Nevím, nakolik je to ještě relevantní, ale napíšu ti osobní zkušenost z německého gymnázia před ca čtvrtstoletím
Přišla jsem tam do tercie, angličtina jela nevímkolikátým rokem, začínal povinný druhý jazyk (francouzština nebo latina). Výuka byla opravdu hromadná, frontální a dost náročná. Prostě se jelo a pokud nestíháš, řeš to větší přípravou, doučováním apod. Pro mne byla angličtina vyučovaná německy docela peklo, často testy na překlady něm/ang, slovíčka, dostávala jsem mizerné známky (4,5, když se podařila trojka, tak jsem jásala). Nikdo se tím nezabýval, bylo to na mně. Na druhou stranu, oni nejeli tím stylem "většina má jedničku či dvojku", naopak trojka je opravdu "dobře", lepší známku lze mít jen když fakt vynikáš.
No a teď pointa - zatímco v angličtině mě němečtí spolužáci celkem válcovali, tak fránina, kterou jsme začínali všichni tehdy prvním rokem, jim dávala neuvěřitelně zabrat. Prostě to byl první opravdu cizí jazyk a nešlo jim to. Byla jsem nejlepší ze třídy, protože pro mne to byl tehdy už čtvrtý jazyk (něm, angl, rus, fra). Dokonce jsem pár spolužáků doučovala
Takže ten vliv příbuznosti němčiny s angličtinou je imho fakt zásadní, protože tohle bylo ještě v době předinternetové, žádný Youtube a tak, prostě první půlka devadesátek.