Oliverka |
|
(8.2.2019 17:39:43) Syn je soutezivy a to velmi. Je to jeho prirozenost. Taky ma neuveritelnou schopnost odhadnout lidi bez prirozene autority a lehce jim komplikovat zivot. To se stalo s trenerem fotbalu, syn vycitil jeho nejistotu a uz to jelo, strhl cely tym (v podstate prevzal roli vudce). Tad ma trenera, ktery je osobnost a syn maka a bavi ho to a trener z nej dostane to nejlepsi. I ve skole potrebuje pevne vedeni ale zaroven prostor k diskuzi.
Mezi klukama je hodne oblibeny. Treba rano ho privedu do druziny a v Tu ranu je kolem nej 5 kluku a cekaji co syn vymysli. V prvni tride vytvoril partu kluku, o hlavni prestavce hrali hry, a muj syn inicioval aby vzali do party autistikyho kluka s kterym si predtim nikdo moc nehral.
Ve skolkovem veku byl hodne fyzicky. Slovni komunikace byla moc pomala a namahava a na to nemel trpelivost. Ted je mu 8 a nevaha obcas pouzit sarkasmus, coz taky obcas nejaky dospely nelibe nese.
Mym cilem neni ho nejak zasadne menit, spis obrusujeme hrany a ucime lepsi komunikaci.
Popravde se O jeho budoucnost az tak nebojim, to spis mam Strach o moji az prilis empatickou dceru.
|
Oliverka |
|
(8.2.2019 17:42:24) Kat, myslim, ze u hodne deti pomaha, kdyz vedi ze jsou respektovany a jsou u nich oceneny I jine vlastnosti, nez treba poslusnost.
|
K_at |
|
(8.2.2019 18:06:14) Oliverko, a z ceho jsi usoudila, ze ocenuji jen poslusnost? Samozrejme je ocenovano mnoho ruznych veci. Ale chovani, ktery muze skoncit prusvihem, bouchani atd opravdu ocenit nemuzu. A uprimne me to nekdy stve, vycerpava a dost otravuje. Clovek by rad delal...a misto toho...
|
Oliverka |
|
(8.2.2019 18:23:24) Kat, nepisu, ze ocenujes jen poslusnost. Ale treba deti co jsou soutezive by ocenily kdyby se tato vlastnost cenila a ony mely moznost opravdu v necem soutezit. Z nazvu tematu jsem mela, mozna mylny, dojem ze soutezivost je nezadouci.
Ja myslim ze na kazdy diteti se da najit neco co je pro ne dulezite. Problem vidim s tim poctem co tam mate. U nas bylo 12 deti na jednoho dospeleho, coz je o necem jinem. Ve skole je jich ted samozrejme vic, ale uz jsou zase 6+. Taky u vas vidim jako problem, ze mate malo free play. Moje tehdy skolkove deti travily vetsinu dne na skolkove zahrade.
|
Oliverka |
|
(8.2.2019 18:31:12) A jeste pridam jednu zkusenost. Jakekoliv fyzicke potycky mezi klukama nikdy namely dlouheho trvani. Kluci byli behem dne zase kamosi a zivot sel dal.
U holek pozoruju vetsi nevrazivost, zlomyslnost a vydrzi jim hodne dlouho s nekym nekamaradit, popr nejakou holcicku vyloucit. Dcera tohle spatne snasi i coby pozorovatel.
|
|
K_at |
|
(8.2.2019 18:37:08) Oliverko, opet - nektere chytre zeny z Inspekce ti reknou, ze soutezeni ne. A nekteri se mezi sebou mydli prave proto, ze nesnesou, aby ten druhej treba byl v cemkoliv jakiby prvni. A nejde o potycky mezi kluky na ukor kamaradstvi. Jde nejdy o zdravi. A free play? Rano maji volno do cca 8.00/8.15. Popovidame, cvicime (vcetne behani, skakani, hry atd). Potom "prace". Dle situace a druhu prace - nekdy 20 minut, nekdy hodina, podle toho, co se dela a jak. Potom ven. Odpo volno.
|
Oliverka |
|
(8.2.2019 18:56:56) Proc soutezeni ne? Jaky je duvod ? Popravde, asi by se mi vase skolka nelibila. To neni nic osobniho proti tobe. Fakt tam mate malo free play. Jestli deti potrebuji vic stimulace, mely by byt uz ve skole.
|
|
Alena |
|
(8.2.2019 19:22:49) A jak jsou dlouho venku? Maji volno nebo jdou na "prochazku"?Co je to ta prace?
|
K_at |
|
(8.2.2019 19:46:36) Aleno, podle pocasi. Zahrada, nebo hriste blizko, vychazky spis v lepsim pocasi. Sidliste v zime je hnusny. Prace je proste rizena cinnost k danemu tematu, zahrnuje cokoliv (kombinace) - vytvarka, cviceni, rozvoj motoriky a smyslu, rozumovka, grafomotorika, idealne kombinovane dohromady. Proste rozvijeni vseho od hrube motoriky az po smysly a rozum.
|
Alena |
|
(8.2.2019 20:04:11) Takže když dítě přijde v osm a jdete venku na procházku, tak nemá žádnou volnou hru?
|
K_at |
|
(8.2.2019 20:13:36) Aleno, zalezi na konkretni konstelaci. Vetsinou ano. Nepredstavuj si, ze rizena prace je v lavicich. Casto maji praci treba jen predskolaci, nebo se stridaji ruzne cinnosti. Nekdo si hraje a nekdo jde se mnou neco delat. Nekdy treba deti vymysli ci chteji neco, vyjdeme vstric. Potom jsou dny, kdy si rozvinou svoje hry tak pekne, ze jim to nerusime a nechame je uplne bez organizace. Hlavne ale, skolka je vzdelavaci zarizeni. Takze ano, je i organizovana cinnost.
|
Alena |
|
(8.2.2019 20:20:08) Takze ano, je i organizovana cinnost" aha,no na me to dělalo dojem, že je te organizace převaha (to rizene cvičení, prace), pak bych tu chlapeckou "nevybehanost" dost chapala.
|
K_at |
|
(8.2.2019 20:25:57) Aleno, rizene cviceni, jo. Od hopsani, pohybovek, hudby a rozcvicky, pres tanec, opici drahy, relaxaci, atd. Vsechno mozne. Navic s tim, jaky problem ma hodne deti vubec s vnimanim sveho tela a motorikou, je to nutnost. Jde i o uvolnovani pazi, ramen, moznost naucit se treba kotoul, atd. Ja holky nevim, ale ona ta skolka fakt neni hraci koutek v tescu.
|
Alena |
|
(8.2.2019 20:47:38) Nevím.kdyz to čtu, jsem z toho unavena. Z mého pohledu to nutnost není,pohyb i motorika, to všechno se da delat přirozeněji venku (moje deti zadne rizene cvičení ve tRide nedelaly), deti jsou vic "na volno" a pak vic v klidu. Dříve deti blbly po vesnici, řízenou relaxaci nepotřeboval a obratne byly azaz.
|
K_at |
|
(8.2.2019 20:52:38) Aleno, no mozna ze o tom ani nevis, co vsechno delaly deti v ms. Pokud chodily do bezne skolky, tak na 99% cvicily. A ano - behaly cele dny venku. Dnes deti cele dny venku nebehaji. A podle toho taky casto vypadaji. Mame mj deti pripravit na ZS, kdyz ma dite problem, redime ho my.
|
Alena |
|
(8.2.2019 20:59:58) Fakt vím co dělaly :). Chodily do státní alternativy. Ano, más pravdu, dnes deti nebehaji a proto je zavrem s podložkami do místnosti, aby nebehaly vůbec. Ty za to nemůžeš, ale je to padle na hlavu.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 20:54:25) Aleno, vidím to podobně. Nechci se v žádném případě dotknout Kat a její práce, ale školka v té podobě, kdy je přes 20 dětí ve třídě, musí je zvládnout většinu času jedna učitelka, mají předepsánu spoustu povinných činností a ven se dostanou minimálně, to je prostě nepřirozené.
|
K_at |
|
(8.2.2019 20:57:07) Ropucho, jo, taky bychom byly happy,kdyby bylo do 15 deti. Jinak zima je specificka. Pokud je tepleji a neni blato na zahrade, jsme venku mnohem vic. I odpoledne, i dopoledne. Vic se chodi atd. To je jasny.
|
Alena |
|
(8.2.2019 21:03:37) Hrani v bahně, skákání v louzich to je všechno fajn, není důvod zkracovat pohyb venku.
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:09:57) Aleno, do haje, je to uzasny! Ale ty deti na to nejsou vybaveny! Rodice se divi, kdyz jdeme v mrholeni, nebo je vetrno. No ale ty boty?!?! A on byl MOKREJ?!?! Sorry, ale trochu si to predstavujes z pozice maminky. Uprimne - deti od blata znamenaji i celou satnu, ponozky, backorky, veci ve skrince od blata. Zouvaji se, prevlekaji a je od toho vsechno a vsude. 28 skrinek jedna vedle druhe. Mokry veci ze snehu vyvesime. 5 boty od blata vyresime. Ale 20 blativcu nemam kde odblatit.
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:13:49) A sankovani? 1 vydrenej kopecek blizko. Druhej dal, posranej od psu. A jsou tam vsichni. Navic chodniky castecne namrzly a klouzavy. I ja se plizim. A pruvod cca 22 deti a vetsina tahne boby? Pres silnice, chodniky s lidmi, huraaa!
|
|
Bouřka |
|
(8.2.2019 21:18:15) 24 dětí od bláta musí být chuťovka, my jich máme půlku a stačí . Visí to a opadává všude. Takový boty od ornice jsou taky boží, děsně milovali hon na žížaly. Vzít je pak hadicí by bylo asi nejefektivnější
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:19:54) Bourko, dekuji za pochopeni.
|
|
|
Alena |
|
(8.2.2019 21:23:50) Kat, někde se bahni 25 deti a není to problém. Výbava je po rodičích tvrde vyžadována a deti ji maji. Také maji ve školce náhradní rukavice a podobné predmety, ktere věnovali rodiče odrostlych. Bahno po školce je. No tak ho uklízečka uklidi.
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 21:27:31) Aleno, jenže na to musí být ředitel, který se pro takovou filosofii rozhodne a obhájí si ji před všemi stranami. Za mě je to požehnání a ideál, ale nakolik je to reálné v běžné městské státní školce, to nevím.
|
Alena |
|
(8.2.2019 21:29:50) To mas samozřejmě pravdu, musí chtít učitele i reditelka.
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 21:35:51) Musí chtít a k tomu chtění musí mít motivaci. Já v roli matky jsem na jakýkoliv podnět zažila vždy pouze odpověď "nejde". Na školky se stojí fronty i tak, není motivace komplikovat si práci. Ojedinělé zapálené učitelky zmohou jen málo, max. drobné změny.
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:39:11) Ropucho, jenze ono to neni jen na strane skolky. Oni nechteji casto ani rodice. Kdyz budes resit po 15.dotazy a komentare typu "proc ma ze zahrady dite spinava kolena na teplacich", je malo/moc oblecene, proc vetrate ve tride? Vetrejte, kdyz jsou deti pryc, tak sorry, ale bahno a dest nemaji sanci.
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 21:43:41) Kat, ano, to je další věc, část rodičů je zase úplně opačného smýšlení a opačných požadavků. A těm se podle mých zkušeností vychází vstříc v první řadě, protože nikdo nechce mít na svědomí nemocné děti a zničené oblečení a celkově je to asi pohodlnější.
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:53:40) Ropucho, je to pud sebezachovy. Protoze dostanes klidne cocku, ze dite je nemocne,protoze jsi vetrala,protoze venku vystydlo. Cokoliv.
|
Bouřka |
|
(8.2.2019 21:58:02) No když si vybavím synovu školku, tak tenhle typ rodičů bývá ten uřvanější.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 22:02:10) Kat, já vím, je to tak. Jsou tu alternativy jako lesní školky, což je podle mě zase druhý extrém, ale vidím málo alternativ blízkých přirozenosti, kde by byl prostor pro improvizaci.
|
K_at |
|
(8.2.2019 22:16:10) Ropucho, neblazni, ono cela skolka je vzdycky dost o improvizaci. Furt musis byt pripravena reagovat na vse mozne. I program menis casto za pochodu. Treba se dite zepta a - najednou jste jinde. Nekdy deti chteji konkr.hry, hudbu, cinnost. Obcas se stane, ze je neco nezaujme, takze rychle neco jineho. Ano, spojeni pobytu venku, pohybu a "programu" je fajn, ale chybi zazemi.
|
|
|
Alena |
|
(8.2.2019 22:12:02) TO mas samozrejme pravdu. Na druhou stranu, jakmile skolka ziska povest tech, co furt couraj po venku, tak to tyhle typy odradi a daj dite vedle. Na druhou stranu by uplne stacilo dodrzovat skolsky zakon a nikdo nemuze rict ani popel: "V zařízeních ... je denní doba pobytu venku zpravidla 2 hodiny dopoledne, odpoledne se řídí délkou pobytu dětí v zařízení. V zimním i letním období lze dobu pobytu venku upravit s ohledem na venkovní teploty. Pobyt venku může být dále zkrácen nebo zcela vynechán pouze při mimořádně nepříznivých klimatických podmínkách a při vzniku nebo možnosti vzniku smogové situace. V letních měsících se provoz přizpůsobí tak, aby bylo možné přenést výchovnou činnost dětí do venkovního prostředí nebo stíněných teras v co největším rozsahu." Tohle treba rozhodne vsechny skolky (spis vetsina) v mem okoli nedodrzujou.
|
Bouřka |
|
(8.2.2019 22:14:49) Aleno, pokud máš obec s jednou školkou, tak nikdo dítě dávat vedle moc nechce, spíš se dožadujou aby bylo po jejich, řeší se to kolikrát i přes obec.
|
|
K_at |
|
(8.2.2019 22:24:39) Aleno,u nas mas skolky spadovy. Nedas dite vedle. ZASE si uvedom jednu vec,ani ja v tomhle pocasi netouzim byt 2 hodiny venku uprostred sidliste. Kdyz vylezu a budu kousek od poli, kopecku, super. Ale ted bud musim popojit nekam, kde si mohou pohrat. Nebo zahrada. A kdyz je vsude mokro, prach, spina, psi exkrementy,tak v sidlisti si to moc neuzijes. Jdes na vychazku, kouknes,co kde noveho a do toho ti decko rekne "ja tak nesnasim chozeni! Ja se chci valet!"
|
K_at |
|
(8.2.2019 22:28:50) Jinak devcata dik, byla to fajn diskuse. Takova psychoterapeuticka jdu spaaat. Dobrou noc!
|
|
Alena |
|
(8.2.2019 22:31:10) Nedivim se, že nesnáší chození, je to nuda. Na zahradě se valet nemuze?
|
K_at |
|
(9.2.2019 7:21:53) Aleno, boze muj. Ty nikdy nikam nechodis? My se obcas potrebujeme nekam premistit. Obcas se jdeme podivat, kde co kvete, jak se stavi dum, kde je ktera skola, deti ukazuji, kde kdo bydli, ze jede autobus a jinej autobus a popelari. Chuze je bezna vec, ale deti hodne jezdi autem, obcasna vychazka je fakt nezabije. Zahrada kazdy den, casto treba cca 50 deti na hromade, taky neni vzdycky terno.
|
Alena |
|
(9.2.2019 8:24:53) Kat, boze můj, ja to chápu. Chodim i deti chodi, myslela jsem to tak, že když venku jenom chodi, nemůžou byt vyradene.
|
K_at |
|
(9.2.2019 8:45:26) Aleno, prochazka treba 1 za 2 tydny se jiste da prezit. Navic s mezizastavkou nekde na hristi. Ono je taky potreba, aby deti byly schopne se nekam premistit jako trida. Neni to tak samozrejme.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:28:34) Aleno, no fajn, a? Myslis, ze nevyzadujeme? Nejde o uklid. Jde i o zazemi takove, aby deti spinavymi vecmi nehamtaly tam, kde maji CISTE VECI DO TRIDY! A my to nemame. Deti casto nemaji ani nahradni veci do tridy, kdyz se poleji, pocuraji, davam pyzamo, pujcuju. Erar veci mame. Ale sakra, on to taky nekdo nevrati zpet.
|
|
Bouřka |
|
(8.2.2019 21:34:35) Aleno, ono to chce hlavně zázemí, kam takovýhle oblečení dáš, s tím asi školky budou mít problémy. My máme venkovní sušák na prádlo, pokud nepršelo a bylo tepleji, dávalo se to ven. Mokrý od sněhu klidně máme po různu, ale zablácený je větší oříšek, i když jsme na to uspůsobený. A nemáme těch dětí tolik.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 21:13:18) Aleno, školka má přesně dané hodiny, kdy chodit ven. V zimě, než se všechny děti navlečou s následně zase vysvlečou, než se organizovaně někam přesunou, toho čistého času moc nezbyde. Navíc, na žádné velké hry ve sněhu, loužích, blátě si učitelky netroufnou. Děti nemají vždycky vhodné oblečení, mohou se ušpinit, prochladnout, nastydnout, rodiče si mohou stěžovat, to nemá školka zapotřebí. Školka jde cestou nejmenšího odporu.
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:17:04) Ropucho, jo. Oblekame se min.20 minut. Svlekani se znamena potom projit skrinky a vybrat mokre veci, rozvesit. Nektere deti ve snehu (Praha a SNIIIH! Zazrak!) stoji a koukaji, nevedi, co maji delat. Nemaji rukavice, je jim zima. Nektere male i breci, protoze VENKU JE ZIMA. Chteji dovnitr.
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 21:23:10) Kat, přesně. Já jsem vždycky litovala děti, které jsou ve školce denně až do zavírací hodiny. Takové děti opravdu nemají šanci zažít volné lítání, hry venku za každého počasí. V zimě si užít sněhu. Většinu času tráví v přetopených interiérech pod umělým osvětlením, s umělými hračkami.
|
Alena |
|
(8.2.2019 21:28:11) Ropucho, a pak nemaj bejt agresivní :)
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 21:30:32) Aleno, no samozřejmě, přesně tak, však jsem to Kat rovnou psala, že za stávajících podmínek má málo šancí s tím něco dělat.
|
|
|
|
psibez PP |
|
(8.2.2019 21:27:08) Děkuji za naší lesni školku. Tam bahno ani sníh naštěstí nevadilo.Obdivuju te, musí to být náročný
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:33:38) Bez PP, hele, to jsou cca bezny veci. Neni hodno obdivu. Snad deti uplne netrpi, podle toho, jak se vrhaji do naruce a vypravi a tuli se a deli se o zazitky, jim je snad obecne celkem fajn. Doufam.
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:04:30) Uprimne si ale nemyslim, ze by primarne byla duvodem preorganizovanost. Protoze vzdycky hraje dost roli to aktualni klima tridy. Takze rychle treba zmenis plany, neco zkratis, neco pridas. Nemuzes jet jak stroj.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 21:16:03) Kat, vy pracujete v mantinelech, které máte, mně to je jasné, proto zdůrazňuji, že nemířím kritiku v žádném případě proti tobě.
|
K_at |
|
(8.2.2019 21:17:34) Ropucho, v klidku, neberu to osobne. Ja ti rozumim.
|
|
|
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 9:39:11) Holky, co to tady řešíte, myslíte, že je Kat majitelka té školky?! Jakým způsobem má asi ovlivnit počet dětí ve třídě? Nezaspaly jste dobu? To co Kat popisuje je úplně běžná státní školka, je to prostě průser, do kterého se nacpaly ještě dvouleté děti
A teda nápad umožnit 25 dětem volnou hru při jednom dospělém, kdy máte zcela jasnou informaci, že tam vládne momentálně "pošťuchovací atmosféra" mě osobně přijde doslova nebezpečný.
Kat, my máme v práci sice starší děti, ale asi ještě vyšší levely toho pošťuchování. Vlastně jediná metoda, která u nás funguje, je systém odměn, v horších případech i trestů. Tím jsou myšleny sociální tresty, jako na chvíli dítě vyloučit ze společné činnosti, v bezpečném koutku má příležitost se zklidnit (máme ve třídě barevnou lepící páskou vymezený "magický" kruh, který je v tu chvíli výsostným územím, nikdo to dítě nesmí teď obtěžovat), ale nejdůležitější součástí trestu je okamžitě se věnovat tomu ublíženému dítěti, přehnaně pofoukat bebí, komentovat, že se mohl stát vážný úraz a tak. S agresorem chvíli nikdo nekomunikuje, středem zájmu je oběť. Strašně to žere čas, nesnáším to, ale po určité době i ty méně inteligentní děti (máme i děti s MR) pochopí, že se o ten čas okrádají samy - taky forma trestu. Nemůžeme, co já vím - malovat, házet si, doplň - dokud nebudete natolik v klidu, abyste neohrožovali jeden druhého.
No a odměny jsou nastaveny podle možností a tužeb. Děti sbírají třeba nálepky, razítka, bodíky (za určitý počet bodíků je vyšší odměna, dá se spolupracovat i s rodiči - někdy se bohužel s rodiči domluvit nelze. Ale měli jsme i rodinu, kde chlapeček za každý celý relativně klidný den dostával kostičku lega z vytoužené stavebnice), někdo funguje na rozkrájené gumové bonbony (po domluvě s rodiči samozřejmě, ve výsledku dítě dostane třeba 3 medvídky za den, jsou to fakt kousíčky). Nejvyšší odměna za extra super povedené chování, nějaký nadstandard, oceníš to, s čím víš, že má to které dítě fakt problém, a teď zrovna se mu to podařilo - u nás momentálně vozit se na "prezidentské" židli - učitelčina židle na kolečkách, která je běžně pro děti tabu.
Funguje to tak, že např. potřebuješ, aby děti stály chvíli v klidu ve frontě - předem oznámíš, že už držíš v ruce krabičku s odměnou a díváš se, komu ji můžeš dát, a okamžitě rozdáváš všem, kdo jsou v klidu. Většinou to na tu chvíli zafunguje.
Hlavní je dobře odhadnout, za jak dlouho jsou ty děti schopné dosáhnout na tu odměnu, zpočátku, než pochopí systém, ji musí dostat okamžitě, potom postupně prodlužuješ čas, nakonec ukážeš, kam má dojít ručička na hodinách, nebo pořídit přesýpací hodiny, nějakou srozumitelnou časomíru na monitor, zkrátka aby dětí viděli, kolik už mají za sebou a kolik před sebou.
Největší divočina je na začátku šk. roku a pak po každém větším volnu, postupně bude potřeba odměn ubývat. Ale někomu vyhovuje je sbírat celý rok, to prostě záleží na dítěti.
Jasně, že to tobě nemusí fungovat, jen píšu, jak se s tím snažíme vypořádat u nás. Přeji ti pevné nervy
|
K_at |
|
(9.2.2019 11:03:21) Rozalie, s tim kruhem je to dobry. V navaznosti na peci o "obet". Jenze tam to je zretelna situace utok-bebi. Moje " nesnasim to" jsou priblble hry,pri kterych se ucastnici vyborne bavi, nekdy s nasledky, nekdy ne. A ty cvaly skrze deti "pres mrtvoly". Grrrr. A ja mam jen 2 ruce a 2 oci!
|
K_at |
|
(9.2.2019 11:04:29) A vnimani a mimiky je vyborny, to me vlastne nenapadlo. Zvysim intenzitu.
|
Eudo |
|
(9.2.2019 11:28:40) To muzes jednoduse udelat na pocitaci ve Word - jsou tam krouzky, ovaly, cary. Ja jsem to pouzivala ruzne. Zaklad byl vycist, jak se dotycny citi. (Pak se tak kazdy tvaril sam - a legrace byla, ze pod tou maskou melo dite stejny vyraz…) O tom jsme si taky povidali - jak kdyz druhy se nejak tvari, tak nas to "nakazi", a pak se taky tak vlastne citime: kdyz se na nas nekdo smeje, mame radost a smejeme se na druhe… A jak k tomu i cele telo prizpusobime - kdyz se smejeme, zvedneme hlavu, ramena, jsme smutni, ramena poklesnou dopredu (=a mas tu taky telocvik s maskami)
Samozrejme to vsecko ne najednou, ale postupne, chvilku hrani, kdyz se "to hodi".
Mela jsem vsechny 2x - deti hledaly toho druheho. Stacilo jen trosku pozmenit tvar krouzku =oka, tvar oboci, tvar ust - deti mely legraci a "cetly" mimiku, nasly druheho se stejnou malou zmenou.
|
Bouřka |
|
(9.2.2019 11:33:10) Mě fascinují děti, co jsou na takové hry ochotné přistoupit a ještě si je užijí. Já bych to mohla aplikovat akorát jako trest.
|
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 11:37:10) V práci jsme narazili na to, že děti uměly bezpečně přečíst i použít piktogramy s ksichtíkama, ale nerozeznávaly to na lidech. Zkoušeli jsme i různé edukativní sady na procvičování rozeznávání emocí, nejúčinnější jsou zdaleka reálné fotografie obličejů.
Ale my máme fakt extrémní děti, Kat třeba budou stačit piktogramy
|
TaJ |
|
(9.2.2019 11:38:44) Rozálie, jo, to je u těch specifických dětí běžné, že je pro ně složité srovnat obrázek a reálnou věc, nebo obličej...
|
|
Bouřka |
|
(9.2.2019 11:42:11) Já bych řekla, že náš to rozezná v klidu, ovšem ve chvílích pohroužení se do něčeho, je to informace, která nemá šanci prorazit bariéru "já, já, já"
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 11:51:10) "informace, která nemá šanci prorazit bariéru "já, já, já" "
Ano, takové zatmění mozku. Právě k tomu se používá ten odměnový systém - využití těch nejnižších živočišných pudů. V hlavě se rozsvítí kontrolka - spojení žádoucího chování s odměnou. Používá se to do naprostého zautomatizování. A ano je to velmi kontroverzní
|
Bouřka |
|
(9.2.2019 12:01:04) Já odměnový systém klidně používám u dcery, tam to přináší žádoucí účinky a nic moc jiného stejně použít nejde. Ovšem u syna se naprosto neosvědčil. Jednak to u něj vytváří dojem, že má na něco nárok. Druhak je na to moc vychytralej, vypočítavej a schopnej manipulace.
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 12:08:27) "u něj vytváří dojem, že má na něco nárok. Druhak je na to moc vychytralej, vypočítavej a schopnej manipulace."
Ty jo, to je zlatíčko Kam si chodíš kupovat ty kýble nervů, to musí být spotřeba ...
|
Bouřka |
|
(9.2.2019 12:32:53) Nekupuju, vylejvám ty přeplněný, takže to se mnou taky nemívají vždy jednoduchý.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(9.2.2019 11:12:22) Jo, děsně zábavné hry, co pravidelně končí řevem. To máme doma pořád. Ale rozehnat to zavčasu se podaří málokdy a s naštváním, jak ošklivá matka kazí skvělou zábavu. Ovšem pokud jí nezkazí matka, tak do 3 minut po té, co usoudím, že už je to moc, dojde na ten řev...
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 11:30:27) "jak ošklivá matka kazí skvělou zábavu"
Jo, to je přesný
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(8.2.2019 20:56:30) V Praze to s tím lítáním po venku nebude asi jednoduchý. My momentálně čapnem boby a spol., vyženeme to na svah a máme vystaráno , žádný aktivity netřeba vymýšlet. Akorát všechno to sušení potom...
|
Alena |
|
(8.2.2019 21:02:02) Tak i v Praze jsou kopce na bobování a nektere školky bobuji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
zen |
|
(8.2.2019 19:51:08) Kat ja jsem hodne dobrovolnicila u deti ve skolce a pak ve skole. Vsimla jsem si,ze docela fungovalo kdyz ucitel s detma probral ,jak se maji chovat predem. Uplne nejlepsi bylo kdyz deti mely vymyslet ty pravidla a pak je na to jen odkazovat. Spis tedy predchazet tem problemum a nez resit dusledky.
|
K_at |
|
(8.2.2019 20:14:12) Zen, to se vse samozrejme deje.
|
|
Eudo |
|
(9.2.2019 9:19:19) "fungovalo kdyz ucitel s detma probral ,jak se maji chovat predem. Uplne nejlepsi bylo kdyz deti mely vymyslet ty pravidla a pak je na to jen odkazovat. Spis tedy predchazet tem problemum a nez resit dusledky. "
PRESNE TAK.
Ja tomu rikam "preventivni pedagogika". Aplikovala jsem to i doma se svymi vlastnimi detmi. Ve skole deti/pubertaci psami vymysleli a psali pravidla chovani a co kdo jak, a dohlizeli jeden na druheho, aby se to dodrzovalo. Planovali praci na pristi rok. Ono se to da celkem jednoduse zaridit, aby vybraly a naplanovaly presne to, co clovek chce…. A jeste maji pocit, ze to vsechno rozhodli sami.
|
K_at |
|
(9.2.2019 9:31:09) Holky, tim se zacina v zari. To je snad normalka.
|
Eudo |
|
(9.2.2019 9:41:39) ale nemusis. Muzes pred kazdou akci/a opakovat to, ono se to pozapomene hodne rychle, kdyz to nemas na nejaky "vyhlasce", kde si to dite muze precist....
Takovy to jako pro autisty - ze dite vi a vidi na obrazku, co kdy, a je na to "mentalne!" pripraveny. Ja bych si opatrila karty s obrazky a deti by vybiraly, jak se v ktere situaci chovat.
(=tohle jsem mela v predmetu "zivotni kompetence" pro sedmaky: Nakreslila jsem sadu "reseni", jak se chovat (jdou i fotky) situaci na A4, na jinou barvu na karticky napsala situaci. Deti si cela trida vybrala jednu kartu na reseni, ja rozdala obrazky skupinam, aby z nich vybraly, jak by to resili. A pak se to diskutovalo. Deti to desne bavilo.
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 9:59:39) Eudo normálně je to super, to co popisuješ. Problém je, že takhle malé děti, ještě v takovém počtu, musí mít ty činnosti hodně krátké, takže než vyberou správný obrázek, než se vyjádří v té diskuzi, kterou někteří ani nepoberou, už se vybraní jedinci stihnout porvat. Hlavně takoví ti rvaví, rychle vzrušiví kluci, co mají problém se sebeovládáním, tam žádné mluvení nepomáhá. Nebo tedy časem ano, ale je to běh na děsně dlouhou trať. Kat potřebuje ty děti zklidnit HNED, ono to nevypadá, ale to pošťuchování je nebezpečný jako blázen.
|
Eudo |
|
(9.2.2019 10:18:47) Rozalie, mne je to jasny - ja popisovala projekt na nasi skole, kdyz to "vybocovalo" s pubertakama a na skole byl problem.
S malymi detmi bych to pochopitelne podnikala jinak. Ale par obrazku v klidne chvilce a povidat si =priprava na nejakou akci. Dat na nastenku a pred zacatkem akce opet pripomenout - ukazat bez diskuze.
Jinak bych s detmi trenovala i "mimiku obliceje" - jak se dite citi, kdyz... - a jestli to kazde z Tech ostatnich umi vycist. To bavi i ty malicke - moje vnucky 3 a 6 let nasly jednoduche obrazky, ktere jsme pouzivali v tom projektu, a vyhraly jsme si par hodin. Tvarily se podle obrazku a chovaly se k sobe podle toho, jaky obrazem si vybrala ta druha. Jednoduche krouzky kreslene na pocitaci - kru, oci, nos a pusa, podlepene jako masky - oci "smutne" - utesovaly se, oci vesele, zamracene, atd atd.
A samozrejme to neni "akutni reseni", ale "preventivni pedagogika" - a treba ty masky mit kolem sebe na stene a ukazat v akutni situaci/eventuelne se podari odvest pozornost, kdyz ma clovek stesti, ze jo...
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 10:44:22) "Jinak bych s detmi trenovala i "mimiku obliceje" - jak se dite citi, kdyz... - a jestli to kazde z Tech ostatnich umi vycist. "
Jj, to je nesmírně potřebná dovednost, kterou zdaleka nemají osvojeny všechny děti ještě i na druhém stupni! U těch vzrušivých ADHD dětí je to hodně časté - vidí úsměv a čtou výsměch, takže to berou jako provokaci a okamžitě útočí.
|
|
|
K_at |
|
(9.2.2019 10:58:28) Rozalie,presne tak! Myslim,ze kdo tohle nezaziva,tak si neumi predstavit,jak rychle a v jakem nekdy hojnem poctu se tyhle veci deji. A to teda vubec neresim fakt vazne veci,kdy nervnejsimu klukovi rupne,protoze se nastve a jde hlava nehlava. A podobne veci. Uprimne si myslim,ze mozna i nektere zdejsi mamky by se divily,co dite delalo ve tride. Ja rikam jen ty uplne zasadni veci. Jinak bychom "zalovaly" furt. A to nas neba. Takze to,holky,fakt ani nemusite vedet.
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 11:04:27) Kat, zkus ty odměny, fakt. Za zkoušku nic nedáš, maximálně to vyhodnotíš jako nefunkční.
|
K_at |
|
(9.2.2019 11:07:13) Rozali, odmeny ne. Ono to hrozne vychyluje kolektiv smerem k zalovani, a "ja ale taky", a nene, on to nedelal. Je to blby. Mimoradne vyjimecne jednou za x tydnu, spis mesicu, kdyz je supr den e extra se povede, doprejene si drobnou dobrotu (typu 1 gumovej medved). Ale jinak jim to desne rozhodi moralku a vyhroti vztahy.
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 11:24:13) No právě že nerozhodí, věř mi Používá se to jako hlavní metoda u dětí s poruchama chování, ověřená a doporučovaná etopedy (je to součást aplikované behaviorální analýzy, která se používá, když potřebuješ naučit a zafixovat žádoucí chování). Můžeš si být 100% jistá, že ti to nikdo nezakáže.
Musí to být založeno na okamžité reakci, není to jako - teď jste byli týden hodní, tak si dáme bonbon. Soutěživosti musíš zabránit ty - na každém najdeš něco, zač ho odměníš. Ale jde o to naučit ty rváče, aby se nervali, bezpečí ve třídě. TEĎ vidím, že jsi v klidu ty, ty a ty, dávám ti tedy 1/6 medvídka. Uvidíš, jak se okamžitě všichni promění v sochy
A ten útok-bebí, právě že můžeš (a musíš) dětem dát najevo, že ta jejich hra není bezpečná - ukaž, vážně jsi v pořádku? To vypadalo, že jsi přišel o oko, tos měl teda velké štěstí ...
Hele, ale jsou to prostě jen moje zkušenosti, neber to jako že ti diktuju jediný správný postup, i když lítají slova jako "musíš" ... Rozumíme si, doufám Holt je to internetová diskuze.
|
K_at |
|
(9.2.2019 11:36:49) Rozali, jasny! Chapu. Ale uplne nevim, jestli jsem s tim vnitrne smirena. Nebo bych to vnitrne ja vstrebala. Prave vidim, co to s nimi dela. Ale budu o tom premyslet.
|
Rozállie |
|
(9.2.2019 11:44:23) Rozumím, já sama jsem ochotna to používat jen v některých situacích. Považuju to osobně taky za nejkrajnější řešení Musíš si holt říct, že bezpečnost dětí má přednost před nějakým morálním dilema. A máš samozřejmě pravdu, že tomu musíš věřit ty sama, jinak to nemá cenu zkoušet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(9.2.2019 9:35:15) Začínám chápat, proč si na našem potomkovi všichni vylámou zuby
|
K_at |
|
(9.2.2019 9:36:10) Bourko
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(8.2.2019 19:13:43) "A uprimne me to nekdy stve, vycerpava a dost otravuje. Clovek by rad delal...a misto toho... "
Kat, moc dětí pohromadě. A svázaná pravidla. Nemáš šanci podle mě V menší skupince bys lépe ohlídala vzájemné vztahy, mohla pracovat individuálně, a kdybys mohla navíc nechat děti vyběhat a vyřádit podle jejich temperamentu, jak píše Oliverka, agresivity by myslím ubylo.
|
|
|
|
|