| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Úzkostné dítě - jak mu pomoci?

 Celkem 38 názorů.
 TaJ 


Téma: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 9:33:01)
Zdravím všechny a mám takový dotaz - má tu někdo taky úzkostné a citlivé dítě? Nejlépe mladší školní věk... Zajímalo by mne, jak s tím pracujete, jak mu pomáháte to překonat, "otužujete" ho nějak?
Mám prvňáčka, s vývojovou dysfázií (teď už v podstatě kompenzovanou)...je moc šikovný, učení mu jde skvěle, v tomhle směru s ničím problém není...ALE...odmalička je taková úzkostná povaha, všeho nového se bojí, než něco zkusí, tak to chce hodně trpělivosti, povzbuzování...dlouho všechno okukuje, pozoruje...je ve stresu z jakékoli neobvyklé situace, jakmile je něco jinak, než podle obvyklého řádu, tak už to u něj vyvolává úzkost...ve škole ho paní učitelka moc chválí, že učení mu opravdu jde....ale prostě stydí se (bojí) odpovědět, když něco ví, i když to ví třeba jako jediný a byl by za to pochválený, nevěří si, raději neodpoví, aby to neřekl špatně...jakmile mají ve škole nějakou mimořádnou akci, i když třeba zábavnou a zajímavou, tak je vidět, jak je z toho ve stresu, do ničeho se nehrne, drží se paní učitelky skoro za ruku...i doma nemá rád nenadálé změny programu, ale jinak se doma chová uvolněně, doma prostě vidím, co všechno ví a umí, když si povídáme, tak někdy zírám, co z něj padá za moudra...ale je takový jen doma...někde mezi lidmi je tichý, stydlivý...jedině, když už někoho trochu déle zná, tak se dokáže "odvázat"...Máte někdo s tím zkušenosti, co by mu mohlo pomoci? Jak bych ho mohla povzbudit, trochu "otužit", nebo nevím jak bych to vyjádřila? Vím, že se nabízí možnost řešit to s psychologem, ale to bude asi na dlouhé lokte, než natrefíme na někoho, kdo mu sedne, bude to pro něj další stres navíc a další důvod k malému sebevědomí...už takhle ho kvůli té dysfázii nemá zrovna nazbyt...pamatuju se, jak mi asi ve 4,5 letech brečel večer ve vaně a já vůbec netušila proč a po chvíli z něj vylezlo, že brečí proto, že mu nejde říct jedno delší slovo a smutně se mě ptal, jestli někdy bude umět mluvit...takže to mu asi taky nepřidalo...Podle paní učitelky je to prostě takové osobnostní nastavení a moc to asi nezměníme... Ale proč to píšu - chodí teď do logopedické třídy a od září ho chceme přesunout na běžnou základku, půjde s ním ještě spolužák z téhle logo třídy, takže tam nebude sám...ale bude tam 24 dětí ve třídě (teď jich je 8) a je to prostě velká škola...na jednu stranu bych ho nechala tady, ale oni tady jedou dost pomalu a on je fakt docela chytrý, tak mi to přijde škoda...a taky by se už potřeboval dostat do nějakého "běžného" kolektivu, tady přece jen jsou ty děti všechny takové "jiné", jak ho tak poslední dobou pozoruju, tak mám pocit, že už nastal čas, aby opustil takovou tu ochrannou "bublinu", co v ní byl doteď - speciální školka, logo třída...protože zbytek "světa" takový prostě není... Tak bych mu t ráda nějak usnadnila....Děkuju za rady a za to, že jste dočetli až sem:-)
 Monika 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 10:16:39)
Nemám takové dítě, takže jen teoreticky: hlavně bych o tom, že "je úzkostlivý" nebo vůbec s ním není něco v pořádku rozhodně nemluvila před ním, vůbec bych nehodnotila, jestli řekl všechno co ví atd. (jak to vlastně víš, že ve škole neřekne ani to, co by věděl jediný? To ti pak řekne doma, že to věděl a neřekl?) Snažila bych se, aby ze mně cítil, že je prostě "v pořádku". Pokud jde o tu školu, tak podle tvého popisu bych ho nechala v té současné ještě alespoň rok, až se otrká. Ono mu v těch nižších ročnících nemá podle mě moc co utéct, pokud jde o učivo, navíc, když říká, že toho ví dost "navíc". Tak si s ním raději víc čti a nenápadně pracuj doma, ale nechala bych ho zatím v "malé" třídě, když popisuješ, jak špatně snáší změny i tam ...
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 10:30:44)
Moniko, děkuju za názor, to že něco věděl jako jediný, to mi neříká on, táhne se to už od školky, měli třeba někde nějaký přírodovědný program a tam se jich paní na něco ptala a jeho paní učitelky věděly, že on tohle ví, zbytek nevěděl, ale on jo a stejně to neřekl...teď ve škole je to podle paní učitelky podobné... Jinak s tou školou, já bych ho na jednu stranu taky nechala tady, ale ono jde o to, že tahle logo třída má učivo prvního ročníku rozdělené do dvou let, zatím tedy jedou přibližně jako jiné základky, ale nevím, co by tam pak dělal další rok...zbytek třídy je na tom o dost hůř...a právě oni dva s tím kamarádem jsou na tom podstatně líp....navíc kamarád bude přestupovat určitě letos, takže by na jednu stranu bylo fajn, že by tam nešel sám... Jinak on od toho září, co chodí do školy, udělal veliký pokrok právě i v tom sociálnu a do září je to ještě další půlrok, takže zase bude někde trošku jinde...jen jsem tak přemýšlela, jak bych ho mohla trošku povzbudit, zvednout mu trochu sebevědomí a dodat jistotu...
 Marika Letní 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 10:37:07)
Souhlasím s tím, co píše Monika. Taky mám spíš stydlivé dítě, ale asi ne takový extrém. Pomáhá s ním změny předem probrat, dát mu možnost se připravit, případně, pokud to lze, i možnost odmítnout. A hlavně povzbuzovat, ale to určitě děláš ~;)

Klidně bych syna nechala ještě v současné škole, pokud se ti nezdá zralý. Ono nejde jen o chytrost a rychlost postupu v učivu. Pokud by byl ve stresu a nešťastný, tak by ani nemusel rychlejší tempo zvládat. Já si dítě přestavuju jako malou rostlinku na jaře. Když je silná a dáš ji brzy na záhon, zvládne to. Ale když tam dáš moc brzy tu slabší, tak zajde. Přitom by stačilo ji nechat ještě trochu vyrůst a počkat na lepší počasí a zvládne to také.

Pokud jsi však přesvědčená, že je vhodná chvíle k přestupu (pomoc kamaráda), tak ho na to začít zvykat, chodit se dívat do nové školy, seznámit se se třídou, něco s novými spolužáky prožít (výlet), snad by se to dalo domluvit. ~;((
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 10:47:27)
Marko, děkuju, moc hezky napsané:-), já vím, že ten menší kolektiv je pro něj na jednu stranu lepší, ale tohle je takové dost specifické prostředí a já začínám mít pocit, že by potřeboval mít okolo sebe děti, které ho trochu potáhnou dopředu, i v těch sociálních dovednostech...tady to prostě ani nemá od koho odkoukat... a přítomnost kamaráda by taky určitě pomohla, že by se necítil tak ztracený a měl nějaký záchytný bod... Ona pro něj by byla nejlepší úplně běžná základka, s běžnými dětmi, kde by jich ale bylo tak maximálně 15...jenže to samozřejmě nikde prostě není...někde jich je naopak i 30...takže 24 je ještě docela dobrý~;)
 Liliana 
  • 

Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 11:28:12)
Jo Tino a syn je ve třídě 22 dětí a nepřijde mi to hrozný, je spokojený, a taky nemá rád velké kolektivy.
A s tím tažením dopředu máš pravdu, já to vidím jak na synovi, jak ho v některých věcech "popostrčí" kamarád, teď už má i další, a vůbec ta třída, jak se dostává dál, vlastně mám pocit že mu to pomohlo i tak trochu "rozkvést". A to jsme měla dost velké obavy jak to bude zvládat, on je ťunťa, nic neřekne, moc se neprosadí, obecně se bojí oslovovat dospělé. Třeba školku moc rád neměl a tam si hrál jen s tím jedním kamarádem a mladší sestrou, jiné děti nevyhledával, a zlom přišel najednou až ve škole.
A mladší dcery, která je taky takový stydlín - ona jen mezi cizíma tedy, vidím jak ji "žene" dopředu starší sourozenec.

Dala bych na svou intuici, to mně se osvědčilo vždy nejlíp. Pokud máš dojem že je čas, udělala bych to, pokud bys ho ještě chtěla nechat, je ještě malý, nic se nestane když bude ještě chvíli v "bublině".
Mně třeba logopedka přesvědčovala na odklad, tak tady v kontextu všeho co už jsem psala jsem se rozhodla pro to aby šel, a zpětně to hodnotím jako správné rozhodnutí.
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 11:36:55)
Liliano, já jsem to takhle s tou "intuicí" udělala právě už ve školce...tenkrát mě všichni přesvědčovali, že s tou dysfázií zvládne i běžnou školku, že ho ve speciální nic nepotáhne dopředu, že potřebuje kolem sebe správně mluvící děti...jenomže pro mě představa, jak je někde mezi 25 a více dětmi byla dost šílená a věděla jsem, že by to psychicky nedal, že by tam byl ztracený a stáhl by se do sebe...tak jsem ho dala do té speciální, kde bylo jen 10 dětí, 2 úžasné paní učitelky a asistentka a zpětně to hodnotím jako to nejlepší, co jsme mohli udělat...chodil tam moc rád, od začátku tam dělal obrovské pokroky ve všem a to i přesto, že tam na tom byl ze všech dětí asi nejlíp...tak uvidím, dám asi na svůj pocit...jinak navíc v té škole má ten jeho kamarád už staršího brášku a oba kluci mají taky dysfázii, tak si říkám, že by tam maminka nedávala další dítě, kdyby byla škola nějak nevstřícná...
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(10.3.2015 16:01:30)
Tuten, ale to je právě ono - vám se poštěstilo najít klasickou MŠ, ale malinkou, s malým počtem dětí ve třídě...to tady v okolí, nebo v rozumné dojezdové vzdálenosti bohužel prostě nebylo a soukromou bychom neutáhli...takže jsem byla moc ráda za tu speciální, kde jich bylo 10 a bylo to tam naprosto úžasné, paní učitelky byly taky skvělé a hlavně tam dělal obrovské pokroky...no a se školou je to zase problém, protože všude je těch dětí moc...loni jsme to zkoušeli do jedné menší školy, je tam jen první stupeň, ale počty dětí měli docela nízké, v prvních třídách asistent pedagoga pro třídu, líbilo se nám tam....ale prostě ho nevzali, protože měli moc spádových a nakonec mají letos kolem 28 dětí, což prý nikdy předtím zdaleka neměli...je prostě blbá doba no...takže opět jsem loni byla ráda za tu logo třídu...ale teď už tak nějak cítím, že je čas postoupit trochu dál...a doufám, že těch 24 dětí ve třídě dá, když tam s ním půjde kamarád z té logo třídy...ale učitelky si vybírat moc nemůžeme, jsme vůbec rádi, že jsme našli školu, kde jich nebude 30 a je v přijatelné dojezdové vzdálenosti z domova i od práce... paní učitelku ještě určitě do června okoukneme, kdyby se nám to hodně nezdálo, tak ho asi necháme ještě tady...tak uvidíme:-)
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(10.3.2015 19:18:28)
Tuten, děkuju~x~, taky doufám, že to půjde, on už jinak má i řeč skoro srovnanou, má i krásné Ř, maličko horší je takové to nucené vypravování, když má něco na povel popisovat nebo vypravovat...když mluví spontánně, tak mluví nádherně ve větách a i výslovnost už je prakticky ok:-), v učením taky nemá zatím sebemenší problém, dokonce i to klasické psací písmo mu jde obstojně, čtení a matematika žádný problém...jenom prostě ta jeho úzkostnost a citlivost ho hodně ovlivňuje...asi je to zčásti i povahou....tak snad to nějak dáme:-)
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(12.3.2015 9:46:38)
Báro, jo, já vím, že je to hlavně o učitelce, ale v téhle době často není moc na výběr...někde nemají místo vůbec, někde třeba sice jo, ale zase si nemůžeš vybrat učitelku, tady v té škole, o které uvažujeme, třeba jsou 3 první třídy, jedna už je úplně plná, ve druhé budou příští rok už dvě děti s asistentem, takže tam už taky nikoho dalšího přijmout nemůžou, tak zbývá ta třetí...a taky se klidně může stát to, co se stalo nám, že loni v červnu na třídní schůzce jsme sice poznali budoucí paní učitelku, popovídali jsme si s ní, vypadala fajn...ale v září jsme přišli a byla tam jiná, protože ta původní nakonec ze zdravotních důvodů nenastoupila....a těžko kvůli tomu budu hned hledat novou školu...naštěstí i ta nová je fajn a problém s ní nemáme absolutně žádný:-)
 Lída+2 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 10:40:07)
Tak podle popisu to sedí na mého staršího syna .......i mladšího.

Už ve školce doporučili(že z toho vyroste) malý kolektiv školy...to pomohlo dost...okolo 4-5. třídy jsem přestala poznávat nastala dost zásadní změna....

A nyní....paráda, samostatný, perfektně vše zařizující jedinec.....

Ale i nadále vím, že ve škole nerad vyčnívá z řady, takže pořád se málo hlásí a to profesoři vědí, že on to určitě ví.....
NA různé soutěže ho musí přemlouvat, většinou neukecají....


A mladší taky z toho vyrostl, ale nejvíce až na 8G....jen ten úzkostný pořádek mu zůstal....a je teda obtěžující.


vše jim od malička říkám...co bude jak bude proč bude......pokud jim to někdo nevysvětluje je pro ně nedůvěryhodný.....
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 10:56:36)
Lído, tak to je naprosto přesně popsáno, zvlášť ta poslední věta:-), taky všude všechno popisujeme, připravujeme ho, probíráme, jak co bude probíhat...pomáhá to hodně a je fakt, že postupem času se to pomalinku zlepšuje...jako já s tím právě problém nemám, nevadí mi, že je takový, ale trochu se bojím, aby s tím neměl problém mezi dětmi, mám pocit, že tyhle děti jsou ideální oběti pro nějakou šikanu apod...
 Liliana 
  • 

Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 11:11:07)
Mám podobné dítě, asi spíš rovnou dvě.

Starší syn chodí do 1.třídy a povaha je podobná, i když asi ne až tak extrémně. U nás se to hodně projevuje tím že potřebuje aby vše běželo "jak je zvyklý", lpí na tom co zná, nemá rád změny. V kolektivu se drží spíš zpátky, přesvědčit ho na nějaký kroužek apod je těžké, na všechno řekne radši ne. Takže chápu co řešíš.

Ovšem myslím že to prostě osobnostní nastavení, těžko se to nějak výrazně změní, spíš dozráváním a nalezením např. kolektivu, kamarádů, to myslím dělá hodně.

Já na rozdíl od ostatních byl přestup zvážila za předpokladu že jsi přesvědčena že na to zralý je. Ono vplout pro takové dítě, s touto povahou, do zaběhaného kolektivu je mnohem těžší než pro ty jiné povahy, to vím i podle sebe (sama jsem taková). Proto myslím že je důležité aby se "svou" třídou byl co nejdříve. Hodně pomůže když na to nebude sám, tak pokud jde také nějaký kamarád, je to další bod pro.
a jako stěžejní považuju osobu p.učitelky, už se to tady na diskuzi párkrát řešilo. Takže to bych prověřila v první řadě, zda si "sednou", opravdu ne každá umí nalézt cestu k takovým dětem.

Já jsem se dost rozhodovala zda dát odklad nebo ne, právě z důvodu té sociální zralosti, a pro školu rozhodlo:
- šel do třídy se svým nejlepší kamarádem - což mu obrovsky usnadnilo ten nástup do kolektivu
- vycházela na tento ročník vynikající paní učitelka, na kterou jsem měla skvělá doporučení od naší logopedky
- no a cítila jsem že rozumově na to má, že už by ho to brzdilo, měl velký zájem se učit, takže se už učil "samostudiem", a to mi přišlo zbytečné, raději ať se to nadšení využije ve škole
- jo a školu si "vybral" sám, měli jsme na rozhodnutí dvě, jednu větší, obrovskou histor.budovu, a menší takovu "klidnější" školu - jednoznačně volil tu druhou, v té první by byl takový "ztracený"

A sama jsem překvapená jak dobře nástup do školy proběhl, našel si i nějaké další kamarády, a tam je myslím dost stěžejní že na to není sám. Paní učitelku má moc rád a myslím že ona to s ním umí a respektuje to co on potřebuje za přístup.
A nakonec chodí syn i do sportovního oddílu -protože chodí kamarád :)

Takže myslím že ta pomoc může spočívat vlastně v uzpůsobení a vhodné volbě toho vnějšího prostředí. Jasně že nemůže žít pořád v chráněné bublině, ale prostě je otázka kdy ji opustit, ale vybrat vhodnou třídu, s výbornou paní učitelkou a pomoct i tomu kamarádství, to je to co může pomoci.
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 11:24:04)
Liliano - no, vidím, že je podobných dětí asi víc...já jsem loni taky hodně řešila jestli odklad dát, nebo ne, hlavně kvůli té dysfázii, nakonec jsme našli tuhle logopedickou třídu, říkala jsem si, že je fajn, že mají ten první ročník rozdělený na dva roky, že to vlastně vyjde nastejno, jako kdyby ten odklad měl, jenom že do toho prostě vpluje tak nějak pomaleji a víc v klidu...jenže on nabraldocela rychlost ve všem a teď už to tam na něj je pomalé až moc... A ohledně toho výběru školy je to tak, jak píšeš, ale problém je, že dneska leckdy moc na výběr není, školy jsou dost plné...u nás třeba spádová pro něj vhodná nebyla, do jiné vybrané školy (malé, jen 1.stupeň), ho loni nevzali, protože měli moc svých spádových...spousta škol má třeba 30 dětí ve třídě, což mi přijde šílené...tak jsem byla ráda, že jsme nakonec našli tu logo třídu a že měli místo...
 Tizi 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 11:24:12)
Mám podobné dítě a věkem se to lepší, povaha se tolik nezmění, ale přibudou zkušenosti. Syn šel do běžné třídy o 27 dětech, logo třídu nepotřeboval a menší třídy v blízkém okolí nebyly. Na školu si zvykal těžce, snad půl roku, než se cítil v pohodě. Zpětně jsem ráda, že jsme to nemuseli řešit v průběhu docházky. S učením od první třídy bez problémů, taky se nerad hlásí, ale to je jedno, když mají testy, tak to napíše dobře. Teď ve třetí třídě je mnohem otrkanější a více v pohodě než v té první. Našel si dva dobré kamarády, což asi není moc, ale opět, dle mého to stačí. Snažím se mu pomoct tak, že si kamarády může zvát k nám domů, nebo chodí on za nimi, byla jsem s nimi i na výletě a seznámila se s několika ostatními maminkami, takže je teď pro nás snažší komunikovat a pro kluky trávit čas spolu.
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 11:41:07)
Vidím to u nás do budoucna podobně, i s těmi kamarády...však jich stačí klidně míň, já jsem taky taková, že mám radši jednu nebo dvě blízké kamarádky, než abych jich kolem sebe měla houf:-)....a on syn je povahou dost po mně, taky si musím déle zvykat na změny, vím ráda všechno dopředu...vlastně se ani nedivím, že je takový jaký je a rozumím mu, beru ho takového, má spoustu úžasných vlastností a nápadů...ale asi to nebude mít mezi dětmi úplně jednoduché, no...
 Epepe 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 11:41:37)
Mám sice taky citlivé dítě, ale o hodně méně, než ty. U dysfatiků je to navíc myslím běžné pokračování.

Osobně bych ho rozhodně neotužovala, naopak bych mu nabídla bezpodmínečnou lásku a podporu, kterou jinde, než v rodině už nikdy nedostane a na tom může stavět. Třeba se časem odhodlá a otuží sám.
Ber to jako povahový rys, Rambo z něj nebude, to nezměníš, ale každý má své výhody, své lepší a horší vlastnosti, tak se soustřeďte na ty lepší. Tak to dělám já se svým citlivkou. ~x~
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 11:53:29)
Zorko, přesně tak to s ním dělám, bereme ho takového, jaký je, nikdo se mu kvůli tomu doma nesměje, že se něčeho bojí, nebo tak něco...naopak já ho mám ráda přesně takového, citlivého, empatického, svým způsobem na něm tu jeho "jinakost" obdivuju a miluju...Ramba z něj mít ani nechci~;)
 Epepe 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 12:02:14)
Tak to má Jiřík ohromné štěstí! ~s~

 TaJ 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 12:08:29)
Zorko, já ho právě miluju takového, jaký je, i s tím, jak je jiný, to jakým způsobem o věcech přemýšlí, jeho smysl pro spravedlnost apod...má to takové zvláštní kouzlo, je to takový náš "Malý princ"...ale prostě se trochu bojím, že ho takový ten běžný svět trochu semele a že to bude mít v životě docela těžké...dneska je svět nastavený trochu jinak...
 Epepe 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 12:19:19)
Tomu naprosto rozumím, každá máma se bojí o svoje dítě.
A navíc myslím, že pro nás přemýšlivé tipy, nebyl svět jednoduchý nikdy. :-)
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 16:39:01)
Tuten, díky~x~, já vím, že jo:-)
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 16:42:57)
Tuten, to jsi napsala naprosto výstižně, u nás je to stejné...kdybychom ho do některých věcí trochu netlačili, tak by to ani nezkusil a byla by to leckdy škoda, protože pak ho ta věc baví a jde mu...ale přesně, jak píšeš, člověk musí znát ty hranice, kam až ho může "tlačit"....
 radka 
  • 

Re: Úzkostné dítě  

(10.3.2015 16:22:27)
jsem taky taková, nejhorší je začít
překonat ostych a zkusit něco nového
když mě někdo nebo okolnosti "dotlačí", ukáže se, že to zvládnu a někdy i dobře:-)
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě  

(10.3.2015 19:22:53)
Tuten, Jiříkovi zatím tkaničky taky nejdou, ale jelikož na tkaničky vůbec nic nemá, tak se přiznám, že ho do toho ani nijak netlačím, umí zatím uzel a ten zbytek přijde časem, jako všechno ostatní:-), jinak co se týče tkaniček, tak Jiřík by měl ještě další variantu - nejde mi to, ale co, nebudu to ani zkoušet, stejně to k ničemu nepotřebuju...~:-D
 Epepe 


Re: Úzkostné dítě  

(9.3.2015 19:26:34)
Jo, to věřím.
Ale jak píšeš, záleží na povaze.
Naše dítě bychom mohli tlačit párem volů, ale stejně nakonec udělá to, co chce. Je to totální inidividualista. ~a~
 Dobra1 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 12:44:31)
Mám podobné dítě, i když bez vývojové dysfázie. Tím pádem neexistovala možnost do nějaké blízké "malé" třídy. Já se i proto rozhodla pro domácí školu. Spousta lidí říkala to, co ty, že by měla jít do školy, aby se otužila. Nedala jsem se a zjišťuju, že čím je starší, tím se to zlepšuje.
Já bych ti poradila buď si ho vzít domů, pokud můžeš zůstat doma, nebo ho nechat ve třídě, kde je, a dál ho rozvíjet sama. Na "otužování" má času dost. Potřebuje co největší stabilitu a zázemí, pak bude schopen se se světem vyrovnat.
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 13:08:22)
Dobri, domácí školu určitě nechci - jednak opravdu nemůžu zůstat doma, za druhé, u nás by to fakt nefungovalo, abych ho učila já, protože od začátku školy dělá ochotně úkoly, které má zadané od paní učitelky, prostě od nějaké vyšší "autority", než jsem já...to se může po příchodu ze školy přetrhnout a hned si jde úkoly udělat...ale jakmile po něm chci něco já, abychom něco četli nebo psali navíc, tak je to hrozný boj a prostě nechce, řekne mi, že to už za úkol nemají....jedině matematiku si počítá i sám od sebe navíc...a za třetí, pokud by byl v domácí škole, tak už nebude mezi dětmi vůbec, je totiž jedináček, kamarády máme všechny dost z ruky a pokaždé nemají zrovna čas, když ho máme my...a podobně starých dětí okolo moc nebydlí, s těmi si hrál venku, než šli do všichni školy, od té doby každý jen navečer přijede ze školy a z práce domů a zaleze do baráku...takže by byl izolovaný ještě víc, než teď....a já právě na jednu stranu vidím, že mu to mezi dětmi svědčí...
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 17:03:22)
Tuten, nezní to blbě, opravdu to pro ně JE velká výhoda, že jsou čtyři:-)
 Citronove koliesko 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 19:04:27)
Mam dceru s podobnym spravanim, bola taka ked bola mensia. Velmi by som zvazovala ci takto uzkostne dieta dat do velkeho kolektivu a cakat ze "sa otuka" a "spoluziaci ho budu tahat"... Moze sa stat pravy opak a on sa stiahne do seba a uplne uzavrie pretoze velky kolektiv ho zhltne. On by mohol vedomostami tahat inych ale jeho povaha mu to vo velkom kolektive nedovoli.
Dcera vychodila malotriedku (mmch vynikajcu), pokracovala druhy stupen na skole vo vedlajsej dedine (mensia) a teraz chodi na prestizne bilingvalne gymnazium. Je tam mimoriadne spokojna. Pocas ZS dochadzky sme mali mimoriadne stastie na ucitelov a kolektiv ktory ju bral taku aka je. Teraz je v podstate medzi "svojim" - detmi s mimoriadnym intelektom. Myslim ze k jej spokojnosti a stastnemu detstvu prispelo aj to ze chodila do malych skol kde vsetko rychlo spoznala, mala svoje istoty a zazemie. Ak by sme ju chceli "zmenit" mohlo to dopadnut zle, boli pokusy napr. s mimoskolskou cinnostou a nedopadlo to dobre, bola tam nestastna. My sme robili rozhodnutia po konzultacii s psychologom (ktory aj zistil vysoke IQ) a nelutujem. Dnes je z nej sebavedoma inteligentna studentka, samostatna s vlastnym nazorom. Ako dieta bola vo velkom kolektive (skolka) tak zmatena ze nebola schopna ani rozmyslat, bola nemotorna, nesamostatna uplne bezradna.
Psycholog mi tiez povedal ze mimoriadne inteligentne deti byvaju paradoxne neiste, uzkostne a nesebavedome aj preto ze si plne uvedomuju svoju nedokonalost a chyby. A tiez si uvedomuju nasledky, predvidaju..,proste su na svoj vek (skusenosti resp. neskusenost) prilis mudre a riesia veci ktore by mali riesit ako starsie. Na syna by som netlacila, poradila by som sa s psychologom a uvazovala skor o malej rodinnej skole kde sa detom individualne venuju. Drzim palce.
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 21:46:27)
Koliesko, jo, to já vím, že malý kolektiv by pro něj byl vhodnější...ale potřeboval by spíš už běžnou školu s běžnými dětmi...problém je, že dneska jsou všechny školy nacpané, loni jsme ho hlásili do malé školy, jen první stupeň...no nevzali ho, protože měli moc spádových dětí a nakonec jich tam mají kolem 28 ve třídě, ve spádové škole to vypadá podobně, ve spoustě škol je i kolem 30 dětí...
 ALL 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 20:21:19)
Nám se osvědčilo neotužovat, netlačit, nechat dozrát vlastním tempem. Věkem se to zlepšuje, povaha se ale nezmění. Určitě je vhodný menší kolektiv.
Naše dítě se začalo samo "otužovat" na základě vlastní volby ve skautu a náramně mu to tam svědčí, jedná se ale o maličký oddíl.
 úča 
  • 

Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 20:35:46)
Otužování spíš nepomůže. Chce to pomaloučku polehoučku povzbuzovat, postrkovat, opatrně zvyšovat zátěž, ukazovat mu, co už dokázal, využít nějaké pozitivní motivace atd.
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 21:29:07)
Účo, tohle všechno vlastně děláme už od školky - pomaličku postrkáváme, postupně zvyšujeme zátěž, motivujeme...a výsledky jsou, sice to jde pomaličku, ale pokroky vidět jsou:-)
 Míša+1 :-) 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(9.3.2015 23:26:58)
Možná jen potřebuje čas,otrkat se.Proč myslíš,že má úzkosti?Může být jen stydlivější dítě.Dcera není stydlivá,ale úzkosti má.Jednou je měla tak silné,že 2 dny ležela a plakala,nemohla ani do školy.
 Myška, syn10 a syn 7 let 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(11.3.2015 22:39:04)
Máme doma něco podobného. Syn 8 let, po odkladu nastoupil teď v září do školy. Jsou ale problémy. Po celou dobu docházky do MŠ byly také problémy. Hodně záleželo na přístupu učitelek. Bohužel první rok měl učitelku, která se chovala hrozně, ponižovala ho před dětmi a neměla vůbec pro nic pochopení. Dodnes se syn s hodně věcma vyrovnává. Vyskytují se u něho autistické rysy a také známky obsese. V PPP neurčili diagnozu, pouze že je úzkostný + elektivní mutismus. Jenže ve škole jsou velké problémy, někdy se zasekne a nepracuje, nespolupracuje, nikam ho nedostanou, nejí atd....Jenže nemáme žádnou diagnozu, takže ho budou muset klasifikovat jako běžné dítě. On je velmi chytrý, doma mu všechno jde a umí to, jen ve škole má problémy, asi kvůli té úzkosti. Nyní jdeme na vyšetření k psychiatrovi, dle předběžné konzultace dostane na úzkost léky, ale autismus a jiné diagnozy jsou prozatím vyloučeny. Bojím se co s ním bude dál. Chodí do běžné ZŠ - vlastně jinak to ani nejde, nemá žádnou diagnozu, ale učitelka tvrdí, že tam nepatří a vidí to do budoucna špatně. Ve třídě je 28 dětí, dle učitelky mu vadí velký kolektiv, doma mi říká že mu to nevadí. Vůbec si s tím nevím rady. Ale pokud máte možnost dát dítko do nějaké spec. třídy, kde je méně dětí, alespoň na pár let, než se více srovná bych to tak nechala. My takovou možnost nemáme.
 TaJ 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(12.3.2015 9:53:23)
Myško, tak to mě mrzí, že máte takové problémy....u nás to zase až takové není, je sice úzkostnější a dlouho si zvyká na nové věci...ale na druhou stranu ve školce fungoval naprosto bez problémů (ale bylo jich ve třídě jen 10) a teď ve škole funguje taky dobře, učení mu jde skvěle, pracuje ochotně, kamarádí se s dětmi, s jídlem taky nejsou problémy....jinak u vás bych opravdu řešila s nějakými odborníky tu diagnózu, aby mohl mít aspoň nějaké úlevy ve škole, PPP na tohle opravdu asi nestačí...a držím palce, ať to nějak dobře vyřešíte...
 Myška, syn10 a syn 7 let 


Re: Úzkostné dítě - jak mu pomoci? 

(12.3.2015 10:18:02)
Děkuji. Ale opravdu záleží na škole a učitelce. Když mi učitelka řekne, že Vaše dítě nepatří do této běžné školy, moc to nepřidá, ale kam potom tedy patří. Nemá diagnozu, nemohu ho dát do nějaké spec. školy a učit ho doma, to také nejde. Každou chvíli má učitelka jiný názor a koncem týdne je znát že toho má plné zuby a potom slyším nebo čtu v sešítku co a jak. Chápu že to nemá jednoduché 28 dětí, pár dětí má poruchu pozornosti nebo nějakou dis., a špatně se jí skloubí výuka těchto dětí + náš syn, ale je to její práce, musí si udělat plán výuky a být s Míšou trpělivá. Já s tím prozatím nic moc nezmůžu. Brzy bude mít léky a nebude tak úzkostlivý.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.