kdyzsluncenesviti |
|
(25.2.2011 10:45:45) Přeji hezký den.
Nějak nevím, jak začít. Máme 5letého syna, který je kombinovaně postižený. Hlavní diagnózou je dětská mozková obrna. Přidružené jsou - středně těžká až těžká nedoslýchavost a s tím spojenou těžkou mentální retardaci. V úterý jsme se vrátili z našeho 4. pobytu v Jánských Lázních a protože v závěru propouštěcí zprávy bylo napsáno, že syn jeví známky autismu, začala jsem pátrat po příznacích.
Jednou ze stránek, kterou jsem našla je tato: http://autismus.dodetailu.cz/autismus-a-priznaky.aspx Když vezmu Páťu jako celek (nebudu brát extra ohledy na nedoslýchavost) a vezmu jeho chování, tak skoro každý bod na něho pasuje. Na svoje jméno sice reaguje, ale myslím, že reaguje spíš jako na zvuk než na to slovo. Absolutně mu chybí oční kontakt. Kvůli sluchové rehabilitaci se snažím dávat hračky před obličej a upoutat pozornost na moje ústa, ale efekt je minimálně. Oční kontakt udrží přibližně 3 vteřiny. Echolálie nemáme, protože nemluví prakticky vůbec (řekne pouze - ham). Ano, vyjadřuje se především křikem (vyjádří jim především radost nebo skutek). Opožděný ve vývoje je tak jako tak. Působí dojmem, že neslyší, ale to bude asi tím, že opravdu neslyší. Nemává na rozloučenou (nedělá ani jiné dětské hříčky či znaky). Páťa si nehraje s dětmi. Naopak je raději sám. Případně pouze pozoruje, jak si děti hrají (není pohybově natolik omezen, aby si hrát nemohl - spíš nechce). S hračkami s nehraje prakticky vůbec. Dřív měl rád zvukové a další vjemové hračky, ale momentálně pouze ocucává kostičky nebo si hraje s tkaničkami či šňůrkami. Při absolvování ergoterapie, kde měl sundávat věci na suchý zip, raději koukal z okna. Za několik sezení dokázal sundat 1 věc (pohybově s tím problém nemá). Páťa působí jakoby byl ve vlastním světě. Rozhodně se, ale směje. Většinu dne dělá stereotypní pohyby jako houpání se v sedě nebo brnkání rukama o sebe (především, když má radost).
Syn je prakticky bez komunikace. Velkou roli v tom určitě hraje nedoslýchavost a naše marné hledání logopeda. Do věku 2 let říkal cca 10 slov (máma, táta, áda, bába, ne, ham, ...). Uměl napodobit znaky i dětské hříčky (pá pá, indiána, paci paci, ...) Všechno, ale postupně zapomněl (prakticky ze dne na den). Zatím mu zůstalo pouze slovo - ham, které se naučil znovu.
Objednala jsem Páťu na vyšetření k paní PhDr. Kateřině Thorová do APLY. Čekací termín je, ale 8-9 měsíců a já bych ráda co nejdřív věděla, co by nás čekalo pokud byse diagnóza potvrdila. Co potom? Našla jsem jedno centrum 50 km od nás. Popravdě, ale nevím do jakého centra bysme měli jezdit dřív. Moc ráda bych se dozvěděla Vaše zkušenosti a poznatky o dětském autismu.
Předem děkuji.
|
LenkaMad |
|
(25.2.2011 10:55:41) Tady je přímo diskuse o autismu http://www.rodina.cz/diskuse3500.htm . Zkus nahlídnout
|
Míša+1 |
|
(25.2.2011 11:00:06) Najdi si diskuzi tady na Rodině o autismu - já už tam moc nechodím,ale myslím,že tam mamky ještě občas zajdou. Jinak Tvůj chlapeček má těch diagnóz opravdu hodně a s kombinací s autismem to nebudeš mít vůbec jednoduché. Přeji moc štěstí
|
Ajlina | •
|
(25.2.2011 11:10:50) myslím, že ti vývoj dopředu nikdo neřekne, zvlášť když se toho nakombinuje víc jako u vás, někdy budeš mít pocit, že se nic neděje a najednou příjde obrovský skok ve vývoji, ať to jde co nejlíp
|
kdyzsluncenesviti |
|
(25.2.2011 11:20:24) No, my bysme ani žádné velké zázraky nechtěli, aby kdyby třeba uměl dát najevo základní potřeby, tak by to bylo úžasný.
Zajímalo by mě, jak se s dětmi s autismem třeba pracuje. Jestli se dojíždí pravidelně k nějakému specialistovi a podobně.
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:21:36) my po půl roce....jinak ta Raná péče právě řeší tyhle věci hodně..my s úspěchem začínáme s komunikačníma kartičkama, to je super pro nemluvící děti...
|
|
|
|
|
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:11:52) zatím zkus jednu věc, napiš do Aply, že bys měla zájem o službu Raná péče..jezděj domů, je to zdarma a mně to mooc pomáhá..taky Ti poradkyně řekne, jak to vidí s dítkem, jsou to velmi šikovné dámy všechno...do měsíce přijedou...
|
Mišmoň |
|
(25.2.2011 11:20:43) Doporučuji Vám mrknout na blog, který píše paní Makovcová, pokud si dáte do vyhledávače žlababa, najde Vám to její stránky. Je tam opravdu hodně příběhů dětí, rodin, námětů, zkušeností a rad. Paní Makovcová nabízí i nějaké pomůcky. Jinak přeji s Páťou samozřejmě co nejvíce pokroků a držím palce Ivana
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:22:11) no a ještě servr http://www.postizenedeti.cz
|
|
|
EvaMarie |
|
(25.2.2011 11:22:01) ano,kontaktuj je co nejdříve...RP má finanční potíže,kdo ví, jak bude do budoucna fungovat
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:22:39) to se týká jiné organizace, raná péče o které mluvím je součást Aply...
|
|
|
kdyzsluncenesviti |
|
(25.2.2011 11:23:47) Já myslím, že by k nám už asi nejezdili. Rané péče k nám jezdí už pro tělesně postižené a sluchově postižené. Myslím, že můžou být jen dva, ale případně bych jednu zrušila. Asi pro tělesně postižené, ale zase máme díky nim zdarma hipoterapii, canisterapii a jezdíme pod nimi i na rehabilitační plavání.
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:25:12) jenže práce s autíkama je do určitý míry hodně specifická...a ty kartičky jsou super...za zeptání nic nedáš, písni do Aply a uvidíš
|
kdyzsluncenesviti |
|
(25.2.2011 11:27:25) Jo, už jsme měli doma půjčenou komunikační tabulku. Ta byla super. Zkusím jim napsat a zeptat se.
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:32:11) jinak základní metody jsou právě vizuální komunikační strategie a pak dtrukturované učení...kartičky si vyrobíš sama, my máme vše nafocené, vytištěné, zalaminované a po bytě na samolepících suchých zipech umístěné...
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:33:03) strukturované...
|
kdyzsluncenesviti |
|
(25.2.2011 11:53:45) Tak to je podobné jako u nedoslýchavosti. Tam jsou taky kartičky a podobně. Takové to zaznamenávání dne do deníčku.
My jsme měli tu komunikační tabulku, tak do ní jsme fotili třeba druhy jídla s snažili se, aby ukázal na co má chuť nebo potom vanu, postel hračky podobně. Samotné kartičky ho, ale nezajímají. To strčí jen do pusy nebo s s tím hraje. V té komunikační tabulce jsem k tomu mohla namluvit i název. Třeba u jídla - ham a podobně. Z toho se naučil zase říkat to - ham. To jsem na to tedy zvědavá.
http://www.petit-os.cz/komunikatory.php
|
|
|
|
|
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:26:09) jinak tady je super blog maminky s autíkem: http://auticekjenicek.blogspot.com, a tady můj blog http://triskritci.blogspot.com
|
Míša+1 |
|
(25.2.2011 11:37:48) Esssi,jak jste na tom s malým?...už Vám stanovili jaký druh autismu malý má?...a mluví více? U nás úžasné pokroky - malá měla samé jedničky a učení ji jde (čte jak dospělý).Komunikace o 100% nahoru ..sice jsem tu řešila ten její stres (asi přechod školka-škola),ale teď už se to lepší. Jinak k psy chodíme jednou za rok,naposledy ji naměřili IQ už přes 100 - takže každým rokem lépe.
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:47:00) Míšo zatím je dg.dětský autismus klasického typu....jé super, šikulka
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.2.2011 11:47:22) a ne, nemluví, ale začínej nám dost pomáhat ty kartičky, velmi rychle to pochopil
|
Míša+1 |
|
(25.2.2011 11:52:07) Esssi,někteří se rozmluví až kolem 5-6 let.To není případ mé dcery,AS jsou většinou ukecaní už od mala.Ale znám hodně maminek,co to tak jejich auti mají.Nedávno jsem asi po půl roce potkala jednu maminku z bývalé školky mé dcery - tehdy ji malý řekl jen pár slov...po půl roce ji mluví ve větách..přesně nevím,kolik má let,myslím mezi 5-6...Hlavně,když rozumí,co po něm chceš..
|
|
|
|
|
|
|
|
|