Tak to je ruzny co kde a jaka skola.
Skolstvi v Nemecku je kompletne zalezitost kazde spolkove zeme zvlast a Bavorsko ma povest toho nejnarocnejsiho.
Referendariati jsou ucitele po 1.statni zkousce, kterou delaji na konci akademickyho studia. Behem neho maji relativne malo praxe.
Praxi dostanou az behem te prakticke casti, to jsou 2 roky na 2 ruznych typech skol (1,5 tam, jaka je moje spezializace a 0,5 roku na jine forme skoly).
Behem tech 2 roku musi ti ucitele sami jeste chodit do seminare (1× tydne obecna pedagogika,1× pro predmet odborna didaktika), psat plany a rozbory svych hodin, maji casto navstevy v tech hodinach a jsou za ne znamkovany. Na konci tech 2 let pisi prakticky orientovanou diplomovou praci a maji praktickou zkousku, kdy jim dozadu do tridy nakluse zkouskova komise a pozoruje a oznamkuje tu hodinu.
Takze hruza a des, pro ucitele v Nemecku je referendariat to nejstresovejsi obdobi zivota.
Teprve po te 2. statni zkousce si pak hleda pevny misto.
Zasadni rozdil mezi nemeckym a ceskym skolstvi mi pripadal ten pristup k detem: v Cechach jsme byli zvykli dite "odevzdat" do pece skoly a dal se o vzdelani a vychovu moc nezajimat. Od mych rodicu a i z okoli jsem znala maximalne "cepovani".
V Nemecku byla vychova a vzdelavani zalezitosti hlavne rodicu resp. matky, stat do toho nema moc co kecat - mozna protireakce na drivejsi kontrolu statem za nacistickyho rezimu...
No a kdyz rodice s ditetem moc nedelaji, tak to pak nestiha.
Pred casem bylo v Nemecku pozdvizeni, ze uroven vzdelani rodicu vpodstate rozhoduje o tom, kam dite po 4. tride jde (ktera weiterführende Schule).
No jasne.
Pry to je spatne...
Nevim..
Kazdopadne ja dohlizim na deti docela vostre.
Treba vcera a dnes jsem stravila s dcerou (7.tr. gymnazium) nekolik hodin nad jejim projektem do fyziky a ucila ji pajet, aby ty elektricky okruhy v modelu domu vypadaly co nejlip.
Kdo na takovyhle veci jako rodic nema casovou ci jinou kapacitu ma holt v Nemecku smulu.