Otázka
Odpověď
Re: Odklad školní docházky
6.2.2001 Silvie Nedvědová
Dobrý den, Heleno,
konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní, abych nebyla jednostranná. Obě se ale shodně domníváme, že v případě zdravotních obtíží, je i u inteligentního chlapce odklad zcela na místě.
Navíc, je-li narozen v květnu, určitě bude ve třídě i po odkladu několik starších dětí.
Obě máme z praxe zkušenost s tím, že děti, u nichž byl odklad doporučen, např. pro nezralost, a přesto do první třídy šly, měly po celou dobu základní školní docházky potíže. To po celou dobu zdůrazňuji, devět let, každý den, je opravdu hodně.
Jsou i případy, kdy si paní učitelky stěžují na děti, které učivo dobře zvládají, a jsou hyperaktivní, neklidné, že ruší, a tyto děti se ve škole nudí. Je jich ale mnohem méně, většinou se např. nedostanou do péče pedagogicko-psychologické poradny. Potíže ustanou ve třetí, čtvrté třídě, kdy je učiva více, vyjmenovaná slova, násobilka, sčítání a odčítání dvojciferných čísel. Pokud ale není přítomna hyperaktivita, např. ve smyslu LMD. Ale tam je pak hlavní potíží právě hyperaktivita, to, že dítě je impulsivní, netrpělivé, chvíli neposedí, když mu něco nevyhovuje, hned to hlasitě dá najevo, potřebuje hodně pozornosti, pocity nudy se u něj objevují i jindy... Takové dítě by mělo pravděpodobně problémy i kdyby odklad nebyl, a odklad byl pravděpodobně doporučen proto, aby se tyto problémy spíše zmírnily.
Vy svého syna znáte, a jistě víte, zda je spíš klidný a trpělivý nebo, zda je neposeda, chce mít poslední slovo…
Uvidíte také, co Vám řeknou v poradně.
Poslední rozhodnutí je ale vždy na Vás. A určitě také záleží na tom, zda by syn už do školy chtěl nebo ne nebo, zda je mu to lhostejné.
A pak také, v každém případě, je důležitá volba vhodné školy, paní učitelky. V tom by Vám mohli pomoci v poradně. Můžete se také zajímat, v případě, že byste se rozhodli, že chlapec půjde do školy, zda nejsou u Vás mikrotřídy, tzv. vyrovnávací, které jsou určeny právě i pro děti s určitými zdravotními omezeními.
Hodně štěstí
Mgr. Silvie Nedvědová
konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní, abych nebyla jednostranná. Obě se ale shodně domníváme, že v případě zdravotních obtíží, je i u inteligentního chlapce odklad zcela na místě.
Navíc, je-li narozen v květnu, určitě bude ve třídě i po odkladu několik starších dětí.
Obě máme z praxe zkušenost s tím, že děti, u nichž byl odklad doporučen, např. pro nezralost, a přesto do první třídy šly, měly po celou dobu základní školní docházky potíže. To po celou dobu zdůrazňuji, devět let, každý den, je opravdu hodně.
Jsou i případy, kdy si paní učitelky stěžují na děti, které učivo dobře zvládají, a jsou hyperaktivní, neklidné, že ruší, a tyto děti se ve škole nudí. Je jich ale mnohem méně, většinou se např. nedostanou do péče pedagogicko-psychologické poradny. Potíže ustanou ve třetí, čtvrté třídě, kdy je učiva více, vyjmenovaná slova, násobilka, sčítání a odčítání dvojciferných čísel. Pokud ale není přítomna hyperaktivita, např. ve smyslu LMD. Ale tam je pak hlavní potíží právě hyperaktivita, to, že dítě je impulsivní, netrpělivé, chvíli neposedí, když mu něco nevyhovuje, hned to hlasitě dá najevo, potřebuje hodně pozornosti, pocity nudy se u něj objevují i jindy... Takové dítě by mělo pravděpodobně problémy i kdyby odklad nebyl, a odklad byl pravděpodobně doporučen proto, aby se tyto problémy spíše zmírnily.
Vy svého syna znáte, a jistě víte, zda je spíš klidný a trpělivý nebo, zda je neposeda, chce mít poslední slovo…
Uvidíte také, co Vám řeknou v poradně.
Poslední rozhodnutí je ale vždy na Vás. A určitě také záleží na tom, zda by syn už do školy chtěl nebo ne nebo, zda je mu to lhostejné.
A pak také, v každém případě, je důležitá volba vhodné školy, paní učitelky. V tom by Vám mohli pomoci v poradně. Můžete se také zajímat, v případě, že byste se rozhodli, že chlapec půjde do školy, zda nejsou u Vás mikrotřídy, tzv. vyrovnávací, které jsou určeny právě i pro děti s určitými zdravotními omezeními.
Hodně štěstí
Mgr. Silvie Nedvědová