Přidat odpověď
Naucit se pismenka je jednoduche, ke cteni a psani v cestine musi byt ale dite zrale. Nektere vzdelavaci systemy uci mladsi deti, ale to je predevsim proto, ze ty jazyky + vyuka cteni a psani funguji jinak (treba anglictina).
Problem je v tom, ze v nasich skolkach jsou deti ve velkych skupinach a tech zralych a schopnych se naucit cist a psat pri hromadnych aktivitach je v tech tridach naproste minimum. Skolky musi pripravit deti na to, aby se naucily cist a psat ve skole a i tak toho maji plne brejle. Kdyz ctvrtina tridy nedokaze sluchove rozlisovat b-v, ž-š, t-d, z-ž, neslyší l uprostred slova, nebo nepozna, na jakou hlasku zacina sova, skolka musi napnout vsechny sily, aby aspon tohle deti pred nastupem do skoly zvladly a hlavne v te dobe je na cteni/psani prilis brzy.
Naopak nadane a zrale deti uz v tomhle veku ani nepotrebuji nejak zvlast podnetne prostredi doma - a ta pismenka si najdou samy, vyptavaji se a ucitelky jim vychazeji vstric. Nadane a zrale deti z podnetneho prostredi uz ctou nezavisle na skolce.
Skolka, ktera se zvlast zameruje na vzdelavani nadanych a zvidavych deti v malych skupinkach, predpokladam soukroma, by tohle zamereni nabizet mohla i v nasem jazykovem systemu.
Krome toho znalost cteni pri nastupu do ZS ma pozitivni vliv na ctenarskou gramotnost v pozdejsim veku (byt jsou stale sireny povery o tom, ze deti by se mely ucit cist az ve skole, aby se nenudily.)
Předchozí