Otázka
Odpověď
Re: Flegmatik
9.11.2003 23:17:48 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
věřím, že Vás situace trápí, ale není příliš možností, jak ji radikálně změnit. Děti mají tendenci napodobovat dospělé. Je ve Vašem okolí někdo, od koho mohl syn tzv. odkoukat takovéto chování? Nebo si opravdu vždycky všichni plní své povinnosti hned a bez podmínek? Jednou z možností, jak se pokusit něco změnit je slíbená odměna namísto trestu. Tedy ne: "Když to neuděláš, pak ...", ale naopak: "Pokud to uděláš, pak ..." Navíc i pozitivní formulace může mnohé ovlivnit. Také můžete zdůraznit, jak byste byla ráda, kdybyste mohla např. zmiňovaný film se synem vidět. Prostě zdůraznit svoji radost z toho, že budete něco dělat společně. A co se týká neustálého opakování jakýchkoli příkazů či povinností, pak doporučuji se vždy ujistit, že Vás syn opravdu poslouchá a vnímá. Je také dobré nevést k dítěti dlouhé monology, ale spíše jen stručně oznámit, co Vás trápí. Jiná situace by ovšem byla, pokud by chtěl syn o svých povinnostech diskutovat. Pak je vhodné vzhledem k jeho věku mu dobře vysvětlit, proč některé věci žádáte. Možná, že se Vám bude zdát, že to stejně ničemu neprospívá, ale věřím, že postupem času syn Váš přístup ocení. Pokud už chválíte, nebojte se klidně přehánět. Ujistěte syna o tom, jakou Vám udělal radost a jak jste ráda, že je schopen udělat věci, které jste dřív musela dělat Vy. Přeji Vám hodně úspěchů při výchově Vašeho syna. Mgr. Jitka Jeklová
věřím, že Vás situace trápí, ale není příliš možností, jak ji radikálně změnit. Děti mají tendenci napodobovat dospělé. Je ve Vašem okolí někdo, od koho mohl syn tzv. odkoukat takovéto chování? Nebo si opravdu vždycky všichni plní své povinnosti hned a bez podmínek? Jednou z možností, jak se pokusit něco změnit je slíbená odměna namísto trestu. Tedy ne: "Když to neuděláš, pak ...", ale naopak: "Pokud to uděláš, pak ..." Navíc i pozitivní formulace může mnohé ovlivnit. Také můžete zdůraznit, jak byste byla ráda, kdybyste mohla např. zmiňovaný film se synem vidět. Prostě zdůraznit svoji radost z toho, že budete něco dělat společně. A co se týká neustálého opakování jakýchkoli příkazů či povinností, pak doporučuji se vždy ujistit, že Vás syn opravdu poslouchá a vnímá. Je také dobré nevést k dítěti dlouhé monology, ale spíše jen stručně oznámit, co Vás trápí. Jiná situace by ovšem byla, pokud by chtěl syn o svých povinnostech diskutovat. Pak je vhodné vzhledem k jeho věku mu dobře vysvětlit, proč některé věci žádáte. Možná, že se Vám bude zdát, že to stejně ničemu neprospívá, ale věřím, že postupem času syn Váš přístup ocení. Pokud už chválíte, nebojte se klidně přehánět. Ujistěte syna o tom, jakou Vám udělal radost a jak jste ráda, že je schopen udělat věci, které jste dřív musela dělat Vy. Přeji Vám hodně úspěchů při výchově Vašeho syna. Mgr. Jitka Jeklová