Otázka
Odpověď
Re:Knížky pro koktavé
9.4.2001 Lucie Laudová
Milá Jarko,
myslím si, že výběr knihy pro dítě s poruchou plynulosti řeči by měl především respektovat věk dítěte a vycházet z jeho zájmů , tj.nemusí se nijak lišit od výběru knihy pro dítě s řečí plynulou.
Vhodné mohou být také texty písniček nebo básničky přiměřené věku.
Jde spíše o nároky při práci s knihou - zda je např. u konkrétního dítěte vhodné, aby četlo nahlas a za jakých podmínek ( pouze s dospělým nebo už i ve skupince dětí, zda má být text určen pro tzv. spolučtení příp. k upevnění navozených mechanizmů plynulé mluvy - měkké hlasové začátky, nádechy, jak dlouhý text má dítě číst atd. ) - a to je velmi individuální. Pokud je dítě v péči logopeda, příp. prošlo terapií koktavosti, bylo by dobré zůstat s logopedem v kontaktu a spolu s rodiči tento problém konzultovat.
Obecně se dětem lépe se čtou slova začínající na samohlásky, slova složená z otevřených slabik atd. Co se velikosti písma týká, je vhodnější členěný text s většími písmeny a řádkováním, i když záleží na čtenářských schopnostech dítěte.
Pokud má dítě číst text nahlas, je také vhodné umožnit mu předchozí tiché čtení,využívá se také označení pauz v textu ( pro nádech), označení vázání v textu u spojek a předložek, případně je možné předem nacvičit přečtení obtížných slov či částí textu.
Zdraví Lucie Laudová
myslím si, že výběr knihy pro dítě s poruchou plynulosti řeči by měl především respektovat věk dítěte a vycházet z jeho zájmů , tj.nemusí se nijak lišit od výběru knihy pro dítě s řečí plynulou.
Vhodné mohou být také texty písniček nebo básničky přiměřené věku.
Jde spíše o nároky při práci s knihou - zda je např. u konkrétního dítěte vhodné, aby četlo nahlas a za jakých podmínek ( pouze s dospělým nebo už i ve skupince dětí, zda má být text určen pro tzv. spolučtení příp. k upevnění navozených mechanizmů plynulé mluvy - měkké hlasové začátky, nádechy, jak dlouhý text má dítě číst atd. ) - a to je velmi individuální. Pokud je dítě v péči logopeda, příp. prošlo terapií koktavosti, bylo by dobré zůstat s logopedem v kontaktu a spolu s rodiči tento problém konzultovat.
Obecně se dětem lépe se čtou slova začínající na samohlásky, slova složená z otevřených slabik atd. Co se velikosti písma týká, je vhodnější členěný text s většími písmeny a řádkováním, i když záleží na čtenářských schopnostech dítěte.
Pokud má dítě číst text nahlas, je také vhodné umožnit mu předchozí tiché čtení,využívá se také označení pauz v textu ( pro nádech), označení vázání v textu u spojek a předložek, případně je možné předem nacvičit přečtení obtížných slov či částí textu.
Zdraví Lucie Laudová