Alena |
|
(1.12.2020 17:45:04) Neptej se zde, ptej se ve skole. Proc ucitelce nenapises? Kdyz uz, tak logicke by mi pripadalo oboji. Aby dite vedelo, kde pripadne najit, kdyz si nezapise. Aby to nasel i nepritomne nebo nemocne dite. Uz vidim dospele jak si dnes vsechno pisou do papiroveho diare. Prinosnejsi pro budovani samostatnosti mi pripada system nez prenaseni notysku. Ale jak tady vidis, stara skola je stale velebena :)
|
TaJ |
|
(1.12.2020 17:47:28) Aleno, já si třeba žádné poznámky nikam do mobilu nepíšu...většinou mám nějaký lísteček a termíny v papírovém diáři (mám malinký, co se vejde do peněženky)
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 17:47:46) Alena "Uz vidim dospele jak si dnes vsechno pisou do papiroveho diare."
Tak těch znám spoustu.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 17:49:31) Marko, jo, ona tu o tom před časem i byla diskuze, kdo používá papírový diář...a třeba u nás se jich fakt každý rok prodá hromada, takže asi tak
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.12.2020 18:10:38) ono je úplně jedno, kam si to ten dospělý píše, stejně jako by bylo úplně jedno, kam si to píše to dítě, jde o to, že ve škole nemá počítač, tak si to zapíše do něčeho jinýho, třeba do toho deníčku, já dovoluju i přes zákaz mobilů, aby si to psali do mobilu, klidně i vyfotili, pokud něco napíšu jako zadání na tabuli, ale jeto na nich, aby si to nějak zapsali a věděli, kam si to zapsali, ne že to za ně někdo zapíše
|
|
Alena |
|
(1.12.2020 20:29:30) "Tak těch znám spoustu" ano, a vsichni to delaji povinne.
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 21:19:12) Alena ""Tak těch znám spoustu" ano, a vsichni to delaji povinne."
Znáš lidi, o kterých já psala?
Tys psala "Uz vidim dospele jak si dnes vsechno pisou do papiroveho diare."
Na to já: "Tak těch znám spoustu."
|
TaJ |
|
(1.12.2020 21:20:28) Marko, Alena to asi myslela v souvislosti s touhle diskuzí o tom, že najednou mají mít všichni místo bakalářů úkolníčky (proto to povinně).
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 21:26:07) TaJ to mi tedy není jasné, z těch Aleniných provolání, proto se jí ptám.
Povinně ve škole? To mě nepřekvapuje, ve škole je spousta povinností.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(1.12.2020 17:48:37) Aleno a podle toho, kolik se každý rok prodá v obchodech papírových diářů, tak soudím, že těch lidí fakt nebude málo
|
|
Stará husa |
|
(1.12.2020 17:52:11) Já papírový diář miluju. Každý rok se těším, až si koupím nějaký krásný a když se mi chce, tak si ho i zdobim. Zapisuju si tam i různé jiné věci než úkoly a mám je všecky schované už od 90. let, občas si je pročítám a vzpomínám.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(1.12.2020 18:01:58) jo, já si teda taky kupuju papírový diář a moc ráda, jenže zápisy končí někdy v březnu (kupuju v únoru ve výprodeji) pak je tam pár "náhlých výkřiků" a zase nic všechno důležité si musím psát do mobilu, to je jediná věc, kterou mám u ruky a neztrácím ji (jak nezapíšu hned, nezapíšu nikdy)... a taky na mne pak pípá, když je třeba, ta papírová potvora ani nemukne
|
|
|
kachna_ |
|
(1.12.2020 19:07:10) Aleno, úplně upřímně? Protože to chci spíš jenom zdrbnout, než to řešit .
|
Alena |
|
(1.12.2020 20:44:03) "Protože to chci spíš jenom zdrbnout, než to řešit " ja to chapu. :) ale takhle se nedozvis, proc to chce zrovna ta vase (treba jen nesnasi praci s pocitacem :)
|
kachna_ |
|
(1.12.2020 21:36:49) Aleno, naše učitelka má pět dětí (několik prvostupňových), tímhle bych jí teď nezatěžovala, nechám si to na nějakou schůzku
|
|
|
|
Girili |
|
(1.12.2020 21:21:03) To není o staré škole. Ať si to dítě píše třeba do mobilu, ale ať si to míše samo. Jenže ve třetí třídě ten mobil nemá.
|
Federika |
|
(1.12.2020 21:23:28) Girili, kolik třetáků dnes nemá mobil? Ještě za doby mých synů bych řekla, že je většinou nepotřebvali. Časy se mění, zrovna te""d je celkem nutnost,aby už od první třídy nějakou tu techniku dítě mělo. Předpokládám, že různé způsoby distančního vzdělávání s e budou opakovat.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 21:26:41) Federiko, u syna ve 3.třídě neměl z 8 dětí ve třídě mobil nikdo...a kamarádky dcera v běžné ZŠ, kde jich je 25, ho má od 4.třídy a byla prý taky jedna z mála, kdo ho tehdy měli, takže ono asi jak kde...
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 21:28:10) Federika "kolik třetáků dnes nemá mobil"
Hodně. Z těch rodin, kde nechtějí, aby dítě viselo na mobilu. V mojí bublině. Pokud potřebují mobil kvůli cestám domů, aby byla možnost kontroly, mají tlačítkový.
|
Girili |
|
(1.12.2020 21:30:27) A ano, také děti kolem mají tlačítkové mobily. Přesně z tohoto důvodu.
|
|
|
Girili |
|
(1.12.2020 21:28:35) Federiko, syn je ve třetí třídě. Mobil má jeden spolužák, o dalším vím, že ho používá příležitostně, např. když jede na trénink tramvají, ale do školy ho nenosí. Pražská třída, žádná vyloučená lokalita. K mobilům má škola takový přístup, že je spíše omezuje, aby děti trávily čas o přestávkách skutečnou komunikací a pohybem a ne koukáním do displejů. Řešilo se to s preventisty a má to význam - děti (teď mluvím o ťech starších, které už mobily mívají) skutečně začaly trávit přestávky jinak. Ano, vyžaduje to větší zapojení dospělých, intenzivnější dozor ap.
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 21:31:46) Girili "Pražská třída, žádná vyloučená lokalita."
mám podobnou zkušenost
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 21:32:22) Girili, tak to samozřejmě, moje děti mají o přestávkách mobily úplně zakázané, můžou je používat jen při vyučování na vyhledávání informací, pokud se tak domluví. Je ale vhodný je učit zacházet s touhle technikou co nejdřív, využívají a potřebujou teď daleko víc než děti kdykoli předtím.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 21:35:42) U nás taky měli o přestávkách mobily zakázané. To vůbec nesouvisí s možností mít úkoly na škole online. Ve škole mobil k ničemu nepotřebují.
|
Federika |
|
(1.12.2020 21:39:15) Renko,u nás ve šklole te\""d během online výuky (už na jaře) zjistili, že je dobře, když dítě umí vyhedávat na internetu informace a začali je v tom docela podporovat. Takže třeba v dějepise dostávají skupinkový úkoly, mají mobily nebo ipady a sami si vyhledávají věci k tématu, kterej zpracujou a prezentujou. Spousta z těch dětí před jarem neměla an mobil ani ipad, ani laptop,ale teď má každý dítě něco, ve řdě mají wifi a používají i v době, kdy škoa normálně jede. V některých předmětech, teda. Když pak přešli zase na podzim na online, celej ten systém klapal o hodn líp.
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 21:36:06) Federika "Je ale vhodný je učit zacházet s touhle technikou co nejdřív"
Mám zcela opačný názor. Není kam spěchat. Udržet co nejdéle dítě od techniky je lepší. Naučí se během týdne, když na to pak dojít musí (jako při nečekaném jarním lockdownu). Classroom nebo Meet není rocket science. To dá dětem víc zabrat násobilka nebo slovní druhy.
|
Suza007 |
|
(1.12.2020 21:38:06) Souhlas.
|
|
monam |
|
(1.12.2020 21:42:13) Můj osmiletý syn umí s technikou bravurně už od čtyř let, kdy přišel na to, že neznalost písmen se dá obejít hlasovým vyhledáváním. OD té doby najde a pustí si cokoli, co chce. Nějak to zvládá i na noťasu nebo pC, telefony celé rodiny má v malíčku. Přesto svůj nemá. Loni dostal chytré hodinky a s těmi si ještě chvíli bude muset vystačit. Nevidím důvod proč (tedy on důvod má - chce hrát hry, na které je tablet už technicky nedostačující). Ale já mu nekoupím mobil za sedm, osm tisíc, aby ho do měsíce ztratil nebo rozbil. Nejstarší dítě dostalo telefon ve čtvrté třídě, bylo jí 10. Myslím, že ho mohla dostat dříve. Techniku jim rozhodně nezakazuji, ale vyhazovat peníze oknem taky nebudu.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 21:45:53) U nás, kde prakticky všechny děti odmalička dojíždějí, jsou mobily standard. Chápu, že pokud dítě bydlí v dochozí vzdálenosti od školy nebo je doprovázeno před školu a z ní ho někdo dospělý vyzvedne, mobil nepotřebuje. Moje děti jezdily linkovým autobusem už v první třídě, odcházely na spoj samy z družiny. Od třetí třídy jezdily do jiného města na kroužek, cca 20 km s jedním přestupem, takže mobil byl nutnost, a to mobil s daty, aby byl možné dítě lokalizovat, kdyby bylo třeba.
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 21:47:20) Monam, syn ztrácí telefony pořád, ale má Iphona se službou "najdi iphone", využívá často, vždycky najde. Ty hodinky ale taky stačí, nic teda pro mě, já blbě vidím Potřebuju mobil velkej jako tablet:)
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:09:36) Jinak tedy hlavní důvod pořízení mobilu byl, aby se s nimi člověk mohl spojit, musely odmala být doma samy nebo naopak se samy někam přesouvaly. A když to fakt bylo nutné, tak se jim člověk nikdy nedovolal.
Dnes se syn rozhodl jít ze školy pěšky, má to 12 km. Minulý týden jsme totiž mluvili o tom, že můj děda chodil denně do školy a ze školy pěšky. Tak si to chtěl zkusit. Aby nemusel po silnici, vzal to "zkratkou" přes les. Ovšem mobil samozřejmě zůstal doma, takže by si ani nezavolal, kdyby potřeboval. Naštěstí jsem byla ve sladké nevědomosti, protože jsem tuto historku slyšela až dodatečně. Muž už zjišťoval, jestli takhle bude chodit pořád, že ho ráno včas vzbudí, aby mohl v 6 hodin vyrazit, aby byl na osmou ve škole.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:11:34) Renko, přesně proto syn dostal chytré hodinky. Na SIMkartu, dětské, jsou tam i nějaké hry, foťák. Dovolám se mu a on mě. Nic mu nepadá z kapsy.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:12:59) Monam, my jsme po nich taky koukali, jenže je mu 12 a už se mu ten design nelíbil.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:16:46) Renko, jsou i pro dospělé I na tu SIMkartu, nemusíš nic párovat.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:22:52) Monam, já vím, on je nějak nechtěl. Ale on stejně má Garminy kvůli tréninkům, to by se nám tlouklo, co by vlastně měl nosit. Trenér trvá na Garminech u všech, on jim rozepisuje tréninky, upravuje je a kontroluje, takže pro nás to nakonec padlo i z tohoto důvodu.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:29:14) Renko, mě dcera ukecala na smart náramek k vánocům. Doufám, že když jí to bude vibrovat, začne mi ten telefon alespoň brát.... a když ho někde zapomene, holt smůla. Ona zase chce jen jeden konkrétní náramek, naštěstí ne garmin Ale jak mi to nejdříve přišlo strašně k ničemu, tak teď už mám pocit, že ho také nezbytně potřebuji a že muž by ho měl dostat k vánocům
|
Girili |
|
(1.12.2020 22:32:38) Monam, jaké ty hodinky nebo smart náramky máte? Hoď nějaký odkaz, pls.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:35:50) Girili hodinky ty dětské máme kidizoom. Asi nejsou nejlepší, jsou myslím i zbytečně drahé, ale mají zábavné doplňkové funkce a syn je chtěl (měl je kamarád). Letos je chce i desetiletá dcera vlastnící mobil (dostane je, ale koupené z druhé ruky za zlomek ceny). Má to foťák, nějaké hry, nahrávání, krokoměr, budík, tuším to měří kvalitu spánku (syn s tím tedy nespí)... nemá to GPS. Bohužel jsou bu%d hodinky s GPS čistě na lokalizaci dítěte, nebo zábavné hodinky.
|
|
monam |
|
(1.12.2020 22:37:01) A ten náramek jsem pořizovala Xiaomi band 5. ten zatím spíše oťukáváme, tedy já, dcera ho dostane pod stromeček
|
Girili |
|
(1.12.2020 22:52:04) Díky za tipy. Mrknu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 22:21:10) Renko to je prima nápad, že šel pěšky. Taky si občas vzpomenu na babičku, jak měla daleko do školy, myslím, že asi 5 nebo 6 km.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:25:37) Marko, prima nápad, jen bych o tom asi ráda věděla. Kdybych byla doma a očekávala, že přijede autobusem, tak by mě asi kleplo, protože dorazil domů místo ve 14.15 asi v 16.00. Tím, že neměl mobil, bych asi byla nervní. Naštěstí jsem byla v práci a nic netušila.
|
|
Stará husa |
|
(1.12.2020 22:39:33) Můj táta měl taky do školy 5 km, musel chodit od první třídy. Říkal, že se vždycky těšil na zimu, protože jezdili na lyžích. V dnešní době už by si toho moc neužil, celou zimu bláto. Ve 30. letech to asi bylo jiné.
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:40:37) Já jsem chodila pěšky do školy asi dva km a toužila jsem jezdit na koni, dloouuuhé roky
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 21:44:12) Jo, Marko, to máme různé názory.Já si myslím,že je to v dnešní době nutnost. Spousta dětí musela zvládat online výuku už třeba v první třídě, výhodu měly děti, které si věděly rady. Jsem si jistá,že se tenhle způsob komunikace bude víc a víc využívat už od nejmenších dětí. I ve sportu a v kroužcích to te""d tak funguje, děti dostávají pokyny hromadně od trenérů, nikoho nezajímá,že dítěti je teprve 6.
|
Girili |
|
(1.12.2020 21:56:28) Jo dítě v první třídě mám taky. Asi tě už nepřekvapí, že když nemá mobil třeťák, tak ani to v první. A online výuku zvládly obě. Nejmíň jsem tedy distanční výuku zvládala já. Nervově. S technikou to nesouviselo.
|
Federika |
|
(1.12.2020 21:58:09) A jak to dělaly, když neměly ani mobil ani počítač?
|
Girili |
|
(1.12.2020 22:07:54) Neměly svůj. Když je to nutné nebo potřebné, tak jim svoji techniku samozřejmě poskytneme. Ale odmítám, aby škola využívala moji techniku na denní bázi. To není běžná školní výbava třeťáka.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:10:45) Girili, to je těžké. Když rodič nebude spolupracovat, je to ke škodě dítěti. Mojim dětem online výuka fakt svědčila, bylo to asi 10000000x lepší než na jaře. Kdybych se šprajcla, tak mohly vypisovat úkoly z učebnice... U mojí čtvrťačky jsem třeba viděla, že ostatní rodiče s dětmi ty asi 2 hodiny co jeli online jsou. Tak to já si dovolit nemohla, měla jsem doma ještě prvňáka a předškoláka, kteří by zbořili byt. Ale vytvořit podmínky, proti tomu nic nemám.
|
Girili |
|
(1.12.2020 22:23:01) monam, nečteš doufám v mém příspěvku, že jsem se nějak šprajcla? Já jsem při distanční výuce podporovala děti, co to šlo, všechnu naši elektroniku samozřejmě využívaly. Využívají ji i jindy, když potřebují pro projekt najít nějaké info ap.
Zároveň si ale myslím, že pro běžnou výuku a kontrolu nad zadanými úkoly, by dítě ve třetí třídě na denní bázi nemělo nebo nemělo být školou nuceno využívat techniku ani svou, kterou třeba zatím programově nemá, ani svých rodičů, kteří v ní třeba mají soukromé a pracovní věci a nechtějí ji bez kontroly denně poskytovat dětem. Doufám, že je můj postoj srozumitelný.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:26:53) Girili, jo trochu jsem to tam viděla. POkud to tak není tak se omlouvám
|
Girili |
|
(1.12.2020 22:40:40) Jinak sestavu doma máme podobnou - měla jsem online prvňačku a třeťáka a k tomu batole. Byla jsem s prvňačkou u online výuky první dva dny, pak už si musela poradit sama, musela jsem odstiňovat roční batole a občas pomoct třeťákovi se samostatnou prací ap. Třeťák jel online sám už od jara. Když potřebovali pomoct, holt za mnou zašli nebo zavolali. Taky jsem trochu neměla nervy sledovat, jak při výuce neustále padá pod stůl tu tužka, tu pracovní sešit, tu mazací tabulka, tu celá dcera... Paní učitelka to nějak dávala lépe než já.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:44:43) U sná prvňák moc online nejel. Měli asi 2x týdně takové online setkání, kdy si povídali. Jinak měli úkoly. Byl to boj. U syna jsem se vysloveně těšila, až do školy půjde. Jemu to doma vůbec nesvědčilo a mě tedy taky ne.
|
Girili |
|
(1.12.2020 22:57:07) Prvňačka měla online hodinku denně + samostatnou práci + 3x týdně večer online čtení s paní učitelkou (četla paní učitelka, děti jen poslouchaly) + 2x týdně offline nahrávku čtení. Plus pro samostatnou práci krátká ukázková videa - uvolňovací cviky, držení tužky, kroužení písmenek ap. Učitelky prvních tříd se moc snažily a vedly to podle mě perfektně. A přesto to byl boj neskutečný! Jak já si oddechla, když se vrátila do školy!
|
monam |
|
(1.12.2020 23:00:51) Girili tak to je super, to mělo smysl. Syn neměl nic podobného. 2x týdně se sešli, poklábosili, zapojovali se samozřejmě jen ti kdo se zapojovat chtěli, takže syn ani nepípl. Ale viděli se. A pak úkoly. Netlačili na nás moc, to si nemohu stěžovat, ale každodenní dohadování s prvňákem, který se nechce učit, to je peklo. Jsem ráda, že už to za mě dělá někdo jiný. Syn chodí do alternativy, úkoly ani známky nemají, na mě je logopedie. I to je o nervy. Druhý syn půjde do stejné školy. U dcer jsem měla ambice, u synů jsem se zřejmě dostala na hranu svých psychických sil.
|
Girili |
|
(1.12.2020 23:07:02) To máme podobné. Prvňáci také nemají známky. I když tedy není to plošně, je to učitel od učitele, ale všichni dávají přednost jinému hodnocení nebo to hodně kombinují. Z logopedie nás propustili začátkem září - z toho jsem taky myslela, že zešedivím. Trochu teď zvažuji, zda tam ještě nezajít. Přestože už všechno umí a i běžně používala, poslední dobou začíná R a Ř flákat a nevyslovuje ho pořádně.
|
monam |
|
(1.12.2020 23:14:03) Girili, u nás je to v zásadě také učitel od učitele, ale dvě třídy byly označeny jako alternativní a mě se celkově ten koncept, kdy děti nesedí celý den na židličce, líbí. Uvidím, jak to sedne synovi. Mladší dcera šla do výběrové školy kam se dělaly talentovky, měla jsem z toho celé prázdniny dilema, protože na spádové škole by měla fajn suprovoou učitelku, která ale vedla děti velmi volně. A ukázalo se nakonec, že tahle dcera potřebuje systém a řád, vědět co bude za hodinu a zítra, ráda plánuje. U syna byl výběr jiný, buď jazyková třída s průměrným učitelem, což by už vzhledem k našemu boji s logopedií bylo problematické, nebo klasická třída se špatnou učitelkou, nebo alternativní třída s Hejným blokovou výukou, projekty apod a velmi dobrou učitelkou. Za rok to budu řešit zase a už z toho mám osypky. A jen dořeším základní vzdělání, budu řešit s nejstarší střední školu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:13:41) Marko, já si třeba nemyslím, že je dobře držet děti od techniky co nejdéle stranou...syn se s PC seznamoval už kolem 5 let, kdy si tam uměl najít a pustit video s vlaky, které chtěl apod...později jsme spolu i vyhledávali věci do školy, učil se s tím pracovat...i s mobilem uměl zacházet dřív, než dostal svůj vlastní, půjčovala jsem mu občas svůj...nejdřív měl tlačítkový a svůj první dotykáč dostal loni k 11.narozeninám...nijak mu ho neomezujeme, teď ve 12 má v podstatě bez omezení i PC, dokonce dostal už dopředu k vánocům svůj noťas (jediné omezení je, že si musí udělat věci do školy a nějakou práci, co je potřeba doma). Nemám vůbec nic proti technice, aby se s tím učili zacházet apod...a třeba i daleko dřív, než v první třídě...ale třeba ve 3.třídě bych mu ho nepořídila...už jenom proto, že by byly pořád dohady, kdy a jak dlouho na tom má být...protože ve 3.třídě bych mu to neomezeně nenechala ani náhodou... A taky si nemyslím, že je správné, aby školy, nebo kroužky trvaly na tom, že dítě v první třídě musí mít mobil...nebo prostě předpokládaly, že ho každé bude mít...
|
monam |
|
(1.12.2020 22:21:02) TaJ zásady jsou hezké, ale na příkladu svého staršího syna vidím, že když chce, cestu si najde Jasně, není jedináček, není pod neustálou kontrolou. Ta rychlost s níž se naučil pracovat s notebookem mě fascinovala, stačilo mu tak deset minut a byl v obraze. Díky tomu, že máme nyní po bytě rozmístěno pět počítačů nebo notebooků (muž dva, já jeden, děti dva) se mezi nimi fikaně přemístuje a nosí si sluchátka, aby nebyl slyšet. Je mazanej Vlastně mu to přeju, jen mu iphone nekoupím. Ani jiný mobil, zatím prostě ne. Má to slíbené k dalším narozeninám, ale spíše ho budu ukecávat na nadupanej tablet. Ty co máme už dosluhují.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:27:19) Monam, tak jasně, my to dítě máme jedno, tam to ohlídáš...navíc donedávna jsme měli doma jeden jediný pevný PC, který je navíc na naprosto viditelném místě v malém obýváku, kde jsme přes den vlastně všichni, kdo jsme doma (nebo ve vedlejší kuchyni)...takže fakt moc nehrozilo, že by si tam vlezl bez našeho vědomí...a i později jsme ho několikrát upozornili, že jestli bude mít tendenci tam vysedávat pořád, i když nemá svoje věci hotové, tak to zaheslujeme a bude konec...jednu dobu dohady byly, dokonce jsme párkrát schovali i myš, když s ním nebyla vůbec žádná domluva...celkem brzy pochopil, co je pro něj výhodnější a teď už mu neomezujeme vůbec nic, on si svoje udělá a jsme spokojení všichni
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 22:37:42) TaJ jsem proti technice moc brzy a pro mě je i třetí třída moc brzy. Ten čas bez techniky se už nevrátí. Bohužel teď i prvňáci museli začít, ale taková je situace.
Klikat na mobilu nebo tabletu není nic, co by se muselo dítě složitě učit a proto začínat brzy, aby se stihlo za roky naučit složitosti. Podle toho, co jsem viděla a slyšela, se děti (dosud bez znalosti techniky) naučily těch pár kliků fakt rychle.
Náročnější je naučit se plánovat si čas, že si nemohou nechat vše na poslední den, když na daný úkol mají týden apod. A to je nenaučí tablet nebo mobil, ani kdyby ho měli od 3 let. Na to musí přijít sami.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:44:03) Marko a proč si to nemohou nechat na poslední den? Jako já mám taky ráda hotové věci s předstihem, ale syn je odmalička pravý opak...všechno dělá až těsně před...úkoly počínaje, přes přípravu stativu, foťáku a baterek do kamery, když někam vyrážíme (pravidelně to ráno sbírá na poslední chvíli) až po ranní vstávání, kdy má budíka na 6h (nevím proč) a z postele ho honím v 6:45, vyleze v 6:50, odcházíme v 7:05...ale kupodivu zatím vždycky všechno měl, stihnul... Jinak třeba to, že syn býval u PC už mnohem dřív, než v první třídě, tak to neznamená, že jsme nedělali mraky jiných věcí...obvykle jsme bývali celé dny venku, nebo jsme doma spolu něco tvořili...no a večer místo večerníčku si pustil pár videí s vlaky...a pak jsme v posteli ještě třeba i hodinu četli knížky... Jako jasně, nechtěla jsem, aby u toho seděl hodiny a hrál hry...ale taky jsme ho od toho nedrželi úplně stranou...pravda, k mobilu se dost dlouho nedostal, protože já sama mám dotykáč teprve asi 3 roky, on svůj vlastní teprve rok a půl a manžel má doteď tlačítkový a jiný nechce
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 23:15:25) TaJ "proč si to nemohou nechat na poslední den?"
Protože to nestihou, když je úkolů víc na stejný termín nebo když je to úkol, který trvá vytvořit déle. Plácnu - vypěstovat klíčky ze zrn hrášku, odevzdej v pátek. Tak nemůže začít v pátek ráno, že ten den je termín... Musí se naučit to plánovat, rozvrhout na dny.
|
TaJ |
|
(2.12.2020 13:57:29) Marko, aha, tak podobné úkoly syn za 7 let nikdy neměl...i když měli udělat nějakou prezentaci, tak to obvykle dělal poslední den, ačkoli já sama bych si třeba už pár dní předem hledala články k tématu apod...on si na to sedne poslední den a prostě to udělá najednou...
|
|
|
|
|
|
Markéta |
|
(1.12.2020 23:51:39) Proč je v dnešní době udržet dítě od techniky co nejdéle?
|
Marika Letní |
|
(2.12.2020 9:48:12) Protože děti, které jsou od malička na tabletu a mobilu, nerozvíjejí řečové centrum, mají malou slovní zásobu, negativně jsou ovlivněny další kognitivní schopnosti.
Např. neurolog Stránský varuje před negativními dopady počítačů, mobilů a elektronických hraček na lidský mozek.
„Mozek prochází deevolucí. IQ buď klesá, nebo stagnuje. Testy zůstaly stejné, ale výsledky jsou horší, protože žáci neumějí přemýšlet,“ popisuje přímé důsledky neurolog."
"....technologie nás stále více nutí, abychom se zbavovali určitých přirozených evolučních schopností, které jsme měli. Toto zjišťujeme téměř denně. V neurologii již máme metody a přístroje, kterými můžeme měřit určité mozkové schopnosti a tak porovnávat jak se postupně mění v horizontu před 15 lety až dodnes. Zjišťujeme, že doslova některé intelektuální a mozkové schopnosti plošně odpadávají z jedné generace do druhé a že to přímým důsledkem užívání technologií."
"Čtení z papíru je lepší než z obrazovky, protože si člověk pamatuje o 30 procent víc - je to přímá neurologická spjatost."
Neurolog profesor Martin Stránský je asistenčním profesorem neurologie na Year School of Medicine, primářem neurologie na Yale New Haven Medical Centre. V Praze založil polikliniku na Národní třídě a kancelář ombudsmana pro zdraví.
Zdroj: https://www.idnes.cz/onadnes/zdravi/deti-a-pocitace.A180129_143511_zdravi_pet https://www.kupredudominulosti.cz/stransky-jan-martin-1d-velka-katastrofa-nas-nemine-muze-nas-zachranit-pred-necim-jeste-horsim/
|
TaJ |
|
(2.12.2020 14:04:26) Marko, tak to, co píšeš, je asi známá věc...nicméně u nás jsem v tomhle směru klidná, když byl syn v předškolním věku, tak jsme doma vůbec neměli ani tablet, ani dotykový mobil, ani notebook...jen jeden pevný PC, který jsme dost omezovali, on ho ani dlouho nezajímal, až pak díky těm videím vlaků apod... O PC začal jevit zájem až když už mluvil v pohodě...no a co se týká toho čteného textu z obrazovky versus z papíru...tak to je asi individuální...syn si víc pamatuje to, co si přečetl na netu, než když si tu samou věc čte z učebnice...
|
|
|
|
|
Girili |
|
(1.12.2020 21:53:07) On s tou technikou zacházet umí, můj mobil už párkrát v ruce měl. Přesto je to můj mobil a dostane ho jen, když já dovolím. A obtěžuje mě, když někdo v době běžné výuky, staví zadávání úkolů na denní bázi na mojí elektronice, kterou používám já. Syn prostě zatím nemá a nebude mít vlastní chytrý telefon ani PC. Teď jsem na mateřské, ale předtím jsem měla chytrý telefon, který jsem používala zároveň jako služební a tak musel být zabezpečený a teoreticky bych ho neměla dát z ruky, bo zodpovědnost... Manžel má telefon blbý. Ve své profesi elektroniku vyvíjí, tak se jí nepotřebuje příliš zahlcovat ve svém soukromí. Pro nás prostě není elektronika, sdílené kalendáře, chytří asistenti ap. středobod naší komunikace. Děti (zatím) víc baví chodit ven. A rozhodně je nemíním podporovat v tom, aby se to zvrátilo ve prospěch času s strávených u monitorů a dispeljů.
|
Federika |
|
(1.12.2020 21:56:28) Girili, u nás děti od druhé třídy dostávaly k zapůjčení laptop, aby mohly mít online výuku, pokud jim to neposkytli rodiče.
|
Girili |
|
(1.12.2020 21:57:37) Počítačů máme dost, poskytli jsme jim je, neboj. V tom to není.
|
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:01:33) Federiko, jenže vaše škola je v mnoha směrech spíš výjimečná...ve většině škol to takhle nechodí...
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:03:47) Taj, už se t o tom psalo víckrát, školám byly třeba i použité laptopy nabízeny, záleželo na škole, jak si poradí. Ale jde spíš o to,. že i rodiče by už měli počítat s tím,že je to prostě nutnost. Jakkoli třeba můj nejstarší sny ještě v páté třídě nepotřeboval ani mobil ani laptop, dnešní páťák se bez toho neobejde. A v týhle době je navíc všechno jinak.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:07:30) Moje děti jsou na běžných ZŠ a měli jsme půjčený noťas. Sice jsme se jako rodina přes léto vylepšili, ale chyběla nám jedna kamera a než jsme jí koupili chvíli trvalo (protože jsme kupovali jako o život stoly, židle, lampy prostě to všechno, co mě nenapadlo shánět v létě). Dcery třeba měly velký 2,5m dlouhý stůl... jenže tam mohla být jen jedna.... online výuka nás donutila předělat byt....
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:15:56) Monam, ale to je to, o čem píšu. Prostě si to žádá doba a okolnosti, tak se jako rodič snažím zařídit dětem podmínky. K čemu bude, když budu nadále přesvědčena o tom, že dítě v tomhle věku nepotřebuje mobil, nepotřebuje techniku, whatsup, Zoom, Teams, skype atd? Potřebuje, pomůže mu to. Před jarem neppotřeboval.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:19:57) Je pravda, že každé dítě dostalo svůj počítač vstupem na gymnázium, to si vůbec nedovedu představit jejich fungování bez vlastního počítače. Do té doby na počítač moc nechodily, případně si půjčily náš, ale zřídka. Mobily ale měly, což bylo dané tím dojížděním. U nich ve třídě měl mobil asi každý.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:22:13) Renko, moje mladší dcera dostala mobil ve druhé třídě, protože bylo potřeba, aby došla od tramvaje do školy a já měla přehled.
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:23:22) Dcera neměla ani počítač ani laptop, ani mobil. Teda ten měla,po mně, ale víceméně nepoužívala. Na jaře musela začít používat, tak naskočila d všeho. A teď už používá všechno. Kdyby byla mladší, dopadlo by to stejně, prostě pokud je nutnost, musí. Na gymnastiku natáčejí krátká videa se cviky a posílají trenérkám. Jsou to jejich vlastní skupiny, rodiče tam nemají přístup a jsou tam holky od šesti let. Navíc i ty šestiletý mají denně tři hodin online trénink, k tomu potřebujou aspoň ten mobil, přes kterej pak posílají ta videa. Ani to dřív nepotebovaly.ř
|
monam |
|
(1.12.2020 22:26:12) Federiko jo, dcera ovládala počítač a připojení docela v pohodě, když nám vypli net. nebyla jsem doma, tak jsem ji telefonicky instruovala, jak se připojit přes mobil. Podobně jsem nebyla doma, když zkolaboval počítač a ona si musela vzít noťas, najít kam a jak se připojit apod.
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:27:49) Monam, moje dcera byla na jaře truhlík, neuměla nic, věčně něco haprovalo, s technikou. Teď je na tom často líp než já. Jediný, co bych chtěla, je, aby si dodělala kurz "psaní všema deseti", který jim škola nabídla.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:29:58) Zrovna včera jsem sledovala dceru jak datluje jednám prstem a přemýšlela, proč se při informatice neučí nic užitelného
|
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:31:51) Federiko, jo, kurz psaní všema deseti bych u syna ve škole taky brala...ale nemají to tam...a samotného doma by ho to asi nebavilo...já mám třeba z toho i státnici (dokonce ještě na klasickém psacím stroji ), ale co tak pozoruju, tak on syn píše dost rychle i tak, má takový nějaký svůj styl, ani nevím přesně jaký, píše několika prsty, ale fakt celkem rychle...nějak si to zdokonalil při tom psaní komentářů a odpovědí na svůj YouTube kanál
|
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:32:11) Federiko, taky jsem jim nabízela ten kurz, sama píšu všema deseti. Oni nechtějí, že prý píšou i tak rychle a taky používají více prstů. Dcera mi ukazovala, že to zvládá taky prakticky poslepu, kromě háčků a čárek. Nemají ale správný prstoklad, je to škoda, nutit je nebudu, ale byla bych ráda, kdyby se to naučily správně.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:35:41) Renko, jo, taky myslím, že se to syn nebude chtít učit, protože on přece píše rychle a víc nepotřebuje...ani nevím, možná by to fakt nevyužil, nevím, jestli je to fakt nutně potřeba...třeba manžel se učil zacházet s PC až se mnou a fakt ze začátku ta písmena doslova hledal, i teď občas tápe...ale napíše si, co je potřeba a už to nepíše po jednom písmenku
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:36:49) Syn to dělal v primě, nadával, měli to denně na rychlost, ale fakt je to rozdíl, píše hodně rychle, bez koukání a správně.
|
monam |
|
(1.12.2020 22:46:19) Moje máma má nejen státnice, ale i nějaká ocenění, až si nepamatuji jak rychle uměla psát, ale byla v tom hodně dobrá. Evidentně to není dědičné, protože já se to nenaučila.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:48:47) Monam, já tenkrát u státnice, kterou jsem dělala ještě na klasickém psacím stroji, do kterého se muselo mlátit, měla asi 210 úhozů za minutu...na PC mi to jde asi rychleji, ale nikdy jsem to nezkoušela měřit
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:50:31) Já bych to možná uměla, kdyby mě násilím na gymplu nestrčili na chemickej ZVOP, v rámci kterýho jsem musela mít týdně 12 hodin chemie, kterou jsem nesnášela a místo jsem mohla jít na ekonomickej ZVOP, kde se učili psaní všema deseti
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:52:47) Já jsem vyloženě chodila na kurz, ale mě to bavilo. A myslím, že by je to v té informatice učit mohli místo toho, aby probírali zastaralý HW, který patří leda do muzea.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:54:36) Renko, tak u nás je v informatice naštěstí učili dělat třeba prezentace v powerpointu, se kterým já jsem vůbec neuměla a takové podobné věci...
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:56:13) TaJ, to se učí taky, zase tak tragické to není. Jenže někdy v primě měli HW počítače, a to bylo k pláči, protože se to učili ze zastaralých materiálů, takže to už dávno neplatilo. A to se měli učit zpaměti konkrétní typy procesorů, prostě nesmysly.
|
|
|
monam |
|
(1.12.2020 22:57:11) já jsem se to snažila naučit sama, mnohokrát, ale asi pozdě. Už jsem měla zafixované ty špatné stereotypy a z toho se jde přeučit těžko. Já píšu rychle, poslepu, ale dělám opravdu hodně překlepů. A píšu neefektivně, nějaká písmena na kraji klávesnice lovím nelogicky rukou, která je dál.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:59:34) To si myslím, že už děti právě mají špatně zafixované a bylo by to pracné, asi by to nějak šlo přeučit, ale musely by začít od nuly. Myslím, jak se to člověk učí bez koukání na klávesnici, že by to i šlo, protože se prostě vytvoří jakési schéma v mozku. Ale když nechtějí, tak holt budou psát po svém.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 23:01:53) Renko, jo, já to taky už nechávám být, on píše dost rychle, překlepů dělá málo, tak ať si píše, jak chce
|
|
|
TaJ |
|
(1.12.2020 23:01:03) Monam, jo, myslím, že když má člověk už nějaké stereotypy, tak se to odnaučuje těžko...já měla výhodu, že jsem se to učila hned po základce, dělala jsem tenkrát obor technicko-administrativní pracovnice a tam po nás chtěli na konci i tu státnici...do té doby jsem se nikde k psacímu stroji, natož k PC nedostala...a pamatuju se, jak mi někdo z příbuzných prorokoval, že až přijdu do kanclu, že tam se to odnaučím a budu psát "všema dvěma", no neodnaučila, ani náhodou, používám to pořád, jak předtím na stroji, tak potom na PC...
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 23:34:52) monam "A píšu neefektivně, nějaká písmena na kraji klávesnice lovím nelogicky rukou, která je dál."
To já už taky nepíšu úplně správně. Nepamatuju si čísla poslepu, to jsem zlenivěla numerickou klávesnicí a už se to znovu nenaučila. Nepamatuju si závorky, shift mačkám někdy místo pravým tak levým malíčkem i pro A a S, takový dvojhmat, ostuda. Ale pořád skvělé oproti psaní dvěma nebo čtyřma prsty.
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 23:23:01) Na ekonomickej ZOP jsem právě chodila na gymplu a bušila do stroje, až jsem měla otlačené prsty. Je to jedna z dovedností, kterou jsem fakt užila celoživotně. Sice dělám mraky překlepů, proti tomu, jak jsem psala tehdy, ale na počítači je to jedno.
Řídit auto, jezdit na kole, plavat, psát všema deseti, to považuju za potřebný základ. A angličtina, ale to už není vyloženě dovednost.
|
Federika |
|
(1.12.2020 23:25:26) No a mě strčili na tu chemii. Měsíce a měsíce jsem jen myla zkumavky a dejchala ten chemickej smrad A pak když jsem poprvé v Praze ten rok před VŠ pracovala chvíli jako sekretářka, tak jsem musela jít odpoledne za svý poslední peníze koupit obálky, protože všechny ty, co jsem měla nadepsat, jsem zkazila... Mudr Alois Novákkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk....
|
K_at |
|
(2.12.2020 6:54:53) Federiko, ty perlíš! 🤣🤣🤣
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 22:43:14) Když si vzpomenu na moje mlácení do psacího stroje, kdysi na gymplu... Stála jsem o to psát elegantně všema deseti. Nelíbilo se mi datlování několika prsty, to dělala maminka v práci, fascinovala mě jedna příbuzná, co psala jak kulomet, jednou jsem to viděla a chtěla umět.
|
Stará husa |
|
(1.12.2020 22:51:11) Marko, já chodila na gymplu, jmenovalo se to technika administrativy. Vůbec mi to nešlo, já mám volsovy ruce. Jako jediná z celé třídy jsem se to nenaučila. Sebevědomí pod nulou. Nakonec jsem se naučila psát na stroji v práci, píšu celkem rychle, třema prstama, ale musím koukat na klávesnici, poslepu to neumím.
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.12.2020 22:41:49) Mám dojem, že kurz psaní 10 je i on-line, ale nezkoumala jsem to.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:45:17) Marko, jo, myslím že ten kurz všemi deseti se dá někde na netu najít...ale třeba syn to dělat nebude, protože to nepotřebuje, jelikož píše rychle i tak, to je jeho přístup k většině věcí
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:46:03) Tohle je nějakje speciální kurz pro školy, škola dcery se někde v něčem umístila, už nevím o co šlo,ale dostala zdarma na rok en kurz, pro děti.Dceři se do toho nechce, ale fakt je to dobrý, i já jsem proti našemu kulometu synovi břídil.A i když se tu v primě.vztekal, tak te""d říká, že je rád. že to umí.
|
Renka + 3 |
|
(1.12.2020 22:50:45) Jo, je to skvělé to umět. Dají se najít různé kurzy, ale moje děti mají postoj, že i tak píšou rychle, ale není to stejné. Sice nějak vědí, kde které písmenko je, ale zafixované to schéma nemají. Já bych asi konkrétní písmeno nedovedla říct, kde se na klávesnici nachází, kdyby mě někdo zkoušel jen tak bez psaní, ale v rukou to mám.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:20:36) Federiko, u syna ve třídě na jaře, tj. v páté třídě byl jeden klučina, který přístup na PC neměl, dokonce ani neposílali vypracované úkoly mailem, telefon měl obyčejný...a nikdo s tím problém neměl, rodič dovezl do školy vypracované úkoly v sešitech, nebo na papírech, včetně referátů...takže by se bez toho PC loni klidně obešli...a když pominu distanční výuku, tak by syn v podstatě normálně ten PC taky nepotřeboval k věcem do školy...akorát by holt musel možná nějaké informace jít hledat doma do knížek, nebo do knihovny...ale jinak by bez PC mohl existovat úplně v pohodě, co se týče školy... A prostě školy jsou různé, to, co máte vy, není úplný standard...u nás jim na distanční výuku třeba vytvořili třídní webové stránky, kam dávali úkoly, nebo na FB uzavřenou skupinu, kam si mohli psát...nakonec těsně před otevřením škol spustili i online výuku a fungovalo to...ale vezmi si, jak často tady někdo píše, že jejich škola jede systémem stránka v učebnici, cvičení, opsat, vypsat...
|
monam |
|
(1.12.2020 22:23:29) TaJ ale ty nevíš, jak se cítil ten klučina... Dcery se připojovaly mnohem dříve než musely, pokecat se spolužáky, zůstávaly připojené i na plonkové hodiny, viděli se, blbli. To jim chybělo hodně na jaře
|
|
Federika |
|
(1.12.2020 22:26:13) TaJ, ale systém str. ta a ta, do tehdy a tehdy, to fakt není distanční výuka. I u nás je rodina, která žije alternativně a nemají vůbec žádnou techniku, ani rodiče. Tak ti se dohodli na jiné formě spolupráce.Ale dítě pracovalo. Jen s tím rodiče měli o dost víc práce.
|
TaJ |
|
(1.12.2020 22:29:19) Federiko, já vím, že to není žádná výuka, ale přesto tak spousta škol fungovalo...a zase, bavíme se o distanční výuce, tam se to PC nebo mobil hodily, to jo...ale za běžné situace, kdy chodí normálně do školy, tak u nás PC vlastně vůbec nepotřebují...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kosatka2 |
|
(1.12.2020 21:36:46) Syn je ve druhé třídě, 1 dítě má mobil a 1 ty vychytané hodinky. Svému dítěti zatím mobil rozhodně nekoupím. Odmítla jsem i tablet od tchána. Občas hry hrají, ale rozhodně nechci, aby to měli k dispozici bez mého dozoru v tomhle věku. Ani v 5. třídě nemají všichni mobily, někteří jen tlačítkove. A není to o penězích.
|
|
|
|