| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat odpověď

O školství se tady hodně píše, chodí sem učitelky. Sepíšu menší elaborát, pro ty, kdo nenají chuť číst to celé, nejdřív to hlavní.

Školství v řadě aspektů zůstalo hluboko v minulém tisíciletí. Dnešní doba vyžaduje jiné kompetence, než chtějí školy. Osvícených učitelů, kteří si to uvědomují, je dost. Takoví učitelé pracují s žáky tak, aby to odpovídalo 21. století. Jenže dělají to spíš navzdory školskému systému.

A teď pár chaotických poznámek pro ty, kdo to vydrží číst.

Jedna izolovaná zkušenost, která ilustruje jádro problému: žákyně deváté třídy „se učí“ v matematice goniometrické funkce a rovnice o dvou neznámých, bez velkého úspěchu, protože neumí základy. Děsivé je, že neví, kolik je 10 % z 3 000.

Z reprezentativnějšího vzorku: studenti na VŠ nejsou zvyklí, že se mají látku nejen naučit, ale pochopit. Otázkou PROČ u zkoušky studenta většinou rozhodím. Často neumějí aplikovat např. jednoduchou matematiku na úrovni znalostí ZŠ v ekonomii, naučili se kdysi počítat příklady, to ale byla matematika, nikdo jim neřekl „k čemu to je“.

Co s tím? Držet se hesla méně může být více. Jako základ bych z každého předmětu stanovila nepodkročitelné minimum, to co s jistotou musí zvládnout i „čtyřkař“ , v důležitých písemkách by vždycky měly být i jednoduché otázky prověřující zvládnutí těchto základů. Samozřejmě, je otázka, jak toto minimum stanovit. Přírodovědci budou možná považovat za základní znalost, zda je splešťule blátivá hmyz s proměnou dokonalou nebo nedokonalou (netuším a splešťuli znám jen z Ferdy Mravence). To by se muselo pořádně promyslet a propracovat.

Uvedu příklad, aby bylo jasné, o co mi jde. Je opravdu nutné, aby trojkař nebo čtyřkař v jazykových rozborech „řešil“, zda je vedlejší věta příčinná či důsledková nebo slovesné třídy a plaval přitom ve vyjmenovaných slovech a určení základní skladebné dvojice?

Vše by se mělo učit v kontextu. Další příklad. Jeden z letopočtů, který si dost lidí zapamatuje, je 1212 Zlatá bula sicilská. Kdo však ví, co znamenala, kdo a proč ji podepsal? A jen minimum lidí asi ví, proč byla sicilská, no to už je spíš pro zájemce o historii. Má taková „znalost“ letopočtu smysl?

Přitom bych v žádném případě úplně nerezignovala na „biflování“ a tréning paměti. Člověk zkrátka nemůže spoléhat na strýčka GOOGLE a tetu WIKI, pokud neumí s informacemi pracovat a nemá elementární přehled, skočí na každý nesmysl, který tam najde.
Problém je podfinancování školství. Nejde zdaleka jen o platy, ale o celkové klima a přístup k téhle profesi.

Pár kacířských nápadů, které by podle mě prospěly, ale samozřejmě je to do debaty a nic z toho nejde realizovat ze dne na den. A musím uznat, že něco je momentálně fantazmagorie.

Se známkováním počkat, určitě nezačít v první třídě. V hodnocení přitvrzovat opatrně, ani méně nadané dítě nemusí hned na začátku školní docházky narazit na neúspěch. Známky se vůbec moc řeší, samozřejmě je to racionální v situaci, kdy prospěch na ZŠ rozhoduje nebo spolurozhoduje o přijetí na SŠ.

Hodnotit víc znalosti než chyby, nevím jestli ještě někde platí „hrubá chyba, snížení známky o stupeň“ , ale ten princip je úplně špatně, daleko lepší je procento úspěšnosti, ale ani to není ideální.

Asistent pedagoga by měl být vysoce kvalifikovaný a v každé třídě, ne jen pro zabezpečení inkluze, ale i pro práci s nadanými dětmi.

Velké slovo do pranice. Žáci by měli být o něco déle ve škole a připravovat se víc ve škole. Vím, tohle by úplně nabouralo zvyklosti. Jde třeba o to, že pokud rodiče nemohou nebo nechtějí dítěti se školní přípravou pomáhat, je dítě velmi znevýhodněno. Kolikrát tady někdo potřeboval poradit s úkolem, který dělalo dítě do školy. Je to v pořádku?

Další „revoluce“. Na druhém stupni by se mi líbilo, kdyby na předměty jako čeština, matematika, ale i další byly žáci rozděleni alespoň částečně podle úrovně. Pak by nebyla nutná předčasná selekce do víceletých gymnázií.

Uznávám, moc dlouhé a trochu chaotické, ale třeba to někdo přečetl~;)





Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: Registrovaný
Do této diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé.
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 9-2= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.