monam, naše školství má mezery ve všech stupních vzdělávání, ve všech svých oborech
přesto nabízí poměrně širokou škálu možností... základní vzdělání by měly děti nabrat na zš, kde se zároveň (v ideálním případě) zjistí, jestli jsou nebo nejsou studijní typy, jestli jsou nějak více zaměřené nějakým směrem... a pak si mohou vybrat ze škály gymnázií, středních odborných škol, středních odborných učilišť (s maturitou či výučním listem), jazykových škol, uměleckých škol...
učební obory se pak soustředí především na svůj obor, protože je tam předpoklad, že ta kapacita uchazeče nepobírá široké spektrum znalostí, ale je potřeba ho nějak zúžit - lépe umět jednu věc pořádně než všechno mizerně...
a je na rodičích, aby dokázali odhadnout, jestli jejich dítě má se školou problém proto, že nemá tzv. na učení hlavu nebo jestli je problém jinde - u těch pak daleko častěji dojde k tomu, že po absolvování uo doplňují své vzdělání dál...
těžko zařídíš něco systémového vyhovující všem jednotlivcům
to, jak o učebních oborech píšeš, by se dalo snadno přenést třeba na problematiku gymnázií, je to jako by ses podivovala, proč na humanitně zaměřeném gymplu mají tak málo chemie a fyziky, když přece by bylo výhodnější, aby absolventi zvládli všechno...
takže za mne - ano, jsou učňáky dobré i špatné, stejně jako střední školy či gymnázia... to, jak píšeš, ty učňáky prostě shazuje jako celek...