Přidat odpověď
Kopíruju z Pedagogicke.info
Myslím si, že vývoj ve školství bude velmi zajímavý...
Zápis z vystoupení ministra školství Mikuláše Beka na valné hromadě Asociace ředitelů základních škol v Mariánskýxh Lázních
Včera jsme zveřejnili Závěry 58. valné hromady Asociace ředitelů základních škol v Mariánskýxh Lázních, včera se na sociální síti Facebook objevil v několika skupinách i stručný zápis z vystoupení ministra školství Mikuláše Beka.
Pan ministr informoval o povinnosti snížení počtu úvazků o 2 % ve veřejné sféře od 1. 1. 2024. A učitelům se přitom mají platy zvyšovat na pomyslných 130 % průměrné mzdy z roku 2022. Uvedl, že v roce 2024 budou náklady na obsluhu státního dluhu ve výši 100 miliard Kč a česká veřejnost je citlivá na zvyšování daní.
Dále uvedl zásadní informaci, že po 5 měsících ve funkci zjistil, že vůbec nic neřídí. Poukázal tím na roztříštěnost české vzdělávací soustavy, v jejímž důsledku nemá MŠMT vliv na činnost jednotlivých škol. Ty ovlivňují jejich zřizovatelé, kteří k tomu dost často nemají kompetentní zaměstnance. Z tohoto důvodu se chystá změna směrem k větší centralizaci. Ministerstvo bude moci ovlivňovat činnost jednotlivých ředitelů a zároveň vytvoří nástroj na zastavení (zastropování) růstu počtu pedagogů. V současnosti mu prý takový nástroj chybí a proto ročně narůstá počet učitelů o 4 000 a počet AP o 3 000. Vzhledem k objemu peněz v resortu školství to již není nadále udržitelné.
Cílem je zastavit nárůst počtu pedagogů a snížit počet financovaných vyučovacích hodin od 1. 9. 2024. Některé školy se naučily využívat PHMax opravdu na max a ty změnu financování pocítí. Žáci se budou méně často dělit do menších skupin, bude minimalizována tandemová výuka. Tato změna dopadne odhadem na 40 % škol.
Je záměr, aby nepedagogové byli v budoucnu financováni zřizovatelem.
Od ledna 2024 přestanou být financovány neobsazené úvazky nepedagogů.
Systém poskytování poradenských služeb (PPP, SPC) označil pan ministr za bizarní.
V oblasti inkluzivního vzdělávání nemáme očekávat návrat před rok 2016. Od ledna 2025 by měla být účinná parametrizace AP.
V otázce délky PŠD není jasno, který model MŠMT zvolí - zda 8 + 2, 9 + 2, 9 + 3, popř. jiný. Trendem v Evropě je prodlužování PŠD, někde až do 18 let.
Přijímací řízení na SŠ čeká digitalizace - dotkne se maturitních i nematuritních oborů. Cermat (po schválení potřebné legislativy) vyvine SW pro administraci přijímacího řízení a přiřazování škol žákům v souladu s nastavením pořadí jejich zájmu o jednotlivé školy. 1. a 2. kolo má proběhnout stejně (centrálně), 3. kolo již bude v režii jednotlivých SŠ. Školní část přijímací zkoušky bude pravděpodobně ještě před termínem JPZ.
Pan ministr se vyjádřil, že je rád, že má příležitost s řediteli ZŠ osobně mluvit. Informoval o záměru organizovat online setkání s řediteli v intervalu cca 1x/měsíc.
V otázce zvyšování platů učitelů jednoznačně uvedl, že se nebudou týkat navyšování tarifů. Dodal, že je nutné obnovit práci na kariérním řádu.
Platy ředitelů škol prý rostou rychleji než platy ostatních pedagogů. Ministerstvo bude pracovat na novém systému odměňování ředitelů, kdy část peněz na odměny ředitelů půjde přímo z MŠMT (myslím si, že touto cestou přicházejí už teď; otázka je, zda k ředitelům dnes opravdu doputují). Cca polovina přítomných ředitelů uvedla, že má menší odměny než jejich zástupci. Pan ministr vyzval asociaci, aby s ním spolupracovala na novém systému odměňování ředitelů.
Dále mluvil o úsporách z rozsahu. Na základě studie VŠE a zkušeností ze zahraničí se jako nejefektivnější (finančně) jeví svazkování škol do subjektů o počtu žáků 5 000!
Ministerstvo ještě nemá jasno ve financování UA AP v příštím roce.
V další části hovořil pan Mareš a pan Jiterský o práci na revizi RVP ZV a záměru vyvést nepedagogy ze škol. Nyní platí, že nové RVP ZV bude závazné od školního roku 2027/2028.
Publikoval(a) Janek Wagner 14 hours ago
Předchozí