Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 19:22:21) Ahoj všem.Učíte někdo podle této metody?Pokud ano,mohly byste mi napsat poziva či negativa?Jak se rodiče dětí tváří na výrazné melodické čtení? Byla jsem s kolegyněmi na prvním školení,celkem mne to zaujalo,ale myslím si,že by to u nás neprošlo kvůli rodičům,kteří všichni prošli klasickým čtením po slabikách.Díky všem za postřehy.Monika.
|
foxyna |
|
(1.6.2013 19:39:44) Mončo jaký je rozdíl proti genetické metodě? Dík
|
Brunhilda |
|
(1.6.2013 19:50:15) Přidávám se k dotazu. Nikde jsem se zatím nedočetla, zda se od začátku čtou touto metodou i malá písmena nebo se postupuje jako u genetické metody - nejdřív čtení pouze kapitálkami, až později malými písmeny.
|
Dobra1 |
|
(1.6.2013 19:56:28) Od zacatku se uci pismenka ve vsech tvarech, a to tak, aby je dite bylo schopne poznat z jakehokoliv uhlu pohledu, z kousku pismenka odhadnout, o co jde.
Na rozdil od slabikotvorne a geneticke metody nejde o analyticko.syntetickou metodu, ale o metody primarne syntetickou. Tedy /deti se sice uci nejprve nekolik pismenek, ale nasledne se je uci spojovat do dvijic, trojic, ctveric,... od tri/pismenych uz jde o slova s konkretnim vyznamem, tedy ne o nesmyslne slabiky.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 20:20:19) Přesně tak jsem se to dozvěděla.Absolvovala jsem zatím první školení,pouze úvod,vysvětlení.Je to založené na vázání,provází se i pohybem,spojené s výtvarnou a hudební výchovou.
|
|
Brunhilda |
|
(1.6.2013 20:25:54) Díky za osvětlení .
|
|
Anouk |
|
(17.1.2015 12:37:18) Dobrý den, mluví se zde o čtení a jak je to s psaním? Dcera se učí sfumátem,čtení se zdá být v pohodě, ale vůbec nepíšou, teď, téměř v pololetí jsou v písance teprve na páté straně. Může mi prosím někdo napsat, jakým tempem s psaním postupoval jeho prvňáček a jestli na konci první třídy psal všechna písmenka a spojoval je ve slova? Díky moc.
|
Bambule2 |
|
(21.1.2015 19:10:53) Ahoj, mám prvňačku a teď v pololetí právě končí druhou písanku, píší už každý den diktáty, takže spojování do celých slov samozřejmě. Koukla jsem do písanek a z písmen už mají za sebou: malé e, l, m, i, u, a, s, o, p, j, t, v, y, n, z velké a, o, m, i, j, p, u, n, v do konce tohoto týdne je ještě čeká malé k, velké S. Píšou tedy slova z těchto písmen. Upřímně, mně zase přijde, že letí v psaní až moc rychle, to je prostě co týden, to alespoň 4 stránky písanky, několik nových písmen a do toho dělají mimo ve škole ty diktáty. Je to docela nápor, naštěstí dcera je taková ta malovací-tvořící, takže kudrlinky ji nedělají problém a zatím to tempo dáváme. Bohužel u syna to určitě problém bude, nevím, jak to dáme, má do školy skoro dva roky, počítá neskutečně na úrovni druhé třídy (sám, prosím to není nějaká naše ambice ), ale zato grafomotorika bída, malování absolutní nezájem, s velkou slávou konečně už udělá šišaté kolečko... Prostě když to vidím u dcery, tak už mám dopředu docela obavy. Pokud má dcera zájem, tak si prostě kup pár písanek sama a nech ji zkoušet doma navíc psát, když bude něco umět dopředu, než ve škole dělají, tak to přeci nevadí...
|
|
|
|
|
|
Brunhilda |
|
(1.6.2013 19:43:44) Neučím na prvním stupni, ale když rodičům vysvětlíš pozitiva této metody, porovnáš se slabikováním (můžou shlédnout video), nevím, proč by měli být proti.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 20:41:49) Učím na malé vesnické škole,každá snaha učit "jinak" je trošku problém.Navíc při pomalém čtení je to na poslech opravdu trošku zvláštní,při zrychlení to už není znát a naopak děti čtou (apoň ty ,co jsme viděly na videu)krásně plynně,vázaně.
|
Brunhilda |
|
(1.6.2013 21:40:41) Hmm, tak to nezbývá než s tím rodiče nějak předem postupně seznámit a přesvědčit je o výhodách. A nebo se dohodnout s vedením školy, aby se metoda zavedla rovnou.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:19:04) Vedení je v pohodě,tam problém není,spíš se obávám rekcí od rodičů....Např.Mařenko,jak to čteš???To musíš takhle má-ma.Co vás to tam ta učitelka učí....
|
Pole levandulové |
|
(1.6.2013 22:20:43) A co to takhle prednest rodicum na schuzce v cervnu? Vysvetlit jim podstatu teto metody, jeji vyhody a upozornit na to, ze se cte jinak a pro deti je to prirozenejsi?
|
|
Pole levandulové |
|
(1.6.2013 22:20:43) A co to takhle prednest rodicum na schuzce v cervnu? Vysvetlit jim podstatu teto metody, jeji vyhody a upozornit na to, ze se cte jinak a pro deti je to prirozenejsi?
|
|
|
|
|
|
Dobra1 |
|
(1.6.2013 19:51:05) Ucit tim, ale mam dite v domaci skole. Osobne bych se s rodici nedomlouvala, ale postavila je pred hotovou vec, ev jim ukazala nejake video s ctoucimi detmi [nejake odkazy dostanes v mailu od lektora, ev. muzes pozadat, aby ti neco dali k dispozici, videa so delaji prave pro tyto prilezitosti]. Dalsim argumentem muze byt neurofyziologicka studie, ktera byla s detmi ctoucimi Sfumatem provadena a prokazala, ze ta zabranilo rozvoji dyslexie, ktera je vazana prave na uceni slabikotvornou metodou.
Moc doporucuji letni kurz v praze, je hodne prinosny, navic se tam setkas nejen s autorkou metody, ale i mnoha ucitelkami, ktere uz Sfumatem uci.
|
Markéta |
|
(1.6.2013 19:54:45) Jak může nějaká studie prokázat, že metoda čtení zabránila vzniku dyslexie?
Vůbec netuším, o co jde - budou rodiče vědět, jak s dětmi doma čtení procvičovat - jestli je to u téhle metody nutné.
|
Dobra1 |
|
(1.6.2013 20:06:10) Naopak, u teto metody se to naopak naprosto nedoporucuje. Je nutne rodice poucit, ze si mohou od deti nechat neco precist {ze zacatku to pro neznaleho zni hrozne, ale pak se to nasledne vyloupne], ale nechat jim zcela volny prostor, cteni se doma neprocvicuje.
To vysetreni lze, vysetruji se takzvane drobne pohyby oci, je tu souvislost s vytvarenim spravnych neurofyziologickych drah v mozku. U dyslexie se tyto drahy nevytvareji spravne a mozek ditete se musi naucit, jak si vytvorit nahradni. Souvisi to stim , ze u klasickych metod dite mudi slovo nejprve rozlozit, identifikovat jednl. casti {pismenka, slabiky], pak to znovu dat dohromady. To tady odpada. Identifikuje se pismeno, vyslovi se, jede se na dalsi,... , ale od zacatku se to jede jako cele slovo, takze dite to jako cele slovo rovnou vidi i slysi.
|
Markéta |
|
(1.6.2013 20:57:06) Fakt se to doma nemusí procvičovat? No tak to je bomba. Nějaká taková metoda na výuku psaní by nebyla?
Jinak jsem překvapená komentářem níž, že děti, které se učily slabikovat, na jaře neuměly číst - mě připadalo, že u syna ve třídě o vánocích četly všechny.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:23:43) Psaní je taky trošku jiné,sklon vív doprava.Lektorka nám ukazovala písmo dítěte před a po měsíci učení sfumatem,..Velký rozdíl.
|
|
Dobra1 |
|
(1.6.2013 22:49:53) Mám srovnání s některými dětmi ze školy, ano, umí číst, ale často ještě stále trhají slova na slabiky, znám i jednu druhačku z jiné školy, upřímně nechápu, že ona sama svému projevu rozumí, trhá na slabiky a spojuje někdy naprosto nesmyslně. Moje dítě, které na konci první třídy čte zcela plynule s porozuměním absolutně nechápalo, co tato druhačka čte, musela jsem překládat.
|
|
|
|
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 20:43:26) Dobri,já chodím na ta školení přímo k autorce.Je báječná,jen si člověk musí nejdřív malinko zvyknout na její projev.Mám ve třídě právě dyslektické děti,kterým je tato metoda primárně určena.
|
|
|
IvanaQ.,06,09 |
|
(1.6.2013 20:01:40) Syn v září nastupuje do školy, kde už se tato metoda používá 3 roky. Všechny učitelky si ji pochvalují. Na informační schůzce nám tuto metodu představovali a neměla jsem pocit, že by se tomu rodiče bránili. Myslím, že je důležité, aby se s tím sžil pedagog, potom to dokáže obhájit i u rodičů. Učitelky si na této metodě chválí, že děti čtou od začátku plynule a čtou s porozuměním. Na rozdíl od klasické metody slabikování. Pracuji s dětmi první stupně v knihovně a nezaznamenala jsem, že by si některý rodič nebo učitelka na tuto metodu stěžovali.
|
|
Pole levandulové |
|
(1.6.2013 20:13:07) Nejsem ucitelka, jsem rodic ditete, ktere se metodou splyvaveho cteni ucilo cist. V nasi skole byl minuly rok prvni rocnik, co to zkousel a musim rict, ze jako rodic jsem timto nadsena. Deti cetly opravdu plynule, na ukazkove hodine nekdy v listopadu uz toho umely dost a celkove to cteni bylo pro nas rodice takove bezpracne. Kdyz jsem pak slysela nekdy na jare cist holcicku z jine skoly, kde maji klasicky pristup, tak diky Bohu za Sfumato, to slabikovani se nedalo poslouchat /prestoze holcicka je sikovna a bezproblemova, takze v ni to neni/.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 20:48:24) Pole levandulové,to je fajn.Já se právě setkávám s tím,že děti neví,co čtou,ač se snažím čtenářskou gramotnost trénovat,kde se dá.Tuto metodu vidím jako prostředek jim pomoct.
|
Pole levandulové |
|
(1.6.2013 22:03:33) Monco, nase pani ucitelka uci zaroven hudebku, byly pro toto s kolegyni z vedlejsi tridy nadsene a bylo to na nich videt, tak dokazaly strhnout i rodice. Navic se k tomu teda vazalo i psani, maji specialni pisanky, tam jsme teda delali ukoly doma, ale vzdy na par minut a syn pise pekne /kdyz chce/ Prijde mi fajn, ze ty deti ctou s porozumenim, ted, ve druhem od pololeti uz maji ctenarsky denik, na kazdy mesic tema s vyberem nekolika knih a jednu musi precist a napsat o tom kratky zapis. Syna to chytlo, uz v unoru nacetl vse co meli, ted precetl sam celeho Robinsona a chodil se ptat jen na vyrazy, kterym nerozumel. Pritom ma ADHD a rozhodne neni vzor klidneho ditete,ocekavali jsem ve skole problemy, ale ucitelka je dokazala pro cteni nadchnout.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:21:26) To je super!!!Jsem taky hudebnice a výtvarka mě baví,myslím,že by mě to bavilo.Písanky jsem viděla,jsou pěkné,barevné,sklon písma je malinko víc doprava, než normálně.
|
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:27:08) Schůzka je v červnu,tak to nadneseme a uvidíme.Ředitelka je otevřena novým metodám,ale bojíme se,že rodiče,kterým se to nebude líbit,dají děti jinam.Bohužel tak to je..
|
Pole levandulové |
|
(1.6.2013 22:28:11) Myslis, ze kvuli metode cteni by je v cervnu stahli? A kdyby to udelali - vadi to nejak? Aspon bude min deti ve tride, ne?
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:33:17) Když my fakt bojujeme o každé dítě,prvňáčků by mělo být dost,ale teď mám třeba spojenou třídu a má v ní dohromady!!!! 22 dětí. Je to u nás zaklínadlo,učitelky na druhém stupni se skoro bojí vynadat žákům,protože rodiče přijdou se slovy,tak my ho/ji dáme jinam....
|
Pole levandulové |
|
(1.6.2013 22:36:55) Teda, tak to my jsme radi, ze mame ve skole dve tridy, v kazde je 18 zaku, je to idealni.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:39:46) To jo,to je počet akorát.My bychom měli mít 22 prvňáčků,což je po dlouhé době normální počet,letošních je 15.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petra+3 |
|
(1.6.2013 21:15:18) Čítali tak moje dve staršie deti a super. Akurát u dcéry v triede bola jedna maminka, ktorá bola strašne proti, chodila si sťažovať, atď... ostatní rodičia v pohode. Je fakt, že ani u dcéry ani u syna v triede sa potom nevyskytla u žiadneho žiaka dyslexia (neviem posúdiť, či vďaka tejto metóde, je to celkom malá štatistická vzorka)
|
|
Agatha Ch. |
|
(1.6.2013 22:02:53) Metodou splývavého čtení jsem se naučila číst já sama, přišlo mi prostě jednodušší, písmenka si pospojovat dohromady a přečíst najednou. Ve škole jsem ale měla při slabikování výrazné problémy, nějak jsem to nechápala, naštěstí mě nijak výrazně kvůli tomu nepérovali.
Stejným způsobem jsem "naučila" číst starší dcerku, podotýkám, že už uměla všechna písmenka, ale jen velká. Jednoho krásného dne se doma léčila z nemoci, přišla za mnou s dotazem: mami, jak to děláš, že čteš? Tak jsem jí to ukázala, vysvětlila, odpoledne si už louskala knížky sama. Během pár dnů až týdnů se sama z vlastní vůle doučila malá písmenka a brzy četla sama plynule knihy i pro náročnější čtenáře.
|
Agatha Ch. |
|
(1.6.2013 22:06:40) Jinak, ve škole, kam v září bude nastupovat, je možnost výuky oběma způsoby. Když jsem s ní u pana ředitele na pohovoru (měnily jsme bydliště, takže půjde do jiné školy, než byla u zápisu), ptal se nás, kterou metodu bychom volily. Pak ji slyšel číst a dostane na čtení individuální plán s různými úkoly.
|
Agatha Ch. |
|
(1.6.2013 22:34:43) Hmmm, tady už se bojuje i o místa ve školách...
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:42:23) Agatho,nevím,jak to myslíš. Nechci bojovat o děti touto metodou,líbí se mi propojení s hudebkou a výtvarkou,přijde mi prospěšná pro děti s poruchami učení.Ale pokud by to znamenalo,že přijdeme třeba o 5 dětí,tlačit na pilu fakt nebudu.
|
Agatha Ch. |
|
(1.6.2013 22:44:43) Bohužel myslím to, že tu je hodně dětí a málo volných míst... Jakž takž se dá umístit dítko do spádové školy... A ve třídách často 26-30 dětí...
|
|
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(1.6.2013 22:32:42) Syn se tak naučil číst - ještě navíc s dyslektickým okénkem. Jinak má dg. vývojová dysfázie, dyslexie, dysorthografie. Ve škole se všichni učí genetickou metodou, i starší dcera.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:34:31) Eržiko,tak to je fajn.A měl to splývavé čtení od začátku 1. třídy nebo jste na něj přecházeli časem?
|
|
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 22:45:53) Divá Báro,psala jsem,že jsem byla teprve na prvním školení,které se mi líbilo,navnadilo mě,budou následovat další.Vyzkoušet na vlastních si to bohužel nemůžu,dcera už je "vyčtená" vášnivá čtenářka,synek má díky svým problémům globální čtení.
|
Monča+Kačka(5/04)+Martin(8/06) |
|
(1.6.2013 23:07:12) Divá Baro,díky za názor.Máš pravdu,jsem na začátku,uvidím,jak se Sfumatem sžiji dál,další školení mám za 14 dní a už tam bude praktická výuka.
|
klíčnice |
|
(2.6.2013 9:24:21) Nás postavili před hotovou věc, na výběr jsme neměli a popravdě mi to bylo jedno-nejsem odborník a neuměla jsem posoudit ani jednu metodu. Číst se naučili všichni, přiznávám, že jsem se musela držet abych se nesmála nahlas přece jen je to nezvyklé. A jsme také z vesnice, 13 dětí ve třídě.
|
|
|
|
|