Přidat odpověď
Mikuláše bez čerta chápu, zvrhne se to někdy stejně jako pomlázka. Ale přijde mi, že bez čerta je to takový bezkrevný.
Čert je postava, která tomu dává dynamiku. A není divu, Mikuláš byl sice v mikulášskejch obchůzkách tradičně ona nejvyšší autorita, ale aktivně se moc neprojevoval. Hlavní byl čert a právě ten čert byl skutečným dárcem, Mikuláš rozhodoval komu sladký, komu uhlí, původně asi taky přikazoval, aby čert vydal něco z toho, co chránil. Dárky pocházely ze zásvětí, ze země neumírajících, země věčnýho jara a tam vládnul čert. Zásvětí bylo časem ztotožněný s peklem, jehož představa horoucího místa, kde jsou zatracenci mučený horkem, ovšem pochází z Blízkýho východu.
Součástí starších obchůzek bejvala "smrtka", původně průvodce do podsvětí - kostlivec se z ní stal zřejmě ve středověku v městským prostředí, kde se už vytratilo původní vnímání; na venkově se ještě dlouho říkalo "krtice" (tunely do země, stejně jako jeskyně, vedly do zásvětí). Později, opět vlivem šířícím se z měst a taky pod vlivem katolickejch farářů snažících se o teologickou kultivaci obchůzek, byla smrtka vyměněná za anděla. Důležitou součástí obchůzek byla i figura koně, rovněž kůň byl tradičně považovanej za průvodce do podsvětí (uměl tam nejen najít cestu, ale hlavně taky cestu ven). Do obydlí při obchůzkách vstupoval nejdřív kůň.
Původní smysl se vrátit nedá, ale osekáváním a osekáváním se z toho stává celkem nuda. "Tady máš balíček se sladkostma, hezky se uč a poslouchej maminku."
Předchozí