Pralin |
|
(19.11.2014 10:12:05) Chtěla bych se poradit. Syn navštěvuje mon. školku, v posledních dnech si tam z něho dělají srandu dva kamaradi (o pul roku starsi)...vcera mu kelimkem s vodou polili nohy a jeden z nich mu plivnul zubni pastu na hlavu. Syn odešel a rekl to učitelce, jeji reakce byla: že se nežaluje a že si to má vyřešit sám. Dneska rano se nam rozbrecel ze nechce do skolky. Jak se k tomu postavit:
Promluvit s učitelkou? Co ji rict? Bude trvat na tom ze tam maji jiny pristup a ze se nezaluje...ale pardon, muj petilety syn to asi není schopny sam vyresit...
Mam promluvit s rodicema tech deti?
Nebo tam mam vlitnout, montessori nemontessori a rict ze když toho nenechaj nařežuji jim zadek ze si tyden nesednou:)))
|
Kreaty |
|
(19.11.2014 10:14:44) no nežaluje, ale šikanu tam taky nepěstují, ne? Montessori neMontessori. Ať si to paní čitelka vyřeší Montessori způsobem, ale tohle tam přeci nikdo žádnému dítěti dělat nebude.
|
|
Alena | •
|
(19.11.2014 10:17:20) Nereseni problemu ucitelkou prece nema s mnt pristupem prece nic spolecneho. Sla bych za ni a durazne bych zadala vysvetleni. Samozrejme, ze to syn nezvladne sam - to by za ni nesel.
|
Kreaty |
|
(19.11.2014 10:26:16) předpokládám, že v takovéto škole/ce jsou učitelky empatičtější a rozhodně zdatně ovládají všechny pedagogické postupy, mezi které patří řešení šikany a ta se skutečně neřeší tím, že se o ní nemluví
|
|
|
Jira a 2 + 1 |
|
(19.11.2014 10:21:06) Začala bych s tou učitelkou. Ono je sice pěkný, že se nežaluje, ale kdo se neubrání, musí si teda nechat všechno líbit? Přece nemůže nechat ubližovat malýmu klukovi, to se ti dva vejlupci akorát ujistěj v tom, že na slabšího si dovolit můžou a projde jim to. U nás se taky nežaluje, takže se ve třetí třídě provalila šikana, která se táhne už od první. Jedno dítě už se na to nemohlo koukat, tak se vykašlalo na nežalování a řeklo to učitelce. Ta to naštěstí neváhala řešit a snad byla úspěšná, teď je třída pod drobnohledem a pro jistotu se z bezpečnostních důvodů žaluje. Ty děti nedokáží vyhodnotit, co je prkotina a co vážné.
|
|
vlad. |
|
(19.11.2014 10:42:48) žalovat se nesmí, ale počínající šikanu řešit nebudeme? řešila bych to s učitelkou a ředitelkou, včetně přístupu učitelky. To není ve zlém, ale nemohou nechat řešení situace na dítěti, které to není schopné zvládnout.
|
|
JaninkaS. |
|
(19.11.2014 10:48:44) Nejprve bych to řešila s učitelkou - před synem a pokud by to nepomohlo, pak bych si to vyříkala s těma dvěma vejlupkama - taky před synem.
Řešila jsem teď něco podobného a pomohla moje "domluvla" vejlupkovi.
Jestliže se ti dítě svěří, že má nějaký problém, svěřuje se proto, že ho neumí samo vyřešit. Pokud budeš netečná, možná že při dalším problému se ti už nesvěří a bude raděti tiše trpět, protože: "žalovat se nemá"...
|
|
marka+3 |
|
(19.11.2014 10:56:51) Tak samozrejme je mozne, ze je to cele nedorozumeni. Jak cela situace, tak reakce ucitelky. Uz proto bych za ni zasla, aby se to vysvetlilo. Pokud to nedorozumeni neni, mela by ucitelka zapnout mozek a lidsky cit/soucit, kdyz uz si vybrala povolani, ve kterem ma hodne co do cineni s lidmi. To je podobne, jako kdyby si treba obet domaciho nasili nesmela rict o pomoc, ale mela si vse vyresit sama. Jak asi? Pripadne bych pozadala ucitelku o nacvik modelovych situaci a zpusobu adekvatnich reakci pro deti bez ohledu na tuhle konkretni situaci,to je snad mozne i v montessori skole.
|
|
Hana | •
|
(19.11.2014 11:26:16) Nezalovani neni Montessori pristup, to je cesky pristup. A ty take reagujes pekne po cesku. Tohle se da da prece resit uplne jinak. Zacala bych komunikaci s ucitelkou/reditelkou. Moje deti chodi do Montessori skoly {zacaly ve skolce] a ve chvili, kdy se sikana objevi, tak se to okamzite resi.
|
Pralin |
|
(19.11.2014 11:55:43) Tak ta poslední veta byla psana s nadsázkou...
Muzes mi tedy prosim napsat jakym zpusobem to resi u vas ve skolce/skole? Diky!
|
BaBá |
|
(19.11.2014 14:47:43) Pralin,
dcera chodila do Montessori školky a přístup vyřeš si to sám tedy naprosto zírám a neznám. Každý konflikt še tam okamžitě řešil. Někomu se posmívat, dělat naschvály - to neexistovalo. Učitelky ihned tyto konflikty řešily domluvou a případně kolektivní diskuzí, proč se toto nedělá a proč to vadí.
Tohle přeci není žalování.
|
|
|
Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 |
|
(19.11.2014 13:03:52) Přesně tak, je to o lidech. Moje děti chodí do montessori školy/školky od malička, věci se řeší, když je problém, konzultuju, hledáme řešení společně (většinou i s dětmi), nemeteme pod koberec, nenecháváme jen na nich i když jsou už teď větší....
|
|
|
úča | •
|
(19.11.2014 11:26:25) Nemusí to být hned šikana, ale učitelka by to řešit rozhodně měla, měla by přinejmenším zareagovat na to, že dítě brečí a bojí se do školky. Určitě si s učitelkou promluv, nejdřív nějak nekonfliktně, aby jí dotelko, že to není prkotina a doporučuju ti nedělat to před dítětem.
|
JaninkaS. |
|
(19.11.2014 13:20:24) Proč by si s učitelkou neměla promluvit před dítětem? Dítě má ve školce problém, tak bych spolu s ním zašla za učitelkou a v bez emocí bych si s ní o tom promluvila.
|
|
|
Winky | •
|
(19.11.2014 12:18:01) já bych to nenazvala žalováním - žalování beru když osoba A bonzuje na osobu B, ktará dělá něco, ovšem s osobou A to přímo nesouvisí. Třeba když Pepíček žaluje, že Vašíček čmárá na zeď. Ovšem když osoba A přijde říct, že JEMU bylo ublíženo osobou B, už to žalování není - to je snad normální sdělení informace (kor když má to dítě evidentně mokrý nohy a plivanec od pasty na hlavě) a žádost o pomoc. Nevím, co je echt Montessori přístup, ale normální přístup by byl zavolat si ty dva výtečníky, zeptat se i jich jak to bylo, a pak - pod tíhou evidentních důkazů - by se měli omluvit tomuu poškozenému (jestli je předtím proslov o nesprávnosti takového chování... asi jo). Zaprvé by ti dva viděli, že jejich akce nezůstane bez povšimnutí, a za druhé ten malý vidí, že má zastání.
|
Pralin |
|
(19.11.2014 12:38:52) To zní rozumně, dekuji!
|
|
|
jorad3 |
|
(19.11.2014 12:23:06) Znám rodinu která měla syna v tomto typu MŠ. Také ho tam šikanovali, a školka nic neřešila i přes opakovaná upozornění. Matce bylo řečeno že u nich se to řeší jinak a myslím že si to měl vyřešit chlapeček sám. Skončilo to, že dostal tiky, museli ho dát do jiné školky a řešili podání trestního oznámení na školku. Myslím že v jejich pedagogice se šikanou nepočítá a pedagogové to moc neumí řešit. Za mně hned zasáhnout a podpořit dítě.
|
Marcela a 3 |
|
(19.11.2014 12:54:36) Jak se to řeší ve slavném Monte.přístupu???
|
Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 |
|
(19.11.2014 13:10:31) Tvoje otazka zní moc příjemně, jako, že Tě to opravdu zajímá
Moje děti chodí do montessori školy/školky od malička, věci se řeší, když je problém, konzultuju s učitelem, hledáme řešení společně (většinou i s dětmi), nemeteme pod koberec, nenecháváme jen na nich i když jsou už teď větší, ale samozřejmě je důležité, že se na tom řešení podílí i sami....
Mrzí mě, že spousta lidí odsoudí, aniž ví něco bližšího :-( Když jsem při mateřské učila na střední škole, tak jsem se často setkala s přístupem - To jsem zvědavá, co nám ty děti z montessori předvedou ....
Ráda se o montessori pobavím s kýmkoli, kdo přistupuje otevřeně (jako máma, ne jako učitelka), ale tento předem odsuzující tón mi vadí.
|
Pralin |
|
(19.11.2014 13:23:11) Diky za příspěvek....popravde, zda se mi ze, v naší montesorri skole neumi moc resit problémy, nejsem jedina z rodicu kdo si to mysli....ale to je na dlouhou diskuzi.....takze bych byla rada nejen za radu, promluv si o tom s učitelkou...ale i za to jakym zpusobem by bylo nejlepe aby se to cele ubiralo....asi tedy si sednout s detma, probrat to s nima, nevim jestli obecne nebo konkretni situaci...nejake modelove situace mozna nastínit...jak to resite vy? dekuji!
|
Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 |
|
(19.11.2014 22:41:09) V zásadě je to fakt hodně o lidech. Ve školce měly moje děti naprosto fantastickou, velmi lidskou a empatickou učitelku. Několikrát za den se všichni společně scházeli tzv. na elipse ( na určitém místě), kde si říkaly společné a nové věci a mimo jiné probíraly podobné problémy. Nikdy jsem u toho osobně nebyla, ale co vím, od dětí, tak se bavili např. o tom, jak by se cítili v kůži toho daného dítěte a zkoušeli navrhovat, jak by mu s tím mohli pomoct. Princip montessori je taky o tom, že jsou ve třídách děti různého věku, což může někdy řešení usnadnit - "šikanovaného" dítěte se "ujme" starší kamarád a pomůže mu se víc zapojit. Nevzpomínám si, že bych řešila nějaký zásadní problém, ale je fakt, že třídní schůzky byly vždycky hodně dlouhé a učitelky s náma hodně komunikovaly.
Ve škole už není na společné řešení problémů tolik času, ale ten princip je v podstatě podobný - jak se k tomu postavit, jak může kolektiv konkrétně pomoct. Je to asi trochu specifické, u nás je druhý rok otevřený 2.stupeň montessori, takže jsme průkopníci, děti i rodiče se znají od školky a podle kamarádek, co mají děti v jiných školách mám pocit, že komunikujeme (škola - rodiče) velmi nadstandartně a případné problémy se řeší už v zárodku.
Určitě navaž kontakt s učitelkou, nemusíš na ní vlítnout ve smyslu, co s tím bude dělat (což si asi neměla v plánu ), ale spíš aby si toho začala víc všímat a třeba ty děti zkusila zabavit nějakou činností nebo změnou činnosti apod. Kontakt s těmi druhými kluky, pokud se nějak víc neznáte, mi nepřipadá ok, pokud, tak bych to řešila přes učitelku. Držím palce.
|
|
|
Marcela a 3 |
|
(19.11.2014 13:51:03) Promiň, jestli to vyznělo blbě, ale popravdě pro tento přístup opravdu moc nehoruju. Ale zajímal mě ten postup, že v M. se to řeší jinak. Protože příspěvek mi vyzněla právě jako zametení problému pod koberec nebo jeho přehlížení.
|
Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 |
|
(19.11.2014 23:46:19) Myslím, že kdybys strávila dopoledne v montessori škole/školce nebo mluvila s někým, kdo má reálnou zkušenost, tak si řekneš - vždyť je to přirozený, třeba to tak částečně i děláš, ani o tom nevíš. Dřív jsem se hodně setkávala s názorem - to je ta školka, kde si děti dělaj, co chtěj.... tak to ale vůbec není. Maj úžasně promyšlenej systém pomůcek - to už se týká spíš školy, který umožňujou učitelce zvládnout to, že děti nebo skupinky dětí pracujou na různý úrovni a svým tempem. Děti si to osahaj, vyzkoušej, na spoustu věcí přijdou samy a pochopí to. Učitelka má kam sáhnout. Ty děti si díky tomu můžou samy tak trochu rozhodnout, jakým způsobem a tempem budou postupovat a sama víš, že když je to baví, tak to jde líp. Mě osobně přijde hodně přínosnej ten systém spojení dětí různýho věku - když někomu něco vysvětluješ, tak to musíš chápat . Dělali nám pár kurzů pro rodiče, třeba matiku, spousta rodičů říkala, kdyby nám to někdo takhle ukázal, tak jsme to pochopili - je to názorný ... to jsem se rozepsala
|
Elwing |
|
(20.11.2014 9:34:33) Nalepka montessori ale nevypovida o nicem. Ucitelka muze byt nekompetentni k vychove deti i v montessori skolce. Ja teda nezazila jedinou normalni montessori ucitelku. Vsechno mely peclive nastudovane, ale byly nervni a neempaticke. Ale urcite existuji i dobre.
|
|
|
|
|
|
Alena | •
|
(19.11.2014 13:19:06) "Myslím že v jejich pedagogice se šikanou nepočítá a pedagogové to moc neumí řešit. " to je opravdu odborny vyrok, vis o tom smeru neco?
|
Pralin |
|
(19.11.2014 13:31:31) Popravde receno, opravdu mam z naší skolky pocit ze ty problémy moc resit neumi...ja tedy také ne...takze když jsem rano mluvila s učitelkou (s tou druhou) nez syn, tak jednak o nicem nevedela..takze ta první ani nepokládala za dulezite ji to rict, nebo nebyl cas, nevim...a za druhé me odbyla slovy: ze tady mají jiny pristup, ze se nezaluje a ze to nebude tak horke, ze se kluci popichuji...
|
Alena | •
|
(19.11.2014 14:24:46) Takova bagatelizace, to je dost sila. TO neni typem skolky, ale pristupem ucitelek. Nenech se odbýt.
|
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(19.11.2014 14:09:12) tak celý incident dle mého vznikl v umývárně při čistění zubů. Jako šikana mi to tedy nepřijde, spíš nedorozumění a špatná reakce na nějaký podnět. Asi bych ojedinělý výstup nechala vyšumět, pokud by se to opakovalo, začala bych řešit rozhovorem s učitelkou.
|
|
Rosina |
|
(19.11.2014 18:05:12) Kamarádka tam dávala synka a sama byla nadšenou příznivkyní tohoto přístupu. Ale překvapilo mě, že ona sama tam chtěla učit a prý by jí k tomu stačil pouze cca týdenní kurz. Jinak měla pouze ukončené základní vzdělání. Takže tam "učí" v podstatě nekvalifikovaný personál, občas lidé s vysokoškolským vzděláním technického nebo ekonomického směru, kteří si dodělali kurz a zřídili školku jako alternativu státní školky pro své vlastní děti nebo jako výhodný ekonomický záměr. U bezproblémových dětí v pohodě - vztah k dětem, nadšení a přirozená schopnost řešit náročnější situace může stačit, ale běda, jak se tam objeví výraznější problémy.
|
|
Fren |
|
(19.11.2014 20:23:01) hele,to je fakt dobrý nápad,klidně tam vlítni,nebot v montesori se učí děti na základě běžné praxe a tak uvidí i tuto praxi v reálu,když se učitelka at to kluk řeší sám,tak to tedy řešit bude-ale posvém.Zvlášt jestli víš přesně,o které nepodarky se jedná.
|
|
louda |
|
(19.11.2014 20:47:05) Pokud jde o ojedinělý případ, tak synovi vysvětlím, že to není žádná tragédie a že on taky není vždycky andílek. Navíc si nikdy nejsem jistá, jak to bylo. Takže tomu dám čas a pokud se to neopakuje, tak neřeším. Pasta na hlavě přece nemusí být hned šikana.
|
|
Aerith |
|
(19.11.2014 22:36:26) V mé rodině dokonce došlo v dětství na sexuální šikanu. Když to šel bratranec "požalovat" učitelce, tak mu řekla co si to vymýšlí a neřešila. Tomu malému úchyláčkovi domluvala máma a dostal i facku. Jenže pak jednoho dne přišel do školy táta a když toho kluka uviděl, tak ho zavřel do šatny a tam ho pořádně zvalil. Až to pomohlo. Ale to je skoro 20 let zpět.. Takže když s tím neudělá nic učitel ani po pokusu o rozumnou komunikaci, tak asi jedině spravedlnost do svých rukou - dnes bych se ale bála cizímu dítěti nasekat na zadek nebo dát facku.. takže s mírou.
|
|
Elwing |
|
(20.11.2014 9:29:55) Zalovani je, kdyz chces nekomu zavarit, ublizit. Pokud chce dite zabranit nejakemu nezadoucimu chovani od ostatnich, ktere je mu neprijemne, nejde o zalovani.Ucitelka proste neni dobry pedagog, montessori, nemontessori.
|
|
|