Přidat odpověď
Cimbur, zhruba bych Ti to vysvětlila takhle - na inteligenci má vliv jak "vrozená inteligence", tak i vliv prostředí - podněty, trénink myšlení, trénink paměti atd.
V dětství je vliv prostředí větší - i méně "vrozeně inteligentní" dítě může mít celkovou inteligenci vyšší, než jeho více "vrozeně inteligentní" vrstevník, pokud se tomu prvnímu věnují rodiče více a lépe mu vytrénují tu získanou část. Ale postupně s věkem ten "vrozeně inteligentnější" stoupá, i když má méně péče o rozvoj intelektu z okolí, protože jeho geny ho prostě "vytáhnou" i přes nepříznivé podmínky. A naopak u toho prvního postupně význam těch prvotních rozvíjecích podnětů klesá a víc vylézá ven ta vrozená složka. Je to plynulé, takže u starších lidí je už inteligence víceméně odrazem skoro jen té "vrozené".
Prostě dětský intelekt lze "vytáhnout nahoru" vlivem prostředí, ale pozdně dospělý už víceméně skoro nic "nevytáhne", ten už je určený především vrozenou dispozicí.
Je to srozumitelné?
Předchozí