Jo a ještě jedna věc, o které se nemluví...Pokud učitel vystuduje pedagogickou školu, získá většinou aprobaci na dva předměty. S pedagogickým minimem může být aprobovaný, pokud je jeho VŠ dostatečně specifická (není důvod, aby člověk z PřF s ped. minimem nebyl aprobovaný na přírodopis).
Jde o to, že je vzdělaný jednak obecně (řekněme, že ví, jak se učí a co to asi obnáší) a druhak specializovaně.
No a pak takový člověk nastoupí do školy a kromě svých dvou předmětů dostane další dva nebo tři, které nestudoval...Co takový učitel dělá celý rok, dva tři, než se v daném předmětu chytí? Zejména pokud to není tak úplně jeho šálek kávy? No studuje, studuje, studuje, připravuje se, připravuje.....práce na jednom předmětu, který nemá v aprobaci, mu tak dá leckdy zabrat víc, než ty jeho dva, které si vybral....
A tohle je specifikum učitelského povolání, o kterém se nemluví vůbec, přitom co do zátěže a hlavně vlivu na kvalitu výuky, je to podle mě specifikum dost významné...
Jao fyzikářka (a ještě k tomu ne "pravá" fyzikářka) jsem tak první rok svého učení měla tu čest s chemií a informatikou, v druhém roce pak s výtvarkou a rodinnou výchovou. Informatika mi vydržela i přes sedm let mateřské a se změnou školy....a světe div se, ale učila jsem najednou úplně něco jiného a začínala úplně od nuly
.
A nejlepší je se ty předměty, které bude člověk učit, dovědět v přípravném týdnu, když čerstvě nastupuje
.