Je fakt, že pracáků je dost. Ale zase všechno špatné není. To mě třeba víc štvou sešity se 60 listy. Pracovní sešit je většinou sotva poloviční. A ty 60 listové sešity se často dřív roztrhají než popíšou. Nebo v češtině jeden sešit školní, druhý domácí, třetí na diktáty, čtvrtý na sloh, pátý na literaturu, šestý na testy...a všech šest sešitů dopsaných sotva do půlky.
Jinak možnost zapůjčování pracáků, které patří škole, existuje. Některé děti to využívají, určitě je to řešení pro sociálně slabé, ale plošné využívání naráží to na praktické problémy.
1. Při více paralelkách musí být dostatek pracovních sešitů, které je nutné v mezičase někde skladovat. Učitel, který má k dispozici jeden pracovní stůl, na něm nemůže mít permanentně uskladněné pracáky pro všechny třídy, které učí.
2. Pracovní sešity jsou dělané pro "jednorázové" použití, vidím to na těch svých, co mám doma, nikam je nenosím, a používám je jen občas, protože víc využívám online verzi. Po dvou letech jsou už dost fuj, vypadlé z desek i obalu. To je i důvod, proč zapůjčení na celý rok, jako je to u učebnic, nemá smysl, ten sešit nemá šanci to přežít. Ale odpisová doba je 6 let
.
Bez pracovních sešitů se dá pracovat také hezky, leckdy i lépe, ale zase to šetří čas, který se dá využít jinak. Já to beru třeba v matematice při rýsování. Občas nechám děti narýsovat trojúhelník do sešitu a pak teprve s ním pracujeme (těžnice, výšky, střední příčky, kružnice opsaná a vepsaná, středová a osová souměrnost...), a je rozdíl, když ho mají předtištěný v pracovním sešitě. To promítnu na tabuli a můžeme rovnou řešit, ne že ke každé úloze potřebujeme 5 minut navíc na trojúhelník. A rýsování na průsvitky je vůbec vopruz :-(.
Nebo úpravy výrazů. Tam člověk opsáním z tabule nebo z učebnice stráví spoustu času, při diktování zase nadělá spoustu chyb. Přitom cíl je naučit se výraz upravit, čím víc času tráví úpravami a ne opisováním, tím lépe.
Plus ty PS, co mám na matematiku, umožňují individualizovat. Je tam řada úloh různých obtížností. Často zadám jen stránky, ze kterých mohou vybírat, a pak chodím a dopomáhám tam, kde je potřeba. To prostě s běžnou učebnicí a sešitem takhle neudělám
.
Jo a myslím, že je zbytečné furt tahat vše domů. Bylo by fajn mít možnost dvojích učebnic. To jsem měla na ZŠ já (celá třída).