Problém úrazů není jen v riziku, že rodiče zažalují, to většinou ani ne, ale když se něco stane, pojišťovna musí vyplatit pojistku a škole zvedne pojistné, pokud se toho děje více než je obvyklý standard, může i vypovědět smlouvu, což je problém z hlediska zákona....tohle je to, co trápí samotné ředitele, a i když to někomu může přijít k smíchu, až taková sranda to není.
Takto nastavený systém vytváří tlak a permanentní strach, co by kdyby....Pak přijde ještě nařízení z obce, že na víceúčelové sportovní hřiště nesmí žáci nosit pití!!!! Takže dítě hodinu běhá a nemůže se napít? Ve škole, kde není pořádná tělocvična a toto je jediné pořádné místo, kde se dají dělat hodiny tělocviku, je to dost mazec. Ale ředitel musí poslechnout, pokud nechce být nahrazen (protože to přišlo z obce, od nadřízeného), učitelé zase musí poslechnout ředitele a děti holt nesmí při tělocviku pít
.
U prvostupňových dětí je vetší pravděpodobnost, že se jim stane nějaká nehoda, protože jim stokrát řekneš, ať neběhají a ony stejně...ale člověk pouští, protože nemají takovou potřebu zneužívat. I když teda zrovna dneska jedna holčina odcházela n wc vžd, když se jí nechtělo do nějakého cvičení....ale to je výjimka, dá se taky ještě udělat bububu, nechat prošvihnutá cvičení dodělat doma a je to vyřízené...
Na druhém stupni chodí někteří žáci o hodině kouřit. O přestávce je tam dozor, který má povinnost nahlížet i na wc!!! (potupné, ale právě kvůli tomu kouření a dalším vylomeninám, jako balík ručníku v záchodě opodstatněné, protože děti se vzájemně neprásknou, viník není prakticky nkdy zjištěn a požárů od nedopalku nevzniká až tak málo, aby nnestálo za to to řešit). O hodině to nikdo nekontroluje, takže kouření, pokusy se zapalováním toaletního papíru a papírových ručníků, urvané držáky na obojí, spreje a hlavně fixy na všem možném....když pominu to, že to fakt narušuje výklad, i když se žáci nemusí ptát, ale stačí, že se dva, tři domluví, a snaží se odejít současně...nezabráníš tomu jinak, než že přestaneš vykládat, předvádět pokus, vysvětlovat....někdy je to výraz nudy, budiž, problém učitele, že nezaujme, ale často je to způsob, jak se pomstít za špatnou známku nebo za to, že člověk není dost pes....
Vlastně je pak problém, když je někomu opravdu zle, že by neměl odejít ze třídy bez dozoru, někomu se může zamotat hlava a někde s sebou seknout, i když jde původně na wc a to je situace o dost pravděpodobnější, než skok z okna...když se něco takového stane, dítě je opravdu ve vážném ohrožení....jak zjistit, jestli se někde ulejvá nebo někde leží nebo je mu fakt "jen" zle a tyká sis mísou? Učitel nemůže nechat dalších 20 - 25 žáků bez dozoru a jít hledat a nemá jak zavolat pomoc, leda pustit dalšího žáka bez dozoru....Tohle jsou takové nedořešené situace, kdy člověk balancuje mezi tím, aby jednal podle instinktu "pomoci druhému" a podle instinktu "chránit sebe". Na rozhodování má vliv předchozí zkušenost se situací a s dotyčným. Prostě když někdo permanentně využívá možnost jít na wc jen proto, aby si tam zakouřil, tak i když je mu pak zle, hrozí, že ho už nikdo nepustí....kde je ta hranice, kdy se i ten nejempatičtější kantor sekne a nepustí, je těžké odhadnout....
Řešení je spíše věc systémová, pomohl by třeba jeden člověk ve škole navíc, určený k dozorům o hodině, dohledům nad žáky, kterým není dobře a čekají na rodiče, nad žáky, kteří byli vyloučeni z hodiny nebo prostě potřebovali odejít, k tomu nějaký "domácí telefon" do místnosti, která je k tomu vyhrazena....
Jenže jeden takový člověk navíc by školu (ale hlavně kraj) vyšel na peníze, které není ochotný pustit....Souvisí to i s tím, že to není nijak ošetřené zákonem, takže i tam, kde by byli ochotní uvažovat, radši se moc do novot nepouštějí, aby je někdo neklepl přes prsty....na novoty to chce dost odvahy
.