Přidat odpověď
Rigel dřívější zvláštní jsou dnes defacto speciální, ale je to trochu komplikovanější a sama jsem se v tom úplně nezorientovala. Specky můžou mít víc programů, ten nejčastější je to, co se asi označuje jako praktická škola a je pro ty s tím mentálním oslabením. Ale pak k nim taky spadnou kombinovaná postižení a výraznější autisti, případně jiné hodně blízké diagnosy jako těžké případy vývojové disfázie. Ty můžou mít jiný program nebo IVP, vím o dětech s tak těžce postiženou řečí, že nakonec šli do specky, ale měli IVP, kde výstup odpovídal spíš klasické základce s výjimkou jazyka. Může tak dopadnout třeba moje dcera, která je mentálně v pořádku, je podle všeho vysoce inteligentní, ale řeč u ní prostě nefunguje. Nicméně primárně se budeme snažit o inkluzi, protože ona poznává svět a učí se odkoukáváním, takže zdravé děti jí strašně táhnou vpřed jen tím, že jsou. To je největší problém specky, neměla by tam moc podnětů a potřebných vzorů, protože u nás je to samozřejmě smíšený kolektiv všech typů dětí z půlky okresu a většinově jsou to ty mentální postižení. V krajském městě je třeba specka orientovaná na autisty a kolektiv, kde se spíš najdou děti s podobnýma možnostma, vyškolený personál a přizpůsobené prostředí zase nabízí jiné možnosti a mít to v dosahu, tak to zkoušíme asi primárně tam.
Předchozí