kopírky nebo peníze, které se na to vybírají) poděly, jsou důvod, proč někdo dává přednost placení každé položky zvlášť, nošení vlastních čtvrtek na každou hodinu, nákupu vlastních sešitů....
U nás se nakoupí čtvrtky, barevné papíry a náčrtníky podle zadání učitele výtvarky, vždy nějaký počet balíků na třídu, a rozpočítá se to na počet žáků. Není to tedy úplně správně, protože na žáky z různých tříd vyjde různá částka a různý počet čtvrtek a papírů na rok, ale zatím se proti tomuto systému nikdo neozval a já už nemám kapacitu a chuť řešit za někoho jiného (pro ty co zaznamenali, akce "sešity" potvrdila, že zhruba polovina dětí má dost sešitů doma a o sešity ze školy nemají zájem, tak třeba se to časem projeví i u těch čtvrtek).
|
susu. |
|
(22.9.2022 9:45:19) Lepím náhodně... Přijde mi srandovní, že by si každé dítě mělo nosit své vlastní čtvrtky na každou hodinu výtvarky. Co s dítětem, které zrovna zapomnělo? Nebude tvořit a hodinu prosedí? Výkres pak dotvoří doma? Nebo učitel dodá čtvrtku a dítě mu ji doplatí? Fakt není lepší mít předem zakoupené čtvrtky (v rozumném počtu) přímo ve škole? Podle mě jo. A neřešit jednu čtvrtku, co se náhodou nevyužila.
|
Delete |
|
(22.9.2022 9:55:46) Píšu snad někde, že by si každé dítě mělo nosit vlastní čtvrtky?
Píšu o tom, že někomu se nelíbí platit za něco, o čem neví, kam se to poděje, tak má možnost si to řešit jinak. Ne čerpat od ostatních, ale přinést si vlastní.
Co je na tom srandoivního?
|
susu. |
|
(22.9.2022 10:16:21) Delete, nebylo to na tebe, ale když ses toho chytla...
"Někomu se nelíbí platit za něco, o čem neví, kam se to poděje, tak má možnost si to řešit jinak. Ne čerpat od ostatních, ale přinést si vlastní."
No a můj dotaz platí dál. Co s dítětem, jehož rodiče neplatí (mají své důvody, neví, kam se to poděje) a dítě si čtvrtku zapomnělo? Nebude kreslit? A bude prudit? Dodá výkres samostatně? Čtvrtka se mu zapůjčí? Doplatí se předem nebo dodatečně? Kdo bude rodiče uhánět o doplacení jedné čtvrtky? U více dětí se během roku nasčítá...
|
Delete |
|
(22.9.2022 11:48:42) Řeší se stejně jako každá zapomenutá pomůcka. Není to starost nikoho jiného, jen toho dítěte (jeho rodičů) a učitele. Učitel může zapůjčit čtvrtku ze zásob, ale bude chtít po dítěti donést čistou (to bych udělala já), pokud dítě nedodá do určené doby, kontaktují se přímo rodiče a řeší se s nimi. Oni na sebe toto riziko berou dobrovolně a řešení je tedy na nich .
To, že někdo volí pohodlí za cenu ztráty úplné kontroly, je zase jeho volba. Ale nebudu jedněm přikazovat, že se musí chovat podle rozhodnutí jiných a nebudu nakládat s jejich penězi, když si to nepřejí, zejména ne ve státní instituci (nemá na to pravomoc danou zákonem, tudíž to nesmí dělat).
|
susu. |
|
(22.9.2022 12:07:23) Delet, tak jo, zase je to hozeno na učitele, aby celý rok řešil, kdo nemá takovou blbost jako je čtvrtka papíru, kdo už ji dodal, kdo ještě ne, a co s těmi, co ji do konce roku nedodají? Doplatíš ty sama nebo škola? Je lepší, pokud od začátku školy jsou všechny čtvrtky papíru na svém místě, než je imrvére honit po jedné od množství různých žáků z různých tříd.
|
Delete |
|
(22.9.2022 17:26:50) susu,
samozřejmě, že je to pohodlnější, když nemusíš od nikoho nic nahánět. Ale když někdo nechce platit dopředu, tak rozhodně nemusí. Pohodlí nemůže být nadřazeno zákonu.
Navíc když jde o pár jedinců, jakože většina dá přednost tomu pohodlí, tak to není ani extra práce navíc. Prostě máš/nemáš, když nemáš, půjčím, zapíšu si, doneseš. Když ne, píšu sdělení rodičům. A on zase do tohoto většinou nejde někdo, kdo nehodlá věci nosit nebo platit, protože i pro toho žáka je to náročnější. Mimo povinnou školní docházku má škola možnost si toto upravit jako součást podmínek pro studium na škole. Proto to na většině gymnázií funguje, jak tu někteří popisují.
A třeba s těmi sešity, jak už tu proběhla debata, je to toéž jako s těmi čtvrtkami, jen se pohybujeme ve vyšších číslech. No a zatímco leckdo nad 20 nevyužitými čtvrtkami mávne rukou, tak nad 20 nevyužitými sešity už ne. Takže když letos nebyly balíčky, ale každý si odebíral jen sešit, který potřeboval, tak se ukázalo, že půlka sešitů je navíc. Takže půlce lidí (vlastně více než půlce, je jen 45 % odebraných sešitů) byl doteď vnucovaný systém pohodlí, o který nestáli. A pokud se toto dělo každý rok, tak za těch 9 let se už těch nadbytečných sešitů nastřádalo docela dost, protože vlastně nebylo jak zužitkovat přebytky z předchozích let. O tom, kolik dětmi zaplacených, ale neodebraných sešitů zůstávalo každý rok ve škole, radši nemuvím.
|
TaJ |
|
(22.9.2022 17:38:23) Delete, co se týče sešitů, tak já jsem šťastná, že u syna ve škole jedou už x let systém, že na každý předmět mají jeden velký linkovaný sešit A4, na geometrii nelinkovaný. Když ho popíšou, tak si koupí nový. Netahají nevím kolik sešitů na každý předmět, které jsou pak popsané třeba z poloviny a často se pak vyhodí. Je to fajn pro děti, že toho netahají tolik (i tak toho mají dost) a pro nás vlastně taky, protože koupíme klidně začátkem léta, nebo kdykoli třeba 10-15 sešitů a je vyřešeno. V září už si je jenom donese do školy, kde si je postupně v jednotlivých předmětech nadepíšou.
|
Delete |
|
(22.9.2022 19:09:02) TaJ,
no ono je to dost o tom, s čím je učitel zvyklý pracovat. Mně by obecně bylo fuk, co mají za sešit, ale když jim něco tisknu, mám to naformátované na sešit velikosti A4, takže do A5 se to pak různě skládá, není to u sebe, když to chci přizpůsobit, je to pak příliš malé atd. No a upřednostňuju čtverečky, protože to urychluje tabulky a grafy, kterých je v M i F docela dost a dá se s tím pracovat, i když dotyčný zrovna nemá pravítko.
Používáme sešit z obou stran, takže když náhodou něco zbude, dá se to dobře vyškubnout z prostředka.
Jsou předměty, kdy máš jeden velký sešit na rok, ale jinde ho nepopíšeš ani za 4 roky a většinou ani nevydrží to nošení, takže kupovat na to A4 mi přijde zbytečné.
Takže mně by ten váš systém nevyhovoval ani jako učitelce, ani jako rodiči .
Ale já dětem taky nakupovala už v létě, brala jsem většinou ty 40 listové bey linek, s linkami, malé i velké, většinou 2 balíky od každého, sem tam i čtverečky s tím, že ty kdyžtak využiju já (ale taky někdy měly někoho, kdo chtěl na M nebo F čtverečky ). Při čtyřech dětech se mi nestalo, že bych toho nakoupila víc, než se pak použilo .
|
Monika |
|
(22.9.2022 19:11:51) Delete, to už je fakt mimo od tématu, ale jak jsi zmínila to vytrhávání listů z prostředka, tak to jsem v době mé školní docházky dělala v případech krize s toaletním papírem. Musel se ten dvojlist ještě pak "třít" o sebe, aby změknul a byl použitelný
|
Delete |
|
(22.9.2022 19:20:23)
Krizi s toaleťákem jsem nezažila, nebo si to nepamatuju, ale papíry jsme ze sešitů takto vytrhávali běžně, z těch čtverečkovaných samozřejmě na piškvorky .
|
|
|
TaJ |
|
(22.9.2022 20:19:19) Jinak já kupuju taky 40 listové sešity a na ty předměty, kde vím, že toho píšou fakt málo, tak koupím ten 20 listový. A tím jak to mají pořád stejné, tak když náhodou nějaký sešit zbyde, tak vím, že ho využije další rok.
|
holkamodroočka |
|
(22.9.2022 20:36:36) TaJ, připomínám se 🙂
|
TaJ |
|
(23.9.2022 0:07:04) Holkamodroočka, díky za připomenutí, mail odeslán
|
|
|
|
|
|
|
magrata1 |
|
(23.9.2022 11:29:35) Já teda nevím, co se nakupuje jinde. Mám rozpočet 100 Kč na dítě. Chci, aby ve výtvarce byly aspoň 3 stojany, aby se u nich děcka prostřídaly. Na to by padla půlka rozpočtu, takže na to hodlám vydělat prodejem výrobků z kroužku. Nebo teď budeme malovat celá škola na kameny. Asi je blbost, aby každé děcko kupovalo akrylové barvy a vlastní lak. Koupím to z rozpočtu. Tím pádem zůstane jedna čtvrtka nevyužitá (ó, jaká hrůza), ale barvy na osobu budou stát fakt víc než ty 2 Kč. Mohli by si rodiče pro každé děcko koupit svoje, budou mít přehled a zaplatí třeba 200 Kč za barvy, které už možná nebudeme používat. A takových věcí je plno. Ve škole máme zásobu různých potřeb, které je nesmysl kupovat jednotlivě. Třeba tiskařská barva na grafiku... Abych ušetřila, už jsem navázala družbu s OBI, ve svém volném čase tam jezdím na velké kartony. Představa rodičů, že 100 Kč na děcko je moc a že to je na balík čtvrtek, na které si učitelka po večerech maluje, je dost směšná.
|
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(22.9.2022 10:15:00) Je to celý vtipný, myslím, že v každý třídě je maximalně jeden rodič, kterej řeší co se stalo s jeho stovkou na srpš a kde se berou čtvrtky.
|
susu. |
|
(22.9.2022 10:19:11) My teda dodávali rovnou celé čtvrtky - měli jsme zakoupit skicáky o velikostech A4, A3,...Nikdy mě nenapadlo řešit, jestli dcera pokreslila celý skicák nebo ne. Teda, nepokreslila, dostali jsme na konci roku hotové výkresy, že jo. Možná jí měli zbytek papírů vrátit. Ale teda přijde mi to jako žabomyší spor.
|
|
|
TaJ |
|
(22.9.2022 11:56:29) Susu, u syna ve škole se to se čtvrtkami řeší tak, že na začátku roku mají v seznamu pomůcek prostě 20 velkých a 20 malých čtvrtek, ty všichni donesou a uloží se ve škole ve třídě. Kolik jich opravdu spotřebují, to jsem nikdy neřešila, když něco tvoří, tak si prostě každý vezme z té skříně. Asi jim i nějaké zbývají, vzhledem k tomu, že letos měli donést jen velké, že prý malých tam mají ještě dost. Jinak u nás dáváme začátkem školního roku tisícovku do třídního fondu a z toho se potom platí všechno možné - jízdné nebo vstupné na různé akce, nebo drobné občerstvení na výletě, barva do tiskárny, co mají ve třídě, různé výtvarné pomůcky...nebo před časem z toho se souhlasem rodičů pořídili dětem kalkulačky, které mají ve třídě apod.
|
susu. |
|
(22.9.2022 12:08:16) TaJ, jo ,množství si nepamatuju, ale vnímám to jako funkční řešení.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(22.9.2022 12:54:32) já bych takhle uvítala nějaký fond na výtvarku... že bych na začátku roku investovala nějaký obnos, za který si učitelka na výtvarku nakoupí tempery, vodovky, štětce, pastely a další a pak to dětem prostě dávala k dispozici podle potřeby na hodinu... absolutně nesnáším seznam, co děti donesou v září, když vím, že polovinu věcí jsem na konci června vyhodila - různé zaschlé nepoužité tempery, redispera ještě nevybalená z blistru, ale promáčená a zrezlá, pastely nevybalené, ale prosáklé od vodovek a podobně... já chápu, že kdybych měla děti pořádníčky, tak třeba nezničí tolik věcí tím, že hodí do kufru nevytřený kelímek od vody, ale i tak mi vadí, že mám na každý rok zařídit pomůcky, které ze celou tu dobu ani jednou nepoužijí
|
susu. |
|
(22.9.2022 12:59:41) Rose, nevím, aby to nedopadlo tak, že redispera pak zreznou všechna při podobném zacházení.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(22.9.2022 13:09:54) "redispera pak zreznou všechna při podobném zacházení"
proč? paní učitelka je po použití vybere a uloží btw stačilo by pak 30 ks místo víc jak 200 kusů
|
susu. |
|
(22.9.2022 13:14:31) Nebo řekne dětem, ať je vrátí do šuplíku a budeme tam, kde jsme byly.
Teoreticky se mi ten systém líbí, ale prakticky si tím nejsem jistá, právě proto že někdo je pořádníček a jiný ne, a buď to bude pořád řešit učitelka (a třeba sama utře do sucha 30 kelímků, které jí děti vrátí mokré) nebo to dopadne blbě.
|
susu. |
|
(22.9.2022 13:17:48) Myslím, že tady těžko najít systém, co bude vyhovovat všem. Když to nefunguje ani u čistých prázdných papírů, tak řešit kelímky, redispera a barvy v různém stavu použitosti, je ještě těžší.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(22.9.2022 13:20:24) tak hlavně paní učitelka není odkázaná na jeden kufr, ve kterém ty potřeby jsou teď, už to je velký rozdíl... ono by vůbec bylo ideální mít třeba učebnu na výtvarku, ale to už je asi z řádu scifi
|
susu. |
|
(22.9.2022 13:25:28) Rose, jo, bohužel, učebna jen na výtvarku je zatím scifi. A řešit v rámci omezeného množství skříněk ve třídě, kde jsou i další věci, není ideální.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(22.9.2022 13:37:17) My na gymplu měli kreslírnu.
|
susu. |
|
(22.9.2022 13:38:50) Dceřina škola měla hudebnu, ale jen dokud jim nepřibylo tolik dětí, že z ní museli udělat třídu. možná z toho zase někdy hudebna bude, ale za dlouho.
|
|
Federika |
|
(22.9.2022 13:53:45) J vůbec netuším, nevybavuju si,jak jsme to dělali kdysi my. A taky si nevzpomínám, jestli i jsme měli na gymplu výtvarku.Asi by měla bejt,ne? Nevybavuju sis ale výtvarku vůbec
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(22.9.2022 14:01:02) Neměli, ale kreslírna tam byla.
|
|
Marika Letní |
|
(22.9.2022 14:30:41) Když jsem chodila na gympl já, tak ještě neexistovaly víceleté. Takže VV a HV byly jen na ZŠ a na gymplu už nebyla ani výtvarka ani hudebka, jen tělák.
|
Kaliope X |
|
(22.9.2022 16:05:27) Já nastoupila na čtyřletý gympl, když začaly primy. První 2 roky byla povinně buď hudebka nebo výtvarka.
|
|
Delete |
|
(22.9.2022 18:30:26) My jsme na gymplu (také tehdy jen čtyřletém) měli 2 roky povinně buď HV nebo VV. Nikdo nás z ničeho nezkoušel, prostě jsme si vybrali. V HV se pak všichni učili hrát na kytaru. Já chodila na VV a učili nás dva výtvarníci, jeden z nich akademický malíř, a hodně mě to bavilo.
|
magrata1 |
|
(23.9.2022 11:50:11) My jsme rozhodně z výchov na gymplu měli jen tělák a branku (branná výchova).
|
Marika Letní |
|
(23.9.2022 12:10:26) Když o tom tak přemýšlím, tak i na druhém stupni ZŠ už jsem neměli hudebku ani výtvarku. Měli jsme místo toho pracovní výchovu (dílny), pěstitelskou (zahrada) a pak se to později nějak dělilo na vaření a kluci asi dílny, které už holky dál neměly.
Branná výchova byla nepravidelně možná o pracovních sobotách a když nebyly ty, tak asi nějaký jeden den za pololetí? To už si moc nepamatuju.
|
Konzerva |
|
(23.9.2022 12:33:09) Myslím, že u nás to bylo takhle: 5.třída dílny 6.třída pěstitelky 7.třída vaření 8.třída šití
|
Alena |
|
(23.9.2022 12:40:43) Pestitelky jsme meli vice let, i dilny. Napr. siti v osmicce s dilnami (stridala se dvojhodinovka ob ctrnact dni), vareni v sedmicce s pestitelkami.
|
|
magrata1 |
|
(23.9.2022 12:45:29) Pracovky byly, ale na ZŠ u toho byla výtvatka i hudebka až do 8. tř. Pochybuju, že by to na nějakou dobu zrušili.
|
|
Delete |
|
(23.9.2022 12:54:37) U nás jsme měli každé pololetí něco jiného.
5. ročník dřevodílny a pěstitelky 6. ročník kovodílny a vaření, které ale bylo jen o pomazánkách, protože se zrovna předělávala kuchyňka 7. ročník šití a pěstitelky 8. ročník elektrodílny a pěstitelky
|
|
|
Alena |
|
(23.9.2022 12:38:50) Pracovni vychova nebyla misto jinych vychov. Vytvarna vychova i hudebni (ta minimalne do seste tridy ) se na druhem stupni normalne vyucovala, tezko by se tomu vase skola vyhla. Kdo by delal ty pekne nastenky plne stejnych vykresu, to by prvni stupen neutah. :). Na vysvedceni mam ostatne z vytvarky znamky z celeho druheho stupne. (obycejna zakladka pred revoluci)
|
Marika Letní |
|
(23.9.2022 13:56:17) Tak já si vůbec nic z výtvarky na druhém stupni nepamatuju, je možné, že to stálo za .... že jsme nic netvořili, ale měli teorii? Z HV taktéž? (Muselo to být "podnětné" asi taky podle učitele/ky, kterého si nepamatuji též.) Za to z prvního jo, co jsme malovali, vystříhávali, to si pamatuju hodně. Vím koho jsem měli na dílny a vaření i pěstitelky a jiné předměty na druhém stupni, ale ta HV a VV mi vůbec nenaskakuje.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.9.2022 13:04:12) My měli hudebku, výtvarku i pracovní vyučování. Syn na osmiletém gymplu si mohl vybrat jestli výtvarku nebo hudebku.
|
Ropucha + 2 |
|
(23.9.2022 13:46:33) Moje děti měly na nižším gymnáziu HV i VV, na vyšším pak myslím povinně první dva roky, dále formou volitelných seminářů. Moc jsem jim to záviděla (v dobrém), co já bych bývala dala za historii umění, estetiku... namísto marxismu-leninismu a technických předmětů 4 roky.
|
Senedra |
|
(23.9.2022 13:50:48) Tak my taky měli na gymplu tělák a brannou výchovu, ale my byli výběrová třída, takže jsme měli spoustu hodin matiky, fyziky a chemie...
|
|
Kaliope X |
|
(23.9.2022 14:09:16) Dítko mělo na nižším gymplu VV i HV, v kvintě a sextě mají jen jedno z toho, podle toho, co si vybrali. Výběr platí na celé 2 roky.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.9.2022 13:40:46) "My jsme rozhodně z výchov na gymplu měli jen tělák a branku (branná výchova)."
My také tak. Čtyřleté gymnázium, konec 80.let.
|
Monika |
|
(23.9.2022 13:52:11) Volba mezi VV a Hv na gymplu pro 1. dva roky začala po 1989,asi právě místo branné výchovy.
|
Stará husa |
|
(23.9.2022 14:25:29) Ba ne, Moniko, my jsme měli volbu mezi HV a VV už v 70. letech.
|
|
Marta. |
|
(23.9.2022 22:51:51) Moniko, volba Hv a Vv byla už před listopadem 89. Chodila jsem v Praze na gymnázium v roce 1976-80 a na začátku prváku jsme měli právě tento výběr. Něco jsme namalovali a pak zazpívali a podle toho nás vybrali. Polovina žáků měla hudebku a polovina výtvarku.
|
|
|
|
Okolík |
|
(23.9.2022 15:26:59) Myslím, že VV a HV na gymplech v 80. letech musely ustoupit ZVOPu. aspoň na tom našem to tak bylo.
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(22.9.2022 13:56:05) A když nad tím přemejšlím, nevybavuju si ani hudebku Jen tělák. Tak nevím,jestli je to moje skleroza nebo jsme třeba fakt neměli na gymplu ani výtvarku ani hudebku?
|
Stará husa |
|
(22.9.2022 14:17:02) Federiko, my jsme na gymplu měli buď hudebku, nebo vytvarku. Nejdřív nás vyzkoušeli že zpěvu, a kdo neměl hudební sluch, ten musel na vytvarku. A měli jsme specializovanou třídu na vytvarku i na hudebku. V 70. letech.
|
Federika |
|
(22.9.2022 16:48:37) Huso, aha, tak to bych asi nezapomněla, kdyby mě někdo chtěl zkoušet ze zpěvu Tudíž jsme ani hudebku ani výtvarku neměli.
|
|
|
|
Delete |
|
(22.9.2022 18:27:39) My měli kreslírnu i na základce . Ale výtvarné potřeby jsme si tedy nosili svoje.
|
|
|
|
magrata1 |
|
(23.9.2022 11:47:23) My máme ateliér, ale je to zateplená část nezateplené půdy, takže v zimě tam táhne. Ateliér je ve 3 patře. Nesmírně se těším, jak budu lítat nahoru a dolů a tahat čtvrtky a pomůcky, co mám v aťasu. Mám tam spóóóustu šuplat a skříní na všechny možné pomůcky. A přestávky trávím tím, že to kontroluju a ukládám. Přesto se kdeco zničí. Nejspíš díky takovým dětem, co by si jinak zničili kufr vlastních potřeb. Možná by jejich maminky mohly nastoupit po vyučování a dávat to se mnou do pořádku. Protože takhle tam trávím denně hodinu úklidem uklizených pomůcek.
|
|
|
|
|
|
Pole levandulové |
|
(22.9.2022 15:37:33) Rose, takhle to funguje u nas na zakladce. Nakoupi uplne vsechno, od sesitu po potreby na vytvarku, nic nemusime resit, jen poslem penize. Predem se zeptaji, zda nekdo nechce kupovat sam, ale nevim o nikom, kdo by to delal, vsem to vyhovuje.
|
TaJ |
|
(22.9.2022 16:53:24) Pole, tak to je asi ideál...objednat to rovnou najednou, s dovozem, i se slevou, když je to ve větším množství a rodiče nemusejí nic shánět. Já třeba nechápu, že k nám do papírnictví občas chodí přímo samy učitelky a kupují třeba 25 sešitů pro svoji třídu (vím, že to byly učitelky, samy mi to obvykle řeknou, kolik těch sešitů je a že to mají pro třídu, nebo kolikrát se i přijdou zeptat, když jich na regálu je míň, jestli máme ještě další, že mají ve třídě xy dětí).
|
Delete |
|
(22.9.2022 18:57:43) TaJ,
"Já třeba nechápu, že k nám do papírnictví občas chodí přímo samy učitelky a kupují třeba 25 sešitů pro svoji třídu."
ale to je jednoduché. Když škola objedná 25 sešitů, tak nejen, že nedostane žádnou slevu, ale ještě zaplatí poštovné. Takže pokud se učitelka rozhodne dokoupit pár sešitů pro svou třídu, třeba proto, že už došly ty objednané na začátku roku, nebo proto, že dodavatel, od kterého běžně bere, ten typ sešitů nenabízí (u nás klasicky 525 a 5110), nebo se rozhodne doplnit ty původně vybrané, nebo jí nevyhovuje volba, kterou za ni učinil někdo jiný (objednává se v červbnu a ona třeba nastoupila až v srpnu), tak je pro všechny nejjednodušší si ty sešity zajít koupit osobně, zejména když to máš někde při cestě.
|
TaJ |
|
(22.9.2022 20:06:38) Delete, jo, tak asi jo...škoda, že se nemůžou nějak dohodnout všichni učitelé a pak to objednat, je mi jasné, že na 25 sešitů jim slevu nedají...
|
Delete |
|
(22.9.2022 21:34:35) TaJ,
ale ono se objednává hromadně. Jen prostě sem tam nastane situace, kdy chceš něco mimo tu hlavní objednávku, a pak je návštěva papírnictví nejjednodušší, pokud se tedy zrovna neobjednává ještě něco jiného, k čemu těch 25 sešitů přifaříš. Na začátku roku v tom nebývá problém, to se objednává pořád něco, ale jindy je lepší to papírnictví.
Pro mě je nejhorší, když se objednává někdy v červnu, začátkem července, kdy často není jasné, co kdo bude učit, takže není jasné, kdo si ty sešity má určit. Na prvním stupni v tom není problém, tak se to většinově ví a jeden člověk to rozhoduje pro všechny předměty v té své třídě, ale na druhém stupni se to někdy mění ještě v srpnu. A mít pak objednané sešity, které ti nesedí, je prostě nepříjemné.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(22.9.2022 17:01:00) Rose, já mám teda asi toho pořádníčka, ale taky je vidět, že mají ve škole asi ledacos k dispozici erární ve třídě, protože obvykle jsou z kufříku vypotřebované akorát tempery a lepidlo, i když jinak tvoří celkem dost. A trochu vodovky. Já to doplňuju už v červnu, když to donese, otřeme kufřík, zkouknem, co je vypotřebované, doplním a uklidíme do pokoje. Kufřík teda teď začíná 9.rok svého života, má ho od první třídy
|
Monika |
|
(22.9.2022 19:05:05) TaJ, mně by strašně zajímalo, jaký je to kufřík, co už jede 9. rok - že to vydržel. Moje děti taky nejsou kazisvěti, ale kufříky většinou vydržely jen tak tak jeden rok (při covidu 2). Většinou se něco stalo se zámečky, s uchem, samotný kufřík se začal porozpadat od krajů ... Mají je buď ve skříni ve třídě (syn) nebo ve skříňce v šatně (dcera), výsledek v podstatě stejný. Jako kdybys řekla, že Vám vydrží třeba 4 roky, když nám jeden, tak O.K., prostě je tvé dítě extra opatrné na své věci. Ale 8 let??? To musí být nějaký zázračný typ kufříku!
|
TaJ |
|
(22.9.2022 20:26:53) Moniko, má kufřík od české firmy Emipo, já jsem tenkrát ještě v papírnictví nepracovala, ale mám kamarádku, co v tom pracuje a ta mi teď nedávno říkala, že to jsou dost držáky, že to pro ně dělá Kazeto. A je fakt, že co máme teď třeba v krámě od různých jiných firem kufříky, tak jsou takové fórové, papírové, bez vyztužení. Ten náš je bytelný, dá se otřít vlhkým, je obšitý dokola a ještě měl ten kovový okraj (ten loni už teda odpadl, ale kufřík se dá i bez něj normálně zavírat). Zámeček taky v pohodě. Syn měl od té stejné firmy i aktovku, penál, pytel na tělocvik...aktovka po dvou letech byla jako nová (máme ji pořád doma na památku), penál vydržel 3 roky, potom jsme ho vyměnili za etui od Topgalu a tu má taky doteď. Jinak kufřík mají v regále ve třídě, výtvarku jednou týdně. Ale je fakt, že on je obecně na věci dost opatrný...většinou si u nás rodiče stěžují, že dětem kufřík vydrží rok, nebo některým taky jen půl roku...penál to samé
|
Monika |
|
(22.9.2022 21:00:29) TaJ díky, já ani nevím, od jakého výrobce jsme kufříky měli (děti samozřejmě vybíraly podle obrázku), tipuju, že od různých, ale holt prostě na rok. Syn tedy od primy 8G už ho nepotřeboval (a ve 4.a 5. třídě měl předtím tuším plastovou krabici z IKEA) a letos konečně i dcera (v 7. třídě) souhlasila, že bude stačit krabice od bot (to jsme mívali na výtvarné potřeby na 2.stupni my )
|
TaJ |
|
(23.9.2022 0:12:45) Moniko, já už vlastně ani nevím, co jsme mívali na druhém stupni na výtvarku ve škole my...pamatuju se na kufřík, ale jestli i potom, to už vůbec nevím. Kdyby syn už nechtěl kufřík, tak bych mu dala nějakou plastovou zavírací krabici, ta se dá aspoň umýt a nepromočí se, když tam nechá něco vlhkého, krabice od bot by asi dlouho nevydržela, těžko říct, nevím, synovi kufřík vyhovuje, nikdy neřešil, že by ho už nechtěl, má na něm krásný modrý parní vlak (žádnou mašinku Tomáše, ale prostě parní lokomotivu, tenkrát to byla snad jediná aktovka a pomůcky do školy, na kterých byl vlak ). Ten samý má tedy ještě jeden spolužák
|
Konzerva |
|
(23.9.2022 11:29:56) My to měli na druhém stupni s výtvarkou tak, že nám učitelka řekla, co si máme přinést na další hodinu - vodovky, voskovky, rydla, jabko, skořápky, větev apod.
Akorát, nám řekla, že máme přinést vodovky a jabko a ejhle, hodina byla 6. listopadu, tak nám místo toho rozdala tuš a pero (ty byly erární) a měli jsme malovat Auroru. No a příští hodinu nám vynadala, že nemáme jabko a vodovky, dyť nám řikala, a´tsi je přinesem.
Nebo se běžně stávalo, že řekla, co si máme přinést, ale řekla to jen půlce třídy, kterou měla na jiný předmět a druhá půlka to nevěděla a tak vyfasovala poznámku nebo kuli.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(22.9.2022 21:51:22) TaJ,
myslím, že ve značce to nebude . Koukám na ty kufříky a znám je, děti je mívají, ale stejně většina málokdy přežije 2 nebo 3 roky. Je to hlavně kvůli tomu, že ty děti jsou líné nebo neumí věci do kufříku naskládat, prostě to tam nahází a pak násilím zavírají.
U vás mohlo sehrát roli i to, že jich bylo ve třídě málo, tak jim na začátku učitel dopomohl, oni získali návyk a už ho jen udržovali, zatímco při dvaceti a více dětech se vždycky našlo dost těch, u kterých se to prostě neuhlídalo, i když se člověk snažil . A ne vždy se někdo snaží...
|
TaJ |
|
(22.9.2022 23:03:36) Delete, jo, je to možné, Monika se ptala na značku, tak ji píšu . Ale je tedy fakt, že to, co vidím u nás na krámě, tak bych asi snad ani nekupovala, vypadá to na první pohled, že to přežije tak rok...
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(22.9.2022 18:03:29) Rose,
není nic snažšího, než si takový fond domluvit a založit. Jen je potřeba, aby to dělal rodič a ne učitelka, protože ta podle zákona nesmí.
V reálu to pak probíhá tak, že buď si rodiče přímo založí spolek, nebo prostě vloží důvěru v jednoho z nich, ten založí transparentní účet, na který každý pošle nějakou částku, a učitelka pak jen tomu rodiči předloží fakturu nebo účtenku za nakoupené věci.
V některých třídách to dělá třeba třídní důvěrník, někde prostě někdo, kdo se nabídne. Nefunguje to většinou tam, kde není nikdo ochotný se tím zabývat.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(22.9.2022 20:08:51) Delete, ale já nemyslela erární výtvarku pro jednu třídu, ale pro celou školu - rp druhý stupeň, první má obvykle třídní i na vv... Prostě učebna vv, v ní všechny potřeby, ošéfované učitelkou na vv .. ovšem v situaci, kdy je vv považována za předmět nepodstatný, případně úplně zbytečný, je to prostě nereálné... A přitom by to určitě bylo ekonomické i ekologické...
|
Monika |
|
(22.9.2022 20:56:51) Rose, přesně takhle to funguje u syna na 8G. Ale tedy platili jsme 400 Kč za rok na nižším gymplu, teď v kvintě chtěli 600,- nevím, jestli kvůli "vyššímu studiu" nebo růstu cen (nebo obojí).
|
|
|
Delete |
|
(22.9.2022 21:40:29) Rose,
pak to většinou hradí škola, třeba i z toho příspěvku od SRPDŠ, když se to spolku bude zdát jako dobrý způsob podpory školy.
Problém, proč to není běžné, je podle mě ne v nepodstatnosti výtvarky, ale prostě v tom, že není prostor na odborné učebny. Většina jich padla na kmenové třídy a tam je zase nepříjemné mít kmenovku ve výtvarce a každou hodinu se kvůli tomu stěhovat jinam. Pokud je učebna výtvarky navíc, pak je to erární vybavení celkem běžné a řeší se opravdu max. ty čtvrtky a někde ani to ne.
|
Delete |
|
(22.9.2022 22:55:22) Taky jsme to tak měli, ale pro děti je lepší, když se moc nestěhují, nebo aspoň ne každou hodinu. Při tom přecházení někam si leckdy ani nestihly dojít na wc. Navíc pak ta kmenová učebna nebyla "jejich", měli problém si tam nechat třeba ty kufříky, sešit nebo učebnici...
Takže když nás covid donutil nestěhovat se, rozhodli jsme se to zachovat, dokud nebudou odborné učebny nekmenové. Máme vypracovaný projekt na dostavbu, tak třeba se někdy dočkáme.
Jo a třeba máme v jedné učebně vybavení pro zrakově postižené dítě, tak ta třída by se stejně nemohla stěhovat. Jde o učebnu, kde jsou veškeré pomůcky na fyziku a chemii a umístěná tam ta třída byla proto, že má nejlepší podmínky vzhledem k té zrakové vadě.
Tak holt taháme pomůcky my. Letos naštěstí učím jen v jedné třídě, tak nemusím tolik lítat. Ale že bych si troufla nechat ty pomůcky v té třídě, kde učím, tak to zase ne .
|
TaJ |
|
(23.9.2022 10:57:45) Vrrtaku, přesně proto jsem ráda, že se u syna nikam nestěhují... protože za pět minut si tak připraví věci na další hodinu, dojde na záchod a napije se. Sama jsem to kdysi ve škole nesnášela, pořád se balit a někam přebíhat.
|
|
Delete |
|
(23.9.2022 11:08:20) Jako pravda je, že když tahám závaží, siloměry nebo odměrné válce pro celou třídu, tak se docela nadřu a mám strach, abych se s tím někde na schodech nerozplácla. Navíc toho vždycky půlku zapomenu. Když jsem měla svoji učebnu, stačilo sáhnout do skříně, dalo se lépe reagovat na situaci, ukázat znovu a tak.
Ale chce to prostě odborné učebny, které nejsou kmenovkami, aby se fakt stěhovala jen ta třída, která ten předmět zrovna má, a třeba ne nutně vždy.
|
Konzerva |
|
(23.9.2022 11:26:04) No jo, ale to se pak ta třída bude stěhovat skoro pořád - na fyziku, na chemii, na výtvarku, na hudebku, na cizí jazyky, na biologii... Já zažila na základce systém, kdy se stěhovaly celé třídy z každé hodiny na hodinu. Bylo to děsný, jak se stěhovala celá škola
S těmi pomůckami nevím. Co třeba nějaký vozík? A pokud není ve škole výtah, není tam plošina?
|
Delete |
|
(23.9.2022 12:34:16) "No jo, ale to se pak ta třída bude stěhovat skoro pořád - na fyziku, na chemii, na výtvarku, na hudebku, na cizí jazyky, na biologii..."
Psala jsem, že se u nás nestěhují, alespoň ne do doby, kdy se dostaví další patro. Takže se bavíme o letech.
Pak jde o ty odborné učebny, kolik jich na škole je. Pokud by se stěhovali jen na fyziku, chemii, jazyky (část třídy), informatiku, TV, případně HV, tak jde o jednu nebo dvě hodiny denně, to není pořád. A nestěhovala by se kvůli nim žádná další třída. Před covidem se stěhovali každou hodinu, protože museli uvolnit odbornou učebnu, kterou měli jako kmenovou, někdy se do své třídy za celý den nedostali. A zase některé předměty se prostě kvalitněji učí se speciálním vybavením.
"S těmi pomůckami nevím. Co třeba nějaký vozík? A pokud není ve škole výtah, není tam plošina? "
Plošinu nikdo kvůli pomůckám zařizovat nebude, on ani ten vozík není zrovna levná záležitost. A pro představu, když člověk učí fyziku v několika ročnících, tak naložit na vozík pomůcky třeba na měření objemu, dovézt do třídy, kde učíš, pak zase dovézt zpět do učebny, kde máš skříně, naskládat do skříní, na vozík přesunout pomůcky na optiku, které jsou v jiné skříni, navíc třída plná dětí....to se prostě za 10 minut nestihne. Plus tedy že to neřeší přesuny mezi patry. Předpřipravit někam jinam to nejde, protože jednak ty pomůcky mezi tím může potřebovat jiný kolega, a hlavně já mám kromě těch skříní na pomůcky jen jeden kancelářský stůl s počítačem a to na druhém konci školy, než kde učím . Ale i kdybych ho měla ve sborovně, tak se mi na něj nevejdou pomůcky ani na jednu vyučovací hodinu, natož třeba na čtyři nebo pět. Jsou země, kde na přípravu pomůcek funguje asistent na celý úvazek a to je jen v té jedné učebně .
Takže já jsem pro, ať se stěhují co nejméně, ale pokud má ta výuka k něčemu být, tak holt to chce na hudebku nejen klavír, ale nástroje i pro děti, na chemii hromadu skla a ideálně speciální lavice, aby se dalo pracovat i sněčím jiným, než s vodou, a na fyziku hromada "hraček" aby nemuseli jen koukat, jak si tam hraju já .
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(22.9.2022 23:08:33) Delete, u nás má každá třída trvale svoji třídu a nikam se nestěhují...akorát na IT, nebo tělocvik. Takže v té třídě mají i všechny pomůcky, co jejich třída používá, ať už "erární", nebo každého jednotlivce - tělocvik, výtvarku, kalkulačky, různé knížky, interaktivní tabuli, PC, tiskárnu...
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(22.9.2022 13:03:34) Ty jo, já tohle vůbec nevím, že se řeší Ještě nikdy jsem ani s jedním dítětem neřešila čtvrtky nebo vůbec, výtvarný potřeby. Ani na státní ani na soukromý škole. Prostě jim to poskytne škola, ta to zaplatí asi z toho nějakýho třídního fondu nebo na soukromé ze školnýho... To musí bejt blázinec, když si to každej nosí sám.
|
|
|
|
|
|
jak |
|
(22.9.2022 8:40:12) No úplně běžně jen 10. Bavíme se o tom doma.vzdy to okomentuje že zase čtvrtky, které už ani neuvidí...
|
|
Alena |
|
(22.9.2022 8:52:19) Kazdy tyden jednu ctvrtku? Jak takova vytvarka a timto nemenym scenarem vypada?
|
|
|
|
K_at |
|
(22.9.2022 8:16:10) Jen bych dodala, že jsou čtvrtky formátu A3,A2,A1..... A že jsou i barevné kartony. Třeba.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(22.9.2022 8:26:34) 50 na rok ? To není ani 2 na týden. To mi nepřijde moc.
|
|
|
|