Podle toho, v jaky zemi- moje deti meli na zakladkach povinnou francouzstinu (bydleli tenkrat u francouzskych hranic), aj byla nepovinna. Nejstarsi zacal po prichodu na gympl s anglictinou povinne, o rok pozdeji k tomu francouzstinu jako druhej jazyk, ovsem navzdory intenzivni vyuce (mel francouzstinu i ve skolce) z ni umi stejne kulovy, jako ostatni, co s ni zacinaji, anglicky umi lip. Mladsi syn podobne, celou zakladku se musel ucit fr, anglictinu mel jako nepovinnou, na gymplu misto toho povinna aj (a nepovinna italstina), v 6. tride jako druhej jazyk latinu misto francouzstiny. Nejmladsi mela prvni dva roky na zakladce fr, od treti tridy ma aj, neumi ani jedno a nezajima ji ani jedno
Zadnej zasadni rozdil ve vyuce nevidim, snad jen ze zacinaji driv, nejpozdeji v prvni tride, nekde i ve skolce (synove meli ve skolce fr, ne jako nakej krouzek, ale normalne povinne pro vsechny. Chodil je ucit rodilej mluvci, presto to na nich zadny stopy nezanechalo) No a na gymplech se vyucuje od 6. tridy latina a to v mnohem vetsim rozsahu nez v CR, takovym tempem jsme nejeli ani v septime, a u syna vidim, ze co zacal s latinou, vyrazne se zlepsil i v anglictine- mozna to taky hraje urcitou roli.