:: Projevím se tu jako kacíř a prostodušec, ale není mi z principu jasné, proč u církevního obřadu by měl být Bůh přítomen a u civilního ne.
Vzhledem k tomu, že manželství je instituce z úsvitu dějin předcházející civilizacím, církvím, státům, tak ta otázka je naprosto správná a ne prostoduchá:
Bůh je imho přítomen u každého obřadu a žehná každému mamželství ať ho uzavírá pár před staršími vesnice, otcem, obřadníkem a minjanem (minimální židovské společenství 10 mužů), knězem, pastorem, šamanem, marxistickým úředníkem NVP, kapitánem, nebo ořetězovaným zastupitelem obce.
V Bibli je několik svateb a v té první Bůh k Adamovi přivedl Evu a řekl mu - tohle je pomoc tobě rovná - a Adam řekl - hle Žena. (On před tím pojmenovával slony, kameny, muchomůrky, řeky, tak i ženu - hebrejsky muž je íš a žena íšá). A Bůh mu na to řekl: V budoucnu kvůli takové muž opustí otce a matku a přilne ke své ženě. (Nevím, jak Adam věděl, kdo je otec a matka, ale jako popis manželství dobrý, ne?) Pak ji ještě dal jméno Eva = Živá. Kněze nevidět.
Když pak Abraham ženil syna Izáka, tak poslal svého šéfotroka k příbuzným. Šéfotrok byl zbožný stejně jako Abraham a modlil se a položil si takovou praktickou podmínku: Dívka, co bude ochotná napojit mé velbloudy (tj. kurník pracovitá, víte co velbloud vypije a tahat to ve džberu ze studny), to je ona. A přesně se to stalo, tak jí dal zlatý nosní kroužek, div že jí to nos neutrhlo, a pak příbuzným spousty zlata a jí taky. A ona šla s ním do rodiny Abraha za Izákem. A pak jí Izák uvedl do stanu po své matce (druhá fáze viz popis židovské svatby někde v hloubi diskuse) - a bylo všem jasno. Něco udělal otec, něco služebník. A kde byl nějaký kněz?
ŘK církev se sňatku zmocnila definitivně až kolem poloviny 2. tisíciletí. I v protestantských zemích to zůstalo jako kostelní obřad před pastorem/farářem, ale klíčem bylo vzájemné vyznání manželů.