Přidat odpověď
Pořad jsem neviděla, zaujala mě jen diskuse nad analýzou stavby vět ve škole.
Nemám k tomu žádným směrem vyhraněný postoj, necítím se k tomu kompetentní, didaktika češtiny není můj obor.
Každopádně mě tu zaujaly něčí (přilepila jsem to náhodně, myslím sovice?) poznámky o tom, že se to může hodit při výuce cizího jazyka. Tak ano, mně se to v jednom konkrétním případě hodí, učím momentálně dva kamarády francouzštinu a každý "funguje" jinak. Jeden potřebuje mluvit, hlavně s určitou rytmicitou, nejvíc se naučí, když spolu zpíváme, recitujeme, hlasitě deklamujeme francouzské texty... ale text nesmím moc pitvat, jinak se přepne do češtiny a zasekne se.
No a ten druhý naopak na tohle nenaskakuje vůbec, ale naprosto neuvěřitelně mu pomáhá analýza větné stavby, etymologie, historických souvislostí.... a ano, u něho používám i pojmy jako druh příslovečného určení :) Když mu jazyk rozmontuju na součástky, tak on si je zkoumavě prohlédne, setřídí a začne z nich stavět neuvěřitelné výsledky.
A další, mnohem důležitější věc je, podle mě, že analýza stavby věty je něco, co nespadá ani tak do výuky českého jazyka, ale patřilo by to do momentálně velice pozvětšované informatiky. Protože právě to je jednou z podstat informatiky - schopnost z dat tvořit/číst/získat informaci, a tu dále zpracovat a využít.
Tyhle jazykově/analytické principy jsou v ohromné míře přítomné v programovacích jazycích - a to ani nemusí být nutně "profi" programovací jazyk, stačí třeba "dětský" programovací jazyk používaný třeba pro dětské Lego roboty. Jeho vnitřní logika odpovídá logice lidských jazyků a pokud někam, tak zrovna sem by analýza větné stavby (aby následně robot udělal, co udělat má) patřila.
A vzhledem k tomu, že školní informatika nakonec víc než informatikou jako takovou je spíš takovým manuálem k obsluze PC a využívání internetu - tak i algoritmy pro vyhledávání informací jsou postavené na velmi podobných mechanismech jako je tvorba souvětí (de facto třeba booleánské matematické operátory jsou analogií souvětí) a přesně tam, ke schopnosti třídit informace dostupné na internetu, schopnosti je dávat do souvislostí... taková analýza s matematickou částí jazyků (kterou je právě ten větný rozbor) dost patří. Ne názvy větných členů, ale pochopení vztahů mezi nimi.
Jestli a jak to výuka informatiky ve škole prakticky reflektuje, to netuším, ale mohla by - a za mě by i měla.
Předchozí