Otázka
Odpověď
Re:Koktání u 2 letého dítěte
3.12.2001 13:12:05 Lucie Laudová
Milá paní Tošnerová,
myslím, že máte velmi správný přístup k obtížím Vašeho chlapce. V tomto věku určitá část dětí prochází obdobím tzv. fyziologické iterace (opakování), což mohou rodiče považovat za první známky koktavosti ( i když u některých skutečně může jít o počátky poruchy plynulosti řeči) . V tomto období je pro dítě důležitá hlavně psychická pohoda a pozitivní citové vztahy. Nedávejte nijak najevo, že se na synovy obtíže zaměřujete, spíše se zajímejte se o to, co říká , ne jak to říká. Sama na dítě mluvte klidně, měkce, pomaleji. Zkuste předvídat situace, které by mohly být pro syna stresující a pokud možno zaveďte do života pravidelnost. Rozvíjejte jeho záliby, často chvalte, hodně si spolu povídejte, ale určitě nevynucujte opakování , nenuťte dítě k „předvádění“ před ostatními lidmi, nepřerušujte jeho řeč, i „napovídání“ by mělo být minimální. Při řeči udržujte přirozený oční kontakt a nezapomínejte, že komunikujete i mimikou, modulací hlasu, gesty – všechny tyto projevy by měly dítěti signalizovat, že ve Vás má oporu.
Je samozřejmě možné obrátit se na odborníka (foniatr, logoped).
Co se týká výslovnosti, ve 2 letech je nesprávná výslovnost fyziologická a není třeba ji cíleně upravovat - péče o řeč měla být zaměřená na rozvoj poslechových dovedností, smyslu pro rytmus a melodii, rozvoj slovní zásoby ( i pasivní), podporu verbální paměti a pochopení jevů a souvislostí kolem dítěte – to vše by se mělo dít hrou a nenásilně, s využitím konkrétních situací a vlastního zájmu dítěte.
Pokud máte zájem o odbornou literaturu týkající se koktavosti, uvádím např:
A. Peutelschmiedová, Čtení o koktavosti, Portál Praha 1994
Koktavost a vaše dítě – Otázky a odpovědi. Votobia, Olomouc 1994
Zdraví Lucie Laudová
myslím, že máte velmi správný přístup k obtížím Vašeho chlapce. V tomto věku určitá část dětí prochází obdobím tzv. fyziologické iterace (opakování), což mohou rodiče považovat za první známky koktavosti ( i když u některých skutečně může jít o počátky poruchy plynulosti řeči) . V tomto období je pro dítě důležitá hlavně psychická pohoda a pozitivní citové vztahy. Nedávejte nijak najevo, že se na synovy obtíže zaměřujete, spíše se zajímejte se o to, co říká , ne jak to říká. Sama na dítě mluvte klidně, měkce, pomaleji. Zkuste předvídat situace, které by mohly být pro syna stresující a pokud možno zaveďte do života pravidelnost. Rozvíjejte jeho záliby, často chvalte, hodně si spolu povídejte, ale určitě nevynucujte opakování , nenuťte dítě k „předvádění“ před ostatními lidmi, nepřerušujte jeho řeč, i „napovídání“ by mělo být minimální. Při řeči udržujte přirozený oční kontakt a nezapomínejte, že komunikujete i mimikou, modulací hlasu, gesty – všechny tyto projevy by měly dítěti signalizovat, že ve Vás má oporu.
Je samozřejmě možné obrátit se na odborníka (foniatr, logoped).
Co se týká výslovnosti, ve 2 letech je nesprávná výslovnost fyziologická a není třeba ji cíleně upravovat - péče o řeč měla být zaměřená na rozvoj poslechových dovedností, smyslu pro rytmus a melodii, rozvoj slovní zásoby ( i pasivní), podporu verbální paměti a pochopení jevů a souvislostí kolem dítěte – to vše by se mělo dít hrou a nenásilně, s využitím konkrétních situací a vlastního zájmu dítěte.
Pokud máte zájem o odbornou literaturu týkající se koktavosti, uvádím např:
A. Peutelschmiedová, Čtení o koktavosti, Portál Praha 1994
Koktavost a vaše dítě – Otázky a odpovědi. Votobia, Olomouc 1994
Zdraví Lucie Laudová