karma |
|
(10.11.2010 22:11:48) Jste tu někdo prosím obeznámen s oběma systémy? Jak moc? Kterému jste dali nakonec přednost? Proč? Moc děkuji za odpovědi!!!
|
Tragika |
|
(10.11.2010 22:43:59) Panebože, na tohle odpovědět, tak jdu spát až zítra. Proč tohle téma zakládáš, co konkrétně tě zajímá a jak se na tyto dvě alternativy díváš ty? Zajímá tě systém jako takový, či jen v určité věkové kategorii (školka, škola...)?
|
karma |
|
(10.11.2010 22:57:51) Jo, máš recht: jsem byla dnes na dni otevř dveří na waldorfu: systém mi přijde bezva, ale mám strach, že když se systém přefiltruje přes lidský faktor(pí uč, co jsem třeba viděla učit), je tam víc na pokažení než v monte...asi to není srozumitelné, co? Fajn, abych konkretizovala: myslíš, že dítě na dnešní svět lépe připraví w, nebo m?
|
Eržika. |
|
(10.11.2010 23:01:53) http://www.alternativniskoly.cz/
Nejdříve si něco přečti... a pak se ptej
|
Eržika. |
|
(10.11.2010 23:03:20) Oba směry jsou postavené na zcela odlišné filozofii, se kterou by se měl nejdříve seznámit a ztotožnit rodič, než dítě do školy vrzne.
|
Vrťulka |
|
(10.11.2010 23:08:21) Myslim, ze zakladatelce rozumim, oba smery jsou mi blizke, take jsem premyslela a rozhodovala se, ktery bude lepsi. Ani u jednoho jsem nevidela nejake zasadni "proti". Ja nakonec zvolila montessori. Proc? Prisla mi praktictejsi a vic lidska. Ale je to nakonec, presne jak zakladatelka sama pise, o konkretnim uciteli.
|
karma |
|
(11.11.2010 12:16:00) Díky za tento příspěvek, na to jsem se ptala. Monte mi připadá parádní (jsem sama bordelář, minimálně ta systematičnost mě tu fascinuje).
|
|
|
Hudba Ainur |
|
(11.11.2010 7:41:08) Krom odlišností ve stylu výuky a v celkové filozofii je opravdu důležité, aby se rodiče ztotožnili s danou filozofií (hlavně u waldorfů), jinak půjdete s dítětem proti sobě a nebude to dělat dobrotu. Je to stejné, jako když by dal zapřisáhlý ateista dítě do školy k Voršilkám, a pak mu vadilo, že je dítě ze školy prokřesťansky naladěné.
|
Tragika |
|
(11.11.2010 8:30:39) Cammelia, já i celá naše rodina jsme ateisté. Waldorf, kde se slaví křesťanské svátky a zaměřují se na lidové obyčeje, mi ale proti srsti není. Myslím, že znalost Starého a Nového zákona patří k základnímu vzdělání a nic bych neměla ani proti latině, jako povinnému předmětu na základkách. Imaginární svět kouzel, zázraků, svět skřítků a jiných fantazijních bytostí? Proč ne? Synovi to dětství nezkrátí, spíš naopak. To jistě neznamená, že budu syna udržovat v nevědomosti. Už nyní ( 4 roky) se zajímá o to, jak funguje vesmír, rozděluje zvířata na býložravé a masožravé a zařazuje je do skupiny savců. Místo sbírání gormitů ale vyrábí lampion na sv. Martina, což kvituju s povděkem. Jistě, žijeme v r. 2010 a i waldorfská škola se postupem času mění. Tradice a oslavy tu byly a budou, tak proč si jimi nezpestřit život?
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(11.11.2010 11:28:26) Tragiko, ty žiješ v domnění, že děti z "klasických" škol kromě gormitů nemají v hlavách nic jiného?
|
Tragika |
|
(11.11.2010 12:12:48) Monty, to jsem snad nikde neřekla, ani nenapsala. Jen si myslím, že podobný druh sběratelského šílenství podporovaný reklamou, se dětem na níže zmíněné škole většinou vyhne. Je to dáno duchem školy a poněkud jinou výchovou dětí, které tyto školy navštěvují.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(11.11.2010 12:22:23) Tragiko, ale samozřejmě, že tyto sběratelské mánie jsou dané kolektivem, ve kterém se dítě pohybuje. Jen v tom nevidím žádný zásadní problém. Kromě toho, dítě není jen ve škole, taky tráví nějaký čas doma, s rodiči... nevidím až tak velký rozdíl mezi dítětem, které má např. doma hračky - postavičky z kresleného filmu a sbíráním Gormitů. Možná je ten problém jinde - já přikládám větší význam spíše dění mimo školu, pro tebe je třeba důležitější ta škola. Můj syn je dítě, které nebude nadšené z žádné školy, protože ji vnímá jako nutné zlo. Co se v té škole reálně odehrává je mu srdečně fuk, je to prostě škola. Není týmový hráč, což je u waldorfu celkem důležité a přestože není z ateistické rodiny, na jakékoli zmínky o křesťanství reaguje dost negativně. Takže, jak jsem psala včera v jiné diskusi - v případě mého syna pokládám speciální nebo atypické školství za zbytečnost, přestože mně osobně může být sympatické.
|
|
|
|
|
|
|
|
Tragika |
|
(10.11.2010 23:14:19) Já konkrétně chci, aby syn šel na waldorfskou ZŠ. Proto taky chodí před nástupem do školy 3 roky do waldorfské MŠ. Než ovšem do školky nastoupil, dost jsem se o tento směr zajímala. Znám rodiče i děti, kteří tyto školy navštěvují, osobně znám pár učitelů, navštívila jsem pár přednášek, přečetla nějakou literaturu, chodila na náhledy do školy i školky. Montessori neznám tak důkladně, ale je to zcela jiný směr vzdělávání a nedá se s waldorfem téměř v ničem porovnávat.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(11.11.2010 6:39:56) Souhlas s Tragikou.
Porovnávat se to dá asi jako mrkev a zelí - jo, obojí je zelenina, ale tim to končí... bylo by to rozhodně na delší povídání, nikoli na netovou diskusi.
|
|
karma |
|
(11.11.2010 14:01:11) Já právě nevím, proto jsem se ptala. Monte se zabývám 2 roky, mám několik kurzů, o waldorfu mám jakési povědomí (vím, jak asi je výuka koncipována, vím o "mysticismu" apod.). Samozřejmě! se hodlám dále informovat, nehodlám dát níkam dítě na základě několikařádkové diskuse na netu. Nejde mi ani o penzum vědomostí, které dítě nabyde v konkrétním systému, koneckonců obě větve by mely naplnit rvp...jde mi o jakési srovnání toho, na co klade který systém ve výchově (nikoli výuce)důraz, jaké volní vlastnosti v jaké míře rozvíjí , jak učí MYSLET, ŘEŠIT PROBLÉMY apod. zAJÍMÁ MĚ NÁZOR RODIČŮ, KTEŘÍ SE SETKALI S OBĚMA SMĚRY. a mají-li zkušenost s oběma, proč se rozhodli pro ten konkrétní...
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(11.11.2010 7:01:34) Řekla bych, že pokazit se dá v obojím stejně...
Nedávno o tom byla řeč na diskusi o Montessori škole - řada zařízení nakoupí pomůcky a myslí si, že tim to končí Naprosto základní věc v Montessori je individuální přístup. Řada učitelek, který do Montessorky přešly z běžný školy, není schopna se odprostit od srovnávání dětí (včetně vyhlášení výsledků, kdo byl v čem nejlepší, ale dokonce i kdo byl nejhorší ), od hromadných diktátů (každý dítě je v učivu jinde a píšou diktát na stejný učivo ) atd. Přitom nástroje jak to řešit jinak jsou - v tom problém není.
Zrovnatak ve waldorfu jsem viděla učitele (cca 6. třída), kterej nemá problém zkoušet celou hodinu tři děti u tabule, zatimco zbytek třídy se svorně nudí a zabíjí čas...
Pokud máš na výběr, tak určitě není problém, abys obě ty školy navštívila a hlavně - nenech se odpálkovat s nějakou hodinovou návštěvou - klidně si řekni, že tam chceš ve výuce strávit nejmíň jeden celej den. U nás to není problém - rodiče předškoláků k nám klidně můžou dát i samotný dítě - teď se jedna maminka domlouvá, že by k nám předškolačku dala na tejden.
|
Tragika |
|
(11.11.2010 7:48:18) Ještě jeden postřeh, který by tě jako rodiče měl zajímat. Na waldorfu to je hodně o ,,spolupráci,, rodičů. Ta spolupráce chvilkama vypadá tak, že se rodiče kolikrát připravují na výuku víc, než jejich děti. V první třídě vyrábíš písanku i slabikář, v naší škole jsou pravidelné schůzky 1x měsíčně, děti nemají žádné učebnice, na jednotlivé předměty si je každý dělá sám. Pořád něco šiješ, vyrábíš pomůcky do vyučování, zkrátka si zopákneš celou základku se svým dítětem. Zkrátka rodiče, žáci a učitelé, tvoří kompaktní celek.
|
|
|
|
|
|