kdoto, nadprůměrný ještě neznamená nadaný. "Nadaný" vůbec je velmi nevhodný název pro daný jev, protože evokuje něco úplně jiného, než že dítě potřebuje více tolerance a podpory, ale to by bylo na dlouhé povídání. Mám podobně nadprůměrnou dceru a nechala jsem ji otestovat, protože když už to máme v rodině, je i u ní zvýšená pravděpodobnost + možnost, že nadání vědomě či podvědomě maskuje (častá strategie dívek, bývají sociálně konformější). No a moje obavy se nepotvrdily a vyšla ideálně v pásmu 120-130. Záměrně píšu obavy, mimořádné nadání (zvláště při špatném přístupu rodiny a školy, ale někdy i když se všichni kolem staví na hlavu) bývá někdy spíše zátěží než darem. Ono to většinou není tak, že je dítě nadané + něco (ADD, SPU, opožděný emoční/sociální vývoj), a tak se nadání a hendikep navzájem maskují či ruší. Nadání samotné je spojené s nepatrně odlišným fungováním nervové soustavy a může se manifestovat jako ADD, SPU, PAS,... spíš jen málo nadaných jsou dvojitě výjimeční. Projevy jsou podobné, ale mechanismus je jiný.
Z tvé citace nevyčtu nic, protože jsem vůči zjištěním PPP/SPC/psychologů a psychiatrů už docela skeptická (nadání nic z ní nenasvědčuje, ale prostě lidem, kteří nepracují s celou pestrou škálou nadaných od premiantů po propadlíky, pro které je učivo extrémně nezajímavé, nevěřím, že je dokáží bezpečně poznat, zvlášť když je řádně cíleně neotestují). Nejlepší je spolehnout se na svou intuici a vypozorovat, co konkrétně prospívá danému dítěti. Existuje manuál pro diagnostiku nadaných, kde je trochu naznačena diferenciální diagnostika nadání a těchto překrývajících se poruch, jen jestli ho najdu, třeba by ti pomohl syna rozklíčovat. Mně nejvíc pomohla knížka Moniky Stehlíkové Život s vysokou inteligencí a FB skupina Nadané děti, příští rok vyjde Stehlíkové druhá kniha, přímo zaměřená na identifikaci a podporu takových dětí.
Ten manuál jsem našla:
http://www.nuv.cz/uploads/rovne_prilezitosti_ve_vzdelavani/nadani/diagnostika/standard_diagnostiky_mn_2016_12_09.pdf