Heleno,
na tohle se dá dát námět na činnost.
Stačí jim k tomu pružinka, a pokud nemají, tak jednoduchý siloměr z gumičky - rolička od toaleťáku a od kuchyňských utěrek, aby šly do sebe zasunout bez většího tření, trubičkou od toaleťáku na jednom konci propíchneš špejli, přivážeš gumičku, pak totéž na druhou špejli a propíchnout trubku od papérových utěrek, ale tak, aby ta špjle uvnitř nedřela...nebo se dá prádlová guma jen protáhnout otvory v těch trubkách....prostě pružné spojení trubiček...na druhý konec té delší přidělat háček z drátku nebo kancelářské sponky....a mohou zkoušet, jak se natáhne gumička, když něco zvedají kolmo vzhůru a jak moc, když něco do stejné výšky táhnou po nakloněné rovině (na to jim stačí knížka, kostky ze stavebnice)....
Páka - vyhnat je na houpačku a nechat je zhoupnout tatínka
.
Pak bych je nechala zjistit, co je rumpál a kde se používá....
Kladka jako taková mi přijde pro páťáky těžká, ale dokážu si představit, že dostanou obrázky, na jednom někdo něco tahá do okna přímo, na druhém pomocí kladky...a nechat je vyslovit názor, komu to jde snáz a proč...většinou na to přijdou. Jo a mám dojem, že v Patovi a Matovi to v nějakém díle je, jak se snažili dostat kklavír do patra? Musela bych se podívat....
Já u podobných témat začnu myslet takto a video mě vůbec nenapadne
.