jak bylo psáno, výběr SŠ má na starosti výchovný poradce, který by měl být na každé škole. nakolik je přínosem, to těžko soudit. u nás na škole je to učitelka, kterou měla starší holka jako třídní, takže si myslím, že tam konzultace s ní měla celkem smysl, protože za ty čtyři roky na druhém stupni ji docela poznala. oproti tomu mladší holku má teď aktuálně akorát na svět práce, a že by ji měla i v předchozích ročnících, to si moc nevybavuji, na hlavní předmět určitě ne (jinak je to češtinářka). tam o nějakém extra přínosu docela pochybuji. na druhou stranu mladší holka má už dva roky vybraný obor a rok konkrétní školu, takže ta radu nepotřebuje
jinak konkrétně - konalo se sezení učitel X žák X rodič, kde se probíraly představy o oboru, prospěch, šance na přijetí. měla k dispozici tištěné přehledy škol, které případně zapůjčila. má na starosti administrativu kolem přihlášek, takže poradí s vyplněním. začátkem devítky organizuje pro zájemce diagnostiku v PPP. starší holka na ní byla, nejdřív hromadně psali nějaké testy (čeština, matika, osobnostní dotazník), a potom si už psycholožka domlouvala individuální sezení, ve kterých vyhodnotila výsledky těch testů - vylezl z nich nějaký graf s výsledky a porovnáním s průměrem, bylo z něj vidět, jestli je člověk zaměřený spíš technicky nebo humanitně, a podle toho doporučovala vhodné obory. nevím, jestli to někomu k něčemu je, mojí holce tam vyšly výsledky víceméně vyrovnané, spíš o něco lepší v matice a nad průměrem, takže jí doporučila jednoznačně gympl... který ovšem holka odmítla. pak prý s těmito předpoklady může dělat cokoli
takže celkem takové sezení k ničemu
i když tedy myslím, že holce výsledky zvedly sebevědomí.