Já mám asi děti totální primitivy, protože na rozdíl od ostatních zde přispívajících většinu popisovaného ve 4,5 letech neuměly. Dvě z nich dokonce v tu dobu teprve začínaly mluvit ve složitějších větách.
1/ večer se sama dokáže umýt/osprchovat
Umýt budiž, se sprchou začaly kamarádit až v době školní docházky a zejména samostatné mytí hlavy přišlo až později.
2/ vyčistit si pořádně zuby
No zubařka pořád chce, abychom té sedmileté dočištovaly. Tendence flákat to mají kromě té nejstarší všechny.
3/ umýt si ruce po použití toalety
Nedělám nic jiného, než pořád připomínám. Začala jsem, když se zbavily plen a to zase až tak pozdě nebylo (2,5 roku i na noc).
4/ splachovat po sobě záchod, umýt si po sobě záchod, vyžaduje soukromí
Jedna s tím má problém dodnes. Občas prostě zapomene, musíme připomínat.
5/ pozdravit známé lidi
Přirozeně to dělá jen jedna, ostatní upozorňuju. ětšinou je za tím tedy stud, ale i tak.
6/ poprosit a poděkovat, když něco chce nebo dostane
To se docela daří, ale čím jsou starší, tím mám dojem, že to jde hůř a hůř.
7/ najíst se příborem
Umí, ale lžíce je lžíce
. Ve 4,5 letech to zvládala jen jedna a to také ne nějak bravurně.
8/ vysmrkat se
Umí od batolecího věku, ale co vím, tak samozřejmost to není a některé děti s tím mají problém dlouho.
9/ obléci a obout se sama, zapnout zipy, knoflíky
S knoflíky ještě dvě z holek bojují, obzvlášť s těmi víc natěsno přišitými.
10/zná jméno, příjmení, bydliště, údaje o členech rodiny
No teď už umí, ale samozřejmost je to až z doby školní docházky.
11/všechny barvy, všechny tvary, kreslí tvary
Trojúhelník začaly všechny kreslit až těsně před nástupem do školy. Vyslovit slovo trojúhelník mají občas problém i teď. Ale barvy a tvary poznají, to jo
.
12/spočítá předměty do 20, určí číslo o 1 menší nebo o 1 větší
Tohle holky uměly taky, alespoň něco
.
13/pojmy více, méně, větší, menší, nahoře, dole, pod, nad, vpravo, vlevo
No tak to nevím, nezkoumala jsem, ale v předškolácíc dělaly nějaká cvičení a ne vždy to bylo úplně v pořádku, takže asi spíš jak co...
14/dopravní značky, notičky
Noty zvládaly, hrajou od pěti let na flétnu a klavír, značky nemí dodnes, teda kromě těch pár, co mají ze školy. Moc je to nezajímá.
15/dny v týdnu, roční období
Jo, otázka předškolního období, celkem zvládaly v těch cca pěti.
16/skákání a stání na 1 noze, lyžuje, bruslí, tančí v kroužku, hraje na flétnu, míčové hry
Mladší v tomhle byla napřed, takže tak od těch čtyř let, ostatní tak v pěti, v šesti, lyžovat neumí ani jedna, nelyžujeme....s bruslením jsme začali až ve škole...
17/řeč slabikuje slova, hraje divadlo, vymýšlí scénky, básničky a písničky zná na desítky
Tohle je asi dítě od dítěte, co ve školce dělaly, to zvládaly, vytleskávání slov dělaly až v předškolácích, takže nevím, zda to uměly dřív.
18/čísla a písmenka dokáže poznat, najde ve slovu určené písmeno, číslo, píše a hraje si na PC
U napsaného to není problém, to děti zvládají pomrně brzy. Podtstané je sluchové rozpoznání prvního a později i posledního písmene ve slově, u spousty dětí tato oblast dozrává až po šestém roce. U nás dvě z holek zvládly před šestým rokem, ale u jedné jsme museli trochu trénovat.
19/plní lehké úkoly, vyřídí vzkaz
Tohle asi není problém, pokud nemá dítě problém s pozorností. Naše holky zvládaly dříve mnohem lépe než teď
.
20/ navíjí nit na cívku, kreslí dům, strom, slunce, srdce propíchnuté šípem apod.
Tak tohle nevím, jedna holka celkem kreslila, tři moc ne, radši vybarvovaly. Srdce je ale těžké samo o sobě.
Každopádně dvě z holek jsou podzimní a obě šly do školy v necelých šesti letech. Jedna je teď v primě na gymnáziu a stále je oproti svým spolužákům napřed, ani ne v učení, tam je zcela průměrná (od první do páté byla z holek nejlepší, v klucíc měla jednoho až dva konkurenty), protože tohle není o znalostech, ale v celkové zralosti.
Druhá je teď v druhé třídě, u ní je to takové na hraně, a bylo to od začátku, protože je povahově trochu jiná. Ale kdyby šla o rok později (tedy správně v necelých sedmi), hrozila by zase přezrálost a problémy s tím spojené, tak akorát by to u ní bylo v lednu....zvolila jsem tedy variantu radši dřív než později a zatím nelituju. Školu zvládá jak co se znalostí týče, tak po sociální stránce, jaký bude stav v pubertě, to se teprve ukáže. Rozhodně se jí ale nestalo, že by ostatním dětem nějak utíkala, protože se snáz učí....
U první holky jsem žádala v třetím roce docházky do MŠ o ponechání v předškolácích (jinak by musela mezi mladší děti, i když s těmito byla v jedné třídě už dva roky), druhá chodila do věkově smíšené třídy, ale měla na výjimku kroužky pro předškoláky, které probíhaly v době odpoledního klidu a byly určené výhradně pro předškoláky a vedené jako předškolní příprava.
Dvojčata šla naopak s hraniční školní zralostí v řádném termínu a také nelituju, bylo to přesně akorát. A i když většinu toho, co píšeš, holky neuměly ani v těch šesti, tak se se školou potýkají nad očekávání dobře.