Pole levandulové |
|
(16.11.2017 14:14:19) Manko, vnimam to naopak - driv se deti nenalepkovaly diagnozama, pokud dite vybocovalo, bylo proste blbe nebo grazl. Dnes je fajn, ze se jim dela komplexni vysetreni a je snaha prijit na to, kde konkretne ten problem je a ten pak napravovat. Dost deti s diagnozou maji prumerne ci nadprumerne IQ a problem je jen v jedne konkretni oblasti, ktera ale ovlivnuje to dalsi. Mame je proto nechat s nalepkou blbec nebo jim pomoct tu jednu nesrovnalost v mozku radeji srovnat? Ony se to stejne musi naucit kompenzovat samy, pokud chtej ve spolecnosti uspet, ale muzem jim pomoct a to mi prijde fer. S uzivanim leku zkusenosti nemam, ale zname jednoho doktora, ktery ma sam ADHD a ten tedy horuje pro medikaci, popisoval mi, jak ADHD funguje s a bez medikace, znelo to zajimave. Ten lekar je z jineho oboru, leky na ADHD nepredepisuje, ale toto tema prislo, kdyz jsme resili neco jineho.
|
Manka+Cipísek |
|
(16.11.2017 22:18:01) Ano, pole, bylo by krásné, kdyby to takhle bylo. Stanovená diagnoza za účelem pomoci dítěti sestavit program a přístup přesně podle jeho potřeb. A chápu, že pro maminky nestandartních dětí jsou pochyby moje a jiných lidí jako červený hadr na býka. Proto musím zdůraznit, že NEPOPÍRÁM EXISTENCI poruch chování a učení. Mě jen zaráží ta obrovská míra takových dětí. Já nejsem zase tak stará, za mě tyto poruchy byly také už diagnostikovány, ale bylo to pár dětí. To opravdu nikoho nezaráží tak raketový nárůst poruch chování za posledních dvacet let? Opravdu všechny děti se stanovenou diagnózou ji mají? Opravdu se dá ADHD stanovit jednoznačně a neomylně? Není to spíš tak, že hranice mezi poruchou chování a nezvládnutým "normálním" dítětem není vždycky snadno definovatelná? Pokud jsou moje domněnky správné, tak není spíš alarmující, že je zájem společnosti obecně tu poruchu najít a definovat, běhat s dětmi po doktorech, krmit je kdejakými preparáty a nechávat vydělávat farmaceutickým firmám, psychologům v PPP poradnách apod.? A pokud je pravděpodobnost špatné diagnózy minimální, čím si vysvětlit tak raketový nárůst?
|
Bouřka |
|
(16.11.2017 22:29:07) Manko, tady podle mě hraje roli lepší poznání problematiky a diagnostika. Prostě jsme byli akorát za spratky. Až na ty fakt křiklavé případy. Spousta rodičů se poznala až se svými dětmi. A u ADHD nejde jen o chování, to je akorát to nejnápadnější, co vnímá okolí.
|
Federika |
|
(16.11.2017 22:37:34) A některý soudružky učitelky to náhodou uměly i s těma nediagnostikovanejma adéháďákama. Moje milá soudružka učitelka mi v první třídě neustále a trpělivě vysvětlovala, že : ..." Víš, to nejde, aby sis kdykoli vytáhla svačinu, musíš počkat na přestávku, já chápu, že máš hlad teď, ale tak si to teď sněz a příště už budeš vědět, že se jí jen o přestávce....Víš, já vím, že asi trochu nudíš, ale nemůžeš jít kdykoli krmit ptáčky, teď máme hodinu, musíš to vydržet... Víš, já chápu, že se ti tolik těch poznámek nelíbí, ale mohla bys zkusit trochu pracovat nad tím,aby jich v tom notýsku bylo míň...
|
Bouřka |
|
(16.11.2017 22:39:33) Federiko, taková učitelka by byla terno i dneska.
|
Federika |
|
(16.11.2017 22:43:01) Já si to uvědomuju, myslím, že ta dnešní doba je přece jen taková trochu hysterická a všechno se moc řeší. Zároveň ale musím podotknout, že jsem chodila na malotřídku na vesnici, v ročníku devět dětí, byli jsme spojeni s jinou třídou, neřešilo se moc zvonění a tak, všechno bylo v klidu, na školu vzpomínám moc ráda. Pro svý děti jsem se snažila hledat vždycky podobnej typ školy, protože mně to evidentně pomohloAle není to dneska tak jednoduchý.
|
Bouřka |
|
(16.11.2017 22:49:04) Já chodila do podobné malotřídky, ale tam vládla železná disciplína. Dítě porušující pravidla bylo vystavěno všeobecnému výsměchu
|
Federika |
|
(16.11.2017 23:04:37) Aha, tak já mám ráda rodinný malotřídky, kde vládne ne železná ruka, ale pohoda, klid a radost. Mně přijde, že v takový prostředí se děti vyvíjejí přirozenějš, rády se učí i chodí do školy, získávají snáz ke vzdělání nějakej lepší vztah a roli dokonce nehraje někdy třeba i níž položená laťka (ne že by to tak nutně muselo bejt) A dětí s ADHD tohe platí ještě víc, byť tam zas často nějaj fakt řád bejt musí
|
Bouřka |
|
(16.11.2017 23:13:46) Tak naše škola byla dobrými výsledky docela proslulá, soudružky tomu věnovali opravdu nemalé úsilí, aby to do těch dítek, často z nevalného sociálního prostředí, dostaly. Děti odcházely dobře připraveny. Ale disciplína byla železná a některé metody z dnešního pohledu šílené.
|
Federika |
|
(16.11.2017 23:16:39) u nás se právě tomu moc úsilí nevěnovalo, ale je pravda, že většina e pak dostala na gympl a absolvovala vejšku. přičítám to fakt tý pohodě
|
|
|
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(16.11.2017 23:17:07) Mno, kdyby na me zacala takhle laskave sevelit, asi bych po ni hodil zidliStrucne, jasne, k veci.
|
Federika |
|
(16.11.2017 23:19:00) Mně bylo úplně čerstvě šest a soudružku učitelku, která měla na zahradě dva trpajzlíky, co se tahali o pilku, jsem měla moc ráda
|
Mr. Miçkey |
|
(16.11.2017 23:22:11) Ja teda vubec nedavam, kdyz nekdo takhle pomalu, rozvlacne, zdlouhave hovori a nikam se nedohrabe, po par vetach bych mohl vyskocit z kuze...
|
Federika |
|
(16.11.2017 23:28:45) pna mluvila hezky a rychle. A nic nerozebírala, nic jí nepřišlo divný...Dneska by se i to blbý krmení ptáků řešilo prostě si vybavuju, že ona brala děti takový, jaký byly a moc nad tím nespekulovala, řešila to individuálně. A rozhodně neměla žádný speciální vzdělání.
|
|
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(16.11.2017 22:44:20) Manko, já si to vysvětlují třeba nedostatkem pohybu. Když pominu fakt, že se zlepšila i diagnostika. Ne, že by ADHD pohyb "vyléčil", ale může se to pohybem přikrýt , že to není tak výrazné. Jestli je dítě venku 4 hodiny denně, nebo je do pěti v družině či někde u klavíru v lidušce, to je sakra rozdíl. A je prokázáno, že častý pobyt v přírodě zmírňuje projevy ADHD a všeobecně zklidňuje. Naopak zírání do monitorů a telefonů má neblahý vliv na psychiku, spánek, odpočinek. A jistě, že ADHD bylo i dřív, ale ty děti byly prostě onálepkovány jako průseráři a hotovo. Brácha měl dvojku z chování snad každý rok. Lituji rodiče, co mají hyperaktivce v malém bytě. Syn leze na zahradě na stromy, lítá se psem po zahradě, válí se se psem doma po zemi, skoro denně hraje na klavír - jen tak, co chce, nemá žádného učitele... To všechno mu pomáhá průběžně upustit páru, odventilovat ten vnitřní neklid.
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(16.11.2017 22:54:25) Manko, můj názor: 1. Něco bude lepší diagnostika. Někteří by skutečně i dřív tu diagnózu "právem" měli, ale tehdy to lékaři nerozpoznali/neuměli/co já vím. 2. Něco bude opravdu nadužívání. Určitě je pár "zlobivých grázlíků" či "hloupých dětí" apod., které mají tuto diagnózu neprávem. Neprávem myslím tak, že diagnóza se skutečně nemá dávat za takové projevy - za zlobení, lenost, nesnažení se, zapomínání protože na to prdím aj. aj. Např. u ADHD v mozku prokazatelně při řešení různých zadaných úkolů pracují jiná centra a oblasti, než u zdravých lidí, apod. A za 3., a tím se tu pouštím na tenký led a doufám, že nerozdmýchám vášně, ale jsem přesvědčena o tom, že velkou měrou to je současným životním prostředím (nenapadá mě lepší souhrnný název pro tento faktor). Myšleno všemi možnými chemickými látkami všude, kde žijeme (v bytech, splodinách z aut, éčkách v potravinách atd. atd. atd.), možná i očkováním, co já vím, prostě všemi nestandardními a dříve naprosto neexistujícími faktory, které ovlivňují vývoj plodu v těhotenství a vývoj dítěte v raném dětství. A nejsem odborník, neumím to odborně zdůvodnit neurologickými a hormonálními a jinými termíny. Všichni už dnes víme, že např. bisfenol A nebo ftaláty způsobují neplodnost, narušují hormonální rovnováhu a dost podstatně (a vážně) narušují (nejen) lidské tělo, to samé existuje u spousty látek na neurologické úrovni a to samé existuje u spousty novodobých látek doby plastové, o kterých o tom ještě vůbec nemáme tušení. (Ale trochu tu - v celé diskusi - motáme ADHD a ostatní poruchy učení atd., to je špatně, je to dost rozdíl.)
|
Bouřka |
|
(16.11.2017 23:07:29) Sněhulko k bodu 3 - ADHD tu bylo podle mě vždycky vcelku hojně, akorát ty příznaky byly třeba víc potlačované výchovou apod. Ale osoby s odpovídajícím chováním se vyskytují v historii i v literatuře, některé jevy až zklišovatěly - roztržití vědátoři apod. Ale osobně tomu chemickému koktejlu přičítám spíš nárust autistických poruch a VD, tam to jde asi fakt nahoru.
|
|
Bouřka |
|
(16.11.2017 23:14:43) Jo, úspěchy neonatologie asi taky budou mít podíl.
|
|
|
|
Pole levandulové |
|
(17.11.2017 10:45:16) Manko, samotna diagnoza nic nevyresi, ale je dobra k tomu, ze clovek pak vi, jak s tim ditetem pracovat. Dostane se mu rad, co pro to spolecne s ditem muze udelat, aby se dokazalo rovnocenne vzdelavat, jak mu ten mozek propojit, aby fungoval. Samozrejme existuji rodice, kteri si vyslechnou diagnozu /pokud uz je skola do nejake PPP dokaze primet jit/ a tim to pro ne konci - tam potom chudak dite a skola samotna to nevytrhne. Na druhou stranu pokud rodic s ditetem a PPP spolupracuji a skola na pokyny kasle, je to dost ubijejici a kdyz se pak najde nejaka krava, ktera ty diagnozy smahem smete ze stolu jako neexistujici, je to tezky. Ano, ja si poradim, ostatne jako jsem si poradila vzdycky se vsim a pro sve deti si vybojuju odpovidajici zachazeni po dobrem nebo po zlem, ale prijde mi tohle negovani ponekud povysenecke.
|
|
|