| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat odpověď

Je třeba si napřed ujasnit, kam ve školství jdeme.

Postupně jsme MŠ, SŠ a hlavně ZŠ školství úplně rozvolnili na úroveň, kdy si školy určují pedagogický směr a kurikula (ŠVP) samy. V extrému: máme v ČR cca 14 veřejných waldorfských ZŠ a MŠ a 6 montessori. I ty jsou "spádové". Ale i řada ZŠ nejprve kdysi přesedlala z programu Základní škola na Národní školu, nebo Obecnou školu a pak už v tomto duchu vytvořila svůj ŠVP. A to se v jedné škole učí ve 3. to se v druhé učí ve 4, nebo i v 5. A nemusí mít stejnou hodinovou dotaci přírodovědy, může mít sloučené vědy dohromady atd.

Proto jsou tu jazykové školy, školy více přírodní, matematické ZŠ, výtvarné ZŠ, ... ZŠ zaměřené na děti s určitým postižením. Na ceduli to často nenajdete, narostlo to samo v přirozeném vývoji. Ale je to a je to bohatstvím českého školství. A zjistíte to ve chvíli, kdy máte buď nadané dítě, nebo dostanete dg. třeba ADHD, dys*, dysfázie, PAS, ... Pak budete hodně rychle hledat pedagogické zkušené odborníky, neochotní laici ve spádové škole vám nepomohou. MŠMT může chtít mít odborníky na SPU všude, ale takhle život nefunguje a nebude.

K tomu přispěl i fakt, že školy nepatří státu, ale obcím (a hlavně SŠ krajům). A do jisté míry je putna, jestli ředitel dostane špatné hodnocení od ČŠI, záleží na jeho vztahu s radou obce. Navíc obce jsou u nás různé, od Vysoké Lhoty se 16 obyvateli, po HM Prahu s 1,2 mil. obyv. A tyto obce mají ve školství stejný úkol - mít školu a školku. Už to je poněkud na hlavu... 🙂 Ale díky veřejnoprávním smlouvám to jakž takž funguje.
Takže máme diverzifikované školství co do ŠVP, velikosti škol, velikosti školských okrsků, velikosti zřizovatelů.

A chceme najednou přísně spádové školy.
TO JE KRAJNÍ HLOUPOST.

Jasně, může přijít ministr ŠMT a zkusit tu rozkvetlou zahradu zplanýrovat a vysadit monokulturu. Jednak by to znamenalo takovou školskou reformu, kterou nezvládne (zavedení osnov zpět), zřejmě převzetí škol aspoň kraji, zavedení nějakých školských správních okrsků a zřejmě centrální školský úřad. Asi by to neprošlo ani ústavně, obce/kraje jsou autonomní a jejich školy jim nikdo nemůže vzít. To co je třeba je péče zahradníka. Zalévat, hnojit, někde sestřihnout, ale ne všude stejně.

A znamená to i fakt, že v Praze se vezme ohled na spádovost Prahy z metropolitního regionu. Ostatně je vyjádřená i v rozpočtovém určení daní, Praha za to dostává zaplaceno. Proto ani školy v Praze nejsou jen pro Pražany.

Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: Registrovaný
Do této diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé.
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 6+0= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.