libik |
|
(5.9.2021 22:56:31) Nechala bych stranou kamaráda do deště i zajímavou ženu Jaroslava Duška, Vzhledem k tomu, že je to podle skutečnosti, zaujal mě problém "všichni to věděli a nic neudělali" A mohli vlastně něco udělat? A co? Asi se může stát, že zaměstnanec "předurčený k šikaně" hodnotí svou pozici tak, že lepší toto než být bez práce. A ostatní si myslí totéž a "hledí si svého". Pak může fakt dojít k peklíčku.
Není to podle mě fenomén školství, drsná nekolegialita až šikana se může vyskytnout kdekoliv, jakkoliv. Zaujatý šéf, zlá kolegyně, vyčlenění z kolektivu. (scéna, jak paní zástupkyně nabízí chlebíčky bez toho, aby si dotyčná měla šanci vzít, mě dostala, možná už jsem to někde viděla).
Setkali jste se nekdy s něčím takovým?
|
TaJ |
|
(5.9.2021 23:02:51) Libiku, nesetkala, naštěstí... Ale zrovna si tu už chvíli říkám, jestli založit téma ohledně seriálu Ochránce, tak jsi mě předběhla... Musím říct, že z těch všech nových seriálů, co se jako vždycky s koncem prázdnin objevují, mě zatím tenhle zaujal nejvíc, stejně jako minule to byly Kukačky... I když včera jsem se docela pobavila u Dvojky na zabití...
|
libik |
|
(5.9.2021 23:16:14) TaJ, já asi taky ne (dělávám v malých kolektivech), ale zase jistá si být nemůžu.
Kdysi dávno jsme měli v práci paní, které se přezdívalo Douchová (Vrchní prchni), nebylo neobvyklé, že se jí lidé za zády chechtali.
Já jsem na ní po letech narazila jako klient na jiném místě a zdála se mi v pohodě, byla ke mně velmi přátelská. A celkově vypadala výborně. Jaké měla vzpomínky, to netuším
Seriál mě taky zaujal, pořád nutím druha, aby využil svého šarmu a kvalifikace a stal se učitelem, po shlédnutí dílu prohlásil
"Chceš, aby mě zavřeli? Já bych ty parchanty prohodil oknem"
Synek ten to zas zná z druhé strany.
|
TaJ |
|
(5.9.2021 23:23:53) Libiku, tak já jsem taky byla spíš v menších kolektivech, ale je fakt, že v jedné práci, kde byl kolektiv větší, tak tam se různé přezdívky lidí vyskytovaly, ale bylo to v takové neškodné rovině, nějakou přezdívku tam měl asi každý (asi i já), když o něm mluvili někteří ostatní, ale nic víc v tom nebylo...a vycházelo to od dvou takových asi ne úplně ještě mentálně dospělých kolegyň...ale bylo to jen o těch přezdívkách, jinak nikdo nic špatného nikomu nedělal, ani neříkal, celkově jsme byli fajn parta...
|
libik |
|
(5.9.2021 23:27:57) Myslela jsem, že zkrátím optickou délku příspěvku, když to dopíšu, to jsem ale ajťák
Já jsem zažila hustou šéfku (ona byla blázen), která si semtam někoho fakt povodila (včetně mě) Ale zas , byli jsme v tom všichni
|
|
|
|
|
Monika |
|
(5.9.2021 23:40:21) V práci jsem se s tím nesetkala (pracovala jsem pouze v soukromém sektoru, což bych řekla, že taky hraje roli), zato si pamatuji, že na 2. stupni ZŠ jsme "slabým kusům" učitelů uměli taky celkem zavařovat, i když samozřejmě ne na tak závažné úrovni (ale různé "hýbání s nábytkem" bylo poměrně oblíbené). Mimochodem často se jednalo o učitele, co měli problémy s alkoholem (těžko hodnotit, co byla příčina a co následek), ale někdy jen byli možná takoví "moc introvertní" nebo jak to říct. Co se o tom vědělo nebo nevědělo mezi ostatními učiteli, resp. ve vedení školy, to netuším. Dva skončili na protialkoholní léčbě (nevím, jestli pak ještě učili, když jsme ze ZŠ odešli). Na psychiatrii skončila učitelka, které jsme ani nic neprováděli (ona byla dobrá učitelka, jen trochu legrační), ale měla tak slabé nervy, že ji asi zničilo i to, když jsme moc mluvili při hodinách a tak ... Podle mého se ve všech případech jednalo o špatnou volbu povolání ... Mezi dětmi jsme tehdy v naší třídě šikanu neměli, jak jinde, to netuším, tehdy se to moc neřešilo. A na gymplu už jsme byli rozumní - my i učitelé
|
libik |
|
(5.9.2021 23:47:47) Moniko, já si myslím, že v soukromém sektoru je větší stres z toho, že můžeš přijít o práci, státníci se na pracáku ocitnou méně často-
Jinak jako děcka (a to jsem z Vlčích Běhů) jsme měli srandu ze zeměpisářky, doufám, že neskončila na chlapecké střední škole, byla přesně typ televizní hrdinky. Na tý venkovský škole možná měla šanci přežít.
Můj syn má učňák, dělali pedagogům drsné věci, z druhé strany opravdu slabý kus (se zlatým srdcem) nechali na pokoji, naopak svou paní učitelku Vráťu chránili.
|
|
|
K_at |
|
(6.9.2021 5:38:58) Neviděla a ani nechci. Seriál asi bude zajímavý. Ale .... tematicky asi moc osobní.
|
|
Manka+Cipísek |
|
(6.9.2021 8:00:29) Film jsem viděla a byla příjemně překvapená. Po dlouhé době televizní film, který dává nahlédnout na věc z obou stran, který nevykresluje postavy jen jako černé nebo bílé. "Hodná" paní učitelka x "zlí" žáci a kolegové, ale nastiňuje, že i oběť měla své stinné stránky a i žácí nejsou jen "zlí".
Jinak z osobní stránky. Na gymnáziu jsem byla svědkem šikany jak mezi spolužáky, tak i žáků jedné učitelky. Ta učitelka byla moc hodná, ale absolutně si nedokázala sjednat respek. U těch citlivějších žáků byla oblíbená, ti cyničtější si z ní dělali legraci. Nakonec pověsila učitelskou profesi na hřebík a začala se angažovat v jedné neziskové organizaci, což bylo pro ni jedině dobře. Ona je takový ten dobrosrdečný pomáhající typ. Občas jí vídám, co jsme se bavili tak vypadá spokojeně. Na jejím příkladu si myslím, že ani sebelepší teoretická příprava na tohle povolání nestačí, "učitelování" a přirozenou autoritu musí mít člověk tak trochu v krvi, jsou věci, které se dají vypilovat, ale ani to nemusí stačit.
Co se týče šikany mezi spolužáky, tak u nás nikdy nebyla taková ta na první pohled zřejmá šikana - mlácení, kradení věcí, na to byli studenti gymnázia dost chytří. U nás se hodně balancovalo na té hraně toho, co ještě není šikana a co už je. Probíhaly takové ty "legrácky" na účet méně chytrých spolužáků, posměšky, ironizování, zesměšňování...
|
Rigel |
|
(6.9.2021 8:35:24) Oběť měla stinné stránky. To je smutné, a je teda míň obětí šikany? Nebo je tím šikana nějak víc omluvitelná ? Když bude kdokoli z nás, nebo dětí, obětí šikany, tak přece nesejde na tom, že má stinné stránky ( nevypadá průměrně, má divné zájmy, je alkoholik , ale sám nikomu neubližuje ) . Pořád je to šikana. Když ji budeme omlouvat tím, že oběť měla stinné stránky - ne že sama provokovala , jen byla odlišná, tak to o mnohém svědčí.
|
Půlka psa |
|
(6.9.2021 8:46:20) Pořad jsem neviděla, ale příspěvek jsem pochopila tak, že Manka oceňuje, že tam lidé nebyli vykresleni černobíle jak v pohádce, ale realisticky jak ze života. Nerelativizuje skutečné události, ale oceňuje řemeslo scénáristy.
|
Rigel |
|
(6.9.2021 8:56:23) aha, tak to ano. Jen formulace " Oběť měla i stinné stránky " mi připadala taková zažitá. Skoro každý má i stinné stránky , a možná jsem jen přecitlivělá na to, když se u ( jakkékoli ) oběti , např. zločinu, píše, že měla i stinné stránky ( jako by to čin relativizovalo )
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(6.9.2021 9:00:16) rigel, chápu jak to myslíš... nijak to nerozporuju, "stinné stránky" nijak nesnižují vinu šikanujících... jen bych možná připomněla, že alkoholik na místě učitele není nevinný... že těm dětem ubližuje už jen tím, že svůj předmět neučí... a pokud se k tomu vedení nepostaví čelem, ta třída je naopak obětí učitele... (což neznamená, že žáci mohou takového učitele šikanovat)
|
Rigel |
|
(6.9.2021 9:12:12) alkoholik většinou asi svůj předmět neučí , no to není tak jisté např. my na gymplu měli matikáře alkoholika , míval v žilách i při výuce ( 80. léta ) , ale matikář byl nejlepší, o parník před všemi ostatními, odmaturovali jsme snadno ( povinná maturita z matiky ) , a na vš, i po pracovní přestávce, jsem se na zkoušku z matiky učila 3 hodiny ( pravda, vlivem nedostatku času ) , zatímco někteří 2-3 týdny. Takže akohol sám nemusí nutně znamenat horší výuku, jen špatný vzor pro žáky. Dnes už by asi neprošlo. Ale žáci učitelku asi nešikanovali protože byli spravedlivě naštvaní z nízké úrovně výuky? Šikanovali proto, že byla , jak výstižný název praví, slabší kus. Potom je těžko říct, jestli byl alkohol příčinou jejího slabšokusectví, nebo to byla osobnost, nebo nemoc, nebo jestli byl alkohol jen poslední cestou , jak to přežít.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(6.9.2021 9:17:22) rigel, myslím, že tam i padlo, že následkem svého alkoholismu právě nezvládala výuku, neudržela kázeň, děti se v jejích hodinách nudily, dělaly bordel a z toho to pak vygradovalo až k trápení učitelky dětmi - zkoušely prostě kam až to nechá zajít... taky si ze školy pamatuju na opilé učitele - jeden to dával bez ohledu na poměr krve v alkoholu (oblíbený bonmot), jedna to nedávala občas vůbec (tělocvikářka, sedla si pak na lavičku a jen na nás pořvávala, ať makáme, běháme, stačilo se pohybovat, ale jakmile jsme se přestaly hýbat, začala řvát)
|
Rigel |
|
(6.9.2021 9:26:56) no, vlastně mi z toho tak nějak vyplynulo, že učitelé by měli být hlavně kvalifikovaní na krocení pubertálních lidí, kvůli hormonům málo zvladatelných. Ostatně , i tady se občas píše, jak je ( jeden ) puboš doma nekorigovatelný, a schůdnou cestou je nechat ho být, spíš jít z cesty, a po pár letech puberta přejde. Ale učitel by něco chtít měl, a má jich tam hodně.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(6.9.2021 9:30:32) rigel, ano, zvládnout doma jednoho puberťáka může být o nervy a učitel jich má zvládnout třeba 30 naráz... na druhou stranu i oběd pro 5 lidí ti dá doma zabrat a kuchařka ve škole (hospodě) jich dělá stovky denně
|
|
libik |
|
(6.9.2021 10:06:58) Rigel, já sice patřím k nebuzeračnímu křídlu, nicméně myslím to tak, že daleko snáze se s puberťákem pořídí jiným způsobem než příkazy a zákazy
|
Rigel |
|
(6.9.2021 10:11:08) No, to tam nebylo asi , jestli s nimi učitelka jednala příkazy a zákazy. Já bych to dělat nemohla, nevěděla bych, jak s těmi náctiletými, i zde popisovanými jako těžko ovladatelní kvůli testosteronu, z nichž někteří asi neměli srdce ze zlata, spíš byli hajzlíci, a byli zároveň částí kolektivu , jednat. ( o samotě jedinec přece asi jen jedná trochu jinak ). Možná taky jinak reagují na muže a jinak na ženu - šedou myš.
|
libik |
|
(6.9.2021 10:17:55) Já jen vysvětluji postoje rodičů, co nechávají děti na PC a netrvají nutně na vynesení koše.
|
|
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 11:40:12) "patřím k nebuzeračnímu křídlu, nicméně myslím to tak, že daleko snáze se s puberťákem pořídí jiným způsobem než příkazy a zákazy"
nikdo tu nepsal o příkazech/zákazech, nekličkujte, pani psalo se tu o tom, jestli se na to zcela vykašlat a nechat puboše bejt pro mě by to bylo výrazem nezájmu (těžko říct, jak by si to vyložil syn)
|
|
|
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 11:34:50) "tam i padlo, že následkem svého alkoholismu právě nezvládala výuku, neudržela kázeň, děti se v jejích hodinách nudily, dělaly bordel a z toho to pak vygradovalo až k trápení učitelky dětmi - zkoušely prostě kam až to nechá zajít..."
jojo, to byl dobrý náhled na tu situaci, ale nejvíc podle mně situaci mohla rozklíčovat např. ta kudrnatá holka, ta si to vyhodnotila tak, že spolužáci na angličtinářce šikanu provozují - její názor je mě asi tak nejblíž... A jednoznačným viníkem té situace je ředitel školy, toho bych nakopla s rozběhem, absolutní debil.
|
Rigel |
|
(6.9.2021 12:02:05) a já si myslím, že největším viníkem jsou ti, kteří šikanují. Po nich hned ti, kteří nezasáhnou ( jako ředitel ) . Druhá věc je ta, jak psala Delete, že učitelství je osamělé povolání - s kolegy tráví minimum času, o přestávce, kdy každý chce užít chvíle volna, není to kolektiv jako v kanclu, i když to tak zvenku na první pocit působí. Situace není zjevná na první pohled. " to přece věděli všichni " - no, všichni, ale ti žáci. učitelé jen dali najevo, že daná učitelka je bídná...to stačilo. Klidně můžem ty strůjce šikany omlouvat mládím. to mě nijak neuklidní. 17 letý člověk už není batole a dokáže napáchat fakt škody a možná byste proti němu stát nechtěli. sama jsem jako dítě s vadami páteře ( no jo, hned jsem chodila, jak se tu píše, a výsledkem nebyla jen skolioza, to se dá trochu korigovat, ale i kyfosa, obrácené prohnutí páteře ) trávila čas v různých rehabilitačních ústavech, a v těch dočasných kolektivech jsem šikanu zažila x krát. stačí přijet později do již ustaveného kolektivu, nebo mít jiné zájmy, nebo bydlet jako sedmačka s osmačkami... jako slabší kus jsem taky byla cílem, a to jsem ani nebyla alkoholička. udivilo mě, když v dopisech na rozloučenou při odjezdu ( takový zvyk tam byl ) mi fakt hnusně psaly i holky, které byly v době pobytu neutrální dá se říct, nešly proti mě, ale ve chvíli dopisu, na který už neodpovím, na konci pobytu, byly fakt sprosté ( nevím, proč, vůbec jsme se nestřetly, snad fakt jen síla kolektivu ) , sprosté , ne že by mi něco vyčítaly, nějaké chování, jen prostě hrubě sprosté. proto myslím, že síla kolektivu je v té šikaně nezanedbatelná, a že lidé se snadno přidají k něčemu, co pár jedinců zorganizuje.
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 12:08:47) "největším viníkem jsou ti, kteří šikanují"
nemůžu souhlasit, Rigel, chodila jsem v sedmé třídě domů s modřinama, stále si hlídala záda a dávala bacha, abych s vybranými spolužáky nezůstala v jedné třídě jako poslední - na vině je především škola Jakkoli mi ti parchanti, co si kopali při minutě ticha s tou papírovou koulí, hnuli žlučí
|
Rigel |
|
(6.9.2021 12:11:52) já vím, že to bereš jako děti šikanují a nevědí..., ale já šla do práce v 18, moje nej kámoška v 17 letech ( po maturitě ) . Nejsou to děťátka, jestli v 17 někoho šikanují. I postavit se na odpor desetiletému je asi jiné než 17 letýmu borcovi. Já fakt nemyslím, že viníkem je jen organizace. To se hezky sundá odpovědnost ze skoro dospělých lidí. Možná je to trend, dětství do 25 , ale kam tím dojdeme ? Naši rodiče se brali ve 20 , a dnes se posunuje dětství do týchž let? dvacetiletí lidé, neodpovědní za své jednání? potom pánbu s námi
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 12:32:22) "děti šikanují a nevědí..., ale já šla do práce v 18, moje nej kámoška v 17 letech ( po maturitě ) . Nejsou to děťátka."
ne, takhle to nemyslím, vědí, ale nedohlídnou na následky - ten, co byl expert na moje modřiny (a dělat kloubama nové modřiny na starých modřinách fakt už hodně bolí) mě kdykoli se potkáme zdraví zdrobnělinou mého jména a tváří se zoufale Není zlej, byl to tehdy ale fakt vůl. Přitom mi třeba krásně něco připsal do památníku. A když se oteplilo a zpod mého vyhrnutého rukávu zahlédl jednu z modřin, bylo mu pěkně blbě - už to nikdy znovu neudělal.
Nejsou to dětátka, ale já byla naivní vemeno tak do 22, opravdu poměrně dítě, obtížněji chápající svět svých vrstevníků, ačkoli od 18 pracující a od 19 dálkově studující - tak se na ty kluky kolem 17 let dívám krapet shovívavěji
|
Rigel |
|
(6.9.2021 12:37:50) no, to že jsem byla vemeno ( nebo ty ) v 22, znamená, že jsi někoho šikanovala až do té zobrazené polohy ? asi ne, že? neco jiného být vemínko naivka, a druhá, být agresor, kterýmu to projde, protože je chudák ještě díťátko. postav se takovýmu díťátkovi. Ne, tohle neberu. Vědí,že působí zlo. a vědí, že jim to projde. budou to vědět i o deset let později.
|
libik |
|
(6.9.2021 16:32:59) Rigel, vyhodili je ze školy a proběhl nebo probíhá soud, ta učitelka nezemřela násilnou smrtí, ale na kardiovaskulární systém se závěrem, že to může souviset.
Já je nehájím, ale nemyslím si, že sebetvrdší trest může být dostatečnou výstrahou pro druhé a že důležité je si všímat jeden druhého a nebýt lhostejný.
|
|
|
Rigel |
|
(6.9.2021 12:39:53) a až budou mydlit tvé 17 leté děti, tak to budeš taky hledět shovívavě, a případně ukážeš modřinu a viník se zastydí? Tomu nevěřím ( ani jedné z možností )
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 14:08:59) Rigel, většina lidí je prostě formovaná podle toho, co na vlastní kůži zažila Já to mám takhle - "chudáci" moje díťata, co je vozím na sebeobranu , zpravidla tam jet nechtějí a mají kecy, po 90 minutách odcházejí z budovy vysmátí, unavení - mě uklidňuje, že se učí, jak se protivníkovi postavit (ne jen tu techniku, ale i tu psychologii a reakce). Ono někdy stačí se "nahlas" podívat a zavrčet "neser mě", dcera ví, že v těchto případech (obrana) bych jí ostré slovo nikdy nevyčetla Ani v jednociferném věku.
|
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 14:13:08) "případně ukážeš modřinu a viník se zastydí? Tomu nevěřím ( ani jedné z možností )"
šmarjá, to není návod, to je jen ojedinělá moje zkušenost s tímhle rozuzlením. mmch, šikana od spolužačky-vrstevnice byla mnohem vymakanější, a když v osmičce nahlásila, že bude dělat přijímačky na stejnou školu jako já, málem mě vomejvali, fakt jsem se těšila, že ji už nikdy neuvidím. Co víc, já si to vlastně myslím doteď, nechodím na sraz se ZŠ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manka+Cipísek |
|
(6.9.2021 9:00:37) Ano Půlko, přesně tak. Protože tak to v životě bývá. Lidé nejsou čistě jen "špatní" x "hodní". Každý je originál a má své dobré i špatné stránky a mě se líbí filmy, které se snaží vykreslit postavy co nejvíc reálně bez snahy jakkoli "hodnotit". A nechává hodnocení na divákovi. A naopak nemám účelové vykreslení postav, popř. s fakty tak, aby diváka nasměroval ke "správnému" postoji. Nevím jak to líp říct.
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 11:29:42) "Lidé nejsou čistě jen "špatní" x "hodní". Každý je originál a má své dobré i špatné stránky a mě se líbí filmy, které se snaží vykreslit postavy co nejvíc reálně bez snahy jakkoli "hodnotit". "
souhlas, čistě černé a čistě bílé postavy mi už dávno nevoní, nevěřím jim Na druhou stranu film Fair play dost strhali právě proto, že ta hrdinka-běžkyně je dokonalá a bezchybná, lidi to dráždilo. A co když je to inspirované skutečným příběhem a reálná postava taková fakt byla? Je správné, že nás "bílý hrdina" tolik dráždí?
|
|
|
|
libik |
|
(6.9.2021 10:04:57) Já myslím, že přesnější než, že oběť měla stinné stránky, je, že oběť dělala práci, kterou neuměla, neměla pro ni předpoklady. To může být jeden 100% abstinent a stejně je v riti. Zároveň se bála, že o ni přijde.
|
Rigel |
|
(6.9.2021 10:06:37) proto je mi jí líto, že neuměla tu práci. teda učit angličtinu třeba uměla, ale neuměla krotit pubertální " zbabělé křiváky " -jak se vyjádřil Pelán.
|
|
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(6.9.2021 8:38:37) koukali jsme... tuhle kauzu si pamatuju poměrně dobře, šlo o školu kousek od naší základky a hlavně tou dobou si nejstarší vybírala střední školu... tenkrát jsme kvůli tomu měli schůzku ve škole a přišel ředitel třebešína verbovat na jejich školu - vyhodnotili jsme to jako dost nešťastný krok, s ohledem na to, že ještě stále šlo o živou kauzu... nikdo z ročníku si tam pochopitelně přihlášku nepodal... jinak pár kolegů z práce jsou absolventi třebešína (učitelku tedy nepamatovali, nastoupila asi až po jejich odchodu)... taky oceňuju, že to nebylo podané černobíle, ale zamrazí z toho...
no a vlastní zkušenosti mám taky... nejhůř na místě, kde šéf společně s kolegyní (dřív spolu pracovali jinde) se náramně bavili tím, že rozvraceli vztahy... vyloženě šikana a pobavení se na tom, jak se snadno nechají lidé manipulovat... on jakožto vozíčkář, věčně s úsměvem na rtech, plná pusa "upřímnosti", nikdo by ho nepodezíral z něčeho zlého, ale byl to pořádný hajzl... když jsem odmítla hrát podle jejich pravidel (a pomlouvat), rychle jsem se stala terčem... vypadla jsem odtamtud na poslední chvíli... jinak řešení to nemělo, těžko si někde stěžovat, nikdo by mi nevěřil, vždyť on je tam milý!!! a kolegyně neviděly nic, on je přece skvělý a ještě je brání před tou zlou kolegyní, která jim dělá naschvály (že s tou kolegyní taky ale nejvíc kamarádí, to jim nedošlo)... nevěřily, že ty různé náhody a okolnosti, co nastávají, jsou jeho práce a že on je jen zvědavý, jak se s tím budou vyrovnávat... bezostyšně lhal, podváděl, pomlouval... to viděly, ale to jim nevadilo, vždyť to přece pomlouvá jiné, a s nimi... na poblití... doslova... (btw moje žaludeční neuróza tam dostala opět prostor)
|
|
neznámá |
|
(6.9.2021 8:49:28) Zažila jsem dětskou šikanu podporovanou učitelem, takové to "já se nedivím, že se ti smějou, podívej se jak vypadáš, v jakém stavu máš věci, já bych se ti smál taky". Dnes je tento učitel ředitelem školy. ALe děti jsou už někde jinde, co vím, tak dnes si dělají děti srandu z něho.
A zažila jsem, že se pod učitelkou zbortila židle (těžká obezita), utekla s pláčem ze třídy, od té doby to měla ve třídě puberťáků těžké. Šikana uplně ne, ale legrácky a nerespekt ano, ovšem myslím, že to byla očekávatelná reakce puberťáků, že tady jednala sice lidsky, ale neprofesiálně.
|
|
Persepolis |
|
(6.9.2021 8:54:00) Setkala. Když jsem byla na ZŠ, tak jsme měli učitele alkoholika, který si nedokázal absolutně sjednat respekt. Žáci z něho měli srandu a vesměs ho nesnášeli. Dávali jsme mu docela zabrat. Alkoholička byla i jeho žena, která tam pracovala jako vychovatelka v družině. Ta spíš budila hrůzu a děti se ji bály. Byla to normální psychopatka, dodnes nechápu, jak se mohla na škole udržet. Od mámy vím, že si na ní spoustu rodičů stěžovalo. Výstup s ní měla právě i moje máma.
|
|
Půlka psa |
|
(6.9.2021 8:54:31) "Setkali jste se nekdy s něčím takovým?"
Nesetkala, ale nejspíš je to o tom, že jsem od mala byla v takových těch výběrových školách a posléze ve vzdělaných kolektivech. Ne, že by se tam měli všichni rádi, ale asi to dělají chytřeji, míň přímočaře a úmyslně neprokazatelně, takže to není na povrchu vůbec vidět.
Chovali jsme se slušně k učitelům, chováme se slušně k práci a jako děti jsme se chovali více méně slušně i k sobě navzájem. Děti jsou samozřejmě v principu dost neempatické, ale nevím o tom, že by v nějaké třídě, kam jsem chodila, byl někdo šikanován.
Můj dojem ze života tím pádem je, že se k sobě lidé chovají v naprosté většině slušně a lidsky. Pokud si škodí, tak o tom totiž vůbec nevím (každý si všimne případného bodnutí do zad, ale netuší, že to nebyla náhoda).
|
|
kosatka2 |
|
(6.9.2021 9:52:52) Neviděla jsem to, tuším, o čem je řeč, a ani jsem to nezažila.
Měli jsme jednoho učitele na gymplu, co si hodně zkusil. Měl špatně rozdané karty - malý, šeredný, s pisklavým hlasem, oblečení mu nesedělo, získal nelichotivou přezdívku. Na tř. schůzkách přiznával, že je to pro něj s některými studenty velice těžké, ale dál to nerozváděl, nespecifikoval. Ale uměl některé výstřelky velkoryse (nebo ze zoufalství?) přejít a zajímal se o názory i těch kluků - vejlupků, takže to nakonec byl nejoblíbenější učitel, kluci si ho pak strašně vážili. Ale zažil si teda svoje.
|
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 11:14:10) "A mohli vlastně něco udělat? A co?"
Jasně, že mohli, to je bez debaty. Jak se můžeš takhle vážně zeptat? Xkrát v životě jsem si nabila držku, že jsem něco udělala (i blbýho třeba, jak se později ukázalo). Manžel se na moje kousky šklíbí a říká mi lehce pohrdavě "advokátka chudých". Roky se kvůli tomu hádáme.
Teď jsem to dokoukala, se synem (je nastydlý), chtěla jsem znát jeho názor. Je to neskutečně dobře napsaný, natočený, skvělý Vaculík, vynikající Valchařová-Poulová (můj miláček z Klicperáku - pamatuje ji někdo jako fanatickou obdivovatelku Gotta v inscenaci ČT?). Zástupkyně ztvárněná tak bravurně, že i můj syn ucedil pár peprných slov. Přijde mi, že začíná mít tyhle typy nacítěné, začíná chápat, jaké role tyhle aktivní soušky můžou hrát v životě spousty lidí, když mají tu možnost. Ředitel prachodpornej. Dušková-manželková výtečná.
|
libik |
|
(6.9.2021 11:31:20) Bože, chraň nás advokátek chudých
Můžu se takhle vážně zeptat, jelikož jediné, co měli z hlediska dlouhodobé účinnosti a ochrany učitelstva i mládeže dělat, byla možnost ukončit s tou paní PP, nebyla schopna učit. Z druhé strany to byla žena závislá na své mzdě bez valné možnosti najít adekvátní zaměstnání.
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 11:45:16) "Můžu se takhle vážně zeptat, jelikož jediné, co měli z hlediska dlouhodobé účinnosti a ochrany učitelstva i mládeže dělat, byla možnost ukončit s tou paní PP, nebyla schopna učit. Z druhé strany to byla žena závislá na své mzdě bez valné možnosti najít adekvátní zaměstnání."
Libik, to o advokátce chudých mě čuřilo roky, potom jsem se naučila MM s klidem poslat do pihele To, že on žije občas s klapkama na očích, nemusí znamenat, že to tak má dělat každý.
Ta agličtinářka byla hlavně nemocná, mělo se jí dostat lékařské péče a měla být v pracovní neschopnosti. Jenomže dcera jí to řešení z pozice dcery nařídit nemohla. Měl zasáhnout učitelský sbor a ten se na ni vys.al zvysoka. Byli to parádní šmejdi.
|
libik |
|
(6.9.2021 11:50:04) Nikdo nikomu nemůže nařídit léčbu, tvůj despekt k právu na vlastní názor a vůli koresponduje s tebou (nebo s tím, jak se zde předvádíš)
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 11:57:39) prdlajs, to si zase zrcadlíš záštiplnýho Libika, co ti ne a ne nejde setřást z portfolia - ale jednou to dáš, neboj
nepsala jsem, že jí to měli nařídit, psala jsem, že měli zasáhnout - domluvit jí, lidsky s ní pracovat, dočasně ji ochránit a podpořit, než se zvládne postavit na vlastní nohy - a půjde případně dělat něco jinýho Ta paní nebyla slabý kus, ona byla nešťastná a zoufalá, příliš vyčerpaná, než aby zvládla si pomoct sama - ona klidně mezi menšími dětmi mohla být dokonale spokojená, nebo na poště, nebo kdekoli...
Slabý kus je naprosto nechutnej výraz Právě proto tak tvůrci nazvali první díl.
|
libik |
|
(6.9.2021 12:00:54) Marťasíno, ty umíš tak debilně votravovat v každý debatě, kam vlezeš, že se člověk alespoň na tu prokrastinaci vysere a něco udělá
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 12:03:38) "ty umíš tak debilně votravovat v každý debatě, kam vlezeš, že se člověk alespoň na tu prokrastinaci vysere a něco udělá"
ajaj, takže zásah do černého? A to jsem ani nijak nemířila
|
|
|
|
|
Manka+Cipísek |
|
(6.9.2021 12:00:33) Ta agličtinářka byla hlavně nemocná, mělo se jí dostat lékařské péče a měla být v pracovní neschopnosti. Jenomže dcera jí to řešení z pozice dcery nařídit nemohla. Měl zasáhnout učitelský sbor a ten se na ni vys.al zvysoka. Byli to parádní šmejdi.
Martasíno, a jak si ten zásah představuješ v praxi? Že ji pan ředitel vezme za ruku a dotáhne ji proti její vůli k lékaři? Nebo jak by to mělo vypadat? Každý je zodpovědný sám za sebe, každý má právo o sobě rozhodovat sám a pakliže ta učitelka usoudila, že na lékařskou péči to není, tak to byla její volba. A z jakého titulu a kdo má mít právo druhým zasahovat do života, v něčem je omezovat nebo jim něco přikazovat?
|
Škrpál |
|
(6.9.2021 21:13:31) "Každý je zodpovědný sám za sebe, každý má právo o sobě rozhodovat sám a pakliže ta učitelka usoudila, že na lékařskou péči to není, tak to byla její volba. A z jakého titulu a kdo má mít právo druhým zasahovat do života, v něčem je omezovat nebo jim něco přikazovat?"
Manko, její kolegyně viděly při hulení (ale i jiní), co se děje, zanadávaly na smrady, ale ji v tom nechaly Kde je profesní kolegialita, ženská/lidská sounáležitost? Anebo minimálně říct Maruně, která to vidí taky, "hele, pojď tohle říct řediteli, a vyzvat ho, ať s ním něco dělá". Minimálně tohle Nebo i výzva směrem ke kolegům: "pojďme něco udělat". Toho ředitele bych vůbec pověsila za šourek do průvanu, všechno nechal na té kravěně zástupkyni (naprosto boží typ ženy), která teda hlavně aby měla v cajku papíry, a aby vystoupení mělo efekt, ale proč ne - když jí to její nadřízený dovolí
|
|
K_at |
|
(6.9.2021 21:20:12) Manko, reaguji jen na tento příspěvek. Ale pokud osoba v pozici učitele, lékaře, řidiče, hasiče atd jeví známky toho, že je v řiti, je to sakra věc i jeho nadřízeného. Navíc průvodní jev psychických problémů bývá to, že dotyčný absolutně nevnímá hloubku průseru, ve kterém je.
|
libik |
|
(6.9.2021 23:48:59) Kat, v tom díle Vaculík (sice klišovitě) popsal, jak to vzniká. Kolegové si byli vědomi toho, že dotyčná je slabší kus, vyoutovávali ji z plnohodnotné kolegiality, nekamarádili se s ní, padla tam slova, že lepší spatná učitelka než žádná a každý má autoritu, jakou si zaslouží, nechali ji vedle sebe vegetovat s vědomím, že je to pro ni lepší než nic.(byla starší, nemocná a závislá na alkoholu, bez přirozeného drajvu učit) Zásadní dilema je v tom, že oni asi nebyli schopni jí zajistit lepší život mezi sebou, mohli jí "pomoci" tím, že by ji vyhodili.
|
Škrpál |
|
(7.9.2021 6:00:26) "každý má autoritu, jakou si zaslouží"
na tom je nejdivnější, že je to v podstatě pravda Fakt si ke člověku jeho okolí dovolí to, co mu onen člověk umožní Že tohle hierarchické a smečkové chování je bohužel a la příroda
Jenomže každej někdy v životě nemá sílu se přirozeně bránit, vyvíjet automatický "protitlak" vůči svému okolí. A pak přijde praštěný názor od toho okolí "můžeš si za to sama, jsi slabý kus, když se nebráníš"
|
Škrpál |
|
(7.9.2021 6:26:28) pořád jsem hledala, jak je to motto, na netu bylo tohle:
"Kdo nezabrání křivdě je stejně vinen jako ten, kdo křivdu spáchá. Kdo se nepostaví zlu, stává se sám součástí zla. Když se my, každý z nás dokážeme postavit a třeba i zabránit křivdě či zlu, je to známka naší vnitřní síly, vnitřní Lásky jak k sobě, tak k světu. "
|
|
|
Marika Letní |
|
(7.9.2021 9:39:58) Tak jsem se podívala ač mě to podle názvu nelákalo a starého Vaculíka nějak nemusím (za mlada naopak). První díl hodnotím jako výborný po všech stránkách a budu se dívat dál.
Nejsem si jistá že by alkoholičce pomohli dalším vyhazovem v řadě. Spíš ne.
Nicméně dobrý postřeh že si žáci šikanu dovolí k tomu kdo je odstrkován i kolegy učiteli.
|
|
|
Ina z Radešína |
|
(7.9.2021 9:46:12) K_at, "Manko, reaguji jen na tento příspěvek. Ale pokud osoba v pozici učitele, lékaře, řidiče, hasiče atd jeví známky toho, že je v řiti, je to sakra věc i jeho nadřízeného. Navíc průvodní jev psychických problémů bývá to, že dotyčný absolutně nevnímá hloubku průseru, ve kterém je."
Konečně někdo pojmenoval podstatu. Je přece zcela normální kontrolovat kvalitu provedené práce. Všude, jen ve školství ne? Každý normální ředitel si stanoví úroveň poskytovaných služeb a záleží mu na tom, aby se nesnižovala. Ve školství to neplatí?
Otázky jsou zcela řečnické, jasně že vím, že školství je zcela mimo reálný svět. Samotným sypáním dalších a dalších miliard se nezmění naprosto nic.
|
Martina, 2 kluci |
|
(9.9.2021 13:02:03) Konečně někdo pojmenoval podstatu. Je přece zcela normální kontrolovat kvalitu provedené práce. Všude, jen ve školství ne? Každý normální ředitel si stanoví úroveň poskytovaných služeb a záleží mu na tom, aby se nesnižovala. Ve školství to neplatí?
A co je dobře odvedená práce ve škole? Jak měřit úroveň poskytovaných služeb? Počtem jedniček z předmětu? Počtem úspěšně přijatých? Žebříčkem oblíbenosti učitelů? Nějakým poměrem? Mám pocit, že ve hře je moc faktorů - počet dětí, jejich schopnosti, jejich možnosti, jejich vůle, osobnost učitele, jeho chuť či schopnost něčeho dosáhnout, možnost toho dosáhnout v dané třídě,...
|
libik |
|
(9.9.2021 13:05:18) Máš pravdu a navíc jsou to tak imaginární věci, které se nedávají do výpovědi snadno.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Girili |
|
(6.9.2021 11:56:19) Měli jsme takový "slabý kus" učitele dějepisu na 2. stupni ZŠ. přišel k nám z jakéhosi učňáku, odkud prý odešel, protože nerozchodil dráždění puberťáky.
U nás ve třídě to byly bouchací kuličky, papírové kuličky střílené "flusátkem", napínáčky a jiné radosti na učitelské židli, hluk a volný pohyb během výuky, létající houba, nepozorované odchody ze třídy během výuky - dějepisná mapa se pověsila a na tabuli natočila tak, aby zakrývala dveře... Ředitel to nejspíš věděl, jednou nás přišel seřvat do hodiny, když slyšel na chodbě ze třídy velký hluk. Tuším, že neudělal také nic a přitom to byl PAN učitel a i jako ředitel fungoval jinak myslím dobře. Soudím z toho, že dějepisář na ZŠ setrval ještě pár let po mém odchodu a bylo to prý stále stejné.
|
|
libik |
|
(6.9.2021 23:41:53) Roni, a já se tak snažila zadat název korektně
Posunula jsi význam toho, co jsem chtěla řešit, mě nezajímá školství jako takové (a Ochránce má PR vztahující se ke školství), ale šikana sama o sobě.
|
|
|