Přidat odpověď
Z pozice bývalé učitelky na 1.stupni (nečetla jsem diskusi):
Takže nejprve dotaz, jaké jsou cíle výuky čtení a literatury na prvním stupni ZŠ?
- získat kladný vztah ke knížkám, porozumět přečtenému a zamýšlet se nad tím, tvořivě s tím pracovat
A potom, máte pocit, že povinné každodenní čtení má nějaký vliv na to, jestli později dítě rádo čte? Pokud ano, myslíte si, že tato povinnost ovlivňuje spíše pozitivně nebo spíše negativně?
- povinné každodenní čtení v první třídě je poměrně žádoucí trénink, ovšem je třeba vybírat zajímavé texty; ve vyšších ročnících už místo úplné povinnosti je na místě zaujmout jak nabízeným textem, tak způsobem zpracování (např. odpověď na zvědavost probouzející otázku nebo vlastní tvorba na základě přečteného - třeba domyslet konec apod.), a od 3. třídy už to ani nemusí být každý den.
A jaký je váš názor na hlasité každodenní čtení? Do jaké třídy by mělo být povinné pro všechny bez rozdílu, odkdy jen pro ty, co mají se čtením nahlas problém? Nebo se to nemá rozlišovat a mají číst nahlas všichni stejně?
- hlasité čtení má své místo v každém ročníku, ale pokud se jedná o domácí čtení, tak od chvíle, kdy dítě čte plynně a s porozuměním, to už není nutné (i když tak lze nacvičovat přednes a obrušovat ostýchavost v projevu)
A polsední dotaz, se čtením už jen částečně související...Jaká je podle vás odekvátní doba dělání domácích úkolů na prvním stupni? Myslíte, že hodina a více je u páťáků už v pořádku? Tu hodinu beru čistého času, tedy součet časů, kdy dítě sedí a píše, čte, rýsuje a nekouká nebo nelítá někde kolem....ale bez času na samotné učení (třeba slovíčka, slepé mapy apod.).
- 1. třída 20 minut, 2. a 3. třída 30 minut, 4.-5. třída 45 minut
Předchozí