?
7674
|
Kam po ZŠ s dys poruchami
Vážené Dys centrum, po roce se na Vás obracím s další prosbou - syn v 8. třídě, dyslexie, dysgrafie (potvrzená poradnou Vámi doporučenou) a teď co dál. Existuje přehled středních škol v Praze, kam by byla šance se obrátit?
Děkuji předem za odpověď.
Karel
|
?
7571
|
Dyslektik a hodnocení v českém jazyce
Dobry den, v šesté třídě ZvŠ, kde učím český jazyk, je žák, který "neumí" číst. Stěží přečte jednoslabičné slovo a to tak, že si předříká všechny hlásky a pak si ho podle slyšeného složí. Problémy má však i s fonematickým sluchem. Nedokáže rozlišit: "dě" a "di", "tě" a "ti" a už vůbec ne to správně zopakovat. "Dy" a "di" rozlišuje už lépe. Při diktátech nedokáže analyzovat slovo - to se mu musí opravdu diktovat písmenko po písmenku - diktuji to tak tedy i celé třídě. Občas má až projevy receptivní dysfázie. Zaměňuje k a t. Tvrdé souhlásky si říká: hy, chy, ty, ry... Naprosto postrádá jakýkoliv jazykový cit, který je potřeba pro určování slov příbuzných ke slovům vyjmenovaných. Zkrátka si myslím, ze jeho obtíže v CJ nejsou způsobené lajdáctvím, ale tím, ze to prostě "neslyší" a není schopen s tím nic moc sám dělat. Dostala jsem instrukce, at mu místo diktátů dávám doplňovačky, ale to jsem zjistila, ze dopadá ještě hůř, než když mu pomalinku diktuji slovo. Myslím, že není schopen si slovo v doplňovačce dobře přečíst, či pochopit, o které slovo jde, když jsou v něm vynechaná písmena. Když jsem se radila s kolegyněma a ukazovala jim jeho sešit a doplňovačky, řekly mi, že ty děti nesmím litovat a že to je na pětku. Zajímalo by mne, za jakých podmínek bych mohla tohoto žáka klasifikovat slovním hodnocením a zda má nárok na individuální vzdělávací plán. Moc děkuji za pomoc. Jsem z toho bezradná a nechci mu zbytečně ublížit.
|
?
7480
|
Nástup do školy
Muj syn bude mit v unoru 6 let, mel by tedy nastoupit do skoly. Je velice inteligentni, okoukal od starsi sestry skolacky cteni a dalsi znalosti, ktere jsou v jeho veku navic. Je vsak velice slaby az neschopny spolecensky. Problemy vznikly tak, ze cast druheho roku zivota stravil v kojeneckem ustavu - mela jsem vazne zdravotni problemy a jine reseni nebylo - vratil se odtud "zaseknuty". Nereagoval, nemluvil, strpel peci typu "prebaluju a krmim hadrovou panenku"
Po dlouhe dobe se mi povedlo ziskat jeho duveru, to se na me velice upnul a vydrzelo mu to doted.
Mluvit zacal po ctvrtem roce /ale predtim vnimal a zazitky si pamatuje dosud/, dodnes neni schopen mluvit na cizi,boji se vrstevniku, neodpovi ani na pozdrav. Do skolky chodi, pripravovala jsem ho na to v Materskem centru, kde jsem sla mezi deti s nim, po pul roce teto pripravy prezival v normalni skolce jako "ten uplne nejhodnejsi, co si hraje v koute a vubec o nem nevime." Vekem se nazor posunul k "tomu blbeckovi". Dnes je k detem agresivni, mluvi jen to co musi /jdu curat/ pokud se radeji nepocura, aby se mluveni vyhnul.
Je bez sebevedomi, na ulici musi jit za ruku, jinak se boji a breci, promluvit na ciziho je vylouceno.Vysvetluje mi, ze je miminko a miminka tohle jeste nemusi.
Je temer nemozne napriklad delat logopedii - nepromluvi, rozbreci se - teda me doma pri treninku, pred psycholozkou mluvil -asi navyk poslechnout ucitelku - a ta mi pak neveri ze mluvim pravdu, vzdyt je tak sikovnej - a podezriva me ze to schvalne flakam. Ta posledni mi doporucila, ze kdyz z kluka nemuzu dostat ani slovo, tak ho mam serezat, protoze je rozmazlenej.
Uz k ni nechodime, ale bez psychologicke pomoci ten nastup do skoly asi nepujde, tak se ptam - prosim vas, poradite mi nekdo neco rozumneho?
Jak dal? Dekuji Mila
Vaše zkušenosti: |
?
7477
|
Počůrávání
Syn asi před dvěma měsíci začal sám ze dne na den chodit na nočník. Většinou se mu to muselo připomínat, ale fungovalo to. Nedávno ale přišel zlom a já nestíhám přeslékat. Když se ho zeptám, jestli chce čurat, řekne "ne" a vzápětí se počurá. Někdy mi to připadá až úmyslné. Nevím, jak se mám zachovat. Mám se vrátit k plenkám, nebo to překonat? Kritizovat nebo přehlížet?
Na kakání si vždycky včas řekne.
Předem děkuji za odpověď.
|
?
7420
|
Kousání
Mám dvacetiměsíční dvojčata, děvčátka. U mladší z nich právě řešíme problém týkající se kousání. Dcera okusuje knížky a veškeré papírové předměty, hračky a pokud není v dosahu nic podobného s klidem si odloupne ze zdi kus tapety. Podotýkám, že se vždy jedná pouze o papírové věci. Vzhledem k jejímu věku jí velmi těžko můžeme vysvětlit nepřijatelnost jejího chování. Zkoušíme jí domlouvat, plácnout přes ručičku, ale nic nepomáhá. Pokud se cítí ukřivděná, rozzlobená či rozrušená kouše sama sebe do ručičky, ale mnohdy se stane, že pokouše i svoji sestru. Jsme bezradní a nevíme jak v takových případech reagovat. Ohledně pojídání papíru si nejsem jistá, zda jí nemůže chybět ve stravě nějaká složka, kterou dohání právě okusováním papíru.
Prosíme poraďte.
|
?
7413
|
Problém s rodiči
Dobrý den. Asi se budete divit, ale nemám problém s dětmi, ale s rodiči. Nejhorší je že se s nima nedá vůbec mluvit, hlavně s matkou, protože ona je prostě ta nejlepší... Přirovnává mě k lidem, o kterých vím, že nesnáší... Já jsem vždycky byla zvyklá dělat si co chci a najednou jim to vadí... Jinak jsou fajn, ví že kouřím, ale jen nechtěj, aby mě viděli kouřit lidi z ulice.. Teď mám zaracha, protože jsem jim lhala, ale co jinýho můžu dělat, když mě vůbec neposlouchaj... Poraďte mi prosím co mám dělat, abych jim vysvětlila, že nejsem taková, co si myslí... A taky aby zrušili toho zaracha, protože já to fakt doma nevydržím... díky Lenka(16)
|
?
7396
|
Školka
Paní magistro,
mám 3letá dvojčata,Šimona a Daniela.Kluci se narodili ve 29.týdnu těhotenství.Obě děti prodělaly nedonošeneckou retinopatii.Šimon pátý stupeň,výsledek - nevidomost. Daniel třetí stupeň - nosí brýle a vidí de facto normálně. Letos kluci nastoupili do MŠ,do stejné třídy. S dětmi jsem nastoupila do školky i já,a k Šimonovi i asistent (fajn kluk z civilní služby). Průběh zvykání byl u dětí až překvapivě dobrý a po 3 týdnech jsem začala na chvilku odcházet.Chvilky jsme s pani učitelkami postupně prodlužovaly a děti se beze mne docela dobře obešly. Po jednom školním výletu na letiště, který jsem se Šimonem opustila a Daniela nechala s ostatními (že odjíždím a že za ním přijdu do školky, až se vrátí z výletu,jsem mu řekla) nastal zlom. Daniel začne hystericky brečet i když jdu třeba jen na záchod a on mě nevidí. Jedna paní učitelka byla názoru, že musíme vydržet a já musím každý den zase na chvíli odejit.Její kolegyně měla opačný názor, který vyhrál. Opět musím být celý půlden s dětmi ve školce.Dan, ale řve i když zajdu za roh. Je k neutišení.Jediné co zabere na jeho záchvat je pár na zadek. Jenže tohle není řešení a do nekonočna s nimi do školky chodit nemůžu. Šimon už mě tam vůbec nepotřebuje a já tam paradoxně trávím den s "normálním,vidícím" dítětem.
Děkuji předem za jakýkoliv názor.
|
?
7371
|
První třída
Dobry den
Dcera navštěvuje první třídu a dělá jí trochu problémy čtení. Vlastně se mi zdá , že "jedou" moc rychle.Ted v půlce října už musí umět A,E,I,O,U a poznat, zda je malé, velké krátké či dlouhé a souhlásky M,L,S,P.Písmenka pozná, ale čtení poslabikách jí moc nejde, hlavně zavřené např. mám.
Připadalo mi i divné, že paní učitelka zakazuje počítání na prstech(ruce musí mít za zády) a nedovoluje pomocné linky.
Od kamarádek , které mají děti na jiné škole též v první třídě vím ,že takhle daleko nejsou.
Není to opravdu trochu rychlý start na prvnáčky?
děkuji za odpověd
Vaše zkušenosti: |
?
7304
|
Odmítání jídla
Dobrý den. Využívám možnosti zeptat se prostřednictvím této stránky na věc, která mě velice trápí. Má dcera nejí žádnou zeleninu ani ovoce (pouze některé musli-tyčinky a ovocnou sťávu Kubík), ani když ji zamíchám do jogurtu nebo kaše. Jak na ni? Dodávám jí vitamíny ve formě Multi-tabs pro děti. V poslední době odmítá i jídla, která dříve jedla celkem bez protestů, má třeba jen snídani a potom celý den nejí nic, ani přesnídávku.Prosím, poraďte!
|
?
7278
|
LMD
Dobrý den. Chtěla bych se vás zeptat, jak se vlastně diagnostikuje LMD. Syn má /po proštudování všech možných literatur o LMD/ tak 70% všech příznaků. Ale paní psycholožka v poradně mi po první minutě našeho rozhovoru, kdy zjistila, že při porodu nebyli žádné potíže řekla, že to LMD být ani nemůže!!! Dost mě to zarazila, a potom speciální pedagožka o synovi řekla, že může mít "náběh" na dysortografii. Když má dysortografii, to nemá LMD?
Ještě jsem se chtěla zeptat jak je to s dědičností a LMD? Paní psycholožka řekla, že LMD se nemůže dědit. Děkuji za váš názor.
|
(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.